Canon EF 24-105 desk lamp
Voor mijn nieuwe bureau dat ik aan het bouwen ben was ik nog op zoek naar een bureaulamp. Natuurlijk kon ik nergens een lamp vinden die aan mijn wensen voldoet, of deze kosten veel meer dan ik er aan uit wil geven. Dus, dan maar zelf bouwen.
Het is een verstelbare lamp met een E27 fitting waar dus tig verschillende soorten lampen in passen. Totale bouwkosten zijn zo'n 50 euro en ik denk dat je aan de hand van deze beschrijving er zo'n 2-3 uur over zult doen.
Benodigdheden
- Een lensmok, ik heb een Canon 24-105 gebruikt maar er zijn tientallen modellen in omloop. Pak de thermosmok, met metalen binnenkant. Dat is namelijk veel makkelijker bouwen. Via eBay vind je deze voor weinig, zo'n 15 euro. Die van mij komt hier vandaan. Het voordeel van deze is dat 'ie net echt is. Knopjes en afstandsindicator zijn, zoals je op de foto's kunt zien, net echt
- Een bureaulamp, ik heb een Kenwell Paul gebruikt. Deze is te koop bij de Leenbakker voor €24,99. Deze lamp is om uiteenlopende redenen erg geschikt voor deze ombouw. Zo is hij eenvoudig demontabel zonder te moeten slopen en is het snoer eenvoudig verstelbaar. Ik raad deze echt aan! Ik heb 9 winkels bezocht voor ik een geschikte lamp had gevonden, bespaar je de moeite en ga gewoon direct naar de Leenbakker
- Een E27 verhuisfitting, zo'n ding om lampen aan kroonsteentjes te hangen. Kost een paar euro bij de bouwmarkt. Trap niet in de aantrekkelijke aanbiedingen met halogeenlampjes, dat gaat niet werken. Lees dit topic, een verhuisfitting hoeft niet de juiste keuze te zijn. Een losse fitting is misschien een beter plan omdat je dan geen draadjes aan elkaar hoeft te fabrieken!
- Secondelijm, ik heb een tubetje Bison Gel gebruikt. Kost €3,49 bij de Gamma
- Twee schroefjes, 2.9x6 mm. Een doosje met 50 stuks kost een paar euro, ook weer bij de Gamma
- Een spaarlamp, E27 fitting en verder zo klein mogelijk. Een LED-lamp is een nog beter natuurlijk. Een gloeilamp kan niet, dat wordt te heet
- Kruiskopschroevendraaier, klein
- Platte schroevendraaier, klein
- Dop, 14 mm
- Dop, 5,5 mm
- Kleine ratel
- Grote ratel
- WD40
- Striptang
- Isolatietape
- Kniptang
- (Accu)boormachine
- Metaalboortje, 2 mm
- Metaalboortje, 6 mm
De Kenwell Paul

De Kenwell Paul is om meerdere redenen erg geschikt voor dit project. Hij kost maar een paar muntjes waardoor je 'm zonder schaamte uit elkaar kunt halen en het demonteren is erg eenvoudig. Daarnaast is de montage van de lampenkap direct geschikt voor het monteren van de lensmok, erg prettig.
Demonteren
Haal de lamp uit de doos en schroef 'm dan vooral niet verder in elkaar. De voet hoeft er namelijk nog niet aan. Kijk goed naar onderstaande foto, ik ga daar een paar keer naar terug refereren:
Aan de achterkant zie je een dop zitten, trek deze eraf. Zet er desnoods even de platte schroevendraaier onder want het ding kan goed vastzitten. Daaronder vind je een moer:

Ik ben rechts en mijn linkerhand zit vol littekens, dat zegt genoeg over mijn handigheid denk ik...
Pak de dop 14, zet deze op de grote ratel. Houd dan de fitting in de kap goed vast en draai de moer los. Als de moer eraf is komt de fitting in de kap los.
Gebruik nu de platte schroevendraaier om de fitting uit elkaar te halen. Wrik de schroevendraaier bij de lipjes naar binnen en kantel deze om de beide helften uit elkaar te drukken.

Gebruik de extra ruimte die je nu hebt om de kleine ratel met de 5,5 mm dop op de moertjes te zetten en vervolgens met de kruiskopschroevendraaier kan je de bijbehorende schroefjes aan de buitenkant losdraaien zodat de kap loskomt van van de arm. Op de eerder getoonde foto zie je de schroefjes duidelijk zitten.
Knip nu het snoer door met de kniptang. De fitting en de kap hebben we niet meer nodig. Je zou kunnen proberen om deze fitting later in de mok te monteren, maar ik heb gemerkt dat deze van erg slap plastic is gemaakt en dus sloop je deze hoogstwaarschijnlijk bij het uit elkaar halen.
Trek nu het snoer van de lamp verder door de arm, met wat beleid gaat dit heel soepel. Je hebt aan de bovenkant ongeveer 20 centimeter nodig om prettig te werken.
De verhuisfitting
Knip het snoer van de verhuisfitting, zorg dat je dit op zo'n 5 cm van de fitting doet. Haal beide helften van de fitting uit elkaar met de platte schroevendraaier op dezelfde manier als de fitting in de bureaulamp. In de onderkant van de fitting zit een RVS schroefje, deze houd het blokje met het schroefje vast waarmee het snoer vastzit. Draai dit RVS schroefje los en verwijder dat blokje:
Knip nu het snoer af tot er ongeveer 2cm overblijft en haal het zwarte buitenomhulsel hier vanaf zodat je de 2 aders overhoud.
De mok

Zet de mok ondersteboven neer, op de 'dop' heb je een klein deukje precies in het midden door het gietproces. Hier gaan we boren. Pak de boormachine met het 2 mm metaalboortje en boor door het plastic. Spuit door het gaatje een beetje WD-40, dit voorkomt vonken en zorgt ervoor dat je bij het boren in het metaal van de mok niet constant vast slaat.
Boor nu, nog steeds met het 2 mm boortje, verder zodat je ook door het metaal gaat. Gebruik daarna de 6 mm metaalboor om beide gaten, in het plastic en in het metaal, groot genoeg te maken.
De montage
Steek het snoer van de lamp door het gat in de mok, schuif hier de losse achterkant van de verhuisfitting overheen, strip de zwarte mantel een stukje terug en knoop de aders aan de verhuisfitting. Ik ga er vanuit dat iedereen op T.net wel weet hoe dat werkt. Hier heb je dus de isolatietape nodig. Solderen, een krimpkousje of gewoon een echte fitting met schroeven voor de draadbevestiging is natuurlijk een veel beter idee!
Leg nu de mok neer en schroef 'm vast aan de arm. Het gebogen stukje waar de oorspronkelijke kap op zat heeft exact dezelfde ronding als mijn 24-105 mok, dat kunnen we dus prima gebruiken. Mok neerleggen, arm van de lamp erop zetten, gaatjes boren met de 2 mm boor, schroefjes erin en het zit al vast.
Doe nu wat secondelijm (niet te zuinig!) op de onderkant van de verhuisfitting en trek aan de achterkant van de mok aan het snoer zodat je de fitting tegen de achterkant van de mok trekt. Omdat het gat in het midden zit en het snoer van de fitting ook zit deze automatisch ook in het midden. Houd nu met je vingers de mok en de fitting gedurende twee minuten stevig tegen elkaar gedrukt zodat de lijm kan drogen. Laat het daarna nog een half uurtje drogen.

Trek nu het overtollige snoer weer terug door de arm. Pas op dat je niet teveel terugtrekt want dan kan de 'kap'/lens niet meer bewegen. Hou ongeveer 10 centimeter over.
Draai een lamp in de fitting, zet de arm in de voet, steek de stekker in het stopcontact en zet de lamp aan. En voila! Je eigen Canon bureaulamp.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 31-07-2012 13:44 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.