[Advies] Vervangen kabels oud aansluitpunt Internet

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:39

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Gaat om een woonhuis wat gebouwd is in 1890, het Internet zit er vast nog niet zolang maar wel voordat wij er woonden. We maken gebruik van ADSL Internet (20/1 Mbit) en analoge vaste telefonie. De modem/router staat samen met het hoofdtelefoon 2 verdiepingen boven het binnenkomende punt van de kabel. Voor de vaste telefoon en het modem zit nog wel een splitter. Onderweg is de kabel nog een paar keer gesplitst en verlengd, onder andere voor andere telefoons en een fax, maar die worden allemaal niet meer gebruikt.

De snelheid van het Internet is goed (Line Attenuation 15,3 db / 7,5 db) voor de afstand tot de wijkcentrale (1000 meter). Maar het Internet klapt er al maanden een paar keer per dag uit. Verbinding met de provider is dan gewoon even weg, tot de router (automatisch) opnieuw opgestart is en opnieuw een connectie gemaakt heeft. Andere router, wat andere kabels hielp allemaal niet, tot bleek dat de Noise Margin erg laag was (6 db / 12 db). KPN zag ook wat verdachte dingen en heeft een monteur gestuurd. Deze heeft zowel binnenshuis gemeten (bij het aansluitpunt) als bij de wijkcentrale en kwam tot de conclusie dat er in ieder geval een (niet meer gebruikte) telefoonaansluiting van het aansluitpunt afmoest. Ruis is iets minder geworden maar nog niet voldoende, toen constateerde hij dat er waarschijnlijk ergens een zwakke kabel of kabelbreuk zit.

Zoals gezegd bevind het modem/router zich 2 verdiepingen boven het ISRA punt en zijn de kabels zeer goed weggewerkt, dus die breuk opsporen is geen pretje. Daarom willen wij de modem/router en vaste telefoon vrijwel naast het aansluitpunt gaan zetten. Daar gaat mijn vraag over.

Op deze foto is het gehele aansluitpunt te zien en hier is ingezoomd op het ISRA punt. Wat zou bijvoorbeeld die 2e kabel kunnen zijn die uit de lasdop komt? Het is onmogelijk om te volgen waar deze heen gaat, maar waarom zou die er zijn als er op het ISRA punt ook al twee kabels afgemonteerd zijn.

Als ik het goed begrijp kan ik dan de rode+blauwe kabel (waar nu Internet+telefonie bij staat) doorlussen naar de splitter en vanaf de splitter direct een kabel naar de telefoon en een kabel' naar de router.

Of is het slimmer om zonder splitter te werken in dit geval? En is zo'n telefoonkabel goed, kan ik beter voor dit gaan of is twee draden uit een sftp kabel nog een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 21-07-2012 00:09 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een lasdop dient om twee (of meer) kabels aan elkaar aan te sluiten. Daarvan is er dus een de invoer van KPN, en de ander is voor jou.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wellicht helpt dit een beetje
De laatste keer dat ik een splitter opentrok (10 jaar geleden ?) was de adsl 1:1 doorverbonden met de lijn en haalt de splitter alleen de adsl ruis er uit voor je telefoon. dus als je 1 telefoon/dect centrale hebt kun je die gewoon net ervoor zetten en klaar

de 2e kabel is een beetje koffie dik kijken maar ik schat dat dit (ook) aderpaar 2 is
of mischien wel een (deur)belkabel ofzo die op de zelfde plek weg is gewerkt in de muur. ik zie een oud isra in gibo ofzo. dus er is al mee geknoeit

als je toch bezig gaat met een nieuwe draad zou ik cat 5e of 6 7 nemen, dan kan je er nog alle kanten mee op.

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 21-07-2012 00:20 ]

Iperf

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:15:
Een lasdop dient om twee (of meer) kabels aan elkaar aan te sluiten. Daarvan is er dus een de invoer van KPN, en de ander is voor jou.
Dat leek mij ook logisch, maar het zijn er zoals hier te zien is 3! kabels die de lasdop ingaan (excuses voor de onduidelijkheid). Die moeilijk te zien is gaat de grond in (neem aan de binnenkomende kabel), de andere gaat naar het ISRA punt en de derde (onbekende) gaat richting het plafond, maar waar die dan heen gaat is niet meer te volgen.

Normaal gesproken zouden we dit natuurlijk allemaal mooi laten zitten, maar nu met die ruis willen we van alles wat niet nodig is af ook.
fish schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:17:
wellicht helpt dit een beetje
De laatste keer dat ik een splitter opentrok (10 jaar geleden ?) was de adsl 1:1 doorverbonden met de lijn en haalt de splitter alleen de adsl ruis er uit voor je telefoon. dus als je 1 telefoon/dect centrale hebt kun je die gewoon net ervoor zetten en klaar

de 2e kabel is een beetje koffie dik kijken maar ik schat dat dit (ook) aderpaar 2 is
of mischien wel een (deur)belkabel ofzo die op de zelfde plek weg is gewerkt in de muur. ik zie een oud isra in gibo ofzo. dus er is al mee geknoeit

als je toch bezig gaat met een nieuwe draad zou ik cat 5e of 6 7 nemen, dan kan je er nog alle kanten mee op.
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar zowel de telefoon als de modem/router hebben een RJ11 aansluiting. Vanaf de router hebben we al cat5e kabels overal door het huis getrokken, ook als de router op een andere plaats komt te staan blijft dat zo. Maar jij zou vanaf je ISRA punt een Cat6 kabel naar je splitter trekken en vanaf je splitter twee RJ11 kabels naar de modem en de telefoon?

Deurbel zou daar vroeger gezeten kunnen hebben, huis is zo vaak verbouwd, maar de deur inclusief bel zit nu ver van deze plek vandaan. Dus dat zou niet meer nodig zijn lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 21-07-2012 00:52 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou (en heb) naar alle dozen/kamers zowel cat 5e als coax liggen vanuit de meterkast

maar ja dat is makkelijk lullen tegen iemand met een oud huis. kennelijk takt alles zich boven af. Dan zou ik cat 6 leggen in jouw geval. (mits je van plan bent de kabel te vervangen) en via het blauwe aderpaar. naar boven.

mocht je later plannen hebben cat 6 kun je voor een heleboel gebruiken.

mischien moet je eerst je modem maar beneden leggen voor een dagje en kijken of je probleem dan niet nog steeds blijft

naar de telefoon is rj 11 meer dan zat. het modem imho ook.

btw slecht geknepen rj11 pluggen kunnen soms ook slecht contact veroorzaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 21-07-2012 01:02 ]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Malarky schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 00:49:
[...]

Dat leek mij ook logisch, maar het zijn er zoals hier te zien is 3! kabels die de lasdop ingaan (excuses voor de onduidelijkheid). Die moeilijk te zien is gaat de grond in (neem aan de binnenkomende kabel), de andere gaat naar het ISRA punt en de derde (onbekende) gaat richting het plafond, maar waar die dan heen gaat is niet meer te volgen.

Normaal gesproken zouden we dit natuurlijk allemaal mooi laten zitten, maar nu met die ruis willen we van alles wat niet nodig is af ook.
Aha. Die is lastig te zien idd en dat was me ook eerder niet gelukt :P

In dat geval: verwijder die andere draden en sluit alleen je modem aan. Als jij er niets aan hebt hangen verder (telefoon, alarmcentrale) dan kan dat over 't algemeen nul kwaad.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47
Of de foto is niet duidelijk genoeg of er klopt iets niet.
De kabel uit de lasdop die zie ik links uit beeld verdwijnen. Die kabel komt weer terug in beeld (met witte verf erop) en gaat dan dat ronde ding in denk ik? Zoja, dan zie ik rood en wit onder de schroefjes gaan en komt het signaal er weer aan de rechterkant uit waar jij telefonie en internet bij heb staan. Dan zie ik dat er door wordt gelust als het goed is naar het onderste deel van het ronde ding. Rood blauw gaat over in oranje wit en dat is de kabel met de witte verf die uit de muur komt?
Aan welke kabel zit je modem dan aangesloten?

Is de 2e kabel niet de kabel die naar de 2e verdieping gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door Jimster op 21-07-2012 02:48 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Hier nog een foto voor het totaaloverzicht dan.

Het plan is om de 4 aderige Internet+telefoon kabel bij het plafond af te knippen en dan door te lussen naar de nieuwe locatie van de splitter, het modem en de telefoon.

Dus samengevat: vanaf de lasdop geven de rood/blauwe draden het Internet+Telefoon signaal op het ronde aansluitdoosje en zijn daar weer gekoppeld aan rood/blauwe draden die via een 4 aderige kabel naar het plafond gaan.
Plan: daar wordt de 4 aderige kabel doormidden geknipt en worden de rood/blauwe draden op de middelste pennen van een RJ11 stekker geplaats. Deze stekker wordt in een RJ11 koppelstuk gestoken en vanaf het RJ11 koppelstuk word een molded RJ11 kabel naar de lijn ingang van de splitter getrokken (deze zal zo'n 15m zijn). Vanaf de splitter een molded RJ11 kabel naar de telefoon (10cm) en een vanaf de splitter een molded RJ11 kabel naar het modem (10cm).

