• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09-2025
Beste tweakers,

Na een jaartje gebruik te maken van mijn Canon 550D + kitlens en 50mm 1.8 zoek ik een leuke uitbreiding, ik zoek meer in de hoek van een 70-200 of 70-300 lens... Hiervoor zag ik 3 lenzen op dit moment,

De eerste en goedkoopste is de Tamron 70-300 F4-F5.6 lens, deze kost ongeveer 350€ op internet, dit leek mij geen slechte prijs voor een lens als deze, ook kwam de 70-300 van Canon zelf in aanmerking, deze kost alleen al snel 130€ meer. En is zo ver ik kan zien niet heel veel beter en noem maar op!

Als mensen ervaring hebben met een van deze lenzen hoor ik dat natuurlijk graag.

Als derde komt in aanmerking de canon 70-200 f4.0 L lens, deze kost al snel tegen de 600€ en is dus een stuk duurder, zo ver ik weet zijn de foto's die hij maakt scherper, neemt hij ze stukken scherper en kan hij met iets minder licht om gaan.. Natuurlijk mis je wel de 200-300mm

Natuurlijk kost dit erg veel geld, maar dat heb ik er zeker voor over als het het geld waard is en dus de lens echt stukken beter is. Maar als iedereen hier zegt dat de 70-300 van Tamron genoeg is.

Graag hoor ik jullie mening hier over, wat vinden jullie er van en als jullie ervaring met een van de lenzen hebben hoor ik het graag.

Mvg,

Cristian

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

Ze zijn alle drie prima. De 70-200 L is vooral nog wat beter gebouwd dan de andere twee en wellicht nog een tikkie scherper, maar ik betwijfel of je dat in je foto's gaat terug zien. Ga ze eens uitproberen in een winkel, wat voor foto's ben je van plan er vooral mee te gaan maken? Ik zou zelf voor de Tamron gaan, hoewel die 70-200 L wel erg mooi is maar voor mij overkill en zonde van het geld.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CristianSchriev
Dat idee had ik ook, hij is inderdaad erg duur..! (Voor een student als mij) haha. Maar de bouw en de focus snelheid moet wel heel veel sneller zijn las ik.

Verder ben ik eigenlijk gewoon graag op pad, ik trek een dagje de natuur in of ergens de stad voor een beetje straat fotografie. Dus naar mijn mening best wel all-round.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 12:21
Ik ben van 1 maand 70-300 gebruiken overgestapt naar een 70-200 f4 IS.
Op de foto's zag ik wel degelijk verschil.
Heel overdreven gezegd: bij de 70-300 was het allemaal wat blokkeriger, en bij de 70-200 vloeiend. (bij iets meer inzoomen dus).

Vergeet niet dat bij die €600,- variant je wel de IS mist he. Die kan verdomd handig zijn.
Dus bij dit budget zou ik gewoon voor een 70-300 met IS gaan.

En, ja je "mist" de 200-300 (en ja die ga je ook heel snel en vaak gebruiken met zo'n lens) maar, de 70-300 verliest de meeste kwaliteit juist bij dat bereik.

En de 70-200 zou dus nog verder kunnen croppen om ook bij die 300mm te kunnen komen, en dat eigenlijk zonder kwaliteit verlies.

Dus kort samengevat:
Heb je geld? Ga voor een 70-200 IS variant.
En anders is je eigenlijke vraag: Wat is het verschil tussen de Canon 70-300 en de Tamron 70-300, en hier kan ik je geen antwoord op geven.

Focus is inderdaad absurd snel. Ook heel fijn is dat de lens parfocaal is. Dus: eenmaal in focus is in focus, ongeacht of je nog gaat in/uit-zoomen (als andere omstandigheden gelijk blijven natuurlijk)

(wat is ook alweer dat Latijns woord, voor als andere omstandigheden gelijk blijven?) :+

Maar hier is al een heel leuk Canon Objectieven topic voor?

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-07-2012 19:07 ]

• CristianSchriev
Nee helaas, ik heb niet ongeveer het dubbele bedrag over voor de IS op de L lens..
Uitproberen lijkt me een heel slim idee, mocht ik de niet IS op een 2e hands manier kunnen aanschaffen vind ik dat ook een prima idee, dat scheelt dan weer enorm veel geld. En aangezien lenzen vaak een lange tijd garantie mee krijgen?

Iemand ervaring met de 70-300 van Canon, want qua specs zijn ze bijna het zelfde!

En als er een topic is over objectieven/algemeen ga ik daar even naar op zoek en kijk ik daar wel even verder! :)

[ Voor 12% gewijzigd door CristianSchriev op 21-07-2012 19:09 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik ben jaren geleden overgestapt van 70-300 naar 70-200.
Voornaamste reden is dat 70-300 een ring USM heeft en geen micro USM.
Let dus vooral bij het testen op Focussnelheid en of je manual override wilt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:33

Fiber

Beaches are for storming.

CristianSchriev schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:03:
[...]
Verder ben ik eigenlijk gewoon graag op pad, ik trek een dagje de natuur in of ergens de stad voor een beetje straat fotografie. Dus naar mijn mening best wel all-round.
Gewoon voor die Tamron gaan, en de rest van je budget spenderen aan andere leuke dingen, zoals een cursus, een (ultra) groothoek lens, een flitser, een statief, etc. etc.
pricewatch: Tamron SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Canon)

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 21-07-2012 20:02 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CristianSchriev
@Fiber

Als je het zo bekijkt is dat eigenlijk ook een prima idee, uitbreidingen zijn altijd welkom en inderdaad zou ik in de toekomst ook een groothoek lens en een macro lensje willen hebben. Daarna kan ik als ik het nodig vind wel overstappen!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
uhm, tweedehands heb je voor €350,- heb je een 70-200 F/4 L lens (klik op het juiste linkje links op deze pagina en zoek eventjes).

Ik zou voor die keuze gaan, de IS kan handig zijn. Maar je kunt ook best wel oefenen met stabiel houden, leunen, ergens op leggen, ISO iets hoger etc. als je toevallig een keer in zo'n situatie komt.

Ctrl+k

Pagina: 1