Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
[Niet Serieus] = HK
En mensen moeten dan zelf maar een afweging maken of ze een serieus topic in de HK willen zetten of dat toch in SG willen doen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
HK heeft zich zeker wel bewezen op zoals het nu is. Het is ook helemaal niet slecht ofzo. Ik dacht alleen dat misschien een idee zou zijn een afgeschermd forumgedeelte te hebben voor de serieuze onderwerpen.LuNaTiC schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:47:
Ik denk dat de huidige opzet zich wel bewezen heeft. Ik wil niet doemdenken, maar ik ben bang dat jouw voorstel een soort kloon van FOK onzin voor je leven zal opleveren
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Ik zeg het even ongenuanceerd, maar de [serieus]-tag is bedoeld voor mensen die niet in staat zijn om in te schatten of een topic een serieuze insteek heeft of niet. En imo heeft iemand die die afweging zelf niet kan maken eigenlijk niet zoveel te zoeken in de Huiskamer.Zeror schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:44:
Laatste tijd zie steeds vaker dat er topics geopend worden in de huiskamer met de [serieus]-tag om een serieuze discussie te kunnen volgens tussen alle lol door.
Ik heb dan ook een ontieglijke ranshekel aan die hele tag. Het is net alsof nadenken en inschatten op dat punt niet wordt verwacht van mensen, want dat is al gebeurd door aan te geven hoe de insteek is van een topic. Ik vind daar zelfs een denigrerend aspect in zitten. Ik zie dus veel liever gewoon 1 HK waarin serieus, niet te serieus en lol, probleemloos naast elkaar staan. Dat gaat nu al vrij goed, op die verdraaide tag's na
Zo simpel ligt het niet. In een irl huiskamer kun je brullen van het lachen, maar ook een serieus gesprek hebben. Zo ook in onze Huiskamer. Stuffis Generalis is dan weer puur bedoeld voor serieuze onderwerpen.
Natuurlijk ligt het zo simpel niet. Dit bedoelde ik rauw, vandaar dat ik er nog een zin onder had gezet.Zo simpel ligt het niet. In een irl huiskamer kun je brullen van het lachen, maar ook een serieus gesprek hebben. Zo ook in onze Huiskamer. Stuffis Generalis is dan weer puur bedoeld voor serieuze onderwerpen.
Maar is het een mogelijkheid om serieus (of echt een hele kleine subset aan keywords) ook fysiek als tag te kunnen toevoegen (desnoods met een HK prefix ervoor). Dan kan je binnenin de HK alsnog een subset eruit filteren.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Ik begin een discussie en drie gasten beginnen meteen grappen te maken. Door even aan te geven dat ik serieus ben, kunnen we daarna hopelijk serieus verder.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Een groot deel van onze communicatie is non-verbaal. Een situatie waarbij de gesprekspartners elkaar kunnen zien of in ieder geval horen is wezenlijk anders dan het communiceren via een forum, dit zomaar een-op-een vergelijken is een beetje raar. Ik ben het zeker met je eens dat bij bepaalde onderwerpen en topics een serieus-tag overbodig kan zijn omdat het onderwerp zich voor niets anders leent, er zijn echter ook meer dan genoeg grensgevallen waarbij dit niet zo duidelijk ik. Hoe men het topic dan interpreteert zal niet alleen afhangen van het onderwerp of de schrijfstijl maar ook van in welke gemoedstoestand de lezer zich bevindt of in welke mate hij bekent is met de schrijver. In die gevallen lijkt mij dat er niets mis is met een serieus-tag, het voorkomt alleen maar misverstanden.SmartDoDo schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 19:22:
Wat mij betreft wordt er een automatisch filter ingesteld waarmee de hele serieus-tag er standaard uit gesloopt wordt. Ik zie het al voor me dat je irl een discussie hebt en dat het nodig is om een bordje op tafel te zetten om aan te geven of het een serieus onderwerp is of dat het gein is. Je zou voor gek versleten worden. Nouja, zo zie ik die hele tag in de HK ook eigenlijk. Het feit dat mensen zelf niet meer na hoeven te denken hoe ze iets in moeten schatten vind ik geen gemis dat vanuit de site opgelost moet worden, dat moeten mensen bij zichzelf zoeken.
In mijn ogen is een afsplitsing trouwens ook overbodig. De enige reden die ik mij voor kan stellen om een echt serieus topic in de HK te starten is dat sommigen daar de illusie van privacy hebben. De vergelijking met een normale huiskamer vind ik hier wederom niet opgaan, we mogen het hier dan wel de huiskamer noemen, maar meer dan een linkje op het internet is het niet. Een forum bestaat nou eenmaal uit meerdere categorieën omdat het anders een gigantische chaos wordt, als jij met duizenden mensen in een 'huiskamer' zit dan denk ik dat het een wijs plan zal zijn om ook dan een opdeling te maken.
