Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatisch backups draaien

Pagina: 1
Acties:

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zoek een stuk software om lokaal over eigen netwerk (incremental) backups te kunnen draaien.
Ik gebruik nu Dropbox, maar mijn 2.8GB is dat op den duur ook weer vol. Alles staat gearchiveerd in .rar bestandjes op hoge compressie, maar d'r kan echt niets meer bij..
Ik heb naast Dropbox nog zo'n 15GB aan werkbestanden staan. Sommige zijn van minder groot belang, als ik die kwijt raak is het nog geen ramp, enkel heel vervelend/irritant.
Ik heb gezien dat er ook andere diensten zoals Dropbox zijn die veel meer bieden (soms wel 7GB), maar dat gaat dus niet passen.
Dropbox kan je ook upgraden, maar 100GB voor $100 heb ik grotendeels niet nodig. Bovendien, ik heb geen creditcard of paypal.

Ik zoek dus iets om backups te kunnen draaien. Ik heb hier een HTPC staan (Windows 7 machine) die zowiezo als server dient, dus daar zou wel wat op kunnen.
Natuurlijk ben ik bewust dat off-site backups nog veel beter zijn. Maar het is prioriteiten leggen.. Alles wat ik echt niet kan missen staat op Dropbox. De rest wil ik dus op de HTPC zetten.

Ik werk nu regelmatig al met SVN om bestanden te synchroniseren tussen verschillende PC's. Maar dat is niet ideaal, je moet voordat je gaat slapen niet vergeten in te checken.. Iets wat automatisch gebeurd is veel fijner.

Hebben jullie suggesties?
Ik heb iets gelezen over Crashplan, welke dus wel off-site is, maar ik vraag mij af hoe 'goed' dat werkt? (Met name dan de free edition - is dat nou een trial of niet?).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kan je alleen een Linux programma geven die het kan, met Windows als client: Bacula. Voor Windows only weet ik er zo gauw geen. Heb je zelf al wat gezocht? Voldoet de standaard Windows Backup niet, kan die niet naar een netwerkschijf backuppen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb net nog even naar Windows backup gekeken.

Je kan idd mooi elke dag backuppen en selecteren welke mappen je wilt backuppen, maar ik zie niet hoe je b.v. de bestanden vanaf de desktop naar laptop kan krijgen (synchroniseren), zoals Dropbox doet. Kan dat eigenlijk wel?

Bacula ken ik niet, ik zou natuurlijk een virtual machine kunnen opzetten (er zit 12GB RAM in de HTPC bak, dus geheugen zat). Maar doet het dan het zelfde als Windows Backup?

Vooral syncen van bestanden tussen computers is belangrijk voor mij. Ik heb wel eens SVN gebruikt, maar dan moet je niet vergeten in te checken.. (sja zit je op school.. "ik ben gister avond nog bezig geweest.. maar daar heb ik nu niets aan").
Bovendien is dat niet handig als je juist aan een project werkt die je vanaf Google Code of zo uitcheckt, die heeft al SVN bestanden.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 16:28
Zoek eens op Google naar backup of synchronisatie tools...
Er zijn er duizenden. In de tijd dat je je ts had getypt, had je zeker al tientallen stukjes software kunnen vinden.
Wat dacht je van Windows backup? Of van syncbackpro.....

[ Voor 5% gewijzigd door Remco op 23-07-2012 15:04 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Microsoft SyncToy. Simpel, werkt als een tierelier. Zelf gebruik ik dat om Documents en Favorites tussen al mijn systemen en mijn server te syncen. Voordeel, alle data staat overal, en met 2 PC's en 3 Laptops en 3 accounts per systeem mag er altijd wel wat kapot gaan en dan is de data er nog.

Zelf heb ik bij inloggen en afmelden een script runnen (local computer policy gedefinieerd) die gebruik maakt van synctoycmd.exe om te zorgen dat bij opstarten alles synchroon is en bij afsluiten eveneens. Tevens wordt data niet zo maar gewist en komt het eventueel in de prullenbak waardoor je het terug kan halen.

Verder maak ik op iedere machine 4x per dag een VSS (schedule), in combinatie met de gratis tool Shadow Explorer kan je dan ook oudere versies restoren (tot ongeveer een maand terug, afhankelijk van de size van de VSS sets natuurlijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Polster
  • Nu online
Crashplan werkt gewoon heel erg goed. Draai het nu al een aantal maanden. Voor 3 dollar per maand heb je een unlimited off-site backup. En ja het is unlimited want ik heb er nu al 800GiB gebackupped. Bovendien wordt alles client-side versleuteld dus geen Microsoft Skydrive praktijken ;-).

De free edition schijnt ook wel goed te werken. Je kunt dan backuppen naar een HDD van bijv. een vriend of familie. Je stuurt het dan dus niet naar de servers van Crashplan maar een 2e computer die ook de Crashplan software draait.

• Hero of Time
  • Laatst online: 19:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hans1990 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:03:
Bacula ken ik niet, ik zou natuurlijk een virtual machine kunnen opzetten (er zit 12GB RAM in de HTPC bak, dus geheugen zat). Maar doet het dan het zelfde als Windows Backup?

Vooral syncen van bestanden tussen computers is belangrijk voor mij. Ik heb wel eens SVN gebruikt, maar dan moet je niet vergeten in te checken.. (sja zit je op school.. "ik ben gister avond nog bezig geweest.. maar daar heb ik nu niets aan").
Bovendien is dat niet handig als je juist aan een project werkt die je vanaf Google Code of zo uitcheckt, die heeft al SVN bestanden.
Tja, Bacula maakt een backup archive aan. Hiermee kan je niet synchroniseren. Je Topictitel geeft ook aan 'backup', niet 'synchronisatie'. Ook in de TS heb je het niet expliciet over synchroniseren. Dan ga je antwoorden krijgen met alleen backup software, ipv sync software (zoals SyncToy van MS). Werkt ook wel aardig.

Andere tool die mij te binnen schiet: Rsync. Dit kan je via DeltaCopy draaien met schedules, maar wellicht ook on-the-fly via scripts (je kan 't ook handmatig draaien namelijk).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik gebruik Oopsbackup. Dit is een backupoplossing die elk uur automatisch een backup maakt van je gewijzigde bestanden. Oude versies van bestanden blijven beschikbaar, totdat een bepaald plafond van aantal dagen of aantal Mb's bereikt is. Werkt echt goed en transparant.
Pagina: 1