Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter

Canon EF 24-105 desk lamp

Voor mijn nieuwe bureau dat ik aan het bouwen ben was ik nog op zoek naar een bureaulamp. Natuurlijk kon ik nergens een lamp vinden die aan mijn wensen voldoet, of deze kosten veel meer dan ik er aan uit wil geven. Dus, dan maar zelf bouwen. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4iQ8tEL2WDEl88zqIsx3Q6D1/full.jpg

Het is een verstelbare lamp met een E27 fitting waar dus tig verschillende soorten lampen in passen. Totale bouwkosten zijn zo'n 50 euro en ik denk dat je aan de hand van deze beschrijving er zo'n 2-3 uur over zult doen.

Benodigdheden

• Een lensmok, ik heb een Canon 24-105 gebruikt maar er zijn tientallen modellen in omloop. Pak de thermosmok, met metalen binnenkant. Dat is namelijk veel makkelijker bouwen. Via eBay vind je deze voor weinig, zo'n 15 euro. Die van mij komt hier vandaan. Het voordeel van deze is dat 'ie net echt is. Knopjes en afstandsindicator zijn, zoals je op de foto's kunt zien, net echt
  • Een bureaulamp, ik heb een Kenwell Paul gebruikt. Deze is te koop bij de Leenbakker voor €24,99. Deze lamp is om uiteenlopende redenen erg geschikt voor deze ombouw. Zo is hij eenvoudig demontabel zonder te moeten slopen en is het snoer eenvoudig verstelbaar. Ik raad deze echt aan! Ik heb 9 winkels bezocht voor ik een geschikte lamp had gevonden, bespaar je de moeite en ga gewoon direct naar de Leenbakker
  • Een E27 verhuisfitting, zo'n ding om lampen aan kroonsteentjes te hangen. Kost een paar euro bij de bouwmarkt. Trap niet in de aantrekkelijke aanbiedingen met halogeenlampjes, dat gaat niet werken. Lees dit topic, een verhuisfitting hoeft niet de juiste keuze te zijn. Een losse fitting is misschien een beter plan omdat je dan geen draadjes aan elkaar hoeft te fabrieken!
  • Secondelijm, ik heb een tubetje Bison Gel gebruikt. Kost €3,49 bij de Gamma
  • Twee schroefjes, 2.9x6 mm. Een doosje met 50 stuks kost een paar euro, ook weer bij de Gamma
  • Een spaarlamp, E27 fitting en verder zo klein mogelijk. Een LED-lamp is een nog beter natuurlijk. Een gloeilamp kan niet, dat wordt te heet
Verder heb je nog wat gereedschap nodig:
  • Kruiskopschroevendraaier, klein
  • Platte schroevendraaier, klein
  • Dop, 14 mm
  • Dop, 5,5 mm
  • Kleine ratel
  • Grote ratel
  • WD40
  • Striptang
  • Isolatietape
  • Kniptang
  • (Accu)boormachine
  • Metaalboortje, 2 mm
  • Metaalboortje, 6 mm

De Kenwell Paul

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hT8Rm8c9Qts759euDVsPAKbd/medium.jpg

De Kenwell Paul is om meerdere redenen erg geschikt voor dit project. Hij kost maar een paar muntjes waardoor je 'm zonder schaamte uit elkaar kunt halen en het demonteren is erg eenvoudig. Daarnaast is de montage van de lampenkap direct geschikt voor het monteren van de lensmok, erg prettig. :)
Demonteren
Haal de lamp uit de doos en schroef 'm dan vooral niet verder in elkaar. De voet hoeft er namelijk nog niet aan. Kijk goed naar onderstaande foto, ik ga daar een paar keer naar terug refereren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7TW4qvhpOdDyHuCPJFGMSZuP/medium.jpg

Aan de achterkant zie je een dop zitten, trek deze eraf. Zet er desnoods even de platte schroevendraaier onder want het ding kan goed vastzitten. Daaronder vind je een moer:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AySKnUdLwj3vA9jycAIdUN8L/medium.jpg
Ik ben rechts en mijn linkerhand zit vol littekens, dat zegt genoeg over mijn handigheid denk ik...

Pak de dop 14, zet deze op de grote ratel. Houd dan de fitting in de kap goed vast en draai de moer los. Als de moer eraf is komt de fitting in de kap los.

Gebruik nu de platte schroevendraaier om de fitting uit elkaar te halen. Wrik de schroevendraaier bij de lipjes naar binnen en kantel deze om de beide helften uit elkaar te drukken.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ss7JEvRx8NqdjA0phvUzvkXt/medium.jpg

Gebruik de extra ruimte die je nu hebt om de kleine ratel met de 5,5 mm dop op de moertjes te zetten en vervolgens met de kruiskopschroevendraaier kan je de bijbehorende schroefjes aan de buitenkant losdraaien zodat de kap loskomt van van de arm. Op de eerder getoonde foto zie je de schroefjes duidelijk zitten.

