Nieuwe HTPC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
Aangezien mijn HDX niet meer voldoet wil ik een HTPC samenstellen en hierop XBMC draaien. Verder zal deze ook dienstdoen als een mediaserver/downloadbak.

Ik wil de hdtv aansluiten via hdmi en mijn surroundset aansluiten via een optische aansluiting.
Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met de uitgekozen onderdelen tot dusver. Een behuizing (volgens mij een Silverstone LC10-E) plus voeding kan ik van een collega kopen en de net drie maanden oude harddisk (die nu dienstdoet in de HDX) wil ik plaatsen in de HTPC. Windows zal hierop geïnstalleerd worden.

Zouden jullie willen aangeven of deze setup voldoende is en of ik nog iets ben vergeten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 60,96€ 60,96
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 26,45€ 26,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,96

Ik heb bewust niet gekozen voor een SDD schijf omdat ik denk dat een sata schijf voldoende is aangezien de pc vaak aan zal blijven staan. Ook is een optische schijf niet nodig en zal ik geen tv programma's opnemen via een tv kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door _Uploader_ op 21-07-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ziet er goed uit, alleen pricewatch: Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU is voor hetzelfde geld sneller dan het kingston-geheugen (cas 8 ipv 9).
Verder eens kijken wat voor een voeding het is en hoe oud die is, om problemen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
redelijk gelijke setup als ik een paar maanden terug heb aangeschaft:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 70,90€ 70,90
1Antec ISK 300-150€ 74,23€ 74,23
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,50€ 24,50
1Kingston SSDNow s50 32GB€ 53,49€ 53,49
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 26,45€ 26,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,52

kan niets anders zeggen dan dat het top werkt! totaal geen stottering of wat dan ook.

Ik draai Win7 x64 pro met XBMC erop

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ja prima setup, qua intern geheugen zou ik gewoon kijken welk1600 MHz geheugen het goedkoopste is bij de webshop naar keuze. Zeker bij een A4 (met 160 sp's) is het verschil tussen Cas 9 en Cas 8 niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Bedankt voor jullie reacties. De voeding is net nieuw en van het merk Zalman, dus ik denk dat dit wel een goede voeding is. Het type nummer weet ik echter zo even niet.

De tips over het geheugen zal ik zeker overnemen!

Wel heb ik nog een vraag of een SSD wel een toegevoegde waarde heeft of niet. Zelf dacht ik van niet omdat deze toch vaak aan zal blijven staan. Wel zal dit de laadtijd van bv XBMC ten goede komen natuurlijk.
In mijn eigen game pc is wel een SSD geinstalleerd en ik ben dan ook zeer tevreden over de opstartijden en laadtijden van de diverse programma's. Wat zijn jullie ervaringen met een SSD in een HTPC? Heeft dit wel een duidelijke toevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ligt een beetje aan waar je je HTPC voor gebruikt. Als de HTPC vaak aan staat hoef je het niet te doen voor de opstarttijd. Ook is XBMC een behoorlijk licht programma, waardoor opstarten via een HDD ook maar een seconde ongeveer duurt. Puur voor HTPC gebruik heeft het dus weinig toegevoegde waarde.

Echter zijn SSD's behoorlijk goedkoop geworden de laatste tijd. Als je meer aan het multitasken ben met je HTPC, surfen en e-mailen + downloaden en licht office gebruik, dan heeft een SSD wat meer voordelen. Zie het als overbodige luxe. Heb je een strak budget? Investeer dan in andere componenten. Heb je een ruim budget en gebruik je je HTPC voor meerdere taken dan is een SSD wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
ik heb er bewust een kleine (goedkope) SSD in gezet, ik wil niet dat alles standby staat en knipperd, om snel uit hibernation te komen heeft een SSD toch wel toegevoegde waarde.
Wat ik er trouwens ook bij gekocht heb is een ASROCK IR kit, hiermee kun je zelfs vanuit slaapstand of als de htpc helemaal uit staat met een afstandsbediening de pc starten. kost +/- 25 euro, ik geloof dat deze er bij het PRO moederbord zelfs bij zit, maar weet ik niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
@ Cypher21, waarom heb je je HTPC in hibernate staan? Cold boot kost amper meer tijd met een goede SSD en standby is weer sneller. Ook als je hibernate uitzet kun je ruimte vrijmaken op je SSD (beter voor snelheid en levensduur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
jaapsander schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:16:
Ligt een beetje aan waar je je HTPC voor gebruikt. Als de HTPC vaak aan staat hoef je het niet te doen voor de opstarttijd. Ook is XBMC een behoorlijk licht programma, waardoor opstarten via een HDD ook maar een seconde ongeveer duurt. Puur voor HTPC gebruik heeft het dus weinig toegevoegde waarde.

Echter zijn SSD's behoorlijk goedkoop geworden de laatste tijd. Als je meer aan het multitasken ben met je HTPC, surfen en e-mailen + downloaden en licht office gebruik, dan heeft een SSD wat meer voordelen. Zie het als overbodige luxe. Heb je een strak budget? Investeer dan in andere componenten. Heb je een ruim budget en gebruik je je HTPC voor meerdere taken dan is een SSD wel nuttig.
Vergeet niet dat een SSD ook stil is, wat bij een HTPC vaak een grote toegevoegde waarde is. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om naar SSD over te stappen. De HDD's zitten in mn NAS die in de meterkast staat, en in de huiskamer is het nu fluister-stil geworden. Scheelt aanzienlijk :Y
Daarnaast is de performance-winst natuurlijk ook leuk meegenomen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
jaapsander schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:18:
@ Cypher21, waarom heb je je HTPC in hibernate staan? Cold boot kost amper meer tijd met een goede SSD en standby is weer sneller. Ook als je hibernate uitzet kun je ruimte vrijmaken op je SSD (beter voor snelheid en levensduur).
hibernate is makkelijker voor de kids. XBMC heeft namelijk een "probleempje" dat de resolutie nog wel eens verkeerd kan staan bij een cold boot. vanuit hibernate staat ie meteen op de goede instellingen en tekenfilms :P

Qua ruimte geen probleem, 30gb beschikbaar en 12 over na win7 een paar programmaatjes en XBMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:28:
[...]

Vergeet niet dat een SSD ook stil is, wat bij een HTPC vaak een grote toegevoegde waarde is. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om naar SSD over te stappen. De HDD's zitten in mn NAS die in de meterkast staat, en in de huiskamer is het nu fluister-stil geworden. Scheelt aanzienlijk :Y
Daarnaast is de performance-winst natuurlijk ook leuk meegenomen ;)
Een SSD maakt het systeem natuurlijk niet stiller wanneer er toch al een HDD in het systeem zit. Ook kun je HDD prima bevestigen zodat ze geen geluid meer produceren.
cypher21 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:51:
[...]

hibernate is makkelijker voor de kids. XBMC heeft namelijk een "probleempje" dat de resolutie nog wel eens verkeerd kan staan bij een cold boot. vanuit hibernate staat ie meteen op de goede instellingen en tekenfilms :P

Qua ruimte geen probleem, 30gb beschikbaar en 12 over na win7 een paar programmaatjes en XBMC
Heb dat probleem nog nooit gehad met XBMC (ondertussen op 6 verschillende setups), wel vreemd.

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 23-07-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:02:
[...]

Een SSD maakt het systeem natuurlijk niet stiller wanneer er toch al een HDD in het systeem zit. Ook kun je HDD prima bevestigen zodat ze geen geluid meer produceren.
Daarom geef ik ook aan dat centrale storage daar wel een must voor is. Overigens maakt een disk ALTIJD geluid, ongeacht ophanging. De vraag is alleen hoeveel... Maar zolang je bewegende onderdelen hebt, heb je geluids-productie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Asus F1A75-I is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ter aanvulling: in de ASRock PRO M4 zit niet die IR kit zoals hierboven mogelijk werd gedacht. Ik heb dit moederbord zelf namelijk ook. Prima bord verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:16:
[...]

Daarom geef ik ook aan dat centrale storage daar wel een must voor is. Overigens maakt een disk ALTIJD geluid, ongeacht ophanging. De vraag is alleen hoeveel... Maar zolang je bewegende onderdelen hebt, heb je geluids-productie.
We hebben het nu over de situatie van de TS hè waar hij geen centrale storage heeft en een HDD in de HTPC gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Die Silverstone LC10-E zou ik enkel overkopen van je collega als:
* hij die goedkoop van de hand doet
* je een ATX mobo wil plaatsen.

Die case is namelijk sterk gedateert. Eenvoudig te zien aan de 2x80mm fans achteraan ipv 120mm fan(s).
Het opgegeven mobo is µATX, dus blijft enkel nog de eventueel gunstige prijs over.

Ik kocht diezelfde case net om die 2 opgegeven redenen: ik heb nog een Core2Duo liggen met ATX mobo. Ik wil er een slaapkamer HTPC van wil maken. Aangezien deze built niet niet teveel zal gebruikt worden, mag het geheel wel ietsje meer geluid maken, en daarom moet de prijs ook niet te hoog zijn.

Voor de HTPC in mijn home cinema kocht ik 2 jaar terug de Silverstone Grandia GD04B. Die heeft wel 120mm fans, en is dus eenvoudiger stil te krijgen mits nog voldoende koeling.
Nadeel is dan wel dat deze wat duurder is, en voor mijn slaapkamer HTPC al sowieso afviel wegens te klein voor ATX.

Dus mijn raad: heb je de centen koop dan de GD04 ipv de LC10-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:52:
[...]

We hebben het nu over de situatie van de TS hè waar hij geen centrale storage heeft en een HDD in de HTPC gaat zetten.
Waar lees jij dat TS geen centrale storage heeft?? TS heeft hier geen uitspraak over gedaan, dus om daar maar klakkeloos vanuit te gaan vind ik wat ver gaan eigenlijk. Assumption is the mother of all fuck-ups immers

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:27:
[...]

Waar lees jij dat TS geen centrale storage heeft?? TS heeft hier geen uitspraak over gedaan, dus om daar maar klakkeloos vanuit te gaan vind ik wat ver gaan eigenlijk. Assumption is the mother of all fuck-ups immers
flauw hoor......
_Uploader_ schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:22:
Aangezien mijn HDX niet meer voldoet wil ik een HTPC samenstellen en hierop XBMC draaien. Verder zal deze ook dienstdoen als een mediaserver/downloadbak.

....en de net drie maanden oude harddisk (die nu dienstdoet in de HDX) wil ik plaatsen in de HTPC.
Lijkt mij een redelijk veilige aanname.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 23-07-2012 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Hoezo flauw? een simpele NAS is tegenwoordig toch wel redelijk een algemeen gebruikt device aan het worden. En zeker als je een complete pc dedicated wil gaan maken heb je over het algemeen al wel iets meer kaas van het hele verhaal begrepen en is een NAS veelal wel aanwezig. Het lijkt me daarmee zelfs aannemelijker dat TS wél over centrale storage beschikt dan niet.
Lijkt mij een redelijk veilige aanname.
Een aanname ja, maar meer dan een aanname ook niet. Lijkt me zinvoller om het even bij TS na te vragen dan om blind dingen aan te nemen die later dus van geen kant blijken te kloppen waardoor je TS mogelijk wel een advies gaat geven die minder goed aansluit bij wat TS wil bereiken dan wat mogelijk was.

[ Voor 26% gewijzigd door kroegtijger op 23-07-2012 16:10 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
kroegtijger schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:07:
[...]

Hoezo flauw? een simpele NAS is tegenwoordig toch wel redelijk een algemeen gebruikt device aan het worden. En zeker als je een complete pc dedicated wil gaan maken heb je over het algemeen al wel iets meer kaas van het hele verhaal begrepen en is een NAS veelal wel aanwezig. Het lijkt me daarmee zelfs aannemelijker dat TS wél over centrale storage beschikt dan niet.
Nou nou, het ging erom dat de HTPC stiller zou worden met een SSD. Dat jij uitgebreid ingaat om mijn aanname dat de TS geen centrale opslag heeft is in mijn ogen dan flauw en amper relevant. Mijn commentaar was namelijk dat een SSD de boel niet stiller zal maken omdat er toch al een HDD in de setup zit. TS geeft namelijk aan dat de HTPC een HDD gaat bevatten en als fileserver moet dienen. Dat ik daarbij aan neem dat hij geen centrale opslag (in de meterkast) heeft is daarbij niet eens relevant (maar wel aannemelijk aangezien de TS dit niet aangeeft en het niet logisch is om een HTPC als mediaserver te gebruiken wanneer je al een NAS hebt), dat je daarna valt over mijn aanname is dan ook niet echt relevant...

Punt blijft dat er een HDD in de HTPC komt waardoor een SSD de boel niet stiller gaat maken. Of je de TS een NAS moet aanbevelen is een andere discussie (en die vraag is ook niet gesteld).

Een NAS is nog lang geen gemeengoed is veel huishoudens. Het is namelijk voor iedere situatie verschillend of een NAS zin heeft of niet. Het combineren van een HTPC en een NAS is vaak ook een goede combi doordat een HTPC vaak energiezuinige hardware heeft en veel van de opgeslagen media consumeert. Of je dan nog 100 tot 150 euro uit moet geven voor een NAS is dan een afweging die je moet maken. Maar zoals ik al zei dit is per huishouden verschillend en daarom zou je je advies ook specifiek op die situatie willen richten.
Een aanname ja, maar meer dan een aanname ook niet. Lijkt me zinvoller om het even bij TS na te vragen dan om blind dingen aan te nemen die later dus van geen kant blijken te kloppen waardoor je TS mogelijk wel een advies gaat geven die minder goed aansluit bij wat TS wil bereiken dan wat mogelijk was.
Waarom zou het van geen kant kloppen? En waarom sluit het advies niet aan bij wat de TS wil bereiken. Als ik de TS goed lees dan wil de TS bereiken dat de HTPC als fileserver gaat dienen en een HDD bevat. Daar was mijn advies juist op gericht: Een SSD heeft niet zoveel voordeel op het gebied van geluidsproductie.

edit: Laten we maar ophouden met bovenstaande discussie, ik neem aan dat de lezer met de woorden die al vuil gemaakt zijn prima zijn of haar mening kan vormen.

[ Voor 22% gewijzigd door jaapsander op 23-07-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:53:
[...]

Nou nou, het ging erom dat de HTPC stiller zou worden met een SSD.
En dat klopt ook nog steeds, maar uiteraard niet als je de disk er gewoon in laat zitten.
Dat jij uitgebreid ingaat om mijn aanname dat de TS geen centrale opslag heeft is in mijn ogen dan flauw en amper relevant.
Hoe kan je dat nou als amper relevant bestempelen? Het is juist relevant aangezien dat bepaald of TS de mogelijkheid heeft zijn HTPC stiller te krijgen op die manier.
Mijn commentaar was namelijk dat een SSD de boel niet stiller zal maken omdat er toch al een HDD in de setup zit. TS geeft namelijk aan dat de HTPC een HDD gaat bevatten en als fileserver moet dienen. Dat ik daarbij aan neem dat hij geen centrale opslag (in de meterkast) heeft is daarbij niet eens relevant (maar wel aannemelijk aangezien de TS dit niet aangeeft en het niet logisch is om een HTPC als mediaserver te gebruiken wanneer je al een NAS hebt), dat je daarna valt over mijn aanname is dan ook niet echt relevant...
Juist als TS al over een centrale storage-oplossing beschikt is het dus relevant, aangezien het mogelijk wel eens de oplossing zou kunnen bieden. Als TS een NAS heeft staan en met een simpele externe behuizing zijn nieuwe schijf via eSATA aan de NAS knoopt heb je nog steeds prima storage, maar ben je wel van geluid af. Dus blijft de vraag open staan of TS over centrale storage beschikt of niet. Juist dergelijke zaken zijn van invloed op je systeem-eisen die je vervolgens aan de kant schuift alszijnde niet relevant...
Punt blijft dat er een HDD in de HTPC komt waardoor een SSD de boel niet stiller gaat maken. Of je de TS een NAS moet aanbevelen is een andere discussie (en die vraag is ook niet gesteld).
En je baseert het feit dat er een HDD in gaat komen (kennelijk wil je dat kosten wat 't kost) op wat precies?? Want tot nu toe hebben we van TS niets gehoord, maar je blijft wel hardnekking volhouden dat je weet wat TS wilt, zonder daar verdere informatie over te hebben.
Een NAS is nog lang geen gemeengoed is veel huishoudens. Het is namelijk voor iedere situatie verschillend of een NAS zin heeft of niet. Het combineren van een HTPC en een NAS is vaak ook een goede combi doordat een HTPC vaak energiezuinige hardware heeft en veel van de opgeslagen media consumeert. Of je dan nog 100 tot 150 euro uit moet geven voor een NAS is dan een afweging die je moet maken. Maar zoals ik al zei dit is per huishouden verschillend en daarom zou je je advies ook specifiek op die situatie willen richten.
Ik ben dan ook niet bezig TS een NAS aan te raden, maar wil alleen weten of TS al over een dergelijk device beschikt binnen zijn netwerk. Dat lijkt me toch een aanzienlijk verschil met wat jij stelt hier.
[...]

Waarom zou het van geen kant kloppen? En waarom sluit het advies niet aan bij wat de TS wil bereiken. Als ik de TS goed lees dan wil de TS bereiken dat de HTPC als fileserver gaat dienen en een HDD bevat. Daar was mijn advies juist op gericht: Een SSD heeft niet zoveel voordeel op het gebied van geluidsproductie.
Stel nu dat blijkt dat TS wel degelijk over een NAS beschikt, dan kunnen bijvoorbeeld de specs van het systeem omlaag om maar eens wat te noemen aangezien de machine dan niet als HTPC gaat dienen. Je kan met een kleinere voeding af in principe ('t scheelt geen wereld, maar wel weer iets), je hoeft niet na te denken over bevestinging met demping, aangezien een SSD geen bewegende onderdelen bevat, en zo kunnen we nog wel even door gaan. Wil je dus écht een HTPC gaan bouwen waarbij je het ding op specifieke taken gaat afstemmen, dan zijn dit relevante punten om even aan te denken; het kan nog wel eens schelen. Liever vooraf er goed over hebben nagedacht dan achteraf je achter je oren krabbelen en erachter komen dat een andere werkwijze mogelijk toch handiger was...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
kroegtijger schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:07:
En je baseert het feit dat er een HDD in gaat komen (kennelijk wil je dat kosten wat 't kost) op wat precies?? Want tot nu toe hebben we van TS niets gehoord, maar je blijft wel hardnekking volhouden dat je weet wat TS wilt, zonder daar verdere informatie over te hebben.
_Uploader_ schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:22:
wil ik een HTPC samenstellen en hierop XBMC draaien. Verder zal deze ook dienstdoen als een mediaserver/downloadbak.de net drie maanden oude harddisk (die nu dienstdoet in de HDX) wil ik plaatsen in de HTPC. Windows zal hierop geïnstalleerd worden.

Ik heb bewust niet gekozen voor een SDD schijf.
TS geeft aan er een HDD in te stoppen. TS wil de PC als downloadbak gebruiken (HDD nodig). TS wil de PC als mediaserver gebruiken (HDD nodig voor streamen naar andere devices). Als hij een NAS had dan zou hij de HTPC toch niet als mediaserver gaan gebruiken? TS geeft (in eerste instantie aan) geen SSD te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
@ jaapsander; bedankt voor het advies mbt een SSD. Momenteel is mijn budget wat aan de strakke kant, dus ik zie af van het plaatsen van een SSD. Mocht het wel zo zijn dat ik meerdere taken ga uitvoeren tijdens het kijken van een film en de harde schijf hierin tekort komen, dan kan ik altijd nog een SDD erin zetten.

@freeco; Bedankt voor de tip over de behuizing! Ik weet dat de kast wat gedateerd is. Mochten de fans teveel lawaai maken, dan zal ik bekijken of andere fans een oplossing zijn. De kast en voeding kan ik voor een zeer zacht prijsje overnemen.

@cypher21; goed om te weten dat het bij jou goed werkt!

Verder was ik misschien onduidelijk of ik wel/niet gebruik maakt van een NAS, dit had wellicht de discussie kunnen voorkomen. Ik heb geen NAS, de bedoeling is dat ik de HTPC ook als een mediaserver en downloadbak ga gebruiken. @ XeNeRgY; bedankt voor de opheldering!

Het is mij duidelijk dat de componenten die ik heb aangedragen ok zijn (bv het geheugen dat CAS 9 ipv 8 is) en zal deze een dezer dagen gaan bestellen. Nogmaals bedankt voor de reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Nog 1 opmerking: toen ik dit moederbord kocht met A8-3870K moest het moederbord geflashed worden omdat deze CPU niet ondersteund werd met de standaard bios versie. Kijk even op de ASrock website bij dit mobo op de CPU support list en kijk vanaf welke bios versie de A6 ondersteund wordt. Vraag dan voor de zekerheid of de winkel/webshop waar je de onderdelen koopt de bios versie van het mobo wil controleren en eventueel flashen indien nodig. Anders zit je thuis met spullen die niet compatible zijn en kun je niet direct films kijken :)

(Het staat me bij dat de A6 in oudere versies al ondersteund werd, dus waarschijnlijk niet nodig om te flashen, maar altijd beter om het vooraf zeker te weten :) Overigens weet JaapSander dit wel)

Overigens is mijn mening dat een SSD onnodig is in een HTPC. Zelf zet ik de HTPC aan als ik film wil kijken en ga dan drinken etc. pakken. Als ik dat gedaan heb is de PC al opgestart.

[ Voor 11% gewijzigd door Aghanim op 24-07-2012 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die A6 is inderdaad standaard ondersteund in de 1e bios versies. Alleen de black editions hebben een bios upgrade nodig. Hoewel het altijd verstandig is om dit even met de betreffende webshop te communiceren is het in dit geval niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Dat is een goede tip, bedankt voor het meedenken hierin XeNeRgY! Dit bespaart toch veel tijd en moeite.
Jaapsander; bedankt voor de bevestiging, ik zal dit voor de zekerheid navragen bij de betreffende webshop.

Verwijderd

cypher21 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 12:27:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,52

kan niets anders zeggen dan dat het top werkt! totaal geen stottering of wat dan ook.

Ik draai Win7 x64 pro met XBMC erop
denk je dat het op deze setup ook mogelijk is om tegelijk met het kijken van 1080p .mkv ook te downloaden via torrents of nieuwsgroepen?

ik zou graag op dezelfde computer downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:40:
[...]

denk je dat het op deze setup ook mogelijk is om tegelijk met het kijken van 1080p .mkv ook te downloaden via torrents of nieuwsgroepen?

ik zou graag op dezelfde computer downloaden.
Geen probleem. werkt allemaal top. Geen ervaring met torrents, maar met 6mB/s van nieuwsgroepen geen enkele hapering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dan zou ik er nog wel een HDD bij in zetten ;) (volgens mij kan er trouwens geen 3.5" HDD in die behuizing). Je moet er alleen wel rekening mee houden dat wanneer je aan het parren/rarren bent het voor kan komen dat video gaat stotteren. De i/o van de HDD is dan de bottleneck. Dit kun je oplossen door bijv in XBMC een grotere buffer in de stellen en door de prioriteit van parren/rarren te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Met een beetje creativiteit kan er een 3.5" in op de plaats van de dvdspeler ;)

daar heb ik nu een 2tb 3,5" in zitten, wacht nog even met de NAS.

[ Voor 10% gewijzigd door cypher21 op 24-08-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapsander schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:20:
Dan zou ik er nog wel een HDD bij in zetten ;) (volgens mij kan er trouwens geen 3.5" HDD in die behuizing). Je moet er alleen wel rekening mee houden dat wanneer je aan het parren/rarren bent het voor kan komen dat video gaat stotteren. De i/o van de HDD is dan de bottleneck. Dit kun je oplossen door bijv in XBMC een grotere buffer in de stellen en door de prioriteit van parren/rarren te verlagen.
kan je dit probleem oplossen door te downloaden op een HDD ( bijvoorbeeld een SSD waar de OS ook op staat ) en films af te spelen vanaf een andere HDD? waar ligt precies het probleem met "stotteren" bij de lees/schrijf snelheid van de HDD, bij het RAM geheugen of bij de processor? ( of een combinatie van allemaal? )

en i/o moet ik dan aan SATA denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
De bottleneck ligt bij de random schrijfsnelheid van de HDD. Wanneer je gaat parren/rarren zal je HDD veel random schrijf en leesacties achter elkaar uit moeten voeren. Hier zijn HDD's erg slecht in, daardoor kan het zijn dat je video begint te schokken wanneer je een film aan het afspelen bent. Dit kun je inderdaad oplossen door het afspelen van een film en het parren/rarren op een andere schijf te doen (hoewel 64GB SSD's daar wel wat te klein voor kunnen zijn) of door je par/rar programma in te stellen dat het parren en rarren alleen gebeurt wanneer de pc idle is. Je kun het zowel hardwarematig als softwarematig oplossen. Echter hebben krachtigere CPU's of meer geheugen weinig invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapsander schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:45:
De bottleneck ligt bij de random schrijfsnelheid van de HDD. Wanneer je gaat parren/rarren zal je HDD veel random schrijf en leesacties achter elkaar uit moeten voeren. Hier zijn HDD's erg slecht in, daardoor kan het zijn dat je video begint te schokken wanneer je een film aan het afspelen bent. Dit kun je inderdaad oplossen door het afspelen van een film en het parren/rarren op een andere schijf te doen (hoewel 64GB SSD's daar wel wat te klein voor kunnen zijn) of door je par/rar programma in te stellen dat het parren en rarren alleen gebeurt wanneer de pc idle is. Je kun het zowel hardwarematig als softwarematig oplossen. Echter hebben krachtigere CPU's of meer geheugen weinig invloed.
Dus een 2e schijf waarop ik download en eventueel de OS op staat is wijsheid? ik zat zelf te denken aan een 120GB SSD dit zou in weze genoeg moeten zijn als ik de files dagelijks overzet naar de data schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Verwijderd schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:46:
[...]

Dus een 2e schijf waarop ik download en eventueel de OS op staat is wijsheid? ik zat zelf te denken aan een 120GB SSD dit zou in weze genoeg moeten zijn als ik de files dagelijks overzet naar de data schijf.
Bij mij zit er een 32gb ssd in, alleen voor OS en XBMC, toen de 2tb er nog in zat ondervond ik geen hinder met unrarren/parren en een film kijken.
XBMC reageerde wel iets trager dan normaal, maar films e.d. stotterden totaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cypher21 schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:01:
[...]

Bij mij zit er een 32gb ssd in, alleen voor OS en XBMC, toen de 2tb er nog in zat ondervond ik geen hinder met unrarren/parren en een film kijken.
XBMC reageerde wel iets trager dan normaal, maar films e.d. stotterden totaal niet
ok, ja ik wil eigenlijk optimale snelheid van het complete systeem behouden. keek je dan trouwens overwegend films in 1080p of lagere kwaliteit dat speelt ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 10:54
Ik ben van plan een vergelijkbare HTPC als hierboven genoemd te kopen, echter met een Techsolo TC-2200 kast (zoals Tarabass). Een vraag m.b.t. deze configuratie heb ik nog: is het mogelijk om met deze config (Mobo Asus F1A75-M PRO en case Techsolo TC-2200) via IR Remote control de htpc op standby (Status S3) te zetten en er weer uit te halen. Weet iemand dit?

[ Voor 3% gewijzigd door hawaltie op 10-10-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Dat kan alleen als het moederbord een CIR aansluiting en module heeft.

Geen idee of die asus dat heeft, maar die kast in ieder geval niet.
Dit is met de asrock bijvoorbeeld ook alleen mogelijk via een CIR module; http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=Smart%20Remote

Kost je wel een usb aansluiting aan de voorkant van de pc, want daar moet de CIR module op aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De Techsolo TC-2200 zie ik met 2 verschillende remotes voorbij komen (waarschijnlijk afhankelijk van productie-datum). Afhankelijk van de IR-receiver die erin zit kun je de machine dan via remote in en uit schakelen. Als je gebruik gaat maken van een SSD om vanaf te booten, zul je snel merken dat er weinig redenen nog zijn om de pc in standby-mode te zetten, maar dat uitschakelen net zo prima is.
Overigens zou naar standby laten gaan ook mogelijk moeten zijn, zoals hierboven al beschreven werd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
Dank voor jullie reactie. Ga mijn configuratie bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
Toch nog een aanvullende vraag over onderstaand systeem dat ook interessant is. In hoeverre is dit systeem met een MCE afstandsbediening (die ik toch nog heb liggen) uit en aan te zetten? Of is alleen standby (S3) mogelijk.
cypher21 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 12:27:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 311,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
i.c.m. deze CIR ontvanger is die setup met een afstandsbediening te "cold booten" http://www.asrock.com/mb/spec/card.asp?Model=Smart%20Remote

met een normale IR kun je alleen uit standby komen

het ligt niet aan de afstandsbediening, maar aan de (C)IR ontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
IK heb inmiddels de componenten binnen en het systeem gebouwd. Draait als een zonnetje. Geluid van de FAN is verwaarloosbaar en warmte productie beperkt. Ga binnenkort met de BIOS aan de slag om te onderclocken en volten om te kijken of daarmee de warmte productie nog verder kan worden teruggebracht. Thanx voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
Ik draai inmiddels zo'n week Openelec op mijn config (Asrock A75M-ITX, Antec ISK 300-150,AMD A6-3500 Boxed). Functioneel werkt de config perfect, maar wordt nogal warm (50 - 60 graden). Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Hoe zijn de ervaringen met Win 7 als operating system. Lagere temps? Nog de BIOS instellingen getuned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de temperatuur nooit in de gaten hou.
Zelf draai ik win7 i.v.m. bitstreaming audio.

Vanwege de opstarttijden verbeteringen denk ik dat ik binnenkort overstap op windows 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Er vanuitgaande dat je de CPU-temperatuur bedoeld is 50 tot 60 graden niet extreem hoog, maar wel iets boven wat je zou verwachten. Je kan even kijken of ce CPU-koeler goed gemonteerd is. Vaak dat deze er bijvoorbeeld niet goed op zit, of dat er te veel of te weinig koelpasta is gebruikt (je hebt maar heel weinig nodig, maar zonder pasta heb je kans dat je geen goed contact met de processor maakt en warmte niet wordt afgevoerd. Wel gebruiken dus)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
Dank voor jullie terugkoppeling. Ga nog even sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Is er genoeg airflow in de behuizing? Een beetje airflow is wel gewenst in zo'n compacte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:13:
Is er genoeg airflow in de behuizing? Een beetje airflow is wel gewenst in zo'n compacte behuizing.
:Y Ook al werkt je CPU-koeler naar behoren; als vervolgens de lucht om de CPU heen stil staat kan die warmte nog steeds niet de behuizing uit en zal uiteindelijk de temperatuur gaan oplopen. Er hoeft dus geen heel sterke lucht-stroom te zijn, maar voldoende voor het afvoeren van de warme lucht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
airflow in de antec ISK-300 is idd lastig.

Ik heb de kabels iig zoveel mogelijk gebundeld, zodat er voor de case fan genoeg vrije ruimte is.
Standaard zit er 1 fan in, je zou er eventueel nog een bij kunnen plaatsen. Was bij mij iig niet nodig. De fan staat hier op de langzame stand, anders vond ik het nogal lawaaierig.
Ik zit meestal tussen de 40 en 50 graden, prima lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawaltie
Ik heb er gisteren nog even aan gesleuteld met resultaat. Ik heb wat extra koelpasta gebruikt (sommige punten waren toch wat karig voorzien), de case fan wat harder gezet met als resultaat 30 - 35 graden bij een HD film. Bij het opzetten van de library tik ik de 48 graden aan, maar da's nog netjes.

Even nog iets anders: de case fan kan ik alleen handmatig bedienen, het lijkt niet mogelijk om dit door het moederbord aan te laten sturen. Klopt dat?
Pagina: 1