[Ubuntu 12.04 Server] opzetten Greyhole

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Ik ben een nieuwe home server aan het installeren/instellen. Er staat nu Ubuntu server 12.04 op.
Ik wil graag gebruik maken van Greyhole, om op die manier een storagepool te maken, en bepaalde mappen de dupliceren zodat deze op beide HDD staan. maar ik kom er niet helemaal uit, dus ik hoop dat iemand mij een klein beetje op weg kan helpen.

Situatie:

64GB SSD waar ubunutu op geinstelleerd staat (/boot /swap)

1TB HDD met 1 partitie ext4
1TB HDD met 1 partitie ext4

Ik ben begonnen met het mounten van deze twee hdd:

mount /dev/sda1 /mnt/hdd0
mount /dev/sdb1 /mnt/hdd1

nu heb ik in de usage het volgende gevonden:

smb.conf:
code:
1
2
3
4
[Backups]
    path = /shares/Backups
    dfree command = /usr/bin/greyhole-dfree
    vfs objects = greyhole

Moet ik nu zelf de map /shares/Backups aan maken? wie wat en waar?

en greyhole.conf
code:
1
2
3
4
5
6
# Storage pool directories
storage_pool_directory = /mnt/hdd0/gh, min_free: 50gb
storage_pool_directory = /mnt/hdd1/gh, min_free: 10gb

# Shares
num_copies[Backups] = 2

ik heb de map /mnt/hdd0/gh aangemaakt.

Wat moet ik nu verder doen om het werkende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat zegt je vooronderzoek over je configuratiewensen? Waarom Greyhole, en geen software RAID1?

Geef meer informatie, meer inzet. Wij kauwen niet alles voor je voor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
De reden voor Greyhole, ipv RAID,
Ik heb eerder wel WHS met DE gebruikt, wat erg prettig en fijn werkte. Met RAID1 heb je maximaal de helft van de ruimte, met Greyhole kan ik kiezen welke shares er wel en niet moeten worden gedupliceerd.(belangrijke documenten, foto's, mp3,backup bijvoorbeeld wel maar Movies/Series niet). Ik heb ook nog een schijf van 500GB over. Deze kan ik dan gewoon aan de "pool" toevoegen.

Je bent dus een stuk flexibeler dan met een RAID opstelling.

Wat ik begrijp uit de wiki's is dat je eerst een "landing zone" maakt. (zijn dit de /shares/... mappen die ergens op een willekeurige schijf staan?)
Daarna zorgt greyhole er voor de deze bestanden op een plaats op de hard schijf komen, en als duplicate aan staan, komt het bestand op beide schijven. En als laatste maakt hij dan een simlink in de shares naar het echte bestand.

Als ik op internet zoek naar informatie kom ik voornamelijk bij amahi, maar die gebruiken een GUI voor greyhole. En volgens mij kan ik die niet op mijn ubuntu server installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet hoe actief het swappen (/swap) in Linux is, maar als dat net zo is als in Windows, dan zou ik de swap partitie verplaatsen van je SSD naar HDD omdat anders je SSD sneller door zijn uren heen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CptChaos schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:08:
Ik weet niet hoe actief het swappen (/swap) in Linux is, maar als dat net zo is als in Windows, dan zou ik de swap partitie verplaatsen van je SSD naar HDD omdat anders je SSD sneller door zijn uren heen is.
Linux gaat pas swappen als het geheugen op is. Aangezien de TS 2 GB heeft, zal dat meevallen. Ik verwacht zelfs dat swap helemaal niet aangesproken wordt als hij puur Server draait (dus geen GUI). Als ik mijn browser even niet meereken, dan gebruik ik geeneens die 2 GB, terwijl ik wel een GUI draai (laptop). Swap wordt niet gebruikt (maar heb ik wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Ik heb 8GB geheugen, dus het swappen zal niet heel erg snel gebeuren denk ik. Maar kan altijd nog overwegen om het naar een HDD te verplaatsen. Maar wil dit eerst werkende hebben.

Iemand een idee wat ik verder moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe ik aan die 2 GB van je kom, weet ik niet. Moet door de drukte @ werk vast vergist hebben met een ander topic aan specs. Als je 8 GB hebt, heb je in feite geen swap nodig. Het zal geen geheugen vretende taken doen. Mijn PC heeft met 16 GB RAM ook geen swap.

Wat zegt de Greyhole documentatie over configuraties voor backups? Je zal hoe dan ook een map moeten maken waar 't de backup neer kan zetten. Die locatie zal je vast ook ergens moeten opgeven.

Pagina: 1