Knip nu het snoer door met de kniptang. De fitting en de kap hebben we niet meer nodig. Je zou kunnen proberen om deze fitting later in de mok te monteren, maar ik heb gemerkt dat deze van erg slap plastic is gemaakt en dus sloop je deze hoogstwaarschijnlijk bij het uit elkaar halen.

Trek nu het snoer van de lamp verder door de arm, met wat beleid gaat dit heel soepel. Je hebt aan de bovenkant ongeveer 20 centimeter nodig om prettig te werken.

De verhuisfitting

Knip het snoer van de verhuisfitting, zorg dat je dit op zo'n 5 cm van de fitting doet. Haal beide helften van de fitting uit elkaar met de platte schroevendraaier op dezelfde manier als de fitting in de bureaulamp. In de onderkant van de fitting zit een RVS schroefje, deze houd het blokje met het schroefje vast waarmee het snoer vastzit. Draai dit RVS schroefje los en verwijder dat blokje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SWAQmnSLfAb5P4SLDQygBu4I/medium.jpg

Knip nu het snoer af tot er ongeveer 2cm overblijft en haal het zwarte buitenomhulsel hier vanaf zodat je de 2 aders overhoud.

De mok

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KLFXqXymxrvNcTU6FANVFbZy/medium.jpg

Zet de mok ondersteboven neer, op de 'dop' heb je een klein deukje precies in het midden door het gietproces. Hier gaan we boren. Pak de boormachine met het 2 mm metaalboortje en boor door het plastic. Spuit door het gaatje een beetje WD-40, dit voorkomt vonken en zorgt ervoor dat je bij het boren in het metaal van de mok niet constant vast slaat.

Boor nu, nog steeds met het 2 mm boortje, verder zodat je ook door het metaal gaat. Gebruik daarna de 6 mm metaalboor om beide gaten, in het plastic en in het metaal, groot genoeg te maken.

De montage

Steek het snoer van de lamp door het gat in de mok, schuif hier de losse achterkant van de verhuisfitting overheen, strip de zwarte mantel een stukje terug en knoop de aders aan de verhuisfitting. Ik ga er vanuit dat iedereen op T.net wel weet hoe dat werkt. Hier heb je dus de isolatietape nodig. Solderen, een krimpkousje of gewoon een echte fitting met schroeven voor de draadbevestiging is natuurlijk een veel beter idee!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GzoFfL0pIX9k9EahM4OQLGxM/medium.jpg

Leg nu de mok neer en schroef 'm vast aan de arm. Het gebogen stukje waar de oorspronkelijke kap op zat heeft exact dezelfde ronding als mijn 24-105 mok, dat kunnen we dus prima gebruiken. Mok neerleggen, arm van de lamp erop zetten, gaatjes boren met de 2 mm boor, schroefjes erin en het zit al vast. :) De ring van de mok met de 'schakelaars' en de 'afstandsindicator' is een prima plek, die is precies net zo breed als het gebogen stukje op de arm.

Doe nu wat secondelijm (niet te zuinig!) op de onderkant van de verhuisfitting en trek aan de achterkant van de mok aan het snoer zodat je de fitting tegen de achterkant van de mok trekt. Omdat het gat in het midden zit en het snoer van de fitting ook zit deze automatisch ook in het midden. Houd nu met je vingers de mok en de fitting gedurende twee minuten stevig tegen elkaar gedrukt zodat de lijm kan drogen. Laat het daarna nog een half uurtje drogen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YHr326ZoRAGf0BnYIJnScxHt/medium.jpg

Trek nu het overtollige snoer weer terug door de arm. Pas op dat je niet teveel terugtrekt want dan kan de 'kap'/lens niet meer bewegen. Hou ongeveer 10 centimeter over.

Draai een lamp in de fitting, zet de arm in de voet, steek de stekker in het stopcontact en zet de lamp aan. En voila! Je eigen Canon bureaulamp. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/64EFOkaMth3MSJZDbIeOya8P/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4iQ8tEL2WDEl88zqIsx3Q6D1/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 31-07-2012 13:44 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Wauw, echt mooi gedaan. Ik zet deze even bij mijn favorieten, misschien wel leuk op mijn bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Heel erg gaaf idee :)
En toen waren die lampjes maandag en dergelijke mokken vanavond al uitverkocht ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
_/-\o_ En dinsdag kan je ze kant en klaar bestellen uit China. :)

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Mwa, ik ben niet de eerste met dit idee. EurOtiC en ik zagen pas geleden iets vergelijkbaars voorbij komen op Twitter en we hebben eens zitten brainstormen hoe we zo'n lamp zouden kunnen bouwen. Omdat ik al jaren zo'n mok had was dat natuurlijk het ideale slachtoffer voor dit project en voor zover ik nu kan vinden ben ik de eerste die zo een lamp bouwt. Dat is leuk voor de hobbybobbers onder ons, maar een Chinese kloon gebruikt natuurlijk alleen de plastic omhulsels en gaat niet met secondelijm prutsen.

