Harddisk tikkend geluid in nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuwe pc gebouwd en daarin heb ik de voeding, SSD en de 1TB HD uit mijn oude pc overgezet. Eerst op de SSD windows geinstalleerd en dat draait allemaal prima. Daarna heb ik de 1TB HD ook aangesloten. Bij het opstarten van het systeem maakt de 1TB HD een tikkend/klikkend geluid. Dat doet ie ongeveer 10 keer en stopt dan. De pc boot echter niet door en lijkt in het bios te hangen op die schijfproblemen.

In mijn pc zit ook een e-SATA bay. Als de pc opgestart is (via de SSD dus) en ik druk de 1TB schijf daarin dan wordt ie wel netjes herkend en heb ik de data kunnen veiligstellen. Via HDtune vertoont ie ook geen SMART-foutmeldingen en is de health OK.

De specs van mijn pc:
- Intel Core i5 3570K
- Asrock Z77 mobo
- Nexus Value 430watt voeding
- Samsung 820 128GB SSD
- Samsung HD103SJ 1TB HD (de problematische schijf)

In mijn oude pc werkte deze HD met deze voeding prima. Ik vermoed dus eigenlijk niet dat de voeding te zwak is om de schijf op te kunnen starten. Ik had hiervoor een AMD Athlon 5600 cpu met msi k9n moederbord.

Kort samengevat: tijdens het opstarten blijft de schijf tikken, maar als ik hem in een draaiende pc aansluit (hotplug) werkt ie prima.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door Palomar op 21-07-2012 11:13 . Reden: 1GB moest zijn 1TB ;) ]

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 19:09
Even een korte snelle gok: heb je toevallig de versie die bij Samsung en Seagate vandaan komt? Ik had ook zo'n exemplaar, en die begon nadat ik 'em één keer had geformateerd met GParted ook exact zo te tikken. Het klonk heel erg als een Hitachi Deathstar (google dat maar eens).

Nadat dat tikken zich had afgespeeld duurde POST ineens letterlijk tien keer zo lang, en heb ik het niet meer voor elkaar gekregen om GParted opgestart te krijgen. Toen ik 'em voor de lol eens in een perfect werkende PC deed waar als een 'echte' Samsung HD103SJ inzat, wilde die PC ook al niet meer booten.

Dat laatste was eigenlijk wel de druppel om dat ding RMA te doen, want het lijkt me vreemd dat elke willekeurige PC niks meer doet zodra die schijf eringaat. De foutmelding van GParted ben ik even kwijt, maar het had iets met SATA refresh timeout o.i.d. te maken.

Dus eh, ik heb er een weekend aan verknald, maar niks kunnen bereiken. Het schijnt trouwens vaker voor te komen sinds de overname van Seagate als je o.a. newegg (niet heel betrouwbaar, maar goed) mag geloven.

• Palomar
  • Niet online
Die van mij is van eind 2009/begin 2010. Geen idee of het een 'echte' is... Ik heb hem ook niet geformatteerd onlangs. Het is mijn dataschijf, dus het idee was om hem gewoon weer in te pluggen rechtstreeks uit mn oude pc, zodat ik mijn data weer heb.

Vind het wel vreemd dat dit zich opeens voordoet sinds het nieuwe moederbord. Wat ik vermoedde is dat ik tijdens het inbouwen de schijf misschien heb laten stoten oid, alleen dan wel weer vreemd dat ie dmv. 'hotpluggen' wel gewoon start zonder tikken.

Ga morgen nog wel even proberen of ie in een andere pc ook deze symptomen vertoont, want ben er nog niet uit of de schijf nou kapot is of dat het te maken heeft met de nieuwe cpu/moederbord.

• Palomar
  • Niet online
Heb even een andere harddisk geprobeerd en daarmee start de pc wel gewoon door (paar keer geprobeerd).

Echter, de schijf die de vreemde symptomen vertoont kan ik in een andere pc wel gewoon starten zonder dat ie gaat tikken.

Zeer vreemd probleem....

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-01 10:34
De voeding is krachtig genoeg voor die pc, daar zal het niet mee vallen of staan.

Ik denk toch eerder aan een brakke sata poort op je moederbord, een controller issue met die schijf (bios/firmware update?) of iets in die richting.. Verander ook voor de gein eens van sata poort / kabel, kijken of dat nog wat uitmaakt.

Als de schijf het in de externe bay wel goed doet (andere controller/kabel!) zou dat wel het e.a verklaren.

• Palomar
  • Niet online
Heb de schijf ook al aangesloten zonder data-kabel (alleen voeding) en toen deed ie het klikken ook. Daarna in die externe bay gedaan (andere voedings- en datakabel dus) en probleem bleef. Maar zal morgen nog voor de zekerheid andere voedings/datakabels proberen.

[edit] bios geüpdatet, maar probleem blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 21-07-2012 01:13 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Klikken lijkt mij dat de stroom toevoer niet klopt, sluit aan op andere stroom kabel naar de hd.
Misschien slechte stroom kabel in je pc.
Check alle kabels tav stroom.

• Palomar
  • Niet online
Het probleem lijkt opgelost door hem op een ander sata-poortje op het moederbord aan te sluiten. Aantal keer achter elkaar gestart en dat ging goed. Nog even afwachten of het ook goed blijft, want blijf het vreemd vinden dat dat de oorzaak kan zijn. Het verschil tussen de poorten die ik al geprobeerd had en deze is dat deze sata2 is en de andere sata3.

Hierboven zei ik dat ie het geluid ook maakte zonder datakabel aangesloten. Ik ga er maar even vanuit dat ik me daarin vergist heb, want dat zou stroken met de conclusie dat het aan de sata-poort ligt ;)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je schijf is stervende. Stuur hem RMA.

• Palomar
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:39:
Je schijf is stervende. Stuur hem RMA.
Ik hou het idd wel even in de gaten en zorg dat ik backups heb, maar weet nog niet zeker of het wel aan de schijf ligt. Het is nl. vreemd dat de problemen bij het verwisselen van de sata-poort compleet verdwenen zijn. Misschien dat er een compatibaliteitsprobleem is tussen de sata3-controller en deze harddisk, waardoor bij het opstarten een verkeerd signaal wordt gegeven (misschien iets met power management).

Verder geeft de SMART een health-status OK en startte die in een andere pc ook gewoon op. Vermoed dus dat RMA niet geaccepteerd wordt (sowieso is het ding al 2 jaar en 8 maanden oud, dus vraag me af of er nog fabrieksgarantie op zit).

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Ik heb in mijn oude systeem 3 van deze samsung spinpoints gehad. Twee zijn er overleden met dezelfde problematiek die jij beschrijft. Een doet het wonderbaarlijk nog. Deze serie was gewoon brak.
Mijn advies, bewaar er geen waardevolle data op en kijk of je hem een keer kan vervangen.

(Ik zal voor mijzelf dit advies ook overnemen om mijn Spinpoint te vervangen :9 )

• Palomar
  • Niet online
LnC schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:39:
Ik heb in mijn oude systeem 3 van deze samsung spinpoints gehad. Twee zijn er overleden met dezelfde problematiek die jij beschrijft. Een doet het wonderbaarlijk nog. Deze serie was gewoon brak.
Mijn advies, bewaar er geen waardevolle data op en kijk of je hem een keer kan vervangen.

(Ik zal voor mijzelf dit advies ook overnemen om mijn Spinpoint te vervangen :9 )
Maar had jij dan dat ie net als bij mij onder bepaalde omstandigheden nog wel gewoon werkte? Ik kan nl. niet verklaren waarom de problemen als sneeuw voor de zon zijn opgelost toen ik hem op een sata2-poort aansloot. Als de schijf kapot is zou je zeggen dat ie het ongeacht waar je hem op aansluit niet doet.

Tot nu toe werkt de schijf nog prima. Van het weekend nog aan de pc aan het sleutelen geweest, dus erg vaak aan/uit gedaan, opnieuw opgestart etc. Schijf spinde aldoor weer netjes op zonder bijgeluiden.

Verwijderd

Via HDtune vertoont ie ook geen SMART-foutmeldingen en is de health OK.
HDTune geeft geen meldingen als je SMART-log belangrijke signalen afgeeft als bad sectors. Je moet de data zelf interpreteren; die gele kleurtjes en health status zeggen dus helemaal niets. Ze kunnen dat beter weghalen, want een schijf met bad sectors wordt gewoon als health OK beschouwd terwijl daar alle alarmbellen horen af te gaan.

Post de SMART gegevens, dat is de eerste stap voor alle problemen met HDD en SSD.

• Palomar
  • Niet online
SMART-gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7