Toon posts:

zonne-energie gevoede kistspeaker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik ben de laatste tijd erg geïnteresseerd in het maken van kistspeakers en alles wat daar bij kijken komt. Ik heb net zoals velen hier vakantie en een hoop tijd over. Nu heb ik er reeds één gemaakt die tot mijn eigen verbazing goed klonk. Deze was me echter te lomp, te zwaar, en gewoon onhandig. Ik wil dus een nieuwe maken, met daar bij een kleine uitdaging: ik wil hem op zonne-energie. Voor vakanties naar warme landen waar stopcontacten ver te zoeken zijn vond ik het een handige oplossing, en behalve dat: ook nog eens een erg leuk project.

Gister heb ik tweedehands twee pioneer speakertjes voor een tientje op de kop getikt. Aangezien ik voor een goed geluid de kast natuurlijk uitrekenen wil (dmv WinISD?) liep ik al direct tegen een probleem aan: ik weet de parameters van mijn speakertjes niet. Op google kom ik er niet uit, dus ik hoop dat iemand hier al tips voor me heeft. Het zijn twee 10 cm speakers, zie de foto hieronder. Ik heb gekozen voor een laag vermogen omdat er anders geen beginnen aan is met zonneenergie.
front
Back

Daarnaast heb ik nog niet gekocht, maar heb ik het volgende in gedachten. Suggesties zijn ook hier uiteraard meer dan welkom, op kwaliteit, ontwerp en eventueel prijs?
Als versterker een TA2024
een zonnepaneel met regelaar.
Een 12mm MDF kist, waarvan ik nog op zoek ben naar de afmetingen.
En een (gel?)accu van ongeveer 7Ah

Ik hoop ontzettend dat er geïnteresseerden zijn, vrijdag vertrek ik op vakantie en zou ik hem dus het liefst al af willen hebben. Als laatste: ik ben nieuw hier, dit is mijn eerste post. Als er iets aan mist/ontbreekt/whatever hoor ik dat natuurlijk graag

Mvg
Mees

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gewoon gesloten kist maken, dan hoef je ook niks uit te rekenen.

En ik zou op zoek gaan naar een groter zonnepaneel. Als je bijv het deksel op klapbaar maakt zou je 2 panelen kunnen gebruiken (als een soort van koffermodel) en zijn je panelen beschermd tijdens vervoer. Die 6 watt die je nu hebt zet niet echt zoden aan de dijk.

Of.. Zelf je panelen maken, nog leuker!

Wise enough to play the fool

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 21:32
Een gemodificeerde TA2024 trekt zo'n 700mA op vol volume. Dat is dus 8.4W maximaal. Als je dus meer laadt dan speelt en niet altijd op max volume is het wel haalbaar. Maar het uitklapbare deel is ook zeker een goed idee, enkel voor de bescherming alleen al. De vraag is nog wel hoeveel zo'n paneel op een dag als vandaag (perfectie omstandigheden) presteerd.

Wat je trouwens ook niet mag vergeten is het laad/ontlaad rendement van een loodaccu. Dit is een stuk lager dan 100% dus hier verlies je ook het een en ander bij het laden en weer ontladen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool