Oude Voeding Voldoende?

Pagina: 1
Acties:

• iYell0wi7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-03 17:44
Hallo Tweakers,

Ik wil graag een 5 jaar oude computer van mijn tante een speet boost geven,

deze spec's zijn nu:

CPU:AMD athlon 64 3000+
Motherbord: MSi MS-7031V1
RAM:412MB Ram DDR 1 - 2??
HDD:Ide 120GB - 3.5inch
DVD Drive: 1
en heeft ook 1 front usb en een 120mm fan

deze wil ik upgrade naar deze spec's

CPU:AMD Athlon II X2 250
Motherbord: Asus M5A78L-M LX
RAM: Corsair DDR3,1333-2GB
HDD: Sata Western Digital 500GB - 3.5inch
DVD Drive: 1
en heeft ook 1 front usb en een 120mm fan

Mijn vraag is hoeveel zit wat zit er in de voeding die er nu in zit?
Moet deze vervangen worden of kan deze met de nieuwe Componenten nog worden gebruikt?

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/hkdek1c21/DSC00015.jpg

Hier nog een afbeelding is Voeding nou 350W of 120W?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is een voeding met een 350W peikvermogen (en gezien de naam zou je verwachten dat het 300W is).

120W is enkel de 3.3V en 5V lijn.
Met 22A op de 12V lijn moet je een aardig eind komen, dat is 264W, maar dat hangt er natuurlijk ook een beetje aan wat je als videokaart wil gaan gebruiken.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Het piekvermogen is 350W, waarschijnlijk zal het wel gaan werken maar dit is geen kwaliteitsvoeding.

Bij voorkeur een 400 watt voeding met 80-plus-certificering gebruiken

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• iYell0wi7
TERW_DAN schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:47:
Het is een voeding met een 350W peikvermogen (en gezien de naam zou je verwachten dat het 300W is).

120W is enkel de 3.3V en 5V lijn.
Met 22A op de 12V lijn moet je een aardig eind komen, dat is 264W, maar dat hangt er natuurlijk ook een beetje aan wat je als videokaart wil gaan gebruiken.
Een losse video kaart word niet gebruikt gewoon de intergrated graphics die in de AMD CPU zitten.
Computer word namelijk gewoon voor surfen op het net en het bewerken van office documenten, er word niet op gegamed.

• keur0000

keur0000

Biede mobo's met onboard VGA, dus dat gaat goed ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat oudere voedingen vaak niet meer hetzelfde vermogen kunnen leveren als toen ze nieuw waren (elco's die "slijten"/verouderen e.d.).

Ik zou evt. kijken of er budget is om een nieuwe (en indien nodig wat zwaardere) A-merk voeding te halen, dan heb je ook meer aansluitmogelijkheden qua SATA-spul en videokaarten, de betreffende connectoren zijn vaak niet (voldoende) aanwezig op wat oudere types.

• keur0000

keur0000

Op de bestaande voeding in de kast zit trouwens geen SATA aansluiting ;)
En of je de benodigde ATX aansluitingen hebt voor de hedendaagse mobo's is ook een vraag

[ Voor 38% gewijzigd door keur0000 op 23-07-2012 16:55 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Hij zal het wel redden. Ik vermoed dat de nieuwe Pc zelfs zuiniger is door de nieuwe CPU.

• iYell0wi7
keur0000 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:52:
Biede mobo's met onboard VGA, dus dat gaat goed ;)
Oke mooi bedankt ;)

En als er een mogelijkheid is dat er toch te weinig watt is beschadigd dit dan niet de componenten?

• iYell0wi7
Iva_Bigone schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:52:
Houd er ook rekening mee dat oudere voedingen vaak niet meer hetzelfde vermogen kunnen leveren als toen ze nieuw waren (elco's die "slijten"/verouderen e.d.).

Ik zou evt. kijken of er budget is om een nieuwe (en indien nodig wat zwaardere) A-merk voeding te halen, dan heb je ook meer aansluitmogelijkheden qua SATA-spul en videokaarten, de betreffende connectoren zijn vaak niet (voldoende) aanwezig op wat oudere types.
keur0000 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:54:
En of je de benodigde ATX aansluitingen hebt voor de hedendaagse mobo's is ook een vraag
Voor sata heb ik een apart convert kabeltje [Zie foto] Afbeeldingslocatie: http://cloud.lbox.me/images/l/201104/4p-ide-naar-15p-serial-ata-sata-power-adapter-kabel_xwjkkd1302592304653.jpg

Voor moederbord aansluiting moet ik nog even na kijken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

iYell0wi7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Oke mooi bedankt ;)

En als er een mogelijkheid is dat er toch te weinig watt is beschadigd dit dan niet de componenten?
Als de voeding het niet trekt dan valt hij meestal gewoon uit, het kan zijn dat bij lowbudgetvoedingen (en dat lijkt hier wel in te zitten) dat ze doorfikken. Dat heb ik althans wel eens meegemaakt, en dat kan verkeerd aflopen voor de hardware.
Een goede voeding zou het in elk geval prima moeten kunnen trekken.

• iYell0wi7
TERW_DAN schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:59:
[...]

Als de voeding het niet trekt dan valt hij meestal gewoon uit, het kan zijn dat bij lowbudgetvoedingen (en dat lijkt hier wel in te zitten) dat ze doorfikken. Dat heb ik althans wel eens meegemaakt, en dat kan verkeerd aflopen voor de hardware.
Een goede voeding zou het in elk geval prima moeten kunnen trekken.
Heeft dit dan alleen Vervolgen voor de voeding en niet voor het Moederbord en andere componenten als deze Doorbrand?

{Volgens mij heb ik z'n doorgebrande voeding wel eens vaker meegemaakt maar kan niet herinneren of er iets anders dan de voeding kapot ging.}

Verwijderd

Deze bijvoorbeeld, nog goedkoop ook :)

• iYell0wi7
keur0000 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:54:
De ATX aansluitingen komen overeen met die van het nieuwe dus dat is geen probleem denk ik ;)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
iYell0wi7 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:56:
[...]

Niet direct; echter, de PC kan wel plots uitvallen/nèt niet voldoende stroom leveren, of niet op willen starten.

Dat plotse uitvallen vindt Windows/programma's vaak niet zo leuk (softwarematig probleem), maar harddisks, ssd's e.d. ook niet, en dat kan wel eens hardwareproblemen gaan geven (in het allerergste geval ;)).

When in doubt, kick it out :P

Verwijderd

Allemaal leuk die aannames die iedereen doet maar daar schiet niemand iets mee op als er vooral niks van klopt...

Component Pro voedingen worden gemaakt door FSP net zoals de meeste Be Quiet voedingen en ook zo als degene dus die hierboven nog geadviseerd wordt.

Als de voeding dus in goede staat is zal die ook prima voldoen.

• iYell0wi7
Componenten vandaag binnen gekomen en geïnstalleerd, en alles werkt perfect

Dank voor alle hulp :*)
Pagina: 1