Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thinkpad A31 audio werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Goedemorgen/middag/avond/nacht,

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik het moederbord van een IBM Thinkpad gebruik. Graag zou ik het geluid ook aan het werk krijgen, maar tot nu toe is mij dat niet gelukt.
Wat ik geprobeerd heb is het volgende:
-Windows XP zelf laten zoeken naar drivers (komt uit op SoundMax drivers uit het jaar toebak)
-Zelf al verschillende versies van SoundMax drivers geprobeerd. Niet alleen OS versies, maar ook verschillende builds.

Alles in Windows geeft aan dat er een afspeelapparaat is, en alles maakt gebruik van het enige afspeelapparaat dat aanwezig is. Het geluid staat niet gedempt, volume hoog, maar ik krijg nog steeds geen geluid via de interne speakers en/of de hoofdtelefoonuitgang.
Ik krijg totaal geen meldingen dat er hard/software zou ontbreken...

Ik heb ongeveer alle audiodrivers geprobeerd die op de Lenovo/IBM site staan, maar ik krijg het met geen mogelijkheid aan het werk...

Help!? 8)7

• Bartjezz
Helemaal niemand die ook maar 1 idee heeft???

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:29
Wat zegt apparaatbeheer over de luidspreker?

• Bartjezz
Apparaatbeheer geeft aan dat alles goed werkt en ingeschakeld is, maar ik krijg echt geen audio eruit... De verkoper zegt dat het geluid altijd gewerkt heeft, ik heb zelf een nieuwe install van WinXP erop gezet.

Verwijderd

1) gebruik je alleen het moederbord ervan? Kan het zijn dat je systeem de hotkey software nodig heeft voor een mute/unmute button die op de laptop zit?

2) als dit niet van toepassing is: kun je een linux mint of ubuntu live dvd uitproberen (ook al kan de ondersteuning van geluidskaarten in linux af en toe brak zijn). Als die in linux wel werkt is het een softwareprobleem.
Of misschien de Windows 8 Release Preview installeren om te kijken of die out-of-the box werkt. Als 'ie het nog niet doet dan misschien als je bij de soldeerpunten van het moederbord kan komen eens kijken of je er een ander plugje op kan zetten.

Ik heb trouwens (heel lang terug) eens een asus bord gehad waarbij je als je de onboard soundchip in de bios uitzette dat die alsnog zichtbaar was in windows xp. Misschien kun je ook eens naar kijken of daar iets verkeerd is ingesteld.

Hier een linkje naar een Keyboard Customizer Utility van iBM/lenovo, misschien kun je daar nog wat mee: http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=DS013973

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2012 19:11 . Reden: Link toegevoegd. ]

• Bartjezz
1) Ik heb op het originele toetsenbord alleen een vol up/down knop zitten, maar in de software staat alles op 100% en niet gedempt.

2) Ik kan idd eens een testje doen met ubuntu ofzo, moet vanaf de stick booten omdat de dvd drive niet meer toegangekelijk is, of ik moet de hele kast gaan slopen :S (niet bij nagedacht...)

De audio kun je in de bios niet aan/uitzetten, al naar gezocht. Wel raar??

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:48
Bartjezz schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:09:
1) Ik heb op het originele toetsenbord alleen een vol up/down knop zitten, maar in de software staat alles op 100% en niet gedempt.
[..]
Probeer eens om met het originele toetsenbord het volume omhoog te zetten. Misschien staat die wel op 0, en onthoud hij dat in de BIOS ofzo.

En anders een USB geluidskaart-stickje kopen op eBay? Kost een keer $3 ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2012 19:18 ]

Verwijderd

http://tim.id.au/laptops/...0%20a30p%20a31%20a31p.pdf

Hier een service manual van de thinkpad a31p. Welke versie heb je? Op pagina 144 van de manual of 149 volgens de pdf-reader zou er een mute button zitten bij nummer 15 voor de p versie. Mogelijk heb je het originele toetsenbord + de keyboard assignment utility nodig om alles te laten werken. Of solderen en bepaalde knopjes verlengen.

