Windows 7 boot te langzaam en is instabiel

Pagina: 1
Acties:

• S4BoT
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-08-2025
Mensen,

Een vriend van me heeft nieuwe hardware gekocht en nu zit hij met een vervelend probleem. Zijn pc blijft een hele tijd hangen bij het windows logo bij opstarten. Ook afsluiten duurt zeer lang. Als hij dan al opgestart is, dan freezed ie vaak tijdens alledaagse handelingen. Hij heeft een nieuwe SSD ( Crucial M4 256 Gig) en een 2 TB caviar black als nieuwe opslag er bij gezet, met de M4 als opstartschijf.

Processor is een 950, moederbord een Asrock X58 Extreme.

Na eerste installatie ging de pc tijdelijk vlot, maar had hij problemen met steam. Daarna heeft ie die 2TB dan maar geformatteerd. Daarna heeft hij ook Windows 7 Ultimate opnieuw geïnstalleerd op zijn SSD en toen begonnen die problemen.

We hebben al een diagnostische opstart geprobeerd, maar dan nog blijft hij traag. We hebben al proberen te booten zonder de extra 2TB, maar dan komt er een foutcode 0x0000..F. Op booten zonder de 2TB en de oude 320Gig (die ook gewoon leeg is) Zegt hij dat er geen bootdevice aanwezig is.

We hebben proberen drivers te installeren, maar dit gaat zeer traag en freezed vaak en lukt dus bijna niet.
1 keer is het wel gelukt om de SATA 2 drivers te installeren, maar toen gaf hij een fout error dat dat de "computer does not meet with the requirements".

We hebben ook al Windows repair geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Veilige modus werkt niet.

MVG

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 13:53

nhanssen

QVL is non-tweakers

Test het geheugen maar eens met memtest, volgens mij gaat daar iets fout kijkend naar je problemen.

Spec's PC

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
S4BoT schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:35:
We hebben al proberen te booten zonder de extra 2TB, maar dan komt er een foutcode 0x0000..F. Op booten zonder de 2TB en de oude 320Gig (die ook gewoon leeg is) Zegt hij dat er geen bootdevice aanwezig is.
Kan nog van alles zijn, maar probeer eens de installatie zonder HDD aangesloten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Test het geheugen eerst eens met memtest,geheugen kan ook hele rare problemen geven als het niet compatible is of gewoon brak is.

Als dit goed is zou ik de ssd even omwisselen voor de ssd,want die is voor mij namelijk de 2de hoofdverdachte,lol

Want als die moeilijk doet,kan je namelijk ook dit soort problemen krijgenn.

Verwijderd

Eerste wat je met een nieuw/veranderd computersysteem doet is testen op stabiliteit met MemTest86+. Als dat na 4 passes geen fouten geeft, kun je de SMART info controleren van je schijven op Current Pending Sector en UDMA CRC Error Count.

• S4BoT
met Memtest86+ getest, geen problemen gevonden.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Hoe staan de schijven ingesteld? AHCI of 'compatible/ide-sata' mode?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• S4BoT
We hebben beide al geprobeerd, maar momenteel staan ze op IDE

• Hammer31
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12-2023
Win 7 staat op de SSD neem ik aan. Geheugen is getest. Probeer eens op te starten met alleen de SSD aangesloten en indien mogelijk alle andere devices (ook USB) niet aangesloten. Via de BIOS moet je kunnen aangeven waarvandaan Windows moet starten. Ik heb iets soortgelijks gehad met een Sony Optiarc DVD brander. Zodra die aangesloten was startte het systeem ook nauwelijks op. Mocht dat goed gaan, dan 1 voor 1 andere devices aansluiten.

Maak iets te groot en sla er dan net zo lang op totdat het wel past...

• S4BoT
Geprobeerd, geen oplossing gevonden. Probleem wordt alleen maar erger. Installaties willen niet meer lukken, vaak zegt hij dat de Bootmgr ontbreekt of 1 of ander file kan niet uitgepakt worden tijdens de installatie of de installatie freezed na "druk op een key om vanaf CD te booten". En nog meer. Tis ne ramp.

Verwijderd

Je hebt MemTest86+ laten draaien dat je minimaal 3-4 passes hebt gehad? Want dat duurt doorgaans langer dan een uur.

Verder, heb je de SMART gecontroleerd? Dit kun je doen met een Ubuntu linux livecd. Start de disk utility op en klik daar op de knop om de SMART info te bekijken. Zie mijn vorige bericht waar je precies op moet letten.

