Op zoek naar een mysterieus cache-device

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik had gisteren een discussie die mijn stief-schoonvader met mij aanging, omtrent het onderwerp 'caching'. Een klein beetje achtergrondinformatie: De beste man is onderhand 62, heeft aardig wat ervaring op diverse onderwerpen, universitair opgeleid, maar is ook een betweter. Ook op zaken waar hij minder goed onderlegd is, doet hij graag voorkomen dat hij het beter weet.

Alhoewel ik mezelf allerminst een goeroe vind, schrijf ik mezelf toch wel heel wat technische kennis toe op het ICT-vlak, en ik was ook niet van plan om ook deze bewering van hem klakkeloos aan te nemen :P.

De case:

Hij vertelde dat hij 'in zijn tijd', toen hij besloot aan een computer te willen beginnen, de zaak goed wilde aanpakken en dus met een collega de ultieme computer samenstelde. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar één van de beweringen die hij deed is dat hij een speciale 'harde schijf cache' liet installeren. Ik vroeg me af wat hij daarmee bedoelde, dus vroeg erop door.

- Ik vroeg of hij misschien de 'buffer' bedoelde die harde schijven tegenwoordig hebben, die vooral gebruikt word om de opdrachten in een voor de schijf idealere manier te ordenen. Nee, dit was niet het geval.

- Bedoelde hij dan misschien een smartdrive cache, waarbij een deel van het werkgeheugen gebruikt word als drive-cache? Nee, het was echt een apart apparaat in de pc!

- Ah, jij bedoelt dan misschien een cache-module: die waren inderdaad een tijd in zwang en werden gebruikt als uitbreiding op de cache van de processor zelf (als die er al was), in de vorm van een printje in een speciaal daarvoor bedoeld slot in het moederbord. Ik gaf aan dat die echter niet van cpu naar disk werken, maar tussen cpu en rám.

Nee, hij was er echt zeker van: een speciale cache tussen processor en harde schijf, om de traagheid van de harde schijf op te vangen!

Ik heb wat meer details gevraagd... hij kocht de machine 'toen 3.11 net uit kwam'. Dat was begin '93, en de machine was echt state-of-the-art, voegde hij toe, dus niet een vorige generatie machine met een nieuw OS erop. Een 486? Ja, dat was hem zeker weten!

Onderzoek leert mij dat die machines inderdaad wel eens moederborden met een aparte cache module hadden (tegen een serieuze meerprijs) maar wél op de door mij beschreven manier: tussen cpu en ram. Op mijn vraag wie die cache dan 'beheert' (l1 cache is onder beheer bij de cpu, disk buffer is onder beheer bij de HD, smartdrive is onder beheer bij het OS, en zo verder) en zijn antwoord was dat het apparaat een eigen processor had om die cache te beheren, eigen intelligentie dus.

Ik heb toen, om onduidelijkheid echt uit te sluiten, een bouwtekening gemaakt, met een schematische weergave: CPU / L1-Cache / evt. MB-Cache / RAM / (FS)Bus) / Disk.
Ik liet hem zelf intekenen waar dit apparaat dan zat: hij tekende echt tussen ram en disk en vermeldde daarbij dat het een apparaat is dat níet in het moederbord zit, het was een losse device die je in een uitbreidingsslot moest installeren.

Dus ook daar ben ik ingedoken, maar het beste wat ik kan vinden is een disk-controller zoals wij dat nu ook hebben: HBA's en Raid controllers. Die bevatten inderdaad een deel eigen cache en een processor, maar niet met dat doel: ze zijn m.i. vooral bedoeld om interoperabiliteit te garanderen van die kaart met een bepaald OS, ongeacht de machine waarin je de kaart gebruikt.

