Tips huidige PC upgraden

Pagina: 1
Acties:

• illuminix
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-02 12:15
Beste Tweakers, :)

Ik wil mijn huidige PC upgraden.

Setup die ik nu hebt staan is:
MOBO: ASUS P5Q-E
CPU: E8500
KOELER: SCYTHE INFINITY MUGEN
VIDEOKAART: MSI R6870 HAWK
GEHEUGEN: 4GIG

Graag zou ik de videokaart willen behouden en een Scythe Mugen 3 koeler te willen gebruiken. (de geheugen moeten wel namelijk passen op de mobo) ivb met de grootte/omvang van de koeler. Dus jullie tips kan ik goed gebruiken voor het aanschaffen van een nieuwe: mobo,cpu en geheugen.

Richtprijs: €400 tot €500

Alvast bedankt! :) :)

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-03 14:39
De enige reden om dit te willen upgraden zou zijn als deze setup de nieuwe games niet meer goed aankan, maar de GPU wil je behouden. Ik ben van een E8400 systeem overgestapt naar Core i7, maar merkte daar bar weinig van. Pas na upgrade van de videokaart merkte ik (in games) uiteraard veel betere performance.

Dus het is wel handig om te weten wat je reden is om te willen upgraden, want anders kun je die 400/500 euro mooi in je zak houden of aan iets anders leuks uitgeven :)

• illuminix
Hoi edwin bedankt voor je reactie?

Wat je zegt zit zeker een punt in. De reden van de upgrade is idd voor het draaien van de nieuwe games.
Systeem is zelf al overgeclockt naar 4.1ghz. Aan de videokaart zou het niet aan liggen want die kan 'nog' wel tegen een stootje. Maar de systeem loopt soms vast en tijdens gamen ook. Ik dacht zelf dat het aan de overige componenten ligt. (voornamelijk de geheugen en cpu).

Is het upgraden naar een ssd, betere cpu + mobo een goed idee? Of ligt het echt aan de videokaart?

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:14

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Videokaart kan inderdaad nog wel even mee, maar ook die is binnen een jaar aan upgraden toe (zou anders sonde zijn voor de rest van je pc). Een Z77 moederbord (ong. 100 euro), een i5k (ongeveer 200 euro), 8GB geheugen (ongeveer 40 euro) en een 128GB SSD van Samsung/Crucial (ongeveer 100 euro) of een 256GB SSD van Samsung/Crucial (ongeveer 170 euro) zou een hele leuke upgrade (ongeveer 440/510, afhankelijk van SSD euro) zijn. Dan doe je er over ongeveer een jaar een HD8850 of GTX760 (als die uitkomen) voor zo'n 250 euro en je hebt een super game systeem :) . Maar niet getreurd, met een i5 en een 6870 hawk kun je de huidige games (zoals BF3) nog wel lekker spelen hoor. Die upgrade moet je dan ook meer zien als een upgrade ten tijde van een nieuwe generatie consoles, waarnaar engines vaak ook wat zwaarder worden gemaakt. Dan kun je als je niet al te veeleisend bent nog wel een jaartje of 3-4 super gamen op die pc ;) .

Grillmeister

• illuminix
Hoi roof! :)

Welke Moederbord,cpu en geheugen raad je aan!
Moet wel passen met een scythe ivm met de grootte.

[ Voor 26% gewijzigd door illuminix op 20-07-2012 21:49 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Samsung 830 series 128GB€ 92,-€ 92,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,-€ 41,-
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,-

Dit zou een mooi setje zijn.
i5-3570k omdat dit een hele goede prijs/kwaliteit CPU is en deze goed overclockbaar is.
8GB geheugen omdat het niet te veel en niet te weinig is voor gaming en multi-tasken en zoveel kost het niet (redelijk laag geheugen, dus past als het goed is wel onder een dikke CPU-koeler, ook kun je er je oude 4GB geheugen waarschijnlijk ook bij prikken zolang als dit DDR3 is en dan heb je zelfs 12GB).
Z77 moederbord omdat dit gemaakt is voor een Ivy Bridge CPU en hiermee kun je overclocken, zorg wel dat je een kast hebt waar een ATX moederbord in past.
128GB SSD voor je OS en een aantal applicatie's/games die je vaak gebruikt/speelt.

Edit: Houdt er wel rekening mee dat dit moederbord niet gemaakt is om meer dan één videokaart op te zetten, als je deze mogelijkheid wel open wilt houden kun je het beste gaan voor bijvoorbeeld de MSI Z77 GD55.

[ Voor 4% gewijzigd door RoofTurkey op 21-07-2012 13:25 ]

Grillmeister

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
illuminix schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:51:
Hoi edwin bedankt voor je reactie?

Wat je zegt zit zeker een punt in. De reden van de upgrade is idd voor het draaien van de nieuwe games.
Systeem is zelf al overgeclockt naar 4.1ghz. Aan de videokaart zou het niet aan liggen want die kan 'nog' wel tegen een stootje. Maar de systeem loopt soms vast en tijdens gamen ook. Ik dacht zelf dat het aan de overige componenten ligt. (voornamelijk de geheugen en cpu).

Is het upgraden naar een ssd, betere cpu + mobo een goed idee? Of ligt het echt aan de videokaart?
Als het voor het gamen is zoek een goedkope 2ehands quad core , en wat betere koeling misschien?

ALs je je GPU houd ga je bitter weinig merken voor de 4-500 € die je uitgeeft wat zonde is.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat zeg je nu wel, maar ga maar eens een 670 OC bij een duo core proppen. Of je propt dadelijk een 760 bij een i5. Een 6870 is vandaag de dag namelijk gewoon een hele goede videokaart, waarmee je spellen als BF3 makkelijk op high kunt spelen (@1080p en met een goede CPU).

Grillmeister

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
RoofTurkey schreef op zondag 22 juli 2012 @ 12:28:
Dat zeg je nu wel, maar ga maar eens een 670 OC bij een duo core proppen. Of je propt dadelijk een 760 bij een i5. Een 6870 is vandaag de dag namelijk gewoon een hele goede videokaart, waarmee je spellen als BF3 makkelijk op high kunt spelen (@1080p en met een goede CPU).
http://www.anandtech.com/bench/Product/49?vs=288

Op lage resolutie (dus volledig CPU beperkt) scheelt dit amper enkele %'en

http://www.anandtech.com/bench/Product/49?vs=287

i7 is er grote verschil maar niks van belang op die resolutie .

CPU upgraden blijft dus voor hem redelijk nutteloos, lagere resoluties gamen maakt weinig uit omdat zijn GPU dit zonder problemen aankan en het verschil niks uitmaakt . Hogere resoluties word het verschil te klein om het de moeite te maken omdat je GPU begrensd word .

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dit is icm een gtx 280. Een 670 heeft natuurlijk veel meer nodig van de CPU dan een 280 (toch?).

Grillmeister

Verwijderd

EdwinB geeft daar een gouden tip, als je gaming upgrade wil? moet je echt aan je GFX denken en misschien een 2dehands quad. Ik gebruik zelf nog een Q6600 @ 3GHz icm een GTX 470 @ 700MHz, 4GB RAM en in BF3 kom ik niet onder 30FPS met 2048x1536 en max I/Q maar zonder AA. Je CPU @ 4.1 is zat voor de meeste games en 4GB RAM is ook genoeg. Ik zie nog een aantal s775 quad's in V&A.

• illuminix
Hmmm de upgrade is inderdaad gaming gericht.