[ Voor 20% gewijzigd door AtleX op 21-07-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

Koop er een goedkope knock-off zonnekap bij en het ziet er helemaal kicken uit :Y

Leuk hoor d:)b

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

wow, wat een enorme held :D echt, wat een geniaal project!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:26

qless

...vraag maar...

Erg mooi gedaan, idd zo'n zonnekap zou ook erg mooi staan denk ik:)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Gaaf! Met zonnekap zou nog net wat mooier zijn indrdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
De montage
Steek het snoer van de lamp door het gat in de mok, schuif hier de losse achterkant van de verhuisfitting overheen, strip de zwarte mantel een stukje terug en knoop de aders aan de verhuisfitting. Ik ga er vanuit dat iedereen op T.net wel weet hoe dat werkt. Hier heb je dus de isolatietape nodig.
Sorry, maar dit begrijp ik niet. Fittingen die ik ken hebben allemaal een schroefaansluiting voor draad. Dan ga je toch niet draadjes in elkaar draaien met isolatietape? Gebruik desnoods een kroonsteentje, maar doe het alsjeblieft wel veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Nou, deze fitting heeft geen schroeven waarmee de draden vastzitten maar deze zitten op een of andere manier vastgeklemd. Ik kreeg deze niet los, dus dan maar zo. Een kroonsteen was niet mogelijk, de achterkant van de fitting moet er immers nog op en daarin is te weinig ruimte voor een kroonsteentje. Het heeft niet mijn voorkeur maar het is nu eenmaal niet anders. Met voldoende tape en een 6 watt spaarlampje erin is het risico op hitte en vonken nu ook weer niet zo bizar groot.

[ Voor 23% gewijzigd door AtleX op 22-07-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Was solderen en krimpkous geen nettere oplossing dan? Is waarschijnlijk wel veiliger ^^

Project ziet er wel ontzettend tof uit!

[ Voor 19% gewijzigd door Xudonax op 22-07-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Ja, maar ik heb geen soldeerbout. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 13:09
Prutser :+ (nofi ofc ;) )
Maar dan kan ik er wel inkomen. Zou ik het nog steeds met krimpkous hebben afgewerkt though :P

[ Voor 6% gewijzigd door Xudonax op 22-07-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Jammer dat er geen filter op kan om het glas te beschermen, achja een zonnekap kan ook natuurlijk :P

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Haha.. heb hier nog een 24-105 liggen die niet veel meer doet. Dus toch maar op MP voor de gene die een lamp wil gaan maken. O-)

Mooie instructie :)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Erg netjes! Vraag me af of een zonnekap wel op zo'n mok kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Inderdaad erg gaaf.
Denk dat ik me er ook aan ga wagen zodra ik wat vrije tijd vind :D

@ hierboven:
er zijn een 4-5 tal varianten met zonnekap @ Dealextreme
http://s.dealextreme.com/search/lens+mug

Eigenlijk wil ik het met de 70-200 doen, maar dan moet ik weer iets verzinnen om ervoor te zorgen dat de fitting niet helemaal terugvalt, maar meer aan de voorkant blijft zitten.
En misschien kom je dan niet meer uit met de lengte van de kabel... hmm...

[ Voor 38% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-07-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
fotografie999 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:31:
Erg netjes! Vraag me af of een zonnekap wel op zo'n mok kan...
Nee, een normale zonnekap past er niet op. Ik heb ook nog een echte 24-105 en de kap daarvan past niet. Wat je wel kunt doen is een goedkope knock-off zonnekap van DX oid halen en die erop lijmen. Ik laat het denk ik zo, het licht wordt nu mooi egaal verspreid en met een zonnekap erop verlies dat gedeeltelijk denk ik.
NeutraleTeun schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:53:
Inderdaad erg gaaf.
Denk dat ik me er ook aan ga wagen zodra ik wat vrije tijd vind :D

@ hierboven:
er zijn een 4-5 tal varianten met zonnekap @ Dealextreme
http://s.dealextreme.com/search/lens+mug
Het voordeel van de mijne is dat 'ie net echt is. De schuifjes voor AF/MF en IS zijn bijna hetzelfde als op een echte en de afstandsindicator is geen simpele sticker maar er zit een plastic glaasje overheen. Ik denk dat de DX mokken een stuk minder echt lijken, maar ik denk dat het voor een bureaulamp niet echt een probleem zal zijn.