Ook hadden de 486 machines/moederborden allang de optie om native IDE/ATA aan te spreken, dus het is niet alsof hij de kaart nodig had om een harde schijf te kúnnen benutten. (tenzij hij een SCSI schijf had, maar daar zei hij niets over). Ook lijkt mij dat een dergelijke setup (die een omweg moet maken en ook vertraging kent doordat een OS-driver de boel moet aansturen) een inherente achterstand heeft, die de 'cache' eerst moet overwinnen voordat hij de schijf echt sneller maakt.

Dus... mis ik iets? Bestond er echt een dedicated device puur ontwikkeld voor hard drive caching in 486 machines? Mij lijkt het redelijk zinloos op zijn minst, daar je ook gewoon wat meer ram kon installeren en smartdrive gebruiken, dat zal alleszins goedkoper geweest zijn dan het apparaat dat hij beschrijft.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-07-2012 20:05 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Cache on a stick, misschien?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Zou het geen co-processor zijn dat hij bedoeld.
Waarschijnlijk een 486 SX CPU +487 co-processor die l1 cache had.

Ook had je dan VLB I/O kaarten waar je SIMM modules kon inprikken die als cache voor harddisk deed.
http://en.wikipedia.org/wiki/X87#80487

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nee, die heb ik in mijn OP al beschreven en dat was het volgens hem écht niet! Het was geen (uitbreiding op de) CPU cache, het was echt een disk-side cache.
Ra_gdd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:06:
Zou het geen co-processor zijn dat hij bedoeld.
Waarschijnlijk een 486 SX CPU +487 co-processor die l1 cache had.

Ook had je dan VLB I/O kaarten waar je SIMM modules kon inprikken die als cache voor harddisk deed.
http://en.wikipedia.org/wiki/X87#80487
Ik zie niet in hoe je een co-processor kunt aanzien voor cache, zelfs met zijn (wellicht beperkte) kennis :P. Alhoewel ik het idee van de VLB kaarten interessant vind, verwijst je linkje mij naar een wiki over de coprocessor :P.

[ Voor 46% gewijzigd door HTT-Thalan op 23-07-2012 20:09 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vermoed dat het gewoon om een dedicated ide controller ging waar je gewoon ram-latje op kon prikken en dat als buffer te gebruiken. Dat je onboard IDE poorten op het mobo hebt, wil niet zeggen dat je die ook moet gebruiken.

Ey!! Macarena \o/

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 12:54

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Cache on a stick heb ik nog gezien bij Pentium moederborden, niet bij 386 of 486 borden.
Was level 3 cache van 256 tot 512 MB.

VLB I/O kaart met SIMM
http://www.amoretro.de/wp...he_controller-600x294.jpg

Bij 386/486/Pentium was IDE controller nog niet op moederbord zelf, maar addon card in ISA (8/16 bit) of VESA Local BUS of PCI

[ Voor 19% gewijzigd door Ra_gdd op 23-07-2012 20:19 ]

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HTT-Thalan schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:07:
Ik zie niet in hoe je een co-processor kunt aanzien voor cache, zelfs met zijn (wellicht beperkte) kennis :P. Alhoewel ik het idee van de VLB kaarten interessant vind, verwijst je linkje mij naar een wiki over de coprocessor :P.
je weet toch wel dat VLB staat voor Vesa Local Bus? :P

Maar volgens mij had Promis wel een raidkaart met apart geheugen, daar zaten nog die 512KB reepjes in.

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Dop-eDMechk/TR9EdHLmx4I/AAAAAAAAAlI/xdojx3CTKQQ/controller.jpg

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:18:
[...]

je weet toch wel dat VLB staat voor Vesa Local Bus? :P

Maar volgens mij had Promis wel een raidkaart met apart geheugen, daar zaten nog die 512KB reepjes in.

[afbeelding]
Duh :P

Ik heb ondertussen via de Wiki over VLB gevonden dat naast het 'intended' use de techniek populair was voor het gebruik van storage controllers, met inderdaad ook dedicated disk caching, dus mijn conclusie is dat hij dus tóch gelijk had.

