Toon posts:

HD6950 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een Sapphire HD6950 GPU, maar de computer valt soms uit het niets uit. Als ik de videokaart dan opnieuw opstart, beginnen de fans 100%/als een dolle te draaien (je hoort het ook aan het geluid). De PC geeft normaal een kleine hoge piep, maar deze keer is het echt een rare, lange, ongewone piep.

Ik heb dit wel eens vaker en normaal sluit ik het stroom af van de PC. Daarna druk ik alles even goed aan (videokaart in PCI-e slot, alle andere plugs in de PC even aandrukken) en daarna start de PC wel weer normaal op. Deze keer was het niet zo.

Ik heb de bekabeling van de videokaart eens bekeken en ik kwam erachter dat bij de molex connector die ik gebruikte (2x PCI-e uit-GPU -> 1x Molex Connector in-PSU) een van de vier aansluitingen iets naar achter was geschoven(zie de linker):

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/pepui7x5l/IMG_20120720_00045.jpg

Ik heb de molex connector nu vervangen door 2x PCI-e (2x PCI-e uit-GPU naar 2x PCI-E in-PSU). De PC draait nu weer goed.
Mijn vraag is, komt dit doordat ik iets fout heb gedaan en de molex connector heb gebruikt, of komt het door oververhitting van mijn GPU? (wat mij sterk lijkt, aangezien de hoogste temperatuur ooit gemeten 84,5 graden bij full load is.)

De GPU is rond de 40-45 graden idle. Op het moment dat ik dit bericht typ, is de GPU 44,5 graden.

Mijn specs:

Quad Core Q9400 2.66Ghz
5GB RAM
Windows 7
Cooler Master Silent Pro M 600W
Sapphire HD6950 2GB

Bedankt voor het lezen, ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven en hopelijk kunnen jullie mij duidelijkheid geven!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2012 22:39 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Ik vind jouw IDLE temperatuur wel wat hoog hoor?
Heb zelf ook twee Sapphire HD6950's gehad, in CF, maar die waren nog geen 30 graden in IDLE.

Misschien dat het daar aan ligt?

Hoe staat het met je airflow in je systeemkast?

• Maxicose
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-01 23:27
ik denk niet dat het aan de idle temps ligt, heb zelf ook 2 HD6950 in men systeempj zitten en die draaien idle altijd op 50°
dus 40-45° idle is top

en heb je geen twee 6pins rechtstreeks uit de voeding? en zit hij wel in de goeie slot op het mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn videokaart gewoon in een PCI-e slot.
Ik heb mijn videokaart nu aangesloten met 2x PCI kabels. (het was van 6 pins naar 2+6 pins, ik heb twee PCI kabels van de GPU naar de PSU dus er hangen nu in totaal 2x2 pinnetjes los naast)
Eerst had ik mijn GPU aangesloten via die 2 PCI sloten op de videokaart naar een 4-pins molex connector, zoals je kunt zien op de foto in mijn OP.