Btw, ik was vroeg wakker dus vanmorgen mijn nieuwe bureau verder afgemaakt en op z'n plek gezet inclusief de lamp natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rAavNAoCiU46ROWMKwxN2GRk/full.jpg
Zelf gebouwd van standbouwpijp en onbehandeld vurenhout, 110 Centimeter breed en 80 centimeter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Besteld!: Item number: 180810765302
Geen weg meer terug nu, ben benieuwd :9

Gelijk lichtspreiding met een zonnekap kan wel, maar dan inderdaad de fitting weer iets meer naar buiten zetten.
Maar dat is weer riskant omdat die kap niet van metaal is.

Hmm, moet nog even puzzelen dan. Denk dat ik wel iets meer witter licht heb, LED ofzo, is ook meteen een stuk koeler.

[ Voor 65% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-07-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:23

YellowCube

Wait...what?

gaaf idee zeg.
complimenten.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mooi werk. :) Overigens, als je bij de bouwmarkt een normale fitting koopt, kun je zonder die isolatietape, aangezien je de draad van de Leenbakkerlamp dan direct in die fitting schroeft. Is ie ook weer wat veiliger door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:43:
Besteld!: Item number: 180810765302
Geen weg meer terug nu, ben benieuwd :9
Ik ook, zie de foto's hier wel verschijnen. :)
Gelijk lichtspreiding met een zonnekap kan wel, maar dan inderdaad de fitting weer iets meer naar buiten zetten.
Maar dat is weer riskant omdat die kap niet van metaal is.
Ik heb een spaarlamp gebruikt, dat wordt niet zo warm en met LED heb je al helemaal geen last van warmteontwikkeling. Na uren aanstaan is de metalen binnenkant van de mok een beetje lauwwarm. Een gloeilamp wil je hier niet in gebruiken, dat wordt echt te heet.
Hmm, moet nog even puzzelen dan. Denk dat ik wel iets meer witter licht heb, LED ofzo, is ook meteen een stuk koeler.
Ja, ik heb expres voor een zachtgele lamp gekozen omdat ik dat mooier vind bij mijn RAL9001 muren en donkerbruine bureau. Om precies ze zijn is het een Philips Softtone Flame Lustre van 5 watt.
Thanks. :)
Kaj. schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:52:
Mooi werk. :) Overigens, als je bij de bouwmarkt een normale fitting koopt, kun je zonder die isolatietape, aangezien je de draad van de Leenbakkerlamp dan direct in die fitting schroeft. Is ie ook weer wat veiliger door. ;)
Ja had gekunt, mijn houtje-touwtje oplossing is gekomen doordat ik nog een doos vol verhuisfittingen heb liggen en ik na een uurtje of wat brainstormen om 10 uur 's avonds ofzo nog aan de knutsel ben gegaan. Dan zijn de bouwmarken hier niet meer open. :+

Ik heb de startpost wat aangepast, zodat mensen in de gaten hebben dat ze beter een 'echte' fitting kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 22-07-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Heel leuk idee.

Denk dat ik binnenkort z'n 100mm marco mug ga bestellen O+

Je had me trouwens heel even te pakken, dacht echt zo van "wie gaat er in godsnaam een L lens ontleden om een nieuwe bureau lampje te scoren?"

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:54
En de mok is besteld... :+ Ik voel een trend opkomen :P
24-105 mok met zonnekapdop voor een tientje, daarvoor kun je toch niet zonder zitten :P

[ Voor 47% gewijzigd door Wormaap op 23-07-2012 20:53 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb mijn spullen niet binnen bereik, maar weet iemand:

wat de omtrek is van een ET-73 lens hood voor een 100mm macro?
Filtermaat van de lens is 58mm. Zou dat ook meteen de maat zijn van de zonnekap dan?

Was van plan die ook erbij te kopen, maar de mok zelf heeft een maat van 85mm.
Alleen weet ik niet vanaf waar gemeten.

Of anders moet ik gewoon even wachten tot ik het binnen heb, alleen duurt dan alles weer een stuk langer.

Lamp is gekocht.
E27 fitting ook.
En waarschijnlijk ga ik zo een E27 60SMD Spot Wit bestellen. 120 graden lichthoek en 6500K.
Lijmpistool ligt ook al klaar. Lijkt me wellicht makkelijker/beter dan secondelijm?

Ben benieuwd hoor!

of ik moet alles omgooien naar E14. scheelt qua prijs eigenlijk niks, maar hou je wel iets meer ruimte over aan de binnenkant?

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 29-07-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
NeutraleTeun schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:33:

Lijmpistool ligt ook al klaar. Lijkt me wellicht makkelijker/beter dan secondelijm?
Smeltlijm lijkt me een weinig duurzame bevestiging, zeker als het lampje toch nog een beetje warm wordt.
Oude fittingen (heb al jaren geen fitting meer gekocht) hebben vaak een schroefdraad aan de achterzijde. Hierin past een messing pijpje met schroefdraad aan de buitenkant, waar weer een moer op past. Lijkt me een betere constructie dan gedoe met lijm.

