Design/Programmeer Desktop, max 650

Pagina: 1
Acties:

• BarCodeTech
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie mening horen over mijn verlanglijstje. Samen met een maatje van (die hier redelijk vaak rondhangt) hebben we een lijstje gemaakt via de Best Buy Guide van Juli. De totaalprijs is expres onder de 650 euro gehouden zodat ik jullie mening kon horen over waar ik het meeste mee kan winnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hem gebruiken als rekenmonster, thuis of via remote desktop vanaf school/werk. Ik heb nu een oude laptop waar ik constant 100% processor gebruik heb, redelijk irritant dus als ik dan alleen maar koffie kan gaan drinken... Nu wil ik dus thuis de processor aanzetten zodat ik nog kan werken op mijn laptop.

Hij zal gebruikt worden voor:
- Programmeer werk en doorrekenen (Matlab)
- CAM (ZW3D)
- CAD (Unigraphics)
- CFD (Ansys)

Daarnaast wil ik er nog wel eens op gamen, uurtje of 4/5 per week. Over graphics settings maal ik niet zo om, zolang het maar speelbaar is:
- Assasins Creed
- Star Wars The Old Republic
- en Planetside 2 beta komt er binnenkort aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 650 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een monitor, keyboard, muis en harde schijf van 1TB staan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
We hebben voor de AMD setup gekozen omdat deze toch gewoon goedkoper blijft en ik waarschijnlijk het verschil met een i5/i7 niet echt zal merken. Dan houdt ik geld over om meer RAM te halen (8GB is redelijk laag voor dit werk volgens mij)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen troep in ieder geval...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau is misschien wel verstandig in het achterhoofd te houden (hij zal in mijn studentenkamer staan en ik wil nog wel kunnen slapen als ik hem savonds aanzet...)

edit: Overklokken?
heb ik niet veel verstand van, nog nooit gedaan maar sta open om het eens te proberen.

Huidig verlanglijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Antec One€ 48,12€ 48,12
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,80€ 25,80
1AMD FX-6200 Black Edition€ 137,95€ 137,95
1XFX Pro 550W€ 57,50€ 57,50
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 60,60€ 60,60
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,80€ 46,80
1Asrock 870 Extreme3 R2.0€ 61,10€ 61,10
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,27

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

amas

Law of Nature: Chaos

Paar opmerkingen. Je zegt niet genoeg te hebben aan 8GB, maar toch heb je 8GB RAM in je lijstje staan ;)
De keuze tussen AMD en Intel blijft vaak ook persoonlijk, maar feit is dat Intel in het hogere segment toch echt koning is. Je geeft aan een rekenmonster te willen bouwen. Dat, met het feit dat je nogal CPU intensieve software gaat gebruiken, is aanleiding om voor een Intel 3570(K) te gaan. Het is inderdaad een stukje duurder, maar met de software die jij gaat gebruiken ga je het wel merken.

Tweede punt is de keuze van de voeding. 550W is nogal veel voor je systeem, je kan prima af met een 430W voeding. Scheelt ook weer bijna 2 tientjes.
En denk je eraan dat een SSD van 64GB heel krap is? De Samsung SSD's worden trager als ze bijna vol zitten, wat snel gebeurt met 64GB opslag.

De rest is allemaal prima te noemen. De HD6850 kan de games die jij noemt prima op medium/high spelen. En de aftermarket koeler is optioneel als je niet gaat overklokken, maar ik kan me voorstellen dat je voor de stilte zo'n ding erop wilt zetten :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• wappiewappie
  • Laatst online: 21:47
Zeg niet te snel dat een 3570k een betere keus is.
Programma's die goed gebruik maken van hyperthreading zijn met een pricewatch: AMD FX-6200 Black Edition sneller.
Ik weet het niet zeker, het zou mij niks verbazen als Ansys daaronder valt.

[ Voor 11% gewijzigd door wappiewappie op 21-07-2012 20:29 ]

• BarCodeTech
  • Laatst online: 19-07-2024
Ansys en Matlab kunnen overweg met multi threading, unigraphics en ZW3D helaas niet. Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik voor hexacore ging omdat ik Matlab toch veruit het vaakst gebruik. (zit over de 8 core AMD te twijfelen als ik genoeg geld ervoor heb).