Als ik de lijst met voorwaarden, beperkingen en risico's zie vraagt ik me wél af of het een zinvolle besteding van je geld was :P

Verwijderd

Een RAID controller is in feite al een extra cache laag tussen RAM en disk in. Doordat de hardeschijf een belangrijke bottleneck was (en een duur component) is zo'n cachinglaag geen onmogelijkheid, zelfs niet in de begindagen. Ik kom van het 486 tijdperk en kan je helaas niet vertellen of er zoiets bestond; misschien de meer ervaren tweakers onder ons. :)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De oude schijven draaide ook een stuk langzamer, en als je dan nog 5¼" disks had zoals een Bigfoot bijvoorbeeld, waren dat alles behalve snelle jongens met hoge seek-tijden. Dan kan een paar honder bytes extra cache wel zeker een voordeel geven.

Behalve dat ontslast een eigen controller met eigen dedicated chipset de CPU. Het idee van de co processor.

Maar in die tijd ook al workstations gezien waar dure SCSI schijven inhingen omdat die data-rate vele malen hoger lagen dan bij IDE. En net als nu, koos je vroeger ook je hardware uit op basis van wat je nodig had.

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm jullie hebben duidelijk de 90's niet mee gekregen ;)
Clone moederbordjes (zoals het toen nog genoemd werdt, omdat het een kopie was van wat IBM bouwde) hadden met enige regelmaat geen onboard IDE controllers e.d. en daar moest je dan een losse interface kaart voor halen. Dat is tot bij de 486 zo geweest.

En ja, een high end controller had toen eigen geheugen. Paar SIMMetjes die samen vaak nog geen MB groot waren.

Mijn eerste eigen machine was een IBM PS/2 Model80 met een Intel 386 op 16Mhz er in. Heb er twee gehad en een daar van had een MCA-Bus kaart (IBM's superieure tegenhanger van PCI) genaamd een "EDSI" kaart.
Enhanced Disk to System Interface. Vrat alleen z'n eigen soort harddisks en had ook eigen cache geheugen.
De andere had een SCSI kaart met er op gesoldeerd RAM. Was niks meer dan normaal destijds, voor high end systemen.

Edit:
Ahhh nostalgie :)
Afbeeldingslocatie: http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/ps2_80071/ps2_80071_2_full.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/alf/ps2_80071/ps2_80071_3_full.jpeg

Met harddisks e.d. erbij woog het ding zo'n 25 a 30 kilo :P

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2012 20:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Dat bedoel ik met ervaren tweakers! _/-\o_

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gehehe :P ach, tis nostalgie :)
Was wel bruut snel voor z'n tijd. 10Mbit transfer-rate op de HDD, t.o.v. de 7.5Mbit van eerdere modellen.
12Meg RAM aan SIMMetjes er in hangen op losse expansiekaarten.
AMD 20Mhz uitvoering van de 386 er in gestopt. (AMD produceerde voor Intel en beschikten over de blauwdrukken waarmee ze dus snellere modellen maakten. Exact gelijk maar hogere clock)

Uiteindelijk nog eens een poging gedaan om er Win95 op te zetten. Dat was echt geen doen :X
10Mbit transferrate nekt em dan echt...

Ook wel lachen is dat het ding een draaghendel bovenop heeft met een waarschuwingslabel er onder dat die machine 18kg of meer weegt, afhankelijk van de config.
Met twee EDSI HDD's (fullheight 5,25inch slot dus 2 CDROM drives groot en alles zwaar staal uitgevoerd), twee 3,5inch diskettedrives en een volle bak expansiekaarten onderin kwam hij wel over de 25kg heen. Echte ruggenbreker dus :P

Edit:
Ik zat nog even een paar profielen te bekijken, maar ik ben gewoon jonger dan jullie en weet dit soort shit...
Waar hebben jullie gezeten zeg? :P

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2012 21:04 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

In de techniek ipv de antiek zoals jij :P

En tjah. Als je dat soort spul niet door je handen hebt gehad, houd het snel op natuurlijk. Maar PC's bouwen was vroeger wel een stuk leuker. Opletten met de jumpers, en behalve een DIN aansluiting voor het keyboard, zat er 0,0 I/O op het moederbord. Je PC zat dan ook vrij snel vol.