Denken jullie er ook aan, om eventuele schroefjes even te ontdoen van de scherpe punt?

Misschien ben ik overbezorgd, maar ik ben nog van vóór de aardlekschakelaar en ik moet er niet aan denken dat er ongelukken gebeuren met kinderen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Toff schreef op zondag 29 juli 2012 @ 22:24:
[...]

Smeltlijm lijkt me een weinig duurzame bevestiging, zeker als het lampje toch nog een beetje warm wordt.
Oude fittingen (heb al jaren geen fitting meer gekocht) hebben vaak een schroefdraad aan de achterzijde. Hierin past een messing pijpje met schroefdraad aan de buitenkant, waar weer een moer op past. Lijkt me een betere constructie dan gedoe met lijm.
Ik heb lijm gebruikt omdat ik geen moer op de achterkant van mijn camera wilde en ik toch die verhuisfitting gebruikt heb.
Denken jullie er ook aan, om eventuele schroefjes even te ontdoen van de scherpe punt?
De enige twee schroefjes in mijn lamp zijn die om de 'lens' op de arm te bevestigen. Deze schroefjes komen niet tegen de metalen binnenmok aan en kunnen dus nooit onder stroom staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
AtleX schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:47:
De enige twee schroefjes in mijn lamp zijn die om de 'lens' op de arm te bevestigen. Deze schroefjes komen niet tegen de metalen binnenmok aan en kunnen dus nooit onder stroom staan.
Als je schroefjes niet door-en-door gaan, zijn ze in mijn ogen ongeschikt om je "lampekap" te dragen. Als "het objectief" los komt van de arm, hangt het hele spul dus aan een paar draadjes-met-isolatietape?
Leuk project, maar hopelijk woon je alleen en heb je geen kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Toff schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 01:42:
Leuk project, maar hopelijk woon je alleen en heb je geen kinderen...
Nou nou, lekker vriendelijk weer. Dat jij beren op de weg ziet, betekent niet meteen dat het een feit is dat straks die lamp gaat kortsluiten.

Er zijn trouwens genoeg dingen waar kinderen niet aan moeten komen omdat het gevaarlijk kan zijn. Ik weet zeker dat ik bij jou op bezoek kan gaan en met een beetje zoeken en creatief denken een dodelijke situatie kan aanwijzen.

Een beetje vertrouwen kan geen kwaad. En niet de TS zijn plezier verpesten met te hard gezeur over "veiligheid".

En al sluit de lamp kort en fikt de hele buurt af: het is een leuke lamp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Topicstarter
Toff schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 01:42:
[...]

Als je schroefjes niet door-en-door gaan, zijn ze in mijn ogen ongeschikt om je "lampekap" te dragen.
Want? Ze gaan helemaal door het ruim 1mm dikke plastic heen en stoppen in de lege ruimte tussen het plastic en de metalen binnenmok. Tussen het metalen boogje en de mok zit in mijn geval nog een flinke dot lijm, al lijkt dat niet echt nodig te zijn.
Als "het objectief" los komt van de arm, hangt het hele spul dus aan een paar draadjes-met-isolatietape?
Nee, want ik heb die fitting inmiddels vervangen door een fitting met schroefjes.

Maar goed, jij hebt alle electrische apparaten buiten bereik van kinderen? Je hebt alle scherpe punten (hoeken van tafels, stoelen, deuren, etc.) afgerond?

[ Voor 19% gewijzigd door AtleX op 02-08-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Twhomp schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 02:32:
Nou nou, lekker vriendelijk weer.
Ja, het was inderdaad vriendelijk bedoeld. TS heeft/had blijkbaar weinig benul van veiligheid, dus mijn opmerkingen zijn niet geheel overbodig en ze zijn tevens bedoeld voor degenen die willen gaan nabouwen. Ik ben blij dat de fitting met inelkaargedraaide draadjes inmiddels door een fatsoenlijk exemplaar met schroefjes is vervangen.
AtleX schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:08:

Maar goed, jij hebt alle electrische apparaten buiten bereik van kinderen? Je hebt alle scherpen punten (hoeken van tafels, stoelen, deuren, etc.) afgerond?
Inderdaad, maar mijn kinderen zijn van jouw leeftijd, dus inmiddels heb ik de hoekbeschermers verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Toff schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:59:
[...]

Ja, het was inderdaad vriendelijk bedoeld. TS heeft/had blijkbaar weinig benul van veiligheid, dus ...
:D Ik herhaal:

Nou nou, lekker vriendelijk weer.

Dat je in jouw ogen een belangrijk en terecht punt aansnijdt, betekent niet dat je lekker bot je mening maar moet verkondigen. Hoezo heeft de TS "blijkbaar" weinig benul? Een beetje vriendelijkheid/honing goes a long way. Ik zie dat bij meerdere users hier op GoT en vraag me altijd af of ze door hebben dat 'men' ze zien als zo'n "the end is nigh"-preacher die op zijn zeepkistje in de loze ruimte staat te schreeuwen. Dat beeld krijg ik er iig bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En dan nog. Een klein schokje is niet dodelijk.
Je krijgt niet de volle mep aangezien een deel wegvloeit via de andere delen.

heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand stierf na het direct aanraken van een 230v kabel bij het bv wisselen van stopcontacten oid. terwijl ik wel vaak gehoord heb dat het aanraken wel gebeurd is.

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-08-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Dat komt omdat de stroom dan 'in de hand' blijft: de krijg gaat van de nul/fase, via de hand naar de fase/nul. Als je het voor mekaar krijgt om met je lichaam onderdeel te worden van de stroomkring, dan heb je wel een probleem :S

Gelukkig heb je als beetje grote vent al snel genoeg lichaamsweerstand omdat te voorkomen :) Moeder natuur heeft een veiligheidszekerinkje ingebouwd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Twhomp schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:33:
Gelukkig heb je als beetje grote vent al snel genoeg lichaamsweerstand omdat te voorkomen :) Moeder natuur heeft een veiligheidszekerinkje ingebouwd :+
Ik had het dan ook over kinderen en ik schreef eerder al, dat ik van vóór de aardlekschakelaar ben:
Misschien ben ik overbezorgd, maar ik ben nog van vóór de aardlekschakelaar en ik moet er niet aan denken dat er ongelukken gebeuren met kinderen ofzo.
Misschien kan je eerst eens wat lezen, voordat je mensen van onvriendelijkheid beschuldigt? Jouw reactie op mijn goedbedoelde raad komt namelijk nogal onvriendelijk over, zeker nu je er op door blijft gaan. Kunnen we ermee stoppen?

Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voltooide andere exemplaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Toff schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:01:
Misschien kan je eerst eens wat lezen, voordat je mensen van onvriendelijkheid beschuldigt? Jouw reactie op mijn goedbedoelde raad komt namelijk nogal onvriendelijk over, zeker nu je er op door blijft gaan. Kunnen we ermee stoppen?
Oh sure, zolang het om de kinderen gaat mag je zo onvriendelijk zijn als je wilt. Maar als iemand daar op wijst, dan is dát juist onvriendelijk. LOL @ 2 maten, pot/ketel, schoen+passen+aantrekken, enz.

Maar zoals je zegt: laten we ermee stoppen.

Zeker voordat we "kan dat niet via DM"-reacties op ons afroepen. Of getrashte posts :+

Ontopic:
Ondanks dat de TS de perfecte donorbureaulamp heeft gevonden: heeft iemand dit al eens gedaan met een andere bureaulamp? Of moet ik binnenkort een Leenbakker vinden? :D

[ Voor 19% gewijzigd door Twhomp op 02-08-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Met verhalen over hoekbeschermers, puntjes van schroeven afvlakken, etc. kun je dat "misschien" wel weglaten. Overigens heb je wel gelijk met die fittingen want als je de instructies leest komt dat gewoon uitermate knullig over. Het zit allemaal maar los aan elkaar ipv dat er netjes meteen in de fitting wordt gemonteerd en draadjes netjes met dingen als een krimpkousje worden weggewerkt. Dat is niet alleen veiliger, het is ook een heel stuk degelijker en netter waardoor je eindresultaat van een hoger kwaliteit is.

Hot glue is trouwens iets wat ze veelvuldig bij elektronica gebruiken om dingen als draden te fixeren of dingen te isoleren. Warmte is niet zo'n probleem, zeer zeker niet omdat je vast niet in zo'n lampje als deze een 100 Watt gloeilamp zult stoppen (denk ook even aan de mok zelf). Je moet dit soort lijm alleen niet gaan gebruiken voor iets wat onderdeel wordt van een constructie want zo sterk is dat spul nou ook weer niet.

Btw, kinderen moet je opvoeden en dus aanleren dat ze niet overal maar langs heen kunnen rauzen. Dat is beter dan alles maar afschermen, blokkeren, vastschroeven, etc. Uiteraard staat het je vrij om van je huis Fort Knox te maken maar of dat je kinderen helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ppl schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:25:
Btw, kinderen moet je opvoeden en dus aanleren dat ze niet overal maar langs heen kunnen rauzen. Dat is beter dan alles maar afschermen, blokkeren, vastschroeven, etc. Uiteraard staat het je vrij om van je huis Fort Knox te maken maar of dat je kinderen helpt...
Mooie theorie, maar een kind van ongeveer een jaar, dat net leert lopen, dat valt gewoon regelmatig. Je kind zal maar net op de punt van je salontafel vallen. Zelf heb ik een flink litteken op mijn voorhoofd, omdat ik tegen een scherpe knop van een bureaulade liep en dat was nog niet half zo erg als een scherpe hoek van een tafel. Voor een paar euro kan je dit risico tegenwoordig beperken, maar het is je eigen keuze. Het kost ook niets - een paar halen met een vijl - om een schroef te ontdoen van zijn nutteloze scherpe punt, die anders eenvoudig door kabelisolatie kan prikken. Het is maar een idee hoor, iedereen doet maar wat hij wil. Het zal me een zorg zijn, of ik me populair maak, met dit soort opmerkingen. Het is veel kewler om lekker stoer te doen, maar als ik maar één kind red, of in elk geval een nare ervaring bespaar, dan is mijn doel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Toff schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:41:
Je kind zal maar net op de punt van je salontafel vallen.
Dat is een jeugdvriend van mij gebeurd bij het stoeien met zijn broer: aan één oog blind en het ziet er niet uit :/ ;(
Het is veel kewler om lekker stoer te doen, maar als ik maar één kind red, of in elk geval een nare ervaring bespaar, dan is mijn doel bereikt.
Je begrijpt toch wel dat je met dit soort opmerkingen weer reacties op je afroept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Voor de liefhebbers: http://www.leenbakker.nl/.../60400053/bureaulamp_paul
De door TS gebruikte bureaulamp kost tijdelijk maar € 12,99 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Vervelend.
Had de lamp al gekocht en gesloopt. Alleen laat de 'mug' al meer dan 2 weken op zich wachten nu ... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 23:42
AtleX schreef op zondag 22 juli 2012 @ 12:08:
Ik heb de startpost wat aangepast, zodat mensen in de gaten hebben dat ze beter een 'echte' fitting kunnen gebruiken.
nog handiger, want die zit al in de lamp die je uit elkaar haalt. Misschien is het ook beter om een groter gat in de lensmok te maken, dan kun je de fitting ook vastschroeven zoals in die donorlamp. Tenzij dat buisje te kort is, maar die buisjes om fittingen te bevestigen zijn bij iedere verlichtingszaak wel te koop. Dan zit de boel namelijk nog net wat mooier in elkaar dan het trucje met secondelijm.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zo, alle spullen zijn binnen.
Heb een E14 fitting, met een SMD led spot.

Ook heb ik van dat holle draad buis gekocht, met 2 moeren, en ga dus hetzelfde principe handhaven als de originele lamp.
Kabel door de draadbuis, komt achter uit de mok, en eventueel nog dat afdekdopje erop.

Maar... voor de wetenschappers onder jullie.
Hoe kan ik in vredesnaam het middelpunt van een cirkel vinden!?

Moet dus een gat boren in de achterkant van de mok. Maar hoe weet ik wanneer ik precies in het midden zit?

:+

Diameter is 46mm.
En ja, ik heb al geprobeerd om 3 lijnen dwars te trekken op 46mm, en daar waar ze kruisen ... kom ik niet uit bij het middelpunt.
De ene kant kom ik uit op 21mm, en bij de andere lijn op 24mm.

[ Voor 17% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-08-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Het makkelijkste:

Pak een stuk papier. Teken de onderkant mok er op af (cirkel van de onderkant). Dat de cirkel iets groter is dan de mok eigenlijk is, is niet erg.

Trek een rechte lijn langs de cirkel. Trek haaks daarop nog een lijn. En nog eens en nog eens. Je hebt nu een vierkant met de cirkel er in.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Square-circle.svg/274px-Square-circle.svg.png

Trek van de hoekpunten van het vierkant lijnen naar elkaar (diagonalen). Die twee diagonalen snijden precies in het middelpunt van de cirkel.

Afbeeldingslocatie: http://etc.usf.edu/clipart/43400/43441/4c4_43441_lg.gif

Uitknippen. Op mok plakken en heb je meteen een richtpunt om op te boren/centeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Twhomp op 27-08-2012 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hmm... zo makkelijk is dat niet. Of ik ben echt gehandicapt :')

Namelijk, de 1e lijn die je trekt naast de cirkel... die kan alle kanten op lopen (en dus scheef lopen).
De volgende 3 haakse kloppen dan wel, maar zodra je de 4e (1e dus) checkt op die andere, dan klopt die niet.
(nu heb ik die 1e lijn wel evenwijdig getrokken met de rand van het papier)
Maar kom evengoed weer niet uit.
Zit op 30mm, 32, en 28mm straal op de verschillende punten.

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Hoe krijg je dat nou voor mekaar? :?

Ik heb het net geprobeerd met een glas: cirkel getrokken, een willekeurige rechte lijn getrokken, 3x haakse lijn daar op, diagonalen, klaar. Werkte perfect. Zolang je de lijnen maar trekt met een lineaal.

Gebruik je wel een geo-driehoek of winkelhaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik net weer voor de 3e keer, en kom weer niet uit.
Gebruik een geodriehoek.

