• maickd88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem met mijn geheugen op mijn MOBO de sabertooth z77.
Nu heb ik 16gb aan ram geheugen maar er wordt maar echter 8gb herkend in Windows en in het BIOS werkend op 1366mhz (volgens mij, lager dan zou moeten). Maargoed van de 8gb die wel gezien wordt werkt inmiddels op 1600mhz, alleen nu mis ik nog de overige 8gb. Ik heb de modules er 1 voor 1 eruit gehaald om te kijken of ze wel werken, en wat blijkt.....het werkt....(jammer anders was het wel heel makkelijk geweest). Ik heb ook via CPU-Z even gekeken met het programma of die kan zien hoeveel er aanwezig is...en tadaa 16gb wordt gelezen.

Ik heb wel ergens gelezen (weet niet meer waar D'OH :X ) dat ik handmatig in het BIOS het moet aanpassen zodat ik de 16gb te zien krijg zoals het zou moeten. Op de site van ASUS en Corsair wordt ik er niet veel wijzer uit over hoe ik het zou moeten oplossen....want als het gaat om zelf aanpassingen te maken in het BIOS ben ik een behoorlijke newb...Dus ik zou graag willen weten of iemand hier met dit probleem bekend is en of die mij daarmee kan helpen, want ik wil natuurlijk wel dat mijn geheugen optimaal gebruikt wordt.

even wat specs:

I5 3570, Win 7 Prof 64x, 120gb ssd, hd4870 XFX en dan was de bedoeling 16gb corsair vengeance 1600mhz.

groetjes,

Maick

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En dat geheugen staat op de qvl van Asus? (Qualified Vendors Lists).

• maickd88
dit is het enigste wat er op de qvl staat

edit:

van mij: D316GB 1600-999 Vengeance LPK4 COR

http://dlcdnet.asus.com/p...RTOOTH-Z77-Memory-QVL.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door maickd88 op 22-07-2012 15:59 ]

• Reepje
  • Niet online
Als ik op de qvl voor je bord kijk, zie ik als enige corsair 16 GB: cmz 16gx3m4a1600cg (xmp) (ds) 1,5 v

zijn overigens 3 blz vol met geheugenmodules die passen.

ik zou zeggen lees de gebruiksaanwijzing even door (het gedeelte met de MEM OK! switch is wellicht handig voor je).

[ Voor 26% gewijzigd door Reepje op 22-07-2012 16:22 ]

• maickd88
Maargoed als hij 8gb kan zien zou die in principe ook 16gb moeten kunnen zien lijkt mij ondanks ie niet op de qvl staat

• Reepje
  • Niet online
maickd88 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:24:
Maargoed als hij 8gb kan zien zou die in principe ook 16gb moeten kunnen zien lijkt mij ondanks ie niet op de qvl staat
nou ja, ik zou zeggen jij levert zelf het bewijs dat dit dus niet zo is..

ga de timings eens na, het voltage, of druk op die memOK switch, die zit er niet voor niets op.

• maickd88
Zegt gewoon dat de ram geheugen goed is, maar blijft de overige 8gb toch missen....toch maar even contact opnemen met asus...

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:47
Ik heb hetzelfde bord.Met mem ok kreeg ik een lagere snelheid als wat het geheugen is. Ook geheugen van corsair voorzien van xmp instellingen. Ik ben toen via bios naar de geheugen instellingen gegaan in het advanced gedeelte en heb toen bij geheugen xmp instellingen ingesteld. Toen werkte het geheugen wel op 1600. En zonder problemen. Heb je wel het laatste bios op het moederbord staan?
Eerst wilde pc niet opstarten met geheugen. Ik heb toen nieuw bios geinstalleerd en de xmp instellingen gedaan en toen waren al mijn problemen opgelost.

Ik zou dat eens proberen als ik jou was. Als dat niet helpt of je kunt niet vinden waar dan laat je het maar weten dan start ik pc even opnieuw en log in bios. Bij msi kon in w7 ook in het bios komen. Maar bij asus kan ik er niet achter komen hoe dat moet/of dat door asus ondersteund word.

Edit installeer ook niet i network control. Met i network control duurde het overzetten van 46 mb 2,5 uur zonder was het zo over. Idem met het laden van webpagina's. Eerst heel traag en bijna niet willen laden. Na de installeren van i networkcontrol problemen opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door TurboTon1973 op 22-07-2012 22:01 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 19:59
Ik moet even bij voorbaat zeggen dat ik geen ervaring heb met de Sabertooth. Ik heb de ASUS P8Z68-V PRO. Bij het installeren van de 1101 bios versie kreeg ik een extra "optie" erbij, namelijk memory remapping. Misschien dat jij dit ook hebt en dat ie op disable staat.
Nog een vraag: gaat het hier om een geheugen upgrade? Als dit het geval is zou het niet de eerste keer zijn dat door onbekende redenen Windows het extra bij geplaatste geheugen niet ziet. Wat vaak helpt is via msconfig - Geavanceerde opties - het geheugen op maximaal zetten.
Jij zegt bovendien dat Win 8 GB wel ziet. Ik ga er dus vanuit dat het om de 64 bit versie van windows gaat.
Pagina: 1