Verder: heb je iets geoverclockt, hoe zijn je temperaturen van chipset en CPU? Geef eens een compleet overzicht van alle hardware in je systeem?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
S4BoT schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:35:
We hebben al een diagnostische opstart geprobeerd, maar dan nog blijft hij traag. We hebben al proberen te booten zonder de extra 2TB, maar dan komt er een foutcode 0x0000..F. Op booten zonder de 2TB en de oude 320Gig (die ook gewoon leeg is) Zegt hij dat er geen bootdevice aanwezig is.
Dit snap ik niet helemaal want het is mij niet duidelijk of er dan wel op die oude 320 GB schijf ook Windows geinstalleerd staat omdat je erachter schrijft dat die gewoon leeg is. Dan vind ik het niet gek dat ie zegt dat er geen bootdevice aanwezig is wanneer het een lege harddisk is die je eraan hangt.

Wat je buiten de bovenstaande tips ook nog eens kan proberen is om alleen de ssd aan te sluiten en dan wel op de allereerste s-ata poort en verder geen harddisks aan te sluiten. Vervolgens dan Windows weer installeeren op de ssd en pas daarna weer de harddisk erbij te prikken.

Het is ook aan te raden dat alvorens je Windows installeerd de s-ata controller op AHCI te zetten want als je dat naderhand doet gaat Windows op zijn kop. Dus als je Windows in IDE mode installeerd en daarna de s-ata controller op AHCI zet moet je eerst een tweak uitvoeren in Windows.

Voor de rest zou ik ook de tips van andere mensen eerst uitproberen.

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:47

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Heb je toevallig nog een 2e sata controller aan boord? (Jmicron ofzo)

Als het via een alternatieve controller allemaal wel sjiek werkt kan het zijn dat je southbridge de geest begint te geven.

De symptomen die je beschrijft klinken mij namelijk erg bekend in de oren en bij mij bleek het uiteindelijk de southbridge

Kalm aan! En rap een beetje!

• S4BoT
@BDK
Ja het moederbord gebruikt inderdaad Jmicron drivers, maar het lukte totaal niet om die goed te installeren. Maar zoals ik laatst zei, kunnen we nu totaal niets meer, we hadden als laatste alle 3 de drives geformatteerd, maar hij wil niet meer booten van de CD, hij zegt "boot ready" maar hij gaat niet verder. 1 keer is hij wel verder gegaan (random?) en toen gaf hij weer een error tijdens het uitpakken van de Windows cd ( het 2de puntje van de lijst bleef constant op 0% staan)

@Roel: wel op SSD stond eerst Windows 7 geïnstalleerd, de 2 andere schijven waren gewoon leeg, gewoon geformatteerd, maar als we alleen de SSD koppelden, wou hij niet booten (geen bootdevice aanwezig). Als we alleen de bootdevice en de 2TB aanschakelden, gaf hij die foutcode.

@Nooit overgeklokt. Meeste hardware is nieuw, meeste zelf zelfde uit mijn pc.
Onderdelen zijn:
I7 950
Asrock X58 Extreme
HX 1050
2X XFX 7950
1 WD Caviar Black 2 TB
1 Crucial M4 256 Gig
1 oude Seagate Baracuda 320 Gig
Nieuwe Lite-on DVD lezer/brander
2x Corsair Vegneance 8GB 1600 mhz

Moederbord is triple channel, ja. We dachten in het begin dat het daar ook aan kon liggen, omdat het 4 sticks van geheugen zijn. Dus we hadden eens een stick eruit gehaald, maar dit hielp niet, ook 2 sticks eruit halen hielp niet.

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 18:14
Is de installatie dvd niet corrupt?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1) SSD altijd op ACHI nooit IDE modus;
2) No boot device of crashen kan zijn: Corrupt geheugen, defecte CPU, Lekkende condensatoren op moederboard, CPU te heet (koeling niet goed).

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 24-07-2012 12:56 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hang alleen de SSD aan de computer. Zet in de bios de controller op AHCI. Zet de bootdrivers van je onboard SATA controller op een USB stick (ook al worden deze herkend door de windows 7 installatie DVD!) Zorg dat je bij de windows installatie de drivers laadt.

Installeer windows opnieuw, zonder de normale HDDs. Sluit deze pas aan nadat windows up and running is.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:53

ResuCigam

BOFH

(jarig!)
Ik sluit me aan bij de poster hierboven met als kanttekening dat je goed moet opletten welke SATA poort je gebruikt op het moederbord, niet de jmicron maar juist de Intel controller.

We do what we must because we can.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ResuCigam schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:03:
Ik sluit me aan bij de poster hierboven met als kanttekening dat je goed moet opletten welke SATA poort je gebruikt op het moederbord, niet de jmicron maar juist de Intel controller.
Goede en belangrijke toevoeging.