Wat ik doe:
Cirkel natrekken.
Rechte lijn trekken naast de cirkel;
op die lijn haaks een lijn langs zijkant cirkel;
idem andere kant;
en de laatste lijn, evenwijdig aan de 1e lijn. (en bij de vorige pogingen haaks op een zijlijn)

En alle keren kom ik niet uit met de laatste lijn.
De 3 eerste aangrenzende lijnen kan ik haaks krijgen, maar bij die laatste kom ik altijd scheef uit.

Maargoed!
Dan maar een paar mm ernaast.
Om 1 of ander reden zit het schroefdraad van het lampje ook scheef erop.
Kan ik het hiermee een beetje opvangen.
hoop ik

Zo, op 1mm na, langs sommige lijnen, het middelpunt gevonden @ 23mm.

[ Voor 21% gewijzigd door NeutraleTeun op 27-08-2012 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ontzettend origineel idee! Erg tof projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die ook moeite hebben om het midden van een cirkel te bepalen:

Teken de cirkel, knip hem uit, en vouw deze 2 keer dubbel (halve maan, dan een kwart maan)
Vouw hem uit, en voila, je ziet het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
WOW!
Boven verwachting!

Voor de mensen die ook, zoals ik, aan de achterkant willen boren.
Ik had het geluk weer dat ik precies op een schroef boorde (die het metalen binnenwerk vasthoudt), doordat ik die dus "eruit" boorde, kwam ook het binnenwerk er dus uit.
Niet echt een probleem, aangezien ik toch met hol draadbuis icm 2 moeren werkte.
But just so you know!

Ook eigenlijk niet volgens plan: toen ik wou boren, kwam het (rondje van eerder gestelde vraag) van de achterste lensdop los.
Maar ook dit maakt niks uit, want dat zou je weer kunnen lijmen. Of gewoon weer erop drukken, komt toch geen kracht op te staan.

Maar aangezien ik eerst volgens plan het afdekdopje van de originele lamp wou hergebruiken (zelfde bouw-principe), hoefde dat nu niet meer.
Nu heb ik de draadbuis laten eindigen binnen dat rond plaatje, ipv erbuiten, en je ziet nu dus niks meer. Behalve een klein gaatje waar de kabel naar buiten komt.

Lastig omschreven wellicht, maar plaatjes komen morgen.

En het licht... poeh zeg. Ik heb geen plafondlamp meer nodig in mijn kamer :D
Wel lekker wit https://ledworld.nl/60-smd-warmwit-1.html

Maar uh... dit ben ik vergeten.
De lamp, wordt die gewoon in de voet gezet? Of was dat schroeven/klikken?
Want wou de lamp net verplaatsen, en kreeg toch wel even de "schrik van me leven", toen ik alleen het mechanisme in me hand had.

en ik heb de fitting 3x los moeten draaien, omdat ik elke keer een bepaalde moer/plaat/huls vergeten was :F, vrij lastig, omdat zo'n fitting eigenlijk éénrichtingsverkeer is, maar je krijgt er wel handigheid in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tadaa!

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-WTAK69iAhD4/UDzmbrELRaI/AAAAAAAAA1c/x-QNPbProv8/s640/IMG_6334.jpg

Overige foto's (waarvan sommige gemaakt met de echte 100mm L :9 ), inclusief gebruikte onderdelen: Canon lamp!

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-08-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bedankt voor de suggestie!
Ik heb mijn eigen Nikkor versie vandaag gefabriceerd:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8320/7950655146_aefd4d8e97_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8459/7950655346_e99f9787b6_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8171/7950655516_49c0321f16_b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8443/7950655694_eeaeb157b7_b.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ik heb er ook eentje in elkaar geklust, maar ben ik nou echt de enige die er eentje met zonnekap heeft gemaakt? Ziet er imho veel beter uit :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb mijn zonnekap erop gezet (om te kijken hoe dat staat), het past wel enigszins.
De originele kap is IETS wijder dan de mug, dus dan zou ik moeten lijmen en dat vind ik niet handig.
Is nu namelijk al millimeter werk om deze "peer" eruit te krijgen, EN ... dan zou ik een rechte lichtstraal krijgen ipv wide angle die ik nu heb.

Zit er wel aan te denken om het middenstuk uit de lensdop te zagen en erop te draaien.. Dan is iig het schroefdraad en metalen rand niet meer zichtbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door NeutraleTeun op 07-09-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het duurde even om in de huid te kruipen van Macgyver, maar dan heb je nu wel een hele unieke lamp :)
Blijft een geniaal idee !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhough
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-08 20:03
Super gaaf bedacht! Nu met een 70-200 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweska
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-03 02:52
Bookmarked onder het tabje 'Awesome'. :) Vind dit wel aan gaaf idee eigenlijk. Heb weer wat te doen voor in het weekeind...

[Off topic] Al die 'lenzen' in jullie tassen zijn dus eigenlijk gewoon thermosflessen! :+
Pagina: 1