Ik dacht aan de volgende setup:
MSI Z77A-G43
pricewatch: MSI Z77A-G43

Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD8GX3M2A1866C9

Samsung 830 128GB
pricewatch: Samsung 830 series 128GB

Intel I5 3570K
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

Scythe Mugen 3 Rev. B
pricewatch: Scythe Mugen 3 Rev. B

Wellicht over een paar jaar een nieuwe GFX?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
Dat je computer vastloopt ligt 99% zeker niet aan te langzame hardware, maar aan de software.
Installeer je hele pc eens opnieuw, misschien is een upgrade niet eens nodig.

Wil je deze setup upgraden zou ik eerder gaan voor een 2e hands Q9450/Q9550 (€100-125) en een tweede 6870 (€150 nieuw). Daarnaast nog een mooie SSD (€100) en dan ben je voor €350-400 klaar.
Kwa upgradebaarheid zit je dan wel aan de max, dus volgende 'upgrade' zou dan een compleet nieuwe pc worden.

Wil je op korte termijn verder upgraden kun je nu voor een gtx670/hd7970 gaan, en later een i5 nemen.
Wil je op iets langere termijn upgraden kun je inderdaad nu een i5 overwegen (met mobo en geheugen), en later een fatsoenlijke videokaart erbij zetten.
(met het bovenste zul je bij 90% van de games op dit moment de meeste winst zien, de i5 voegt bij de meeste games niet zo heel veel toe)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
misschien is je CPU door de OC extra hard versleten en kan hij de clocks @ 4.1 niet meer aan en veroorzaakt dit de instabiliteit aan het systeem?

• illuminix
Met de volgende upgrade van hierboven kom ik uit op een bedrag van: €547.05 ter vergelijking met de indicatie van €350-400. Zit nu erg in de twijfel..

*Stresstest uitgevoerd en hij is stabiel of is het verstandig om de OC te verlagen?

• mitsumark
Wat voor foutmelding krijg je wanneer de pc vastloopt, wat gebeurt er precies?

• illuminix
Freeze, daarna blauw scherm.

Ben nu op werk, dus wat de foutmelding precies aangeeft kan ik nu nog niet antwoorden.
Een blauw scherm heeft 'vaak/soms' te maken met de geheugen als ik het goed heb?

Verwijderd

Een CPU verslijt niet in een of zelfs 2 of 3 menselijke levens, het werkt of niet that's it, en een tweede
HD 6870 zou ik ook niet kopen, je gaat last krijgen van GPU RAM bottleneck die dingen hebben maar 1GB RAM, niet genoeg voor komende games.
Kijk je gaat je systeem upgraden, waarom niet meteen met een goed GPU beginnen? die rond 2 jaar me gaat en later de rest. Als je nu je GPU laat staan en de rest van je systeem upgrade zal je teleur gesteld zijn, echt geloof me. Koop nu een GPU met 2GB RAM en een 2dehands quad voor rond 40-50€ en upgrade de rest later of test je nieuw GFX eerst met je huidige CPU misschien wil je geen eens een nieuw CPU. Maar eerst de BSOD code :)

• mitsumark
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:49:
En een tweede HD 6870 zou ik ook niet kopen, je gaat last krijgen van GPU RAM bottleneck die dingen hebben maar 1GB RAM, niet genoeg voor komende games.
Dat valt wel mee, zelfs op 2560x1600 zijn ze samen beter dan een 580/7870, en dan hebben we het nog niet over het prijsverschil.
(Sterker nog, hoe hoger de resolutie hoe meer ze uitlopen op bv een 6970 2GB)

Verwijderd

mitsumark schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:11:
[...]

Dat valt wel mee, zelfs op 2560x1600 zijn ze samen beter dan een 580/7870, en dan hebben we het nog niet over het prijsverschil.
(Sterker nog, hoe hoger de resolutie hoe meer ze uitlopen op bv een 6970 2GB)
Ja, okay, maar ik heb het over de komende games, 1GB video RAM in een game zoals BF3, zeker op die res. die je aangeeft gaat echt choken. Mijn GTX 470 geheugen lip vaak helemaal vol op 2048x1536 in BF3, laat staan een game zoals Crysis 2 bv. en als die twee games enige indicatie zijn voor komende games dan heb je een probleem met 1GB video RAM. Niet te vergeten, geluid, verbruik en hitte van CF/SLI, je hebt gewoon meer complicaties met CF/SLI,. en zijn HD 6870 kan hij altijd verkopen.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SSD? En een RAM upgrade lijkt me ook handig inderdaad. :)

• mitsumark
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 03:08:
[...]

Ja, okay, maar ik heb het over de komende games, 1GB video RAM in een game zoals BF3, zeker op die res. die je aangeeft gaat echt choken. Mijn GTX 470 geheugen lip vaak helemaal vol op 2048x1536 in BF3, laat staan een game zoals Crysis 2 bv. en als die twee games enige indicatie zijn voor komende games dan heb je een probleem met 1GB video RAM. Niet te vergeten, geluid, verbruik en hitte van CF/SLI, je hebt gewoon meer complicaties met CF/SLI,. en zijn HD 6870 kan hij altijd verkopen.
Ik zie ze niet echt problemen hebben bij die games op extreem hoge resolutie...
http://www.tomshardware.c...-performance,3063-11.html
http://www.guru3d.com/art...-performance-benchmarks/9

Natuurlijk zijn de 7xxx en 6xx generatie iets zuiniger per performance, maar eigenlijk valt het verschil wel mee.
Geluid is echt afhankelijk van de koeler, deze 2 kaarten kunnen ook veel stiller zijn dan een enkele kaart met iets minder goede koeler.

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 07:56:
[...]

Ik zie ze niet echt problemen hebben bij die games op extreem hoge resolutie...
http://www.tomshardware.c...-performance,3063-11.html
http://www.guru3d.com/art...-performance-benchmarks/9

Natuurlijk zijn de 7xxx en 6xx generatie iets zuiniger per performance, maar eigenlijk valt het verschil wel mee.
Geluid is echt afhankelijk van de koeler, deze 2 kaarten kunnen ook veel stiller zijn dan een enkele kaart met iets minder goede koeler.
Je moet een ding niet vergeten dat 33FPS in C2 op 25x16 zijn average en dat krijgen ze met betere CPU's, hij heeft een Core 2 duo en hij zou nog een quad moeten hebben of het hem lukt om een Q9xxx te kopen is de vraag ik zie alleen Q6600's in V&A en die kunnen niet een CF/SLI net zo goed voeden denk ik?

Tom's:

"The video clip above demonstrates the short sequence used for benchmarking. It's not the most demanding segment of Battlefield 3 I've seen thus far, nor is it necessarily the most representative of single-player game play (and certainly not multi-player). However, after a couple of hundred runs, I know it's consistent"

Ook hetzelfde verhaal hij moet nog een quad hebben, en kan niet terug vinden wat voor I/Q de benchies van die pagina is, maar goed we discuteren over een resolutie die hij waarschijnlijk niet eens heeft :) en of zijn voeding een quad overklok met 2 HD 6870's aan kan is ook een vraag, je weet het zelf wel, single kaart is gewoon minder hoofdpijn en risico.

• mitsumark
Natuurlijk heeft de TS een lagere resolutie, waarbij de fps een stuk hoger liggen en de 1GB minder snel een bottleneck vormt.
Op 2560x1600 doet de cpu amper mee, zelfs een 2GHz quadcore van 2 generaties terug had hetzelfde resultaat gezet.
Inderdaad, bij zware multiplayer sessies zal de cpu eerder een bottleneck vormen, maar dan nog blijft een Qxxxx + 2x6870 sneller dan een i5 + 1x6870 (en de eerste upgrade is goedkoper, ook wanneer hier een andere voeding bij nodig is).
Als een Q9xxx niet lukt zijn er ook een aantal Q8xxx te koop voor ~75 euro.
Pagina: 1