Probleem met interval schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Ik ben bezig om onderstaande schakeling te bouwen: Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/hlmaster/MGP/ruitenwisseninterval.gif
Nu heb ik dus alles aan elkaar gesoldeerd en merkte na de 1e keer testen dat er gewoon niets gebeurde (relais schakelde niet). Ik zag toen dat ik, volgens mij, de TUP verkeerd om gesoldeerd had. Ik heb die nu omgedraaid maar wat ik nu bij het testen merk is dat het relais altijd geschakeld wordt. Met andere woorden: hij doet het niet :-/
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik ben nogal een elektro-noob dus ik weet ff niet meer waar ik het moet zoeken.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ga je het daadwerkelijk in de auto gebruiken? Kun je niet je huidige ruitenwisser relais vervangen door een Relais99 van Volkswagen? Die heeft ook een instelbare interval. Zoek maar eens op Google, word door veel mensen toegepast in hun non-VW auto :) Vaak plug & play, en anders valt het ook wel te fixen met wat kabelschoentjes e.d.

Om nog wel eventjes op je probleem terug te komen: Kans is groot dat je de tor hebt gesloopt doordat je hem verkeerdom in de schakeling hebt geplaatst.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
Nee het is bedoeld om een camera te triggeren voor een time-lapse opname.
Maar ik zal eens nieuwe torren halen en het opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Is zo'n schakelin wel nauwkeurig genoeg voor een time-lapse schakeling?

Als ik dit zo zie gaat dit schema sterk varieren op de ingangsspanning (lege/volle batterij) en ook dan is de timing niet erg nauwkeurig.
Weet niet of je de timelapse op een vaste tijdbasis wil gaan doen, maar dan zou ik zoeken naar een andere tijdbasis, bijv een oscilator of een aangepaste klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:04:
Is zo'n schakelin wel nauwkeurig genoeg voor een time-lapse schakeling?

Als ik dit zo zie gaat dit schema sterk varieren op de ingangsspanning (lege/volle batterij) en ook dan is de timing niet erg nauwkeurig.
Weet niet of je de timelapse op een vaste tijdbasis wil gaan doen, maar dan zou ik zoeken naar een andere tijdbasis, bijv een oscilator of een aangepaste klok.
Geen idee, zoals ik al aangaf weet ik bijzonder weinig van elektronica (op dit gebied) en dit is iets wat mij niet al te complex leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 19:50
MTWZZ schreef op zondag 22 juli 2012 @ 17:19:
Nee het is bedoeld om een camera te triggeren voor een time-lapse opname.
Maar ik zal eens nieuwe torren halen en het opnieuw proberen.
Wat voor camera?

Sommige camera's kun je ook via een USB poort bedienen, en dan via de PC/laptop triggeren.
Op Ebay staan ook een hoop afstandsbedieningen met timer, voor een hoop modellen camera's. Kan best zijn dat dat goedkoper is dan zelf iets bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:40:
[...]

Wat voor camera?

Sommige camera's kun je ook via een USB poort bedienen, en dan via de PC/laptop triggeren.
Op Ebay staan ook een hoop afstandsbedieningen met timer, voor een hoop modellen camera's. Kan best zijn dat dat goedkoper is dan zelf iets bouwen.
Het gaat om een Olympus E-510. De interval timers daarvoor zijn nog redelijk aan de prijs (70 euro plus) dus vandaar dat ik zelf wat wilde gaan knutselen.
En de camera moet buiten staan dus aan de laptop hangen is niet echt een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 19:50
MTWZZ schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:18:
[...]

Het gaat om een Olympus E-510. De interval timers daarvoor zijn nog redelijk aan de prijs (70 euro plus) dus vandaar dat ik zelf wat wilde gaan knutselen.
En de camera moet buiten staan dus aan de laptop hangen is niet echt een optie ;)
Ebay linkje

$16 eur.. met de huidige dollarkoers dus zo'n 13 eur incl verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ

MTWZZ

One life, live it!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:22:
[...]