Maar die dingen nog niet in m'n handen gehad. Ondanks m'n fosiele leeftijd :P

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mjah ik ben waarschijnlijk opgegroeid met bepaalde voordelen, zoals een Pa die in de IT zat tijdens de IT-Boom. Genoeg van die spullen in handen gehad iig ;)
Heb vanaf dat punt wel ongeveer alles mee gekregen.

En idd, wat je zegt, met jumpertjes klooien om te zorgen dat het ding uberhaupt wil booten en je de CPU kon overklokken door die krengen te verzetten.
Ruimte was schaars in je AT kast. Als er twee HDD's en CD Spelers in konden was dat heel wat.
2 PCI slots? goede genade, wat een overkill! (tot de voodookaarten er waren, toen had je oppeens minimaal 3 nodig voor een SLI setup :P )
Modems op ISA kaartjes, soundblaster ISA kaarten, netwerkkaarten voor thuis waren helemaal "unheard of"...
Mooie tijden idd :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

IBM PS/2 Model80 O+
Die stond bij mijn pa op zijn werk Novell Netware te serveren. Met zo'n leuk snake-like screensavertje, dat steeds langer werd naarmate dat ding het drukker had _/-\o_ En uiteraard aan een coax netwerk gekoppeld :Y)

Begin 1993 had je idd al 486'ers. Ik heb nog een PCM liggen van eind 1992 waar op de achterkant een 486SX met een whopping 25Mhz voor slechts 10.000 gulden geadverteerd wordt. Dus het jaartal kan kloppen. De DX'en kwamen iets later pas, die hadden een ingebouwde coprocessor.
Verder had je de zgn L2 cache, die kon je op sommige mobo's als extra cache tussen je CPU en RAM zetten. Heb hier nog een werkende P1-200 staan met zo'n stukje L2 :)

Wat ik echter denk dat jouw pa bedoelt, is een RAMDRIVE. Maar dan geen ramdrive die je zelf aanmaakte, nee een echte. Die zijn er idd op een insteekkaart geweest, dat weet ik. Conrad had ze destijds in de verkoop, ik heb die catalogus waar ie in stond laatst alleen weggegooid, dus kan het niet echt meer bewijzen. Weet wel 100% zeker dat die catalogus uit 1991/1992 was. Enige waar ik aan twijfel, is of het niet per ongeluk een RAM expansion Board was. Zie ook Wikipedia: Expanded memory Extra geheugen had je namelijk ook als insteekkaart destijds :)
Ik meen, maar dat zou ik moeten nazoeken, dat het DOS RAMDRIVE commando (of ramdrive.sys) ook ondersteunde om extra HDD cache aan te maken op een dergelijke ramdrive. Dus dat zou het kunnen zijn geweest. Ik ga voor je zoeken, kom ik op terug :)

Even voor je gezocht, en ik zie nog een mogelijkheid: Een memory expansion board zoals genoemd, icm iets als SMARTDRV.exe In voorkomend geval werd ie eigenlijk dus een beetje gefopt omdat het sofwtarematig was, maar waarschijnlijk wist ie dat toen zelf niet :P

Eindconclusie: ik gok dat het iets was van een stukje software dat diskcaching genererde, icm een memory expansion board.

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 23-07-2012 22:09 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

nieuws: Mushkin introduceert cache-ssd's TADAA :D alleen bestond deze niet voor Christus :)

Verwijderd

Dat is gewoon een van de vele slechte Sandforce SSDs B0MBACI. Hij wordt wel geleverd met DataPlex caching software, wat volgens mij een stuk minder goed werkt dan SRT caching.