De onbekende kabel uit de lasdop laten we voor wat hij is en de rest van de draden die op het rondje aansluitdoosje zitten worden losgehaald.

Cat kabels trekken voor netwerkgebruik is niet nodig, want die liggen al genoeg door het huis. Tenzij Cat kabels vanaf het ISRA punt naar het modem te preferen zijn boven telefoonkabels. Er is bovendien maar sprake van 1 telefoonaansluiting, aangezien de andere 5 handsets draadloos verbonden zijn met de hoofdtelefoon.

Klinkt dit als een goed werkend plan?

[ Voor 12% gewijzigd door Malarky op 21-07-2012 12:00 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

UTP is te prefereren boven gewone ongetwiste telefoonkabel ja. (De 'cat' in 'cat5e' staat voor 'category').

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo Malarky,

Die 2 e kabel kan 2 dingen zijn (er vanuit gaande dat hij uit de lasdop komt.)
1. het 2e ader paar.
2. parrallel aan het eerste aderpaar gelast in de dop.

Aan de fotos te zien kun je niet gemakkelijk in de lasdop (is het isra punt ) kijken .

Wat ik zou doen is de kabel die uit de lasdop naar de ronde lasdoos gaat bij de de ronde lasdoos los schroeven en in de splitter zetten (als deze klem verbindingen heeft anders rj11 aanzetten of via lasdoos ).
P.S geen kabels naar boven parralell aansluiten !! als je de lasdoos gebruikt.)
Vervolgens van splitter met korte (bij voorkeur goede ronde rj11) kabel naar het modem.
En van de splitter naar je telefoons eventueel gebruik makend van de ronde lasdoos en bestaande kabels.

Als het dan nog niet goed is ,
Hoeveel over lengte heb je in de 2E kabel die uit lasdop komt ?? als dit genoeg is deze kabel knippen zodat je aan bijde kanten genoeg lente houd dat je hem M.B.V een lasdoos eventueel weer aan elkaar kan zetten .
(Dit in geval het een telefoon lijn of iets anders is dat nog in gebruik is.)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:21:
UTP is te prefereren boven gewone ongetwiste telefoonkabel ja. (De 'cat' in 'cat5e' staat voor 'category').
De molded (dan kan er nog eens per ongeluk aan getrokken worden en geeft mij een wat veiliger gevoel) RJ11 kabel waar ik naar linkte is twisted. Het is (neem ik aan) eigenlijk een UTP kabel, alleen met maar 6 draden in plaats van 8.

Maar als die ruis echt uitgesloten kan worden door een SFTP kabel te gebruiken, dan maar een SFTP.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 21-07-2012 12:36 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mah, shielded gaat je denk ik niet veel opleveren denk ik (of je moet een heel vreemd huis hebben) maar punt is, als je in de toekomst daar in plaats van een telefoonverbinding een netwerkverbinding wilt hebben (omdat je opeens glasvezel hebt ipv adsl ofzo) dan moet je met een telefoonkabel daar flink meer moeite voor doen.

Ik zou dus altijd aanraden om er een ethernetkabel neer te leggen en dan die te gebruiken voor telefonie. Dat gaat namelijk prima, maar andersom niet.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
theuser schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:36:
Aan de fotos te zien kun je niet gemakkelijk in de lasdop (is het isra punt ) kijken .
Klopt, die grond kabel zit er zo kort in, daar kun je niet meer bij zonder te knippen.
Wat ik zou doen is de kabel die uit de lasdop naar de ronde lasdoos gaat bij de de ronde lasdoos los schroeven en in de splitter zetten (als deze klem verbindingen heeft anders rj11 aanzetten of via lasdoos ).
P.S geen kabels naar boven parralell aansluiten !! als je de lasdoos gebruikt.)
Vervolgens van splitter met korte (bij voorkeur goede ronde rj11) kabel naar het modem.
En van de splitter naar je telefoons eventueel gebruik makend van de ronde lasdoos en bestaande kabels.
De bestaande kabels zijn slecht, ook de telefoon valt regelmatig weg, dus die kunnen we beter niet gebruiken. Dat was juist het idee ook, de bestaande kabels niet meer gebruiken. Bovendien zit het ISRA op een vreemde plaats in de muur in de gang, het modem en de telefoon komen daar zeker 15 meter vandaan te staan, dat is minimaal. Overigens zitten ze er nu (door de vele splitsingen en omleggingen die nu in de kabels zitten) ook zeker 20 meter van het ISRA punt).

Dus ik kan de splitter wel direct op de kabel uit de lasdop aansluiten, maar dan moet er uit de splitter een molded twisted kabel met RJ11 aansluiting van 15 meter naar de telefoon en nog een van 15 meter van de splitter naar het modem. Is dat een beter idee dan mijn plan?
Als het dan nog niet goed is ,
Hoeveel over lengte heb je in de 2E kabel die uit lasdop komt ?? als dit genoeg is deze kabel knippen zodat je aan bijde kanten genoeg lente houd dat je hem M.B.V een lasdoos eventueel weer aan elkaar kan zetten .
(Dit in geval het een telefoon lijn of iets anders is dat nog in gebruik is.)
Deze kabel is lang genoeg boven bij het plafond, kan gewoon in geknipt worden. Maar ook deze kabel gaat naar een onbekende locatie en in ieder geval niet naar de locatie waar het modem nu komt te staan.

Het is allemaal wat complex door de vele verbouwingen, is winkelpand geweest, woonhuis winkelpand, woonhuis. Wij wonen ook op eerste verdieping en wonen op adres nummer 82/84. Het zijn twee saamgevoegde huizen met maar 1 Internetaansluiting, zover wij weten.
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 12:48:
Mah, shielded gaat je denk ik niet veel opleveren denk ik (of je moet een heel vreemd huis hebben) maar punt is, als je in de toekomst daar in plaats van een telefoonverbinding een netwerkverbinding wilt hebben (omdat je opeens glasvezel hebt ipv adsl ofzo) dan moet je met een telefoonkabel daar flink meer moeite voor doen.

Ik zou dus altijd aanraden om er een ethernetkabel neer te leggen en dan die te gebruiken voor telefonie. Dat gaat namelijk prima, maar andersom niet.
Oke, voor het toekomstperspectief dan een ethernetkabel. Als ik aan die ethernetkabel een RJ11 stekker plug, moeten dan op de middelste pennen van beide kanten de rode en blauwe draden komen (voor het gemak) of mag dat juist niet? En maakt het niet uit welke dan naar de telefoon gaan en welke naar het modem of juist wel?

[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 21-07-2012 12:52 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een ethernetkabel heeft geen rode en blauwe draad, maar alleen oranje, groene, blauwe en bruine paren. Gebruikelijk is het blauwe te gebruiken voor telefoniedoeleinden. (Op een 8P8C zit dat paar precies in het midden.)

En inderdaad: gewoon de middelste twee pennen gebruiken. Die daarbuiten worden voor analoge telefonie niet gebruikt.

Je laatste vraag snap ik niet helemaal.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:15:
Een ethernetkabel heeft geen rode en blauwe draad, maar alleen oranje, groene, blauwe en bruine paren. Gebruikelijk is het blauwe te gebruiken voor telefoniedoeleinden. (Op een 8P8C zit dat paar precies in het midden.)

En inderdaad: gewoon de middelste twee pennen gebruiken. Die daarbuiten worden voor analoge telefonie niet gebruikt.

Je laatste vraag snap ik niet helemaal.
Dat van die kleuren is waar ook, ik en kabels :X . Theuser zei dat ik 'geen kabels parallel moest aansluiten', weet ook niet precies wat hij daarmee bedoelde.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah. Je moet geen aansluitingen op je IS/RA maken anders dan die ene naar je splitter. Daarna een kabel naar je modem (op de 'ADSL' of 'DATA' uitgang van de splitter) en een naar je telefoon als je die hebt. Wat je parallel op die telefoonuitgang aansluit is niet zo boeiend. (Dwz, meerdere telefoons.)

Als je geen telefonie hebt van KPN maar alleen een ADSL-signaal kun je de splitter weglaten. Dan geldt wel: alléén het modem aansluiten, geen extra aansluitingen maken.

Je kunt wel dezelfde kabel gebruiken voor adsl en telefonie als je dat wilt. Gewoon ADSL op een aderpaar zetten en telefonie op een andere.

• theuser
Ik was in de veronderstelling dat je het modem naast het isra punt wilde.
Nu je 15 meter verder wilt wordt het natuurlijk iets anders.

Gaat de nieuwe kabel door dezelfde buis? dan nieuwe kabel aan oude vast maken en door de buis trekken (het beste met 2 personen te doen).
De splitter kan ook gewoon na 15 meter .

Wat je nu kunt doen is de 2 kabels die op te aansluit doos zitten los halen, een nieuwe goede kabel van 15 meter leggen ( Als je een netwerk kabel gebruikt cat 5 of 6 neem je een aderpaar Blauw BlauwWit B.V.B) .
Dan in de lasdoos de roode en blauwe door verbinden aan de nieuwe kabel Blauw BlauwWit.
In de Rj11 moet je inderdaad de middelste contacten hebben

Dat je genoeg ruimte hebt in de kabel die direct naar het plafont gaat is prettig dan kun je die terugtrekken tot je ook deze in de lasdoos kunt gebruiken.
Als je zeker weet dat en maar 1 internet en telefoon aansluiting is zou ik deze zeker op dezelfde lengte als de andere uit de lasdop doorknippen .

Dan ook die kabel uit de lasdop strippen en meten of de 2 in de lasdop parrallell staan (de 2 roode , 2 blauwe , 2 oranje en 2 witte aan elkaar in de lasdop .

Meet spanning op rood blauw kabel 1 zal 48 volt zijn.
Meet spanning op rood blauw kabel 2 ook 48 volt??
Als ja dan sluit een telefoon aan op kabel 1 rood blauw en neem telefoon op (kiestoon)
Meet spanning op rood blauw kabel 2 , is spanning gezakt naar ongeveer 6volt en stijgt naar 48 als je de hoorn weer neerlegt staan de aders parallel.
In dit geval in de lasdoos ook parallell zetten.
Dus dan 2X rood van lasdop onder 1 schroef van de lasdoos en aan de andere kant je nieuwe kabel, hetzelfde met blauw.

Staan ze niet parallell en meet je ook niets dan gewoon niet aansluiten (maar houd genoeg lengte voor als de buuren komen klagen dat ze geen internet hebben) .

P.S meet je ergens rood blauw of oranje wit 48 Volt die niet reargeert op het opnemen van de telefoon op rood blauw op kabel 1 , dan is er een tweede analoge telefoon lijn.
In dit geval die aders weer door verbinden via de lasdoos.

[ Voor 6% gewijzigd door theuser op 21-07-2012 14:16 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:38:
Ah. Je moet geen aansluitingen op je IS/RA maken anders dan die ene naar je splitter. Daarna een kabel naar je modem (op de 'ADSL' of 'DATA' uitgang van de splitter) en een naar je telefoon als je die hebt. Wat je parallel op die telefoonuitgang aansluit is niet zo boeiend. (Dwz, meerdere telefoons.)

Als je geen telefonie hebt van KPN maar alleen een ADSL-signaal kun je de splitter weglaten. Dan geldt wel: alléén het modem aansluiten, geen extra aansluitingen maken.

Je kunt wel dezelfde kabel gebruiken voor adsl en telefonie als je dat wilt. Gewoon ADSL op een aderpaar zetten en telefonie op een andere.
We hebben dus gewoon ADSL en een enkele vaste telefonie aansluiting van KPN. Ik dacht trouwens dat ADSL en telefonie beiden over hetzelfde aderpaar gingen?
theuser schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:05:
Wat je nu kunt doen is de 2 kabels die op te aansluit doos zitten los halen, een nieuwe goede kabel van 15 meter leggen ( Als je een netwerk kabel gebruikt cat 5 of 6 neem je een aderpaar Blauw BlauwWit B.V.B) .
Dan in de lasdoos de roode en blauwe door verbinden aan de nieuwe kabel Blauw BlauwWit.
In de Rj11 moet je inderdaad de middelste contacten hebben.
Dat scheelt inderdaad nog een aansluiting. Gewoon direct een RJ11 stekker op de 4aderige kabel uit de lasdop, RJ11 koppelstuk eraan en daaraan de 15m kabel met RJ11 stekkers naar de splitter.

Of eventueel gebruik maken van het aansluitdoosje in plaats van een RJ11 koppelstuk.
Dat je genoeg ruimte hebt in de kabel die direct naar het plafont gaat is prettig dan kun je die terugtrekken tot je ook deze in de lasdoos kunt gebruiken.
Als je zeker weet dat en maar 1 internet en telefoon aansluiting is zou ik deze zeker op dezelfde lengte als de andere uit de lasdop doorknippen .

Dan ook die kabel uit de lasdop strippen en meten of de 2 in de lasdop parrallell staan (de 2 roode , 2 blauwe , 2 oranje en 2 witte aan elkaar in de lasdop .

Meet spanning op rood blauw kabel 1 zal 48 volt zijn.
Meet spanning op rood blauw kabel 2 ook 48 volt??
Als ja dan sluit een telefoon aan op kabel 1 rood blauw en neem telefoon op (kiestoon)
Meet spanning op rood blauw kabel 2 , is spanning gezakt naar ongeveer 6volt en stijgt naar 48 als je de hoorn weer neerlegt staan de aders parallel.
In dit geval in de lasdoos ook parallell zetten.
Dus dan 2X rood van lasdop onder 1 schroef van de lasdoos en aan de andere kant je nieuwe kabel, hetzelfde met blauw.

Staan ze niet parallell en meet je ook niets dan gewoon niet aansluiten (maar houd genoeg lengte voor als de buuren komen klagen dat ze geen internet hebben) .

P.S meet je ergens rood blauw of oranje wit 48 Volt die niet reargeert op het opnemen van de telefoon op rood blauw op kabel 1 , dan is er een tweede analoge telefoon lijn.
In dit geval die aders weer door verbinden via de lasdoos.
De tweede (ongebruikte) kabel uit de lasdop klinkt als een spannende klus. Zou dat perse nodig zijn, of kan ik die kabel ook gewoon geheel negeren? Gewoon lekker laten zitten waar die zit. Die kabel gaat toch de nieuwe bekabeling niet kruisen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Malarky schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 19:00:
[...]

We hebben dus gewoon ADSL en een enkele vaste telefonie aansluiting van KPN. Ik dacht trouwens dat ADSL en telefonie beiden over hetzelfde aderpaar gingen?
Vanaf de KPN naar jou wel ja. Maar jij moet 't ergens splitsen in een lijn naar je modem en een naar je telefoon he ;)

• theuser
Of je de 2e kabel kunt negeren hangt er van af hoe hij is aangesloten in het isra punt en hoe lang hij is.
Je kunt het eerst proberen .

Als de rood blauwe aders in de lasdop parralell staan kun je nare reflecties en opvangen van stoor signalen (slechtere signaal ruis verhouding) verwachten door de looze kabel .

Ik zou gewoon de lasdoos gebruiken om de oude en nieuwe kabel te koppelen (RJ11 aanknijpen aan stijve kabel werkt niet zo goed kans op breken dus tot minimum aantal beperken).

P.S zorg wel dat je goede kabel gebruikt (Cat3 telefoonkabel Cat 5 telefoonkabel (de ronde met aangesmolten rj11) Cat5 netwerk of Cat6 netwerk kabel maakt niet uit ).
Zie pas op voor neppe Cat5 kabel topic elders.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En als je die lasdop nu eens loshaalt? Want dat heb ik nog gemist. De lasdop is niet meer dan een plastic kokertje over een paar draadjes, dus als je het schroefje eruit draait en dan eens kijkt.

Dan kun je ook je modem (of telefoon) eens testen rechtstreeks op de kabel van KPN om te kijken of je dan nog veel storing (of lage error margin) hebt.

Het kan best zijn dat die 2e kabel naar een buitenbel, of ander vergeten apparaat loopt en dat die nog storing geeft op de lijn.

• theuser
@bartbh,

Heb je de foto's bekeken?
De 2 zij schroeven zijn weg geplamuurd , de onderste schroef is moeilijk berijkbaar en er is niet genoeg ruimte om de lasdop kap recht omhoog te schuiven.
GEEN goed idee dus.

Daar komt nog bij dat je hier officieel niet aan mag komen en als je het isra verkloot het een duure grap gaat worden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

theuser schreef op zondag 22 juli 2012 @ 09:12:
@bartbh,

Daar komt nog bij dat je hier officieel niet aan mag komen
Volgens mij valt dat met een lasdop wel mee. Hoe anders ga je je RA aansluiten op de IS tenslotte…

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-11 14:53
je schrijft dat het 2 woningen/gebouwen waren die aan elkaar gevoegd zijn.

Kan het niet zijn dat er vroeger 1 isra was waarop 2 lijnen aangesloten waren ?

Als je een multimeter hebt kan je de lijnen meten waar signaal op staat moet ook spanning op staan, uit mijn hoofd was dit rond de 60v dc (kan ook AC zijn en voltage hangt natuurlijk af van de lijn kwaliteit).

Wat ik zelf sowieso zou doen is de splitter hier zetten, bij voorkeur het modem ook natuurlijk, wat je evt. zou kunnen doen is het signaal hier splitten en je data en spraak over de zelfde kabel doorvoeren, bijvoorbeeld blauw-rood voor data en oranje-wit voor spraak, dit zou geen kwaad moeten doen, dan kan je 2 rj12 (of nog beter: rj45, je plugt je telefoon dan gewoon in het midden) sockets plaatsen waar die kabel uitkomt en daar je modem en telefoon in pluggen.
CyBeR schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Volgens mij valt dat met een lasdop wel mee. Hoe anders ga je je RA aansluiten op de IS tenslotte…
Juist, een ISRA is ook niet bijzonder spannend, als je niet teveel geweld gebruikt is het ook aardig moeilijk te slopen ;) Daarnaast zijn de meeste KPN monteurs ook niet de ergste en als je het goed kan uitleggen willen ze het vaak gewoon onder de tafel even fixen.

[ Voor 22% gewijzigd door terror538 op 22-07-2012 12:01 ]

too weird to live too rare to die

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Dat wordt door de monteur gedaan bij aanvraag nieuwe lijn.. dat is dus in dit geval dat ronde lasdoosje ;)
terror538 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 11:59:
[...]

Juist, een ISRA is ook niet bijzonder spannend, als je niet teveel geweld gebruikt is het ook aardig moeilijk te slopen ;)
De meeste niet maar zou met een lasdop toch uitkijken.. Kabel is vaak vet, oud en rot en je hebt hier 0 ruimte om de loodkabel opnieuw te strippen mocht er een ader breken.. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker :)

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Oke, terug van vakantie en de 15m twisted pair 4 aderige RJ11 kabel even direct aangesloten op het modem (splitter en telefoon even weggelaten) en aan de andere kant afgeknipt en de middelste twee draden aangesloten op de rood/blauwe combinatie van het aansluitdoosje. Goede nieuws is dat alles werkt, trainen zelfs hoger in op het modem dan eerst (lag in de lijn der verwachting, gezien de ouderdom en vele splitsingen en de oude kabels), maar de lijn valt nog steeds weg. Nu is de downstream noise margin ook nog steeds 6.0dB.

Lijkt dus definitief niet onze eigen bekabeling te zijn (die wel gewoon weggewerkt zal worden, gezien de hogere snelheden), maar iets met die lasdop, waar ook 1 kabel ingaat en 2 kabels uitkomen. Provider gebeld, die willen niet zomaar 1,2,3 KPN weer laten langskomen, maar aangezien alles toch al meermalen getest is, zien ze ook wel dat het waarschijnlijk iets met die lasdop is.

Wat duidelijk merkbaar is, is dat een hoge ruis (lage noise margin waarde) zwaarder gaat drukken als je lijnsnelheid omhoog gaat, Internet valt sinds we 20mbit hebben, echt veel vaker weg per dag.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:46
Heb je die bridge-tap ook weggehaald?

My favorite programming language is solder.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:37:
Heb je die bridge-tap ook weggehaald?
Dat zij de medewerker van de provider net ook al, dat hij zag dat KPN bij haar vorige bezoek ook een bridge-tap had weggehaald (toen was er inderdaad ook al een kabel weggehaald, al weet ik niet meer welke). Maar als met een bridge-tap die tweede kabel op het aansluitdoosje bedoeld wordt, ja die is los.

• Puch-Maxi
Oke, uitstekend. Normaal gesproken zetten we het modem het liefst zo dicht mogelijk bij het IS/RA. Soms is dat helaas niet mogelijk. Wat je moet doen is alle overbodige kabel loshalen/verwijderen en een direct doorverbinding maken van de lasdop (je eigenlijke IS/RA) naar een telefoon/UTP-kabel die vervolgens direct naar je modem gaat.

Gebruik een telefoonkabel, of het liefst een UTP-kabel met een vaste kern (dus geen patchkabel!). Ook geen modulaire (platte) kabel gebruiken of telefoonkabel met soepele kern, je wilt een vaste kern (koper).

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
In deze is dat ook niet mogelijk, minimale afstand wordt gewoon 15 meter. Het is nu dus lasdop -> aansluitdoosje -> 15m twisted pair RJ11 kabel -> splitter -> 1m twisted pair RJ11 kabel -> modem/router. Daar is toch niets mis mee?

