Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Momenteel heb ik een marantz receiver (SR 5003) welke mijn Mordaunt short Mezzo set aanstuurt. Ik mis HDMI 1.4 en netwerk functionaliteiten en daarom overweeg ik de overstap. Het apparaat wordt 80% gebruikt voor films, en 20% voor muziek.

Prijstechnisch zijn dit mijn opties:
* Marantz SR 6006 (€595)
* Denon AVR-3312 (€685)
* Onkyo TX-NR709 (665)

De sound van marantz ben ik gewend. Ik vraag me echter af of ik t.o.v van mijn SR5003 een flinke stap voorwaarts maak met de SR 6006. Ik weet van de 3312 dat deze wel een klasse hoger is dan mijn huidige reciever. De Onkyo is fully loaded, maar ik weet niet of dit een stap terug is, of juist voorwaarts.

Mijn wekenlange zoektocht op internet leert mij dat het alle drie fijne receivers zijn die goed presteren. Echter ik wil geen miskoop begaan en de winkel niet teveel tot last zijn. Dus wellicht heeft iemand hier nog goede inzichten over wat een verstandige stap is.

De Marantz heeft de prijs als grootste pre (naast dat het ding goed beladen is), maar mist spotify en het afspelen van FLAC via het netwerk en de ipad app schijnt beroerd te zijn. De Denon is een klasse hoger dan mijn huidige receiver maar is minder gebruiksvriendelijk. En de onkyo schijnt geweldig te presteren in surround, maar ik weet niet hoe dit ding zich verhoudt tot mijn SR5003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lumics schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:54:
Echter ik wil geen miskoop begaan en de winkel niet teveel tot last zijn.
Volgens mij gaat dat met geen van die drie het geval zijn :P Maar allicht zal de ene beter aansluiten bij je wensen dan de andere.
Ook gok ik dat je met alledrie niet heel erg veel verschil gaat horen, nadat ze goed zijn afgesteld, tov je huidige receiver. Tenzij een van de drie toevallig beter met een moeilijk aspect van je luisterruimte overweg kan, bijvoorbeeld omdat het meetsysteem het beter detecteert of de berekening er meer aan doet.
Anders gezegd: als je huidige en deze drie nieuwe precies hetzelfde afgesteld zouden zijn, is de kans groot dat je geen idee hebt welke er gebruikt wordt als je alleen maar naar het geluid luistert.

Bij de Marantz moet je je trouwens ook nog afvragen of je dat standaard ronde displaytje wel duidelijk genoeg vindt. Vaak zijn de Marantz-receivers net wat completer met aansluitingen dan de vergelijkbare Denon's (waardoor ze ook duurder zijn), maar dat heb je al gecompenseerd door een "hogere" Denon te nemen.
De vraag is natuurlijk of je alle extra's van deze dure modellen wel nodig hebt en of de Marantz SR5006 en prijsgelijken van Denon en Onkyo niet al ruimschoots voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Ik denk idd dan een receiver uit een klasse lager (2312/609/5006) ook prima zal volstaan. Ik ben echter altijd voorstander geweest van het principe 'steeds een stapje beter'. Daarnaast wil ik er ook meer op vooruitgaan dan enkel HDMI 1.4 en een netwerkaansluiting. De NR609 heeft bijvoorbeeld clipaansluitingen voor zone B/Bi-AMP. Dat vindt ik niet praktisch (en oogt el-cheapo).

Prijstechnisch is de Marantz het meest interessant. Het display is bij nader inzien een beperking. Op de tweede plek staat de onkyo en de denon heb ik meegenomen om breder te zoeken en voor te leggen aan de heren van hificorner.

Eigenlijk wil ik heel graag eens iets anders dan marantz en de Onkyo biedt een hoop reciever voor de centen.
Als ik google/GOT mag geloven is iedereen laaiend over de 609. Soms duikt er nog wel eens een kritiekpunt op dat onkyo niet betrouwbaar is, maar dat is denk ik een nasleep van oudere series.

Ten slotte is het ook een voordeel dat bij aanschaf van een deticated CD/Bluray vanhetzelfde merk, de onkyo een stuk goedkoper is dan marantz. De goedkoopste marantz blu ray is €500 en dat vindt ik een hoop geld als mijn HTPC ook perfect blu-ray kan afspelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lumics op 23-07-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
Er zijn inmiddels ook al 2012 modellen op de markt als de onkyo tx-nr818 en de marantz sr6007

Waar ik benieuwd naar ben is de ervaringen met audyssey calibratie. De modellen die je noemt hebben alle 3 MultEQ XT. Het met de hand afregelen van een surroundopstelling is best lastig.

de Onkyo tx-nr609 heeft 2EQ, deze neemt niet de subwoofer mee in de calibratie.

Als blueray speler heb ik een ps3. Deze gebruik ik ook als dlna player voor mediatomb dat op mijn pc draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb een Denon AVR-3805 en aan een upgrade toe met netwerkaansluiting.
In je openingspost noem je ter vergelijking de Onkyo TX-NR709 maar je praat over de 609... of heeft budget hier niets mee te maken?