Dit heeft verder ook niets met dit topic te maken; TS is vast wel bekend met SRT caching maar het gaat hier om iets in een ver verleden. Het concept is grofweg hetzelfde: je slaat een kopie op op een kleiner maar sneller medium dan de hardeschijf, zodat deze sneller toegankelijk is.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Begin 1993 had je idd al 486'ers. Ik heb nog een PCM liggen van eind 1992 waar op de achterkant een 486SX met een whopping 25Mhz voor slechts 10.000 gulden geadverteerd wordt. Dus het jaartal kan kloppen. De DX'en kwamen iets later pas, die hadden een ingebouwde coprocessor.
Da's niet waar. Eerst kwam de i486, belangrijkste verschillen met de i386 waren L1 cache en een ingebouwde coprocessor. Later werd een goedkopere uitvoering uitgebracht, de 486SX, zonder coprocessor, en de oorspronkelijke i486 werd omgedoopt naar 486DX.
(Toen kwam trouwens ook de i487, die werd verkocht als losse coprocessor voor de 486SX, maar was in wezen gewoon een 486DX met extra pinnetje, waarmee de (vaak vastgesoldeerde) 486SX werd uitgeschakeld.)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Mijzelf schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:59:
[...]
Da's niet waar. Eerst kwam de i486, belangrijkste verschillen met de i386 waren L1 cache en een ingebouwde coprocessor. Later werd een goedkopere uitvoering uitgebracht, de 486SX, zonder coprocessor, en de oorspronkelijke i486 werd omgedoopt naar 486DX.
(Toen kwam trouwens ook de i487, die werd verkocht als losse coprocessor voor de 486SX, maar was in wezen gewoon een 486DX met extra pinnetje, waarmee de (vaak vastgesoldeerde) 486SX werd uitgeschakeld.)
Ach die goeie ouwe tijd O+ , mijn eerste zelfgebouwde "echte" AutoCad computert een Intel@486DX50 8) .
Was voor die tijd een beest van een PC, en inderdaad Cad draaide hier perfect en renderde direct in 2D. Was heel spectaculair voor die tijd........

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat een jonkies hier! Ik heb mijn basic nog kunnen oefenen op een 286! ;o) Daar heb ik later nog een SB2 Pro aan toegevoegd en een Trident VGA kaart. Wordperfect liep als een trein! :D

Hmm, dit ontspoort een beetje.
Die vroegere schijven waren al wel IDE, meen ik. Kan hij wellicht aangeven of er op dat cache device ook IDE aanlsuitngen zaten?

[ Voor 30% gewijzigd door ElCondor op 26-07-2012 14:58 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Mijn eerste PC was een XT. 8088 4,77Mhz en 640K ram. Zegt hij wat over jonkies :P

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
HTT-Thalan schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:01:

Dus ook daar ben ik ingedoken, maar het beste wat ik kan vinden is een disk-controller zoals wij dat nu ook hebben: HBA's en Raid controllers. Die bevatten inderdaad een deel eigen cache en een processor, maar niet met dat doel: ze zijn m.i. vooral bedoeld om interoperabiliteit te garanderen van die kaart met een bepaald OS, ongeacht de machine waarin je de kaart gebruikt.
Met wélk doel (niet)? Een raidcontroller lijkt me een perfect acceptabele uitleg. Wat ik uit jouw post kan opmaken is dat jij niet denkt dat het dat is vanwege het niet beögen/bewerkstelligen van een niet door jou nader gespecificeerd doel :p.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

McKaamos schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:40:
genaamd een "EDSI" kaart.
Enhanced Disk to System Interface. Vrat alleen z'n eigen soort harddisks en had ook eigen cache geheugen.
De andere had een SCSI kaart met er op gesoldeerd RAM. Was niks meer dan normaal destijds, voor high end systemen.
*cough*
Wikipedia: Enhanced Small Disk Interface

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Pagina: 1