Wat bedoel je met harde kern, dat de koperdraden dik zijn inplaats van die dunne koperdraadjes die bijna wegsmelten tussen je vingers?

Lasdop moet zoals je op de foto's kan zien wel op het aansluitdoosje (lasdop kan namelijk niet meegeklooid worden) en wat heeft het in mijn geval voor zin om nog gebruik te maken van een UTP kabel? Die is twisted, maar dat is deze gebruikte kabel ook en deze heeft stevige molded plugs inplaats van een zelfgemonteerde RJ11 stekker voor je modem uitgang van je router.

En die splitter is toch ook vereist met analoge telefonie, om ruis op de telefoonlijn te voorkomen?

[ Voor 39% gewijzigd door Malarky op 08-08-2012 20:02 ]

• Puch-Maxi
Daar is helemaal niets mis mee hoor :). Ik neem aan dat je de splitter gebruikt voor je vaste telefoon (je hebt geen VoIP). Precies, je wilt kabel met een vaste kern. Dus geen losse dunne koperdraadjes, ook geen modulaire (platte) kabel. Als je gewoon UTP gebruikt, installatiekabel met vaste kern is er niets aan de hand ;).

edit:
De kabel met aangegoten stekkers heeft die een vaste kern? (kun je zien aan het uiteinde van de kabel, in de connector). De splitter is er om de voice van het internetsignaal te scheiden. Dit wordt alleen gebruikt als je nog analoge telefonie hebt, als je de telefoon aansluit op het modem dan kun je de splitter laten vervallen. Het singaal wordt namelijk op de lijn "gestapeld", met de splitter haal je ze weer uit elkaar.

Oja, ik acht de kans klein dat de verstoring in je huis zit. Je hebt alles zo'n beetje al vervangen.

[ Voor 46% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-08-2012 00:36 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Klagen bij de provider hielp niet meer, die kregen KPN niet aangestuurd omdat zogenaamd onze upgrade naar 20mbit het probleem was, terwijl het probleem al maanden bestaat met 8mbit. Toen maar bij KPN geklaagd dat de analoge telefonieverbinding ook steeds wegviel en gelukkig konden ze opnieuw onze lijn vanaf hun kantoor niet doormeten, dus loopt er zowaar weer binnen 24 uur een ISRA monteur rond hier rond.

Hij heeft de lasdop er net al af gehaald, en zegt het tweede aderpaar daar ook weg te halen, maar de waardes die hij meet bij het ISRA punt en het modem zijn goed. Volgens hem is een ruiswaarde van 5,7dB tot 6,2dB down gewoon OK, gezien de afstand tot de centrale van meer dan 1,5KM.

Verwarring ontstond misschien doordat BBned beweerd dat ons adres op minder dan 1000 meter van de wijkcentrale zit en deze KPN monteur beweerd dat dat zeker niet het geval is. Ik was er altijd heilig van overtuigd dat een ruiswaarde van 5,7dB dan echt veel te laag was, maar blijkbaar niet dus.

Alle andere waarden zijn ook ok, dus voor hem zit er niets meer op dan onze Internetverbinding in de centrale om te prikken op ons tweede aderpaar en dan eens aan te kijken wat er gebeurd de komende dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 31-08-2012 11:17 ]

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De ruiswaarde gaat altijd naar 6 dB, zolang je nog niet aan je maximum snelheid zit. Je moment traint net zo lang in, tot óf je maximum snelheid bereikt is óf tot de minimale noise margin (6 dB) bereikt is.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
bartbh schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:55:
De ruiswaarde gaat altijd naar 6 dB, zolang je nog niet aan je maximum snelheid zit. Je moment traint net zo lang in, tot óf je maximum snelheid bereikt is óf tot de minimale noise margin (6 dB) bereikt is.
Oke zit het zo ;) Maar in ons specifieke geval hadden we altijd stabiel 8mbit (modem/router trainde ook exact in op 8000kbit of een enkele kbit meer) en was de ruiswaarde rond de 6dB. Nu hebben we 20mbit en traint onze modem/router (dat doet hij nogal vaak opnieuw, door het wegvallen van de verbinding) tussen de 17.500kbit en 19.500 kbit in en is de ruiswaarde nog steeds rond de 6dB.

Je zou dan toch zeggen dat de ruiswaarde bij die 8mbit niet 6dB had moeten zijn of begrijp ik dat verkeerd?

Op het moment van typen is onze downstream Noise Margin trouwen 4.0 db (up is 13.0 db), maar hij werkt nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 31-08-2012 11:24 ]

Pagina: 1