De voeding is een goed punt, kan ik mooi wat op besparen. Mijn C schijf is tot nu toe nooit groter geweest dan 45gb dus ik hoop dat die ssd het wel trekt dan?

Nu rest mijn vraag of ik de overgebleven +-80 euro het beste kan gebruiken voor meer RAM of betere CPU?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
BarCodeTech schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:38:

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
We hebben voor de AMD setup gekozen omdat deze toch gewoon goedkoper blijft en ik waarschijnlijk het verschil met een i5/i7 niet echt zal merken. Dan houdt ik geld over om meer RAM te halen (8GB is redelijk laag voor dit werk volgens mij)
Als je 8 gb weinig vindt, waarom neem je dan niet gelijk 16gb? Intern geheugen kost vrij weinig. En alle respect voor AMD, maar het verschil met een i7 ga je echt wel merken. Dit is een behoorlijke stap omhoog, maar zo te zien ook buiten je budget.

Verwijderd

Misschien staat in dit artikel van 'de concurrent' nog wat nuttige informatie voor je. http://nl.hardware.info/p...evelopment-pc---juli-2012

Het sluit niet echt aan op je budget natuurlijk, maar aangezien je de randapparatuur al hebt, kan het misschien interessant zijn om toch voor de i7 te gaan en de videokaart achterwege te laten. Ook het moederbord wat in die configuratie gekozen is, is aan de prijzige kant. Maar voor 90 euro heb je al een leuk z77 bord, zoals deze pricewatch: MSI Z77A-G43 met ongeveer dezelfde aansluitingen als het asrock am3 moederbord waar je zelf voor hebt gekozen.

Verwijderd

Ik denk niet dat het een goed idee is om de videokaart achterwege te laten. The Old Republic (en zeker straks Planetside 2) vragen wat rekenkracht van een GPU. Daar ga je het met een integrated GPU zeker niet mee redden.

Het moederbord welke Skoftebok linkt is zeker een aanrader.

Persoonlijk zou ik die 80 euro besteden aan een iets betere CPU. Zeker omdat je aangeeft veel rekenwerk te gaan doen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Zoals TheAmassama aangeeft zou ik ook gaan voor een wat grotere SSD. Een 256GB SSD heeft op dit moment de beste prijs/GB verhouding, maar is een flinke klap duurder. Daarom zou ik een 128GB aanraden, waarbij de Samsung 830 128GB op dit moment ongeveer 95 euro kost. Hiermee kun je in ieder geval ook wat meer programma's en games erbij installeren.

Wat betreft de voeding zou ik in tegenstelling tot TheAmassama niet voor een kleinere kiezen. Hier zit deels dezelfde gedachte achter als met een iets grotere SSD: het is wat meer future-proof. Natuurlijk wil je de kosten drukken, maar hier zou ik dat niet direct doen. Volgens deze calculator heb je met je huidige setup ongeveer 365 Watt nodig (FX6200 stond er niet bij dus ik heb een FX6100 genomen op overclock).
Waarom raad ik een 420W dan niet aan? Ten eerste is een PSU niet het meest efficiënte wanneer deze tot de max gepushed wordt, vaak (ik weet niet hoe het bij de door jou voorgestelde 550W zit) zit de sweetspot tussen de 50-70% belasting. Nu kom je daar nu misschien meestal wel aan, maar als je iets wilt overclocken misschien weer niet.
Verder kan ik me ook indenken dat je later misschien een upgrade wilt doen, bv. een 2e of zwaardere GPU. Dan zit je al snel aan/over de limiet van een kleinere PSU. Verder is een PSU, wanneer deze goed is/afdoende voor de hardware, één van de onderdelen die je gemakkelijk naar een eventuele volgende pc kunt meenemen (net als harddisks).

Verder zou ik ook, als je zelf al inschat dat 8GB wat krap aan wordt, 16GB erin stoppen. Tenslotte, zoals in de link van Skoftebok te zien is, wordt daar als koeler de Scythe Mugen 2 rev. B aangeraden. Ik weet uit eigen ervaring dat het een goede koeler is, zeker voor zijn geld, maar helaas heb ik geen idee hoe de Hyper 212 Evo in verhouding presteert (koelprestatie, geluid). Hoogstwaarschijnlijk voldoet hij prima, dit is ook maar een klein detail.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1