Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:38

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit weekend heb ik de scythe mugen 3 gekocht en geinstalleerd. Hij draait mooi en de PC is al een stuk koeler, nu heb ik echt 1 probleem.. om een of andere kan ik de RPM niet aanpassen. Hij varieert zelf tussen de 820 en 880 RPM maar hij lijkt niet bijzonder te reageren op temperatuur verschillen.

Ik heb zelf geprobeerd in de BIOS handmatig in te stellen dat hij bij bepaalde temperaturen vol gaat blazen (staat nu op 35 graden, maar zelfs daar reageert hij niet op)
Daarnaast heb ik met Speedfan geprobeerd te boel aan te passen, dat werkt echter ook niet.. Ik kan daar wel prima mijn videokaart mee aanpassen, maar me CPU koeler snelheid blijft hetzelfde.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Zo te zien heeft je koeler een 3-pins voltagegeregelde fan erop zitten en je moederbord heeft een 4-pins PWM-aansluiting. Met de vierde pin geeft het moederbord het toerental door aan de PWM-fan. Er staat normaal altijd 12 Volt op, daarom draait je fan niet langzamer. Sommige moederborden kunnen alletwee. Dit moederbord (vermoed ik) niet. Oplossing: een goede 4-pins PWM-fan erop zetten. Je kan proberen om de Scythe fan op een 3-pins chassisfan-aansluiting te zetten en dan kijken of die met Q-fan te regelen is. Kijk even in de handleiding van je moederbord of dat mogelijk is. Maar als je een monitor programmaatje aan hebt staan zal die waarschijnlijk blèren dat je cpu-fan het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
mijn fans van me radiator draaien ook op chassisfans aansluitingen omdat cpu-fan aansluiting ze ook niet wil regelen dont ask me why :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01 00:46
Ik heb de zelfde CPU fan en bij mij heeft hij wel een 4-pin aansluiting. Hij draait niet op een constant toerental maar ik weet ook niet of je hem met speedfan kan regelen. Normaal zou dat toch moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Ik heb nu de achterste koeler aangesloten op me CPU1 (4 pins) omdat anders de BIOS natuurlijk zeurt dat er geen CPU koeler is, en de voorste koeler is nu aangesloten op AUX1 (3 pins), maar kan het nog steeds niet aanpassen.. heb ook Q control van de koeler uit en aangezet in de BIOS maar kan nog steeds niks aanpassen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Welke is de AUX1 bij jou? In de handleiding van jouw moederbord op de Asus site: http://dlcdnet.asus.com/p...N3/E6849_P8Z68-V_GEN3.pdf
daar staat op pagina 2-26 (of pagina 44 van 146 in de pdf-reader) het volgende:
"Only the CPU_FAN, CHA_FAN 1 and CHA_FAN 2 connectors support the ASUS FAN Xpert feature." met daarbij een plaatje welke aansluiting waar zit. Kijk even of je AUX1 op je moederbord overeenkomt met 1 van de 2 CHA_FAN headers.

Ik heb zelf 12 jaar lang Asusborden versleten hier, daarom weet ik ongeveer waar wat staat.
Volgens mij moet je q-fan enablen in de BIOS. Misschien moet de setting dan op handmatig i.p.v. automatisch staan om een windows programmaatje de fans te laten regelen maar ik weet het niet zeker.
Het programma SpeedFan is mooi... als het werkt. Maar hier heb ik hem op veel borden geprobeerd en er was er maar 1 waar het meteen foutloos werkte. Vaak temperaturen van + of -128 graden gezien en foute toerentallen.

Probeer het eens met de Asus A.I. Suite van je moederbord cd en daarin de functie FanXpert. Zorg dat SpeedFan niet tegelijk aan staat met deze Asus A.I. Suite, want ze werken elkaar tegen en dan kloppen de waarden in A.I. Suite ook niet meer.
Op pagina 4-13 van de handleiding (pagina 119 van 146 in de pdf-reader) staat hoe je dat in kan stellen. (Ziet er bijna hetzelfde uit als in de BIOS).

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Mijn fout ik heb het niet zitten op aux1 (verkeerde naam) ik bedoelde te zeggen; de voorste zit op CHA_FAN 2 (3 pins) en de achterste zit op CPU_FAN (4 pins). Ik zal de Asus A.I. Suite eens instaleren en kijken wat er gebeurd.

Ik heb overigens Speedfan alleen aanstaan om te kijken of er respons is, verder heb ik niks met dat programma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

Topicstarter
Juist ik heb even gekeken online op aanraden van een collega en blijkbaar kunnen ze maar maximaal rond de 800RPM.. (ik ging uit van 1400 aangezien een vriend van mij deze ook heeft). Dus de 12v gooit het gewoon op maximale RPM :).

Topic mag dus dicht!
Pagina: 1