Verwijderd

Zoals Hann1BaL al aangeeft: installeer windows zonder de 2TB disk aangesloten.
Kans is nu namelijk vrij groot dat de 'system reserved' partitie nu op je 2TB schijf staat.
Check in disk management even waar je die partitie staat.
Na installatie van Windows de 2TB disk weer toevoegen en dat zou dan in ieder geval opgelost moeten zijn.

• S4BoT
@ResuCigam: Ik heb een beetje gezocht welke SATA's aangedreven werden door de Intel en de Jmicron controller, maar de intel sluit juist de 6 interne en de Jmicron de 1 eSATA aan, dus mijn drives en schijven waren sowieso aangesloten op de Intel Controllers.

@Down under: Omdat ik dacht dat het misschien was dat zen home premium schijfje wat kapot was, heb ik nog 2 andere getorrend en geprobeerd, maar ook zei gingen niet verder. het lijkt me sterk dat alle 3 niet zouden werken.

@Wim bart: Stond al weer een tijdje op AHCI mode, corrupt geheugen denk ik niet, want ik heb ze toch met zowel Memtest als met MemTest86+ getest, defecte CPU: zou jammer zijn want tot eergisteren deed hij nog goed werk, Lekkende condensatoren (als dat zichtbaar zou zijn extern) heb ik niet gevonden en CPU koelt goed.

@Hann1Bal: Dat heb ik nog niet geprobeerd, en zal ik nu eens doen. Het is te hopen dat ik nu eens voorbij "press any key to boot from CD/DVD" kom

• S4BoT
@Hann1Bal: In al de keren dat ik geprobeerd heb om voor bij het "press any key" scherm te komen is het tot nu toe 1 keer gelukt, maar toen de Windows files aan het loaden waren van de CD kwam de oude bekende error: 0xc00000e9, unexpected I/O error.

EDIT
Nog wat verder geraakt, wederom tot de installatie, maar net als ene paar vorige keren weer heel de tijd blijven hangen bij "expanding Windows files (0%)", nu wacht ik tot hij verder gaat, maar ik verwacht dat hij uiteindelijk weer een error zal geven.
Zucht, en ondanks het feit dat de allereerste keer alles gelukt was, en dat hij wat problemen had met steam en daardoor besloot alles opnieuw te formatteren, hoe is het dan mogelijk dat er zo'n problemen bij ontstaan?
Zou het kunnen dat de SSD DOA is ?
of ligt het toch aan het moederbord?

[ Voor 52% gewijzigd door S4BoT op 24-07-2012 15:54 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Defecte DVD speler?

This footer is intentionally left blank

• S4BoT
@ajhaverkamp: Ook al aan gedacht, maar het zou toch maar kunnen dat beiden direct defect zijn. Ze lezen beiden. De 1 is nieuw, de andere is een oude.

Verwijderd

Windows 7 USB Tool downloaden en gebruiken en je weet het :) (windows 7 installer op usb maken)

edit:

Uitleg: http://emea.microsoftstor...oadprogramma-voor-USB-dvd
Download: http://images2.store.micr...Windows7-USB-DVD-tool.exe

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2012 16:00 ]

• S4BoT
@Metal zal ik eens proberen.

En de expanding Windows files gaf een error; 0x80070017

Verwijderd

Dat is inderdaad de error die je krijgt als je dvd(-drive) rot is.

• S4BoT
Oke, ik heb geprobeerd via USB, maar Windows kon de afbeelding niet laden (iets typisch voor USB boot). Dus opgezocht hoe dat verholpen kon worden: je moest Pid.txt verwijderen uit boot.wim. Boot.wim gevonden. Proberen te openen met imageX, was niet echt succesvol. Dan maar proberen te openen met een soort unzipper maar heb pid.txt niet er tussen gevonden. Dan eens geprobeerd om ipv een ISO op een usb drive te laten installeren, gewoon de cd over te zetten. Heb dat gedaan met die home premium, maar dit gaf een andere fout op en het lukte niet. dan maar weer met CD geprobeerd, weer met 0% vast zitten.

• S4BoT
Ah nee! hij is voorbij de 0% geraakt deze keer!
Een wonder!

EDIT: Laat maar na 100% te bereiken, reboote hij zonder reden...

EDIT2
om een of andere reden is ie nu stabiel geïnstalleerd. Geen errors meer, de lange boot tijden zijn verleden tijd en hij draait stabiel...

Geen problemen met de SATA's ondervonden, de DVD spelers lezen gewoon. Niks nada alles oke

....

[ Voor 85% gewijzigd door S4BoT op 24-07-2012 20:28 ]

Pagina: 1