vreemde error in memtest86+ test 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 08:05
Heb onlangs mijn Linux hobby server voorzien van 8GB extra ddr3 geheugen dat qua label 100% overeen zou moeten komen met wat er al in zat en het eerste wat je dan natuurlijk doet is een memtest86+ runs of wat laten draaien. Helaas errors, niet veel maar wel consequent :(

Lijkt er alleen wel op dat het m zit in de oude 8GB kit. Dwz met alleen de nieuwe kit heb ik nog geen error gezien. De reden voor dit topic is dat de errors vreemd op mij overkomen, de errors vinden altijd plaats tijdens test 7 (random patterns) en ook altijd op de zelfde posities. Ook als ik beide kits omwissel, wat ik als leek op DDR3 dual channel gebied maar vreemd vind.

Dit is wat ik krijg, zowel met kit 1 (de oude) in A1 B1, kit 2 A2 B2 in als A2 B2, kit 2 A1 B1:

errors op positie 5500.7 en 5501.2 meestal 1 bit soms 2 bits

Met alleen kit 1 in de machine:

zelfde errors maar nu op positie:

2750.6 en 2750.4

Op de helft dus.

Specs:

Asus V7 P8H76E Barebone
2x 8GB GEIL DDR3 1333 CL9 kits (staan op de QVL, ook in 4 banken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je met diverse combinaties, tijdens dezelfde test steeds een foutmelding krijgt, zou ik zeggen dat je een bug te pakken hebt. Controleer daarom even of je de nieuwste memtest86+ gebruikt hebt. Een andere optie die ik dan nog heb zou betekenen dat het in je moederbord zit, maar op zicht geeft die alleen maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Ok duidelijk, heb wel nog de laatste stable build van memtest86.org gedownload (4.20). Wel valt op dat op SB systemen memtest vaak niet eens wil draaien. Moet ook nu mijn bios aanpassen om m te laten booten.

Zijn er nog alternatieven voor memtest86+ die ook de wat grotere groottes kunnen testen (16G)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Memscope kan ook 16G testen en geeft dezelfde errors, iemand nog een verklaring? Dus errors op specifieke adressen, memswap: zelfde errors op dezelfde adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Al aan een bios update gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
Evt een BIOS reset doen.
Wat voor Mobo en geheugen heb je!?

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42

icecoolsniper

never run from a sniper!

Misschien de geheugen timings iets losser zetten en het geheugen voltage anders instellen?

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Volgens mij zit er een P8H67-M Pro mb in deze Asus barebone, maar dat is meer van horen zeggen dan dat Asus daar veel duidelijkheid over geeft. Bios is de laatste versie en ik heb idd een bios reset gedaan voor de zekerheid. Leek even te helpen maar na 1 run van test 7 was het toch weer net zo hard raak qua errors. Helaas heeft Asus de UEFI ontzettend simpel gemaakt, iets doen met zaken als geheugen timings of voltages is er echt niet bij.

Maakt ook niet veel uit, geheugen op de QVL moet het gewoon doen en het feit dat alleen kit 1 problemen geeft hint al op een RMA die ik dan ook aangevraagt heb.

Nee wat me nogal bezighoud is de vraag waarom een geheugenswap niets uitmaakt: de errors blijven strak op 2 sectoren op positie 5500.7MB en 5501.2MB terugkomen :? Iemand daar meer info/insight over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jb044
Zo he Azerty is snel zeg, maandagmiddag kitje op de post gedaan en gister alweer een nieuw kitje retour. Memtest geeft nu geen fouten meer, maar het blijft wel vaag waarom de errors steeds op dezelfde positie kwamen (ook na een geheugenswap zoals eerder gemeld). Dus nog 1x, dan hou ik op met zeuren ;), iemand die weet hoe het werkt qua geheugenadressering met 4 latjes in dual channel mode?
Pagina: 1