Leuk idee trouwens, zo'n laptop in een pc :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2012 19:44 . Reden: Paginanummer gecorrigeerd! dingen toegevoegd ]

• Bartjezz
Het gaat om dit projectje: Bartjezz in "Het "Post hier je kleine mods" topic - Deel 17"
Ik heb geen mogelijkheid om het originele toetsenbord er weer aan te knopen (iets met soldeerkunsten en een losgetrokken koperbaantje...)
Volgens mij is het gewoon de A31 versie, ik heb de behuizing al weggemikt, alleen het scherm heb ik nog liggen en het toetsenbord is onbruikbaar geworden...
Ik zal eens zoeken of er zo'n tooltje is waarmee je de FN toetsen kunt simuleren... Zit net te denken, heb op het logitech setje dat erop zit aangesloten ook een hoop functietoetsen zitten, eens proberen morgen :P

• Marcloggen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-03-2024
in de bios is de audio te disable'en check even of deze op enabled staat :)

• Bartjezz
Marcloggen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:59:
in de bios is de audio te disable'en check even of deze op enabled staat :)
Bartjezz schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:09:
De audio kun je in de bios niet aan/uitzetten, al naar gezocht. Wel raar??
Helaas, al geprobeerd...

Verwijderd

Heej Bartjezz, ben je al verder gekomen? :)
Ik vond het interessant en ik heb even zitten graven op internet.
Dat wat ThinkPad zei over een usb geluidskaartje is tot nu toe de makkelijkste oplossing.

Op internet staan meerdere verhalen over een gemute audio bij een ThinkPad A31 na een verse installatie van Windows XP. Klinkt bekend zover :) . De oplossing bij sommigen blijkt de de mute/unmute button en daarna de volume up een paar seconden ingedrukt houden. Daarbij verplaatsten de sliders in de Windows geluidsmixer zich niet maar toch deed het geluid het ineens. 1 linkje: http://www.computing.net/...edbut-no-sound/60578.html .
Het antwoord staat direct na de vraag.

Ik heb daar een verklaring voor gevonden, er staat namelijk op een andere site dat deze thinkpad een hardware audiomixer heeft die buiten de windows audiomixer om gaat. Het linkje zal ik later toevoegen.

Als dit het is dan is de Keyboard Customizer Utility mogelijk het tooltje wat je zoekt om de toetsen aan de gang te krijgen op je externe toetsenbord. (zie de quote)
http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=DS013973
Quote:
"ThinkPad Keyboard Customizer Utility enables predefined assignments for:

- A Windows key and an Application key on the ThinkPad keyboard.
- Audio volume control buttons, mute button, ThinkPad button/Access IBM button, Suspend/Hibernate, Wireless Radio Control, EasyEject, Full Screen Magnifier, and Presentation Director on the external keyboard.

This package installs ThinkPad Keyboard Customizer Utility which
enables to customize the ThinkPad and external keyboard, and to
assign 'Key Sensitivity' and 'Special character input' functions."

Het kan zomaar eens werken. O-) en hopen dat het programma het originele toetsenbord niet nodig heeft.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2012 00:55 ]

• Bartjezz
Ik zal eens kijken, tot nu toe nog geen resultaten. Hartstikke bedankt voor je graafwerk, ik kwam niet verder dan wat loze antwoorden enzo... Van die cpt. Obvious results zoals: zetje geluid aan, of zet het dempen uit...

• Bartjezz
Met alle geboden oplossingen is het niet gelukt de ingebouwde audio aan de praat te krijgen. Ik heb het probleem omzeilt door een Logitech usb-speaker te gebruiken die ik nog had liggen ergens.
Wel bedankt voor alle hulp!!
Pagina: 1