Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Randaarde in patchkast

Pagina: 1
Acties:
  • 2.519 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een patchkast gekocht en hierin zitten een aantal randaarde contacten waar kabelogen aan vast geklemd kunnen worden onder een moertje.
Is het hierbij de bedoeling om alleen de kast en de deur van de kast met elkaar te verbinden, of de kast aan de deur van de kast met daarbij ook de switches.... of dit ook nog eens met weer een randaarde contact vanuit het stopcontact?

Kan iemand me dit vertellen? ik kan het zo snel nergens vinden...

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Alle metalen onderdelen van de patchkasten moeten geaard worden. De switches worden geaard via de aarde in de spanningsslof / stopcontact.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik hoef niet achterop de switch een aardkabeltje te monteren die aan de patchkast zelf vast zit?
De metalen onderdelen van de patchkast (6HE wandkastje) bedoel je mee: de kast zelf en haar deur? of vergeet ik nu iets?

In dit laatste geval zou het gaan om slechts 1 kabeltje... tussen kast en deur, terwijl de deur al verbinding met de kast maak via het metalen scharnier?

Verwijderd