Het grote verschil met IRL is dat je in de HK die opmerkingen nog steeds ziet staan. Iemand die het topic voor het eerst ziet en in de eerste reacties een aantal grappen tegenkomt, zal heel goed kunnen missen dat er ergens verderop gemeld wordt dat het om een serieus onderwerp gaat.SmartDoDo schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:04:
Dan geef je dat toch tijdens het gesprek aan "Joh, even serieus. Ik maak geen geintje." Dat bordje ga je echt niet op de tafel zetten en er vervolgens naar wijzen.
Dus tenzij je de TS rechten gaat geven om reacties te trashen, is je vergelijking met een IRL discussie niet helemaal juist
Kater? Eerst water, de rest komt later
Verwijderd
In het echt zet je ook geen bordje met het onderwerp van gesprek op tafel, zullen dat dan ook maar uit GoT slopenSmartDoDo schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:04:
Dan geef je dat toch tijdens het gesprek aan "Joh, even serieus. Ik maak geen geintje." Dat bordje ga je echt niet op de tafel zetten en er vervolgens naar wijzen.
Natuurlijk is een forum niet 1 op 1 vergelijkbaar met een gesprek in levende lijve, maar een forum biedt je soms zelfs nog voordelen ten opzichte van een gesprek irl. Zo kun je nóg een keer kijken of je iets goed leest en hoe iemand iets heeft neergezet. Irl is het een kwestie van gelijk goed opletten tijdens een gesprek, anders mis je zowel de verbale als non-verbale communicatie.Dick schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:18:
[...]
dit zomaar een-op-een vergelijken is een beetje raar.
In het verleden (vroeger was alles beterer zijn echter ook meer dan genoeg grensgevallen waarbij dit niet zo duidelijk ik. Hoe men het topic dan interpreteert zal niet alleen afhangen van het onderwerp of de schrijfstijl maar ook van in welke gemoedstoestand de lezer zich bevindt of in welke mate hij bekent is met de schrijver. In die gevallen lijkt mij dat er niets mis is met een serieus-tag, het voorkomt alleen maar misverstanden.
Het lastige is ook: wat voor verwachting hebben mensen nu van een topic wanneer daar zo'n tag bij staat? Ik ga als moderator niet automatisch een grappige opmerking weghalen als er [serieus] in de titel staat, die zou zomaar prima binnen de context van het topic kunnen passen en het hoeft helemaal geen ongewenste reactie te zijn in zo'n topic. Dat maakt dat er een inschatting gemaakt moet worden door de poster of iets ergens wel past. En als we dat toch van mensen verwachten, waarom dan wel voorkauwen of iets serieus is of niet? En wat doen we met een topic waarbij [serieus] niet wordt vermeld? Mag daar alles gein en onzin zijn en is een serieuze reactie niet gewenst?
Die hele tag vind ik een gedrocht. Het feit dat vermeld moet worden of iets serieus is of niet vind ik voor mezelf een belediging, alsof ik zelf niet kan inschatten hoe ik naar een verhaal/topic moet kijken.
We verwachten van mensen dat als ze een topic lezen, ze daar ook de context uit halen. Wie dat niet doet, loopt het risico de plank compleet mis te slaan met z'n reactie. Dat is op het forum zo en irl net zo goed. Gelijk gaan brallen als je net bij een gesprek aan komt lopen is nooit handig, beter kijk en luistert men eerst even waar het over gaat en op welke manier. Een forum heeft dan nog het voordeel dat je tussendoor gerust koffie kunt zetten én drinken voordat je reageert. Irl werkt dat niet. Op een forum kan dus juist een beter passende reactie worden verwacht dan irl, er is namelijk alle tijd om een overwogen reactie te plaatsen.Haan schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Het grote verschil met IRL is dat je in de HK die opmerkingen nog steeds ziet staan. Iemand die het topic voor het eerst ziet en in de eerste reacties een aantal grappen tegenkomt, zal heel goed kunnen missen dat er ergens verderop gemeld wordt dat het om een serieus onderwerp gaat.
Dus tenzij je de TS rechten gaat geven om reacties te trashen, is je vergelijking met een IRL discussie niet helemaal juist
Goed plan, dan noemen we dat HK3.0Verwijderd schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:35:
[...]
In het echt zet je ook geen bordje met het onderwerp van gesprek op tafel, zullen dat dan ook maar uit GoT slopen