(mini?) PCI-e ssd voor Acer Aspire 6920G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco90
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-06 08:26
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op het forum. Ik zit met het volgende "probleem".

Ik heb een Acer Aspire 6920G laptop van 3 á 4 jaar oud en was benieuwd of ik deze wat kan upgraden. Ik zou het namelijk wel leuk vinden om een SSD schijf aan mijn laptop toe te voegen. Met een laptop zijn de mogelijkheden meestal beperkt, maar met het programma PC Wizard ontdekte ik dat ik nog 3 lege PCI-e slots tot mijn beschikking heb. Het programma Speccy geeft echter aan dat er nog maar 2 lege PCI-e slots beschikbaar zijn.
Ik was benieuwd en heb m'n laptop open geschroefd. Ik zag maar 1 leeg slot wat volgens mij, na wat leeswerk op tweakers en andere sites, een mini PCI-e slot is. In het slot er tegenover, die naar mijn idee precies hetzelfde is, zit namelijk een Intel Wireless WiFi Link met modelnummer: 4965AGN MM2.

Nu wil ik graag een SSD kaart van 64 of 128 GB en daarop een schone versie van Windows op installeren om hier vanaf te booten. Ik heb al wel iets gelezen dat een moederbord SATA of mSATA moet ondersteunen, anders moet de controller op de SSD zelf staan?? Ik ben pas sinds een aantal dagen in de materie van SSD's gedoken ;)

Mijn vraag is dus of dit haalbaar is en of ik met dit moederbord kan booten vanaf dit slot. Hij staat nu niet in het lijstje in mijn BIOS, maar misschien staat hij daar wel tussen als er een SSD geïnstalleerd is? Daarnaast heb ik ook gezien dat ik nu een tweetal verborgen partities heb naast mijn C en D partities. Moet ik hier ook nog rekening mee houden als ik een schone versie van Windows op de SSD installeer?

Ik heb een aantal SSD's gevonden met mini PCI-e, maar nog nergens een goede site waar ik deze kan aanschaffen. Deze heb ik o.a. gevonden:

http://www.mydigitaldisco...64gb-sata-70mm-mini-pcie/

http://www.ebay.com/itm/1...rives&hash=item3f17aabe19

Ik hoop dat jullie me wat informatie kunnen geven. Als jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Gekopieerd uit Speccy:

Besturingssysteem
MS Windows Vista Home Premium 32-bit SP2

Processor
Intel Mobile Core 2 Duo T7500 @ 2.20GHz 40 °C
Merom 65nm Technologie

RAM
4,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 332MHz (5-5-5-15)

Moederbord
Acer Aspire 6920 (U2E1) 53 °C

Graphics
W2261 (1920x1080@59Hz)
512MBGeForce 9500M GS (Acer Incorporated [ALI]) 63 °C

Harde schijven
233GB Hitachi Hitachi HTS542525K9SA00 (SATA) 47 °C

Optische schijven
PIONEER DVD-RW DVRKD08RS ATA Device
MPSFM 05QZ4PY SCSI CdRom Device

ps: Ik heb een aantal schermafbeeldingen, moet ik deze per se via een URL aan deze post toevoegen?

Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb een maandje geleden gespeeld met zo'n Mini PCI-E kaartje maar het grootste probleem was dat ik er niet van kon booten. De bios gaf geen optie om hem in te stellen als boot device en als ik in windows keek was het een 'removable device'. Ik weet niet meer wat het precieze merk/type was van de mini PCI-E kaart het lijkt wel erg op deze : http://www.ebay.com/itm/1...rives&hash=item3f17aabe19

Dit was geen normale laptop, een 'heavy duty' Panasonic (Alu behuizing, dik en zwaar - Lamborghini uitlees laptop motorische/diagnostische gegevens).

Als ik jouw was zou ik eerst uitzoeken of je werkelijk van PCI-E kan booten voordat je de moeite neemt.

Over de snelheid van de mini PCI-E kaart viel niets te klagen.

Ik heb ook nog via 'omwegen' geprobeerd de module bootable te maken maar dat schoot niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door prutser001 op 23-07-2012 12:37 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het gaat erom: kan je een extra harde schijf kwijt?

want met die mini dingetjes gaan prutsen, dat heeft toch geen nut.

kan je geen extra harde schijf extra kwijt, heb je 2 mogelijkheden:
je zet een gewone ssd op de plek van de dvd speler of
je zet een ssd ipv de gewone hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Gerco90 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:23:
Ik heb een aantal SSD's gevonden met mini PCI-e, maar nog nergens een goede site waar ik deze kan aanschaffen. Deze heb ik o.a. gevonden:
Bij mSATA wordt dezelfde connector gebruikt als mini PCI-Express, echter dient je laptop wel SATA over deze connector te kunnen voeren, wat niet altijd het geval is. Deze ssd's zijn dus niet de mini variant van PCI-Express ssd's, maar gewoon SATA ssd's met een mini PCI-Express connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco90
Nielson schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:44:
[...]
Bij mSATA wordt dezelfde connector gebruikt als mini PCI-Express, echter dient je laptop wel SATA over deze connector te kunnen voeren, wat niet altijd het geval is. Deze ssd's zijn dus niet de mini variant van PCI-Express ssd's, maar gewoon SATA ssd's met een mini PCI-Express connector.
Ik heb nog even wat onderzoek gedaan, het lijkt er op dat ik zoiets moet hebben:

http://www.slashgear.com/...-compact-storage-2347726/
Reepje schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:37:
Het gaat erom: kan je een extra harde schijf kwijt?

want met die mini dingetjes gaan prutsen, dat heeft toch geen nut.

kan je geen extra harde schijf extra kwijt, heb je 2 mogelijkheden:
je zet een gewone ssd op de plek van de dvd speler of
je zet een ssd ipv de gewone hd.
Zover ik weet heb ik maar 1 leeg slot en het zag er ook niet naar uit dat er nog meer lege sloten zijn. Maar programma's als PC Wizard en Speccy geven aan dat er nog 2 of 3 lege PCI-e sloten zijn. Raar? Of is dat een bekend 'fenomeen' bij dit soort programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom de moeite om de schijf aan te sluiten via mini PCI-E waarom niet gewoon de gewone HDD vervangen voor een SSD. Probleem opgelost.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Gerco90 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:31:
[...]
Ik heb nog even wat onderzoek gedaan, het lijkt er op dat ik zoiets moet hebben:

http://www.slashgear.com/...-compact-storage-2347726/
Nee, zoals daar ook in de tekst staat is dat ook een sata ssd:
Featuring a mini-PCI Express (PCIe) form factor with a SATA 3.0Gb/s interface, the highly cost-efficient mini-card SSD is nearly 80 percent smaller than the conventional 2.5-inch hard disk drive, making it ideal for the tighter constraints of most netbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco90
prutser001 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:45:
Waarom de moeite om de schijf aan te sluiten via mini PCI-E waarom niet gewoon de gewone HDD vervangen voor een SSD. Probleem opgelost.
Ik was/ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn aangezien ik nog een leeg slot heb. Mocht het echt niet gaan lukken dan kan ik altijd nog mijn HDD vervangen.
Nielson schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:46:
[...]
Nee, zoals daar ook in de tekst staat is dat ook een sata ssd:

[...]
Ik begreep vanuit de tekst dat dit SSD's zijn met een eigen SATA controller op de SSD zelf. Ik dacht namelijk dat de meeste mini PCI-e sloten geen SATA ondersteunen en bedoeld zijn voor bluetooth kaarten e.d. Dan zou dit dus de oplossing wezen. Blijkbaar werkt het 'SATA verhaal' dus anders?

Pagina: 1