Netwerksnelheid en Voip: aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij zijn een middelgrote onderneming en hebben een eigen netwerk op basis van een UPC zakelijk 120 mbit fiber lijn en een fallback via de kabel. Er zijn ca. 25 apparaten verbonden met onze router/modem. We ervaren een steeds slechtere verbinding via voip. Ca 12 van de 25 apparaten zijn cisco spa504G telefoons en wij gebruiker er max. 4 simultaan.

Ik heb met UPC gebeld en zij geven aan dat de lijn gem. 90mbit haalt, wat opzicht niet slechts is. De responsietijden daarentegen waren afwisselend van 15ms tot 50ms. De conclusie die wij hadden getrokken was de verwerkingssnelheid van het modem. De opstelling nu:

Cisco EPC3925 > Cisco Gigabit switch > Patchkast met 25 lijnen > computers / voip telefoons

Ik wil het veranderen naar een UPC zakelijk met 5 vaste IP's en dan bridge, dus dat de Cisco EPC3925 als modem fungeert en dat we een nieuwe routeer / firewall kopen en die ertussen zetten.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, heb ik meteen zwaar geschut nodig van 1100 eur, of kan ik nog uit de voeten met een draytek vigor of iets klein zakelijks?

Alvast bedankt!

gr. Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Zijn er vlans geconfigureerd op de switch?
Is er QOS in gericht in het netwerk?
Wat voor netlijnen heb je?
Als het een sip lijn is gaat deze ook over de lijn van UPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even...

Je zegt dat je fiber hebt met fallback via de kabel, maar je heb het over een EPC3925, dat is een kabelmodem, dus blijkbaar de fallback. Hoe zit het met die fiberverbinding?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die cisco router is van UPC fiber power. Dat is niet de fallback.

Ik heb geen Vlans geconfigureerd. Is dat noodzakelijk?

Is de router niet te licht voor 30 apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Beste Ruud,

Ja vlans zijn nodig.
Ik zal het in Jip en Janneke taal uitleggen.

Voice over IP is UDP
Dat wil zeggen dat een spraak pakket wordt verstuurd maar er is geen controle of dit pakket wel is aangekomen.
Zie het als een televisie, de beelden worden uitgezonden en als je niet kijkt dan is het weg.

Data is TCP en dit betekend dat er altijd een control is of het pakket aangekomen is dus dan hoef je niet te kijken want het wordt dan gewoon nog een keer herhaald.

Bij spraak kan dit niet anders krijg je teveel vertraging en stukken spraak door andere stukken heen.
Spraak verkeer zal dus altijd een hogere prioriteit moeten krijgen (QOS)

Waarvoor je vlans moet hebben is omdat er in elk netwerk broadcast verkeer is en daar wil je geen last van hebben.
Een spraak netwerk moet zo schoon mogelijk zijn en dus het liefst een totaal gescheiden netwerk en dat kun je maken door vlans te gebruiken.

Dit alles is ook van toepassen op een sip lijn.
Wanneer dit over de zelfde verbinding gaat als je data en er is geen QOS ingeregeld dan heb je echt dikke spraak problemen.

Maar dan ben je er nog niet want de internet verbinding moet ook QOS hebben.
Er zijn verschillende soorten verbindingen met overboeking (meerdere klanten verdelen de snelheid) of juist geen overboeking (veel beter geschikt voor VOIP)
Verbindingen zonder of minder overboeking zijn vaak veel duurder.
Vaak hebben klanten een hoge download snelheid en een lage upload maar voor spraak heb je ook een upload snelheid nodig (spraak gaat natuurlijk altijd twee kanten op.
De bottlenek is dus dan ook altijd de upload snelheid.

Een heel verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is :-)
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag al kan ik in dit geval technisch niet zo veel want ik werk normaal gesproken altijd met een ander merk (Avaya)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Het klinkt alsof je nergens QoS (Quality of Service) toepast. Dit moet op al je apparaten gedaan worden, dus begin met die switch, en kijk daarna naar je routers wat je kan instellen. Geen idee hoe uitgebreid die Cisco routers zijn, maar als je via CLI kan beheren zoek dan eens naar "AutoQoS".

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha Ruud speelt deze vraag nog?
Want voice over ip in combinatie met een publieke internetlijn werkt niet altijd even goed.
Veel beter is te werken met een verbinding van een internet provider welke ook de hosted centrale of de sip trunks levert. Dit kan dan ook een internetlijn zijn met de zogenaamde 1 op 1 overboeking en kan het voice verkeer gescheiden worden van het andere internet verkeer.

Investeren in nieuwe hardware lijkt mij in deze situatie niet altijd de beste oplossing.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:12:
Ha Ruud speelt deze vraag nog?
Want voice over ip in combinatie met een publieke internetlijn werkt niet altijd even goed.
Veel beter is te werken met een verbinding van een internet provider welke ook de hosted centrale of de sip trunks levert. Dit kan dan ook een internetlijn zijn met de zogenaamde 1 op 1 overboeking en kan het voice verkeer gescheiden worden van het andere internet verkeer.

Investeren in nieuwe hardware lijkt mij in deze situatie niet altijd de beste oplossing.
Investeren in hosted is ook niet alles.
Je betaald meer en het is niet eens van jou ;)
Pagina: 1