Toon posts:

CPU ventilator in overdrive na installatie nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nieuw op deze site en hoop dat ik dit in het goede forum heb geplaatst.
De computer waar het om gaat is een Acer Aspire M3802
-IntelCore 2 duo E6500
-4GB DDR2 Ram (4x 1GB)
-ATI Radeon HD 4650

Een paar dagen geleden wilde deze computer niet meer opstarten. Tijdens het opstarten (zwart scherm) gaf hij alleen wel een piep-signaal (1x lang 2x kort). Volgens wat ik op internet kon vinden betekende het dat er iets mis was met de videokaart. Nu is de computer van mijn broer al een tijd echt stuk (iets met moederboord of CPU). Deze computer had echter een veel betere videokaart. (MSI N550GTX-Ti Cyclone II 1GD5). Deze videokaart hebben we erin geplaatst. De computer kon weer opstarten. Hebben met bijgeleverde CD van de videokaart de nieuwe drivers geïnstalleerd. Tevens hebben we 2x 2GB DDR2 geheugen uit de kapotte computer in deze gedaan (nu dus 6GB DDR2).
Echter als we de computer nu opstarten, gaat de ventilator van de CPU in 'overdrive' (4300 RPM volgens SpeedFan). Temperatuur rond de 62 als ik de goede waarde aflees. De computer deed dit voorheen nog niet. Enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Kan het zo zijn dat de PSU tekort schiet? De computer heeft een PSU van max 250W terwijl er 400W minimaal wordt aangeraden. De vorige computer waar deze videokaart inzat had echter ook een PSU van 400W.

Bij voorbaat dank

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
Werkt de PC wel, alleen de CPU-FAN gaat voluit?

Het kan zijn dat de BIOS gereset is (CMOS reset), probeer bij het opstarten eens met F2 of Del in de BIOS te komen en daar de ventilatorsnelheid handmatig in te stellen.

Begrijp ik het goed dat er een 250W PSU in zit? Dat wordt wel heel krap voor dit systeem, ook al is het niet onmogelijk als de rails zinnig verdeelt zijn.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien is de CPU koeler wel losgeraakt van de CPU waardoor de CPU warmer word dan voorheen. Controlleer dat ook even.

https://discord.com/invite/tweakers

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
Kan de kast de warmte van de videokaart wel kwijt? Als je niet genoeg ventilatie hebt kan de temperatuur in de behuizing flink oplopen waardoor de Cpu koeler met warme lucht moet werken.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
250w lijkt me heel erg weinig, dit zou ik sowieso verhogen, maar het zou niet de oorzaak van je probleem mogen zijn. Ik denk dat de koeler is losgeraakt. Monteer de CPU koeler opnieuw (dus helemaal los, stof eruit en opnieuw vastzetten). Kijk ook of de koelpasta nog in orde is, of dat het misschien is uitgedroogd.

Verwijderd

Topicstarter
PC werkt wel nu, hoewel het opstarten van windows wel trager gaat.
Heb de CPU koeler meteen los en schoon gemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan toen het probleem zich voordeed. Dit hielp echter niet.
Denk zelf niet dat kast de warmte niet kwijt kon van de videokaart. Kast was nog open en de computer had al meteen na het opstarten de kuur, voordat ie echt warm wordt.
Zelf lijkt mij het antwoord van Allubz het meest voor de hand liggend. Ik zal dit dus morgen proberen.
Allemaal wel bedankt voor de ideeën.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Zoek hier op het forum, 'welke voeding heb ik nodig'.
Daar kun je je sterkte van je voeding uitrekenen die je moet hebben.
Een te zwakke voeding kun je je pc defect maken, of onderdelen beschadigen.
Pagina: 1