Toon posts:

Yamaha RV-X 371 en 4 ohm speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. Ik heb 4 ohm zuilenspeakers welke ik niet weg wil doen vanwege het geluid. Ik heb een Yamaha Home Cinema Reveiver de RV-x 371 5.1 welke 4 ohm speakers zou moeten kunnen aansturen.
De praktijk is anders ik moet mijn volume bijna helemaal openzetten wil ik geluid krijgen, de zuilen zijn voorzien van dunnen speaker draden juist om weerstand te voorkomen.

Het geluid klinkt niet goed raar maar waar, ik heb ook een Yamaha Piano Craft 730 eveneens een 6 ohm versterker gedeelte en dan klinken de zuilen super raar maar waar een 2.1 basis setje stuurt de zuilen perfect aan en de grote broer een receiver vertikt het.

Wat kan er aan de hand zijn kan de versterker niet schakelen op impedantie, moet de Yamaha verteld worden dat er 4 ohm speakers zijn ik weet het niet meer.

Kan iemand vertellen wat er mis met de Yamaha 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Het is de Yamaha RVX-V371

Als je voortaan wat toe te voegen hebt kan je ook de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop gebruiken in plaats van je topic meteen weer omhoog te kicken.

[ Voor 79% gewijzigd door FeaR op 23-07-2012 17:25 ]

Verwijderd

Wat voor speakers zijn het?

Kan je de ohms nog instellen in de versterker?

Verwijderd

Topicstarter
Even een aanvulling: Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms) -/105/130/150W

Hier wordt toch echt verteld dat deze receiver 6 4 en 2 ohm kan aansturen met respectievelijk de wattage per kanaal of ben ik gek

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

dikkere draden hebben minder weerstand ;)

Dezelfde ervaring had ik laatst ook op een Denon trouwens, 4Ω Magnepans op een 2307(?) stortte kwalitatief helemaal in.
De Dynamische reserve is voor dipjes van 8Ω modellen, niet voor 'echte' 4Ω speakers. Zoiets zie ik in de Denon specs ook terug maar die trok het dus ook niet constant.
Luister je in stereo of surround? Anders is een pure stereoversterker een mooie oplossing.

-
heb je de speakers misschien verwisseld zonder de receiversetup nog eens te doorlopen (speaker afstanden / volume opnieuw inregelen)?

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 22-07-2012 23:31 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je op de receiver wel aaangegeven dat je met <6Ohm speakers werkt ipv 8Ohm? Moet ergens in de setup ingevuld worden als het goed is.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:25:
Even een aanvulling: Dynamic Power per Channel (8/6/4/2 ohms) -/105/130/150W

Hier wordt toch echt verteld dat deze receiver 6 4 en 2 ohm kan aansturen met respectievelijk de wattage per kanaal of ben ik gek
Dat staat er niet. Er staat dat bij 2 Ohm 150 Watt wordt geleverd, er staat niet hoe lang de receiver dat vol houdt. Hoeft letterlijk maar een paar milliseconde te zijn. Want als je op die receiver een paar 2 Ohm speakers aansluit smelt hij bijna weg :P Voor 2 Ohm stabiel heb je een behoorlijke versterker nodig en zeker geen Yamaha (instap)receiver. Twijfel sowieso of dat ding 2 Ohm wel trekt. Ook dat vier Ohm aansturen is daar dus niet uit af te leiden. Receivers die 4 Ohm gecertificeerd zijn als het ware liggen ook in een hogere prijsklasse. Veelal gaat het wel goed, mits je niet te veel vraagt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
Dit is een receivertje van amper 7.5kg, wat dus wil zeggen dat de voedings-sectie niet zo veel soeps is. Zoals aangegeven is er om 4Ohm stabiel/continue aan te sturen (en 4Ohm is DC-weerstand, tijdens het spelen van bepaalde frequenties zakt deze impedantie ongetwijfeld nog lager naar vb 2.8Ohm ofzo => kan je navragen bij de fabrikant van de speakers) is een redelijk volwassen amp nodig...(vb mijn Onkyo receiver weegt +- 25kg...rara waar het verschil zit...)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
Als het een surround receiver is: check even of je wel goed in de setup hebt aangegeven dat je stereo fullrange speakers hebt aangesloten.

Controleer ook de kabeltjes bij de aansluitingen even: een los adertje kan makkelijk contact maken met de versterkerbehuizing en zo kortsluiting veroorzaken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

FeaR schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:00:
[...]Twijfel sowieso of dat ding 2 Ohm wel trekt.
Sterker nog, dat ding is niet eens gemaakt voor 4 Ohm speakers. In de handleiding staat dat je speakers aan moet sluiten van ten minste 6 Ohm.

Natuurlijk zegt de nominale impedantie niet alles, want ik heb hier speakers van nominaal 8 Ohm, maar schommelen nogal rond de 4 Ohm tot zelfs een dip onder de 3 Ohm. Maar als jouw 4 Ohm speakers ook dippen dan is het gewoon de receiver die het niet trekt. Op hogere volumes dan, want op normaal volume moet het gewoon lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 23-07-2012 20:53 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verkeerde ingang of speakers geselecteerd waardoor je luistert naar de crosstalk tussen de kanalen? 4 ohm speakers zou redelijk moeten werken zolang je niet op maximaal volume luistert, dus dat kan niet de reden zijn dat het geluid zo slecht is. Misschien klinkt de versterker ietsje minder dan met 8 ohm speakers, maar ik betwijfel of dat hoorbaar is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

Jag

TBTL schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:34:
Verkeerde ingang of speakers geselecteerd waardoor je luistert naar de crosstalk tussen de kanalen? 4 ohm speakers zou redelijk moeten werken zolang je niet op maximaal volume luistert, dus dat kan niet de reden zijn dat het geluid zo slecht is. Misschien klinkt de versterker ietsje minder dan met 8 ohm speakers, maar ik betwijfel of dat hoorbaar is.
Ja ben ook wel benieuwd wat er fout gaat. Het zal vast een knaken-voeding zijn maar puur alleen een receiver die onvoldoende power heeft is het probleem misschien niet. Te lage impedantie aansluiten hoef je hem niet harder van te zetten, gaat ie eerder van in de protect schieten.

Ben wel benieuwd hoe speakers aangesloten zijn, welke bron gebruikt wordt en wat receiver instellingen zijn. Misschien hangen de speakers wel aan de surround outputs ofzo.

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
ik heb ook deze receiver, en soms bij middelmatig volume dimt het lcd scherm mee op de maat van de bass.
dus ik heb ook zo mijn twijfels over de voeding. maar het geluid word dan niet slechter.
en je kan niets instellen kwa impedantie, loop alles eens na in je menu!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 10:36

henri8096

BIM is not a software!

Ben ook wel benieuwd welke speakers het zijn, en hoeveel Watt (rms) ze zijn.

Vreemd is dat een 2x30W (zal op 4 ohm wel iets van 40-45 zijn) die speaker wel aan de gang krijgt en een 2x130 (op 4 ohm?) niet.
Het rendement van de speaker zou het dan ook niet aan kunnen liggen.
Lijkt mij dan puur een kwestie van de receiver die niet goed ingesteld/aangesloten is.

Heb zelf overigens een 4 ohm JBL 5.1 setje aan een cheap-ass pioneer receivertje hangen.
Daar kijk en luister ik al een jaar of 8 met veel plezier films en muziek mee.
Gaat allemaal wel goed, je moet echter niet als een idioot die volumeknop open gooien
want dan rook je wel je voeding op.

En tevens moet je geen grootse audiofiele prestaties verwachten.
(4ohm speakers op 6ohm rated amp, betekend meer vervorming dan op 6ohm en minder demping dan op 6ohm)
Maar zolang jij het maar goed (genoeg) vind klinken.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Pagina: 1