[Windows 7] Random Lockups

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 13:13
Beste Tweakers,

Na een hoop frustratie hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen. Sinds een paar weken heeft mijn desktopje last van random freezes / lockups.

Symptomen:
Geen reactie meer op wat voor input dan ook, beeld staat stil, geluid loopt soms door, soms wordt het een grote 'krrrgggg'. Computer reageert nergens meer op, enigste manier voor recovery is hard uitzetten.

Systeem:
4 jaar oud zelfbouw kastje:
Asus P5K-VM
Intel Core 2 Duo E-2200
Kingston 2x 1GB DDR2 PC6400
Nvidia GeForce 7900GS
Windows 7 64 bit
Momenteel niet overgelockt, vroeger wel.

Geprobeerd:
Omdat het toch tijd was voor een reinstall eerst de PC opnieuw geinstalleerd. Vanaf clean install gelijk weer problemen. Soms gelijk, soms pas na 10 uur.
Windows event logger geeft gebeurtenis-ID 41: Kernel Power, met alleen maar nulletjes als event Data, en een timestamp waarop de powerbutton is ingedrukt. Geen logs van het moment daar net voor...
Eerste gedachte was toch het geheugen, maar windows geheugenscan geeft geen foutmeldingen. Daarnaast vind ik het raar dat de audio gewoon doorloopt, waardoor ik aan de videokaart ben gaan denken, maar het systeem reageert ook niet op een (bijv.) 'mute' command vanaf TB of MCE remote. Videodrivers wel geupdate naar nieuwste versie.

Ideeën gevonden op het net:
Meerdere audio drivers die elkaar in de weg zitten: Was bij mij niet het geval.

Inmiddels een hoop frustratie maar weinig goede ideeën verder. Iemand anders misschien wel?

Alvast bedankt,

Arjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Heb je al je harde schijf gecheckt of je SMART meldingen hebt? Of misschien heel veel bad sectors?

Ik zou tevens het RAM controleren. Op de Windows 7 DVD zit een geheugentest programma, moet je van de DVD booten en kiezen voor recovery. Dan zit er ook de optie om je RAM te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Random freezes komen vaak voor door hardwarematige problemen. Strip je machine zodanig dat het loopt en doe wat tests. Mem en HDD tests liggen voor de hand. Zou bij de HDD beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Squ1zZy schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:35:
Random freezes komen vaak voor door hardwarematige problemen. Strip je machine zodanig dat het loopt en doe wat tests. Mem en HDD tests liggen voor de hand. Zou bij de HDD beginnen.
Dat is denk ik de eerste stap.

Kleine aanvullende vraag: had je het probleem al weer direct na de nieuwe installatie? Of pas nadat je de nodige drivers geinstalleerd had? Want in theorie zou een slechte driver ook voor zulke leuke dingen kunnen zorgen, al liggen HDD of geheugen wat meer voor de hand.

Ik zou oeverigens ook niet teveel op de windows memcontrole vertrouwen, pak liever iets van memtest ofzo dus je een uur of 8 laat lopen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
Zojuist beide Harddisks uitgelezen. De ene haalt een fitness van 89%, de andere 95%. Dit lijkt in orde te zijn. Hieronder de linkjes:

Hdd1: http://www.hddstatus.com/...portVerification=A35DA21D
Hdd2: http://www.hddstatus.com/...portVerification=F5A21DB2

Tot nu toe heb ik alleen de windows memory check gerund, en die geeft geen errors. Ik zal vanavond is memtest86 runnen.

Edit:
Het probleem was er direct na de nieuwe installatie voordat overige software werd geinstalld, dus als het een driver is, dan moet het een driver zijn die windows zelf al geinstalleerd heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Arjo op 20-07-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
memtest86 runnen is misschien het makkelijkst als je UBCD gebruikt:
http://www.ultimatebootcd.com/

Hierop staan ook andere test tools om o.a. je HDD te checken.

Edit: Gezien de "lockups" er al waren voordat je drivers had geinstalleerd zou ik doorgaan met het testen van hardware :P

[ Voor 51% gewijzigd door Squ1zZy op 20-07-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THA_ErAsEr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-03 10:56
Doe eens een upgrade van je BIOS + drivers. Dat lost de meeste freezes en bluescreens toch al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
THA_ErAsEr schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:19:
Doe eens een upgrade van je BIOS + drivers. Dat lost de meeste freezes en bluescreens toch al op.
Systeem is 4 jaar oud.Ga er vanuit dat dit niet altijd al gespeeld heeft. BIOS update gaat dan het probleem niet oplossen lijkt mij. Ook geeft hij aan dat de freezes voorkomen na een fresh install van het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het een probleem is met de hardware, kan je met een Linux Live CD ook werken. Hiermee gebruik je alle hardware, behalve je harde schijf. Die sluit je daarmee uit. Video zal niet 100% gebruikt worden, maar dat is niet zo heel erg. Mochten er problemen voorkomen die niet zorgen dat het OS vast loopt (maar waar Windows wel over kan vallen), dan zou je die terug moeten zien in de logs.
Vriend van mij had problemen met z'n video kaart, systeem hing spontaan op de meest vreemde tijden. In mijn PC gezet, en hoewel deze matig presteerde, bleef mijn systeem overeind. Verschil: Windows vs Linux. Windows deed iets waardoor het vastliep en Linux had er geen last van. Wissel dus ook van video kaart als dat kan.

Wat je ook nog kan proberen, is Veilige Modus van Windows. Hier had die vriend van mij geen last van het nukken van z'n video kaart. Maar nou is er wel een verschil met jou, hij heeft XP, jij 7.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:43
Ehh.....het lijkt inderdaad geen 'software' probleem >>MOVE>> Harde waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjo
Na het installeren van Service Pack 1, vraag me niet wat het ermee te maken heeft, is de computer niet meer vastgelopen. Voorlopig lijkt het dus alsof het opgelost is, mocht dat niet zo zijn, dan meld ik het hier natuurlijk weer!
Pagina: 1