Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben geen Linux kenner en heb in het verleden gebruik gemaakt van Xubuntu en Ubuntu 11.x
Vandaag heb ik Linux Ubuntu nog een kans gegeven en ben tegen enkele problemen gelopen.

Ten eerste kreeg ik het in het begin niet voor elkaar om mijn SSD te selecteren (de dropdown box was niet aanklikbaar).
Nadat ik het gefixed had moest ik toegeven dat de installatie erg mooi en soepel verliep. Het loginscherm ziet er ook mooi uit! Alleen die enorme grote balk links met iconen van 100 bij 100 pixels doen me bijna denken aan Windows 8! :/
Verder loopt Ubuntu Software Center om de haverklap vast en het duurt ruim 40 seconden om mijn geïnstalleerde software weer te geven (bij een fresh install!).
Ook krijg ik het nog niet voor elkaar dingen toe te voegen aan het bovenste panel.. Ik wil namelijk links bovenin de menuknop hebben (zoals hij er ook zat in Ubuntu 11.x). Ik heb zelf de 'launcher' al kunnen weghalen.

Na iets van 10 minuten spelen met Ubuntu ontstond ook het volgende probleem:
[YouTube: http://youtu.be/keeEaGzcjWw]
Dit heb ik (volgens mij) kunnen oplossen door Ubuntu opnieuw op te starten.

Ik heb ook meerdere errors gekregen, waarvan er een:
Sorry, Ubuntu 12.04 has experienced an internal error.
Bij het deïnstalleren van software via het software center!

Mijn computer specificaties:
Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB
Lite-On IHAS124 Zwart
Cooler Master CM 690 II Advanced
Scythe Mugen 2 Rev. B
OCZ ModXStream Pro 600W
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
AMD Phenom II X6 1100T Black Edition
MSI 870A-G54
Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E

Ik had verwacht dat ik met deze specificaties Ubuntu toch wel vrij vlot zou moeten kunnen lopen? ;)
Mijn eerste ervaring is daarom ook erger dan die met Windows Vista!

Weet iemand hoe ik de bovenstaande problemen zou kunnen oplossen?
Mij lijkt het open-source gebeuren namelijk een mooi iets, maar dan moet de experience wel goed zijn :)

Alvast bedankt,
Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wat betreft de desktop: je zou je eens wat moeten inlezen over Unity en Gnome 3 (classic). Dat laatste is wat je wil, het eerste is wat je hebt. Waar je nu zit weet ik niet, maar als je Unity op een halfbakken manier gaat slopen, kun je allerlei problemen verwachten.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerfox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 00:53

Zerfox

^this guy

Topicstarter
Dirk schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:35:
Wat betreft de desktop: je zou je eens wat moeten inlezen over Unity en Gnome 3 (classic). Dat laatste is wat je wil, het eerste is wat je hebt. Waar je nu zit weet ik niet, maar als je Unity op een halfbakken manier gaat slopen, kun je allerlei problemen verwachten.
Bedankt voor de snelle reactie! :D
Het is me gelukt na even te zitten googlen en deze oplossing heeft mij het best geholpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Mijn eerste ervaring is daarom ook erger dan die met Windows Vista!
In windows heb je geen softwarecenter en kun je je startknoplocatie niet aanpassen..

Maar dat terzijde, ik bemerk zelf ook wat instabiliteit bij het ubuntu softwarecenter (dat gebruik ik dan ook niet), wat betreft unity, als je wat meer configuratieopties wat betreft je desktop wil zou je eens kunnen kijken bij gnome 3 of kde 4, unity is nog redelijk nieuw en niet bijster goed aan te passen.

//edit: ik zie dat het gnome is geworden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door blouweKip op 23-07-2012 21:11 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik op mijn prive laptop Ubuntu 12.04 (vanaf 10.x) en moet zeggen dat ik er steeds meer aan begin te wennen. Na de installatie had ik ook diverse problemen, vastlopers, geen geluid, geen wifi etc. maar dat is uiteindelijk allemaal opgelost. Mijn ervaring is dat Ubuntu prima werkt maar dat je nog geen automatismen hebt zoals met Windows. Wat ik wel heb gemerkt is dat er een enorme community is voor Ubuntu. Werkelijk iedere error of vraag die ik in Google stelde werd uitgebreid uitgelegd zodat ik weer verder kon.

Grootste ergernis met 12.04 was inderdaad de gewijzigde interface, waardoor de vetrouwde menubalk niet meer aanwezig was. Dit heb ik zelf opgelost met Cairo Launcher, waardoor je een Mac achtige startbalk krijgt. Anyway, wat ik wilde zeggen is dat ik je eerste ergernissen begrijp en dat Vista inderdaad fijner lijkt dan Ubuntu maar dat je, door het wat tijd te geven, zult merken dat Ubuntu een prima systeem is.