• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 01:10
Hallo,
Mijn 5 jaar oude pc voldoet niet meer aan mijn eisen, vandaar dat ik bezig ben met een nieuwe build.

Wat ik nu al in bezit heb:

- NZXT Phantom 410 (behuizing)
- NZXT Havik 140 (cpu cooler)
- XFX ProSeries 850W (voeding)
- WD 500GB Caviar Black (hdd)
- Samsung 830 128GB (ssd)
- LiteOn iHas124 (dvd-drive)
- MSI GTX560ti Hawk 1GB (videokaart)

Hierbij wil ik sowieso een Intel Core i7 3770k.

Het enige waar ik dus nog mee zit is welk moederbord en welk geheugen.
Ik heb er wel 2 op het oog die me erg aanspreken namelijk:
- Asus P8Z77-V Pro
- MSI Z77A-GD65
(30 euro verschil als ik bij alternate bestel, de Asus is bij alternate wel vrij duur)

Normaal gesproken ben ik een fan van Asus maar omdat de MSI iets goedkoper is en ik nu al een MSI videokaart heb leek het me goed om 1 lijn door te trekken en voor de MSI te gaan.
Toch houd iets me tegen om gelijk een beslissing te maken.
Ik weet en lees dat het verschil tussen de verschillende Z77 bordjes heel klein zijn maar juist die kleine verschillen kunnen doorslaggevend zijn voor mij.
Zo heb ik dus gehoord dat de Asus P8Z77-V Pro een thunderbolt aansluiting heeft op het moederbord (niet op de I/O) om later dus alsnog een thunderbolt aansluiting te kunnen inbouwen.
En verder hoe groot zijn de verschillen in de uefi bios?
Etc...

Na het moederbord moet ik daarbij natuurlijk ook geschikt geheugen kiezen, hierbij dacht ik aan deze:
- G.Skill F3-ARES 8GB CAS8 1600Mhz

Nu heb ik geen ervaring met G.skill en ging hiervoor eigenlijk altijd voor Kingston (hyperx).
Deze ik nu oversla omdat veel van de kingston modules op 1.65v schijnen te draaien, en ik mij heb laten vertellen dat het beter is om 1.5v modules te gebruiken.

Ik vind het echt moeilijk om dit soort dingen te beslissen zonder input van andere mensen, vandaar dit topic
Alvast bedankt voor eventuele suggesties/adviezen of opmerkingen.

[Voor 21% gewijzigd door Leon90 op 20-07-2012 13:16]

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:18
Hieronder heb ik een paar links geplaatst naar reviews van verschillende Z77 moederborden, zoals je al aangeeft zijn de verschillen qua specificaties en performance vrij klein. Echter kan de prijs wel zo'n €50 verschillen (MSI en Asus vs. AsRock en Gigabyte). De verschillen in de bios'sen zijn ook opgenomen in de reviews en ik denk dta het een persoonlijke smaak is welk moederbord je neemt. Zo heeft de ene wel een e-sata aansluiting en de Asus bv een WLAN verbinding. De Thunderbolt aansluiting zie ik zo niet terug.

reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken
http://www.anandtech.com/...ock-asus-gigabyte-and-msi
http://www.tomshardware.c...65-z77h2-a2x,3187-22.html

Qua geheugen is het raadzaam om de QVL van het moederbord te raadplegen.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-05 16:17
gewoon dit geheugen gebruiken(werkt namelijk altijd en is over het algemeen van hogere kwaliteit en betrouwbaarheid dan andere merken: pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G

Qua mobo zou ik een MSI Z77A GD65 nemen.

• Leon90
Thanks voor de snelle antwoorden.

Ik had inderdaad de onderste en de bovenste review gelezen de middelste was ik mee bezig :D
QVL ook maar even opzoeken

@hardwarejunk
Is dat geheugen niet een stuk langzamer dan een 1600mhz of maakt dat geen verschil?

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:18
Leon90 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:30:
Thanks voor de snelle antwoorden.

Ik had inderdaad de onderste en de bovenste review gelezen de middelste was ik mee bezig :D
QVL ook maar even opzoeken

@hardwarejunk
Is dat geheugen niet een stuk langzamer dan een 1600mhz of maakt dat geen verschil?
;)

Het verschil tussen 1300 en 1600mhz geheugen is marginaal, maar als de prijs hetzelfde is, zou ik gaan voor de 1600mhz variant. http://www.bit-tech.net/h...memory-for-sandy-bridge/1 voor wat meer info

Anoniem: 453128

Ik heb deze laatst gekocht. Werkt perfect en is ook nog eens 1600-888
Bovendien kost deze bijna hetzelfde als de 1600-999 varianten van andere merken.

http://www.alternate.nl/h..._GB_DDR3-1600_Kit/965774/

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 453128 op 21-07-2012 01:25]

• Leon90
Heb uiteindelijk gister de MSI Z77-GD65 opgehaald samen met de i7 3770k en de G.skill Ares 1600 8GB.

Wat een prachtige combinatie is het. De G.skill Ares blue ziet er uit de doos echt heel mooi blauw uit.
Past perfect bij dit moederbord en is nog low profile ook, gelukkig maar anders past het niet onder mijn cpu cooler :P

Het werkt ook helemaal top, even XMP profile activeren en de timers staan gelijk op 8 waar ze horen.

In ieder geval bedankt.

PS had nog wel een klein puntje, mijn CPU geeft in Windows Experience Index maar 7.7 aan terwijl andere mensen aangeven een 7.8 te behalen met de 3770k. Nu weet ik dat je de WEI niet heel serieus moet nemen maar het viel me toch op

[Voor 8% gewijzigd door Leon90 op 25-07-2012 10:50]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee