Harde schijf partitioneren met tussenliggende partitie

Pagina: 1
Acties:

• dannyvdz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik ben bezig een laptop van een vriend opnieuw te installeren. Dit heb ik gedaan dmv de ingebouwde recovery.

De vraag van mijn maat was of ik zijn C schijf wat kleiner kon maken omdat hij zijn data liever op een andere partitie los van het OS opslaat. Het geval is echter dat de partitietabel een probleem verzorgt.

Ik heb de C schijf al zonder problemen weten te verkleinen.
Echter heb ik nu een ongepartitioneerd stuk HD van ca 150 GB. "Hiernaast" zit een recovery Partitie van 12 GB waarnaast nog een stuk ongepartioneerd HD zit. Hoe kan ik deze 2 stukken ongepartitioneerd HD samenvoegen als dit al mogelijk is? En is het anders mogelijk de Recovery partitie te verplaatsen dmv een sluwe truc?

Even voor de beeldvorming:

| System(199MB) | C_drive | Ongepartitioneerd | Recovery | Ongepartitoneerd |

Alvast bedankt voor eventuele suggestie's en antwoorden.

Verwijderd

Je kunt niet één partitie maken van twee onderbroken stukken LBA. Wat je wel kunt doen is die recovery-partitie eerst verplaatsen naar het einde van de disk, zodat je wél één groot stuk ongepartitioneerd krijgt en daar één grote partitie van maken maken. Echter, partities verplaatsen kan niet met standaardutilities. MagicParted of GParted is je beste optie denk ik.

Denk je ook aan een backup?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ubuntu kan partities verplaatsen (zitten de tools voor bij, anders kan je die downloaden). Maar het duurt lang. Zorg dat een pc zeker 12 uur onafgebroken kan draaien.
| System(199MB) | C_drive | Ongepartitioneerd1 | Recovery | Ongepartitoneerd2 |
Mogelijk kan je de partitie eerst klonen. Als Ongepartitoneerd2 > recovery natuurlijk.
Dan heb je minder kans risico op fouten.

• dannyvdz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik heb de partitie succesvol weten te verplaatsen en de 2 losse partitie's samengevoegd. Dankjulliewel voor de toptips!