Toon posts:

PC voor ouders max €600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Een aantal weken geleden is de medion computer van mijn ouders er mee gestopt, de medion pc is meer dan 5 jaar oud, mijn ouders zijn dus toe aan een nieuwe pc. En er is aan mij gevraagd om een goede pc te bouwen die wel een aantal jaar mee moet gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten, Office, videobewerking (filmpjes van vroeger, dus geen hd filmpjes), lichte games, etc..

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal € 600 gaan kosten, het liefst wat minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een lege behuizing (Cooler Master Gladiator 600) staan die ooit van mij geweest is, daar ga ik het systeem in bouwen.
In de medion pc zitten wat hdd's (1 x 500GB Seagate en 1 x 640GB Western Digital) die mee gaan naar het nieuwe systeem, deze hdd's zijn nog niet zo oud als het systeem zelf. Verder gaan de muis, toetsenbord en speakers mee naar het nieuwe systeem.
Ik heb nog een Windows 7 Professional welke gebruikt gaat worden voor de nieuwe pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat voor dit systeem een Intel Core i3 net te slecht is, daarom heb ik gekozen voor de goedkoopste Ivy Brigde i5, dit lijkt me wel een leuke cpu.
Er komt geen videokaart in, maar een zware videokaart moet wel mogelijk zijn, daarom dacht ik als voeding aan de CX500 V2 van Corsair, dit is volgens mij een stille voeding met genoeg aansluitmogelijkheden.
Er komt een SSD in, een Samsung 830 128GB is al aangeschaft.
Het moederbord moet voldoende aansluitingen hebben om dingen aan te sluiten (SATA, USB, PCI, PCI-E).
Daarom heb ik gekozen voor het Asrock Z77 Extreme4 moederbord. Ik wil een ATX moederbord. Het moederbord moet 3 USB 2.0 headers hebben, want ik neem een systeem over uit medion pc met kaartlezer en allerlei andere aansluitingen.

De monitor die mijn ouders hebben is ook aan vervanging toe. Er moet een 21,5/22 inch monitor komen met 1920x1080 resolutie. Monitor moet DVI en VGA hebben. Monitor mag maximaal € 150 kosten. Ik zat aan deze te monitoren te denken:
Asus VS228H Zwart
Samsung Syncmaster S22A300B Zwart

Het systeem wat ik in gedachten had
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,80€ 25,80
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 50,95€ 50,95
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 47,01€ 47,01
1Asrock Z77 Extreme4€ 127,-€ 127,-
1Cooler Master Gladiator 600--
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,12

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
De merken van de onderdelen maakt niet zo veel uit, als het maar A-merk onderdelen zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Minimaal Core i5 als CPU. Het is belangrijk dat de computer stil is.

Ik heb er wel verstand van, maar ik vraag het toch even voor de zekerheid nog hier. Als er dingen verbeterd kunnen worden hoor ik het graag.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 22:51
Het moederbord kan een stuk goedkoper; ga voor een H77 chipset moederbord.

5700X | RX 6600

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Uit ervaring kan ik vertellen dat die DVD-speler erg luidruchtig is.

🠕 This side up

Verwijderd

Ik denk dat we nog wat van de prijs kunnen af halen. Vooral het moederbord lijkt mij een beetje overkill. Misschien is dit een iets goedkopere keuze? pricewatch: MSI Z77A-G43 Persoonlijk gebruik ik dit moederbord ook voor mijn huidige game systeem dus voor je ouders zou deze ruim voldoende moeten zijn!

Vraag: Hoe luidruchtig zijn de huidige HDD's? Het grappige is namelijk dat je luidruchtige HDD's pas gaat horen als de rest van je kast stil is. Nu zet je Windows zeer waarschijnlijk op de SSD's waardoor een groot deel van het probleem wordt vermeden maar misschien iets om in je achterhoofd te houden.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom niet een kant en klare laptop? Voor dat geld kan je volgens mij een prima laptop kopen waar je deze taken op kan uitvoeren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

c70070540 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:02:
Waarom niet een kant en klare laptop? Voor dat geld kan je volgens mij een prima laptop kopen waar je deze taken op kan uitvoeren.
Dit systeem is beter dan een laptop van hetzelfde bedrag

🠕 This side up

• Sabo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 13:02
Een desktop voor 600€ is ALTIJD beter dan een laptop voor 600€...

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:26

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Euhm, gelet op de eisen die je ouders er aan stellen, zou ik simpelweg het defecte onderdeel vervangen, eventueel twee nieuwe bankjes RAM erin proppen, en je bent zo klaar voor nog 5 jaar.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 19:06
Even over de monitor, je hebt voor 1 tientje meer een Dell Ultrasharp U2312HM. Deze monitor is volgens veel mensen erg goed. pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sabo schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:39:
[...]

Een desktop voor 600€ is ALTIJD beter dan een laptop voor 600€...
Agreed. Laptops zitten altijd energie zuiniger onderdelen in en dat betekent dat er gekort moet worden op performance, maar het miniaturiseren kost wel weer extra.
AllSeeyinEye schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:42:
Euhm, gelet op de eisen die je ouders er aan stellen, zou ik simpelweg het defecte onderdeel vervangen, eventueel twee nieuwe bankjes RAM erin proppen, en je bent zo klaar voor nog 5 jaar.
Scheelt absoluut centen.
Maargoed, ouders willen ook wel eens iets nieuws.
10 jaar met een PC doen is echt gruwelijk lang... Hier zou er dan echt geklaagd worden over de snelheid, want overal anders zie je toch snellere apparatuur...

On the other hand, ik zie niet waarom een i3 niet zou voldoen en een i5 wel, gegeven de gestelde eisen.
Goed, das 2 v.s.4 cores, maar hoeveel software is tot op heden echt geoptimaliseerd voor meer cores? Bij veel applicaties onder Windows heeft het nut, maar als het (net als mijn ouders) mensen zijn die 1 of 2 dingen tegelijk open hebben staan, is de meerwaarde van 4 cores nihil.
Je kan dan beter investeren in een goedkopere en zuinigere dualcore met meer megaherz zodat die enkele taak sneller afgerond is.

Verder zie ik niks over koeling en stilte vermeld staan, behalve de eis dat het stil moet zijn.
Al gedacht aan dempingsmatten en goede stille koeling?

nog ff een aanvulling:
Ik heb pas dit systeem samengesteld voor iemand: http://www.salland.eu/fas...036,280510,848300,1081545
Zelfde omschrijving van de wensen. 1 of 2 apps tegelijk, zuinig, snel (tov huidig referentiekader, wat een singlecore P4 3Ghz is) en stil. Liefst ook nog lekker compact want de grote PC's zijn alleen maar ruimtevreters.

Misschien heb je er wat aan als referentiekader.

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2012 15:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Ik moet toegeven dat je flexibeler bent met eigen bouw voor wat betreft de componenten, maar voor 600 euro heb je een prima laptop. Het voordeel voor je ouders is natuurlijk ook dat ze daarmee ook gewoon aan tafel kunnen zitten of op de bank. Een vaste PC is eigenlijk niet meer iets van deze tijd nu ook goedkopere laptop's voldoende power hebben voor wat je ouders er mee gaan doen.

Voorbeelden:
pricewatch: Toshiba Satellite C855-14E
en
pricewatch: HP Pavilion g7-2001sd (B1L40EA)

Stuk voor stuk prima degelijke apparaten waar je SSD ook in kan.

Heb je de keuze ook aan je ouders voorgelegd wat ze liever hebben?
Maar ik zal er verder niet over doorzeuren. Het is jou keuze natuurlijk.

Succes! :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
PCBaas schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:39:
Het moederbord kan een stuk goedkoper; ga voor een H77 chipset moederbord.
Ik heb al gekeken naar een H77 chipset moederbord, maar daar zit geen moederbord bij wat aan mijn wensen voldoet. Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat het moederbord 3 USB 2.0 headers moet hebben. Dit is nodig voor de kaartlezer met nog andere aansluitingen uit de medion pc.
Koenvh.nl schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:45:
Uit ervaring kan ik vertellen dat die DVD-speler erg luidruchtig is.
Ik zal straks even kijken naar een andere, misschien kan ik die ook nog wel gebruiken van de oude pc.
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:59:
Ik denk dat we nog wat van de prijs kunnen af halen. Vooral het moederbord lijkt mij een beetje overkill. Misschien is dit een iets goedkopere keuze? pricewatch: MSI Z77A-G43 Persoonlijk gebruik ik dit moederbord ook voor mijn huidige game systeem dus voor je ouders zou deze ruim voldoende moeten zijn!

Vraag: Hoe luidruchtig zijn de huidige HDD's? Het grappige is namelijk dat je luidruchtige HDD's pas gaat horen als de rest van je kast stil is. Nu zet je Windows zeer waarschijnlijk op de SSD's waardoor een groot deel van het probleem wordt vermeden maar misschien iets om in je achterhoofd te houden.
Op het MSI moederbord zitten maar 2 USB 2.0 headers, maar ik heb er 3 nodig, dus dit moederbord is helaas niet geschikt voor mij.

De huidige HDD's maken volgens mij niet zo veel geluid, ik heb ze nooit echt duidelijk gehoord in het medion systeem waar maar 2 fans (cpu en voeding) in zaten.
Mijn ouders willen een vaste computer hebben. Een laptop zal toch altijd op dezelfde plaats staan, dan kunnen ze dus beter een vaste pc kopen. Verder hebben we al een laptop welke alleen voor beetje internet gebruikt wordt, het is een wat oudere laptop maar voor internetten meer dan voldoende.
McKaamos schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:17:
[...]

Agreed. Laptops zitten altijd energie zuiniger onderdelen in en dat betekent dat er gekort moet worden op performance, maar het miniaturiseren kost wel weer extra.

[...]

Scheelt absoluut centen.
Maargoed, ouders willen ook wel eens iets nieuws.
10 jaar met een PC doen is echt gruwelijk lang... Hier zou er dan echt geklaagd worden over de snelheid, want overal anders zie je toch snellere apparatuur...

On the other hand, ik zie niet waarom een i3 niet zou voldoen en een i5 wel, gegeven de gestelde eisen.
Goed, das 2 v.s.4 cores, maar hoeveel software is tot op heden echt geoptimaliseerd voor meer cores? Bij veel applicaties onder Windows heeft het nut, maar als het (net als mijn ouders) mensen zijn die 1 of 2 dingen tegelijk open hebben staan, is de meerwaarde van 4 cores nihil.
Je kan dan beter investeren in een goedkopere en zuinigere dualcore met meer megaherz zodat die enkele taak sneller afgerond is.

Verder zie ik niks over koeling en stilte vermeld staan, behalve de eis dat het stil moet zijn.
Al gedacht aan dempingsmatten en goede stille koeling?

nog ff een aanvulling:
Ik heb pas dit systeem samengesteld voor iemand: http://www.salland.eu/fas...036,280510,848300,1081545
Zelfde omschrijving van de wensen. 1 of 2 apps tegelijk, zuinig, snel (tov huidig referentiekader, wat een singlecore P4 3Ghz is) en stil. Liefst ook nog lekker compact want de grote PC's zijn alleen maar ruimtevreters.

Misschien heb je er wat aan als referentiekader.
De duurste Sandy Brigde i3 heeft niet een veel hogere clock snelheid dan de goedkoopste Ivy Brigde i5. Ik doe denk ik gewoon de goedkoopste Ivy Bridge i5, dat het een beetje overkill is maakt niet uit, want de nieuwe computer moet ook weer ongeveer 5 jaar of langer mee gaan.
c70070540 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:09:
Ik moet toegeven dat je flexibeler bent met eigen bouw voor wat betreft de componenten, maar voor 600 euro heb je een prima laptop. Het voordeel voor je ouders is natuurlijk ook dat ze daarmee ook gewoon aan tafel kunnen zitten of op de bank. Een vaste PC is eigenlijk niet meer iets van deze tijd nu ook goedkopere laptop's voldoende power hebben voor wat je ouders er mee gaan doen.

Voorbeelden:
pricewatch: Toshiba Satellite C855-14E
en
pricewatch: HP Pavilion g7-2001sd (B1L40EA)

Stuk voor stuk prima degelijke apparaten waar je SSD ook in kan.

Heb je de keuze ook aan je ouders voorgelegd wat ze liever hebben?
Maar ik zal er verder niet over doorzeuren. Het is jou keuze natuurlijk.

Succes! :)
Ik heb de keuze ook aan mijn ouders voorgelegd, ze hebben liever een vaste pc. We hebben nu ook een al wat oudere laptop waarmee heel af en toe op de bank gezeten word, maar daar wordt eigenlijk alleen een beetje op geinternet.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:16:
[...]

De duurste Sandy Brigde i3 heeft niet een veel hogere clock snelheid dan de goedkoopste Ivy Brigde i5. Ik doe denk ik gewoon de goedkoopste Ivy Bridge i5, dat het een beetje overkill is maakt niet uit, want de nieuwe computer moet ook weer ongeveer 5 jaar of langer mee gaan.
[...]
Realiseer je je wel dat de snelste i3 bijna 20watt zuiniger is dan de i5 die je zelf hebt gekozen?
Gezien stilte een must is, lijkt me dat zeker een aandachtpuntje. Minder energie opnemen betekent ook direct minder warmte uitstoten, waardoor je dus minder koeling nodig hebt en het systeem automatisch ook stiller is.

Mijn huidige desktop is welliswaar een oudje, maar met z'n 65watt TDP CPU kan ik hem semi-passief (alleen doorstroming in de kast) koelen door er een Scythe Ninja op te hebben staan.
En hij wordt nooit warmer als een graadje of 45.

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2012 17:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:27:
[...]

Realiseer je je wel dat de snelste i3 bijna 20watt zuiniger is dan de i5 die je zelf hebt gekozen?
Gezien stilte een must is, lijkt me dat zeker een aandachtpuntje. Minder energie opnemen betekent ook direct minder warmte uitstoten, waardoor je dus minder koeling nodig hebt en het systeem automatisch ook stiller is.

Mijn huidige desktop is welliswaar een oudje, maar met z'n 65watt TDP CPU kan ik hem semi-passief (alleen doorstroming in de kast) koelen door er een Scythe Ninja op te hebben staan.
En hij wordt nooit warmer als een graadje of 45.
Zo heel extreem stil hoeft het systeem niet te zijn. Hij mag best te horen zijn, als het maar geen storend geluid (zoals een oude pentium 4 met 2000rpm 80mm fans die ik nog heb) is. Er komen alleen maar 120mm fans in, die door het moederbord geregeld worden en dus niet full speed draaien. Daarmee ben ik al een heel eind denk ik. Als cpu cooler heb ik gekozen voor Cooler Master Hyper 212 EVO waar ook een 120mm fan op zit. Verder heb ik nog een aantal Nexus Real Silent fans liggen de erg stil zijn.
Pagina: 1