Verbeteren wifi bereik op kampeerveld

Pagina: 1
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48
Mijn schoonvader heeft mij om hulp gevraagd betreft het volgende. Hij is elektricien en een klant van hem heeft een kampeerboerderij. Ze willen daar WiFi aanbieden aan hun klanten, maar ze krijgen het niet voor elkaar om het hele veld te bereiken. Het is een vrij kleine camping.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/28762594/wifi.png
Dit is de situatie. Op punt A staat ongeveer de router (een TP-Link TL-WR1043ND). Dat is in het woonhuis van de eigenaren. Het is een beetje een raar huis, dus ik kan er op deze foto niet echt wijs uit waar hij nu precies staat, maar in ieder geval niet zodanig dat hij zo dicht mogelijk bij het kampeerveld staat. De router heeft de standaard (3 dB) antennes.

Bij punt B staat een Sitecom Wireless Range Extender 300N WL-330, ook met standaard antennes.

Het lukt me deze opstelling wel om overal bereik te krijgen, maar dit is niet stabiel, en dus niet werkbaar.

Ik wil graag mijn schoonvader helpen, maar wat zijn nu de beste opties? Natuurlijk zou de TP-Link router al een beter plekje kunnen krijgen, dichter bij het veld, maar ik betwijfel of dat voldoende effect heeft. Sowieso is dat in dit huis wat lastig om makkelijk te realiseren. Zou het veel opleverenn om de antennes te vervangen voor bijvoorbeeld deze antennes? Een andere optie lijkt me om de Range Extender (die dicht bij het veld staat, en tegen de muur van de schuur hangt) uit te rusten met deze antennes, al lijkt me dat een beetje overkill ;)

Alle suggesties zijn welkom :)

Home Assistant configuratie

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als je A nou zo dicht aan de binnenkant van het huis kan plaatsen dat B in het midden van de schuur kan hangen dan ben je al een heel eind lijkt me? Heb verder geen ervaring met extenders/repeaters, maar is het niet mogelijk om er nog een tweede bij te hangen die via B het bereik nog verder vergroot?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Knikker die range extender weg, trek twee kabels: een vanaf A naar ietsje verder die schuur in dan B, en een naar het einde van de schuur. Hang op die beide plekken fatsoenlijke AP's op. Stel ze in op hetzelfde SSID (en beveiliging als je dat aan hebt staan) maar een ander wifi kanaal.

En dan heb je overal bereik.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
Met CyBeR in deze. Sowieso moet je Sitecom achterwege laten. Waar je eventueel ook nog naar kan kijken zijn buitenantenne's. Deze kun je dan buiten de schuur plaatsen (op het dak bijvoorbeeld) en op die manier een iets beter bereik krijgen. Staat wel tegenover dat ze duurder zijn.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Senao is wat TS moet hebben ipv die consumentenrommel.

AP's met hoog vermogen, 1 model voor binnen en de andere voor buiten.

http://www.senao.nl/
http://www.engenius-europ...-outdoor-solution/-/view/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2012 13:48 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:12:
Knikker die range extender weg, trek twee kabels: een vanaf A naar ietsje verder die schuur in dan B, en een naar het einde van de schuur. Hang op die beide plekken fatsoenlijke AP's op. Stel ze in op hetzelfde SSID (en beveiliging als je dat aan hebt staan) maar een ander wifi kanaal.

En dan heb je overal bereik.
Mwoeah, kan zijn dat je daarop uitkomt, maar eerst en vooral kijken waar het nu exact mis gaat...

1) die Sitecom is in te stellen als AP, repeater of infra (WiFi-Ethernet bridge). Hoe staat hij nu ingesteld?

Ik vermoed dat schoonvader geen kabel getrokken heeft maar dat ding als repeater ingesteld heeft. En dat de oude dikke muren van het woonhuis ontvangst van het primaire netwerk door de repeater brak maken. Dan kun je op het veld nog zo'n goed onvangst hebben vanaf de repeater, het blijft brak :o

Sowieso, repeaters vergroten bereik maar ten koste van throughput. Dat wil je dus helemaal niet in een one-to-many situatie als dit.

Voorstel: sowieso Cat5E/Cat6 kabel trekken van punt A naar punt B, daar de Sitecom in AP-modus zetten en kijken wat dat scheelt. Waarschijnlijk zeer veel - meer dan het gebruik van een 'goede' repeater in wat nog steeds een brakke situatie zou zijn...

2) Punt B is nog steeds dichtbij het hoofdgebouw, eigenlijk wil je op het linkeruiteinde van de schuur (of wat dan ook dat gebouw is) een tweede AP op "punt C". En ja, daarvoor moet er ook een kabel daarheen. Zorg ervoor dat alledrie de AP's op verschillende kanalen zenden om onderlinge interferentie tegen te gaan.

3) Die TP-link is een redelijk goede WiFi-router, maar totaal niet bedoeld voor wat je hier doet. Dit heeft een erg grote beun-de-haas gehalte. Nog los van performance vraag je hier gewoon om securityproblemen door alles op een LAN te zetten. Op z'n minst wil je verschillende VLANs voor het huis en voor de camping, en je moet dus hardware hebben die dat ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:18
Op de zijkant van gebouw A een buitenantenne + accesspoint speciaal om veel client's geïsoleerd toegang te geven tot internet. Dus niet tot LAN en andere clients.

Grote kans dat die TPlinkjes instorten als je 20 apparaten verbind.

Maar het moet lukken met wat goede 180 graden antennes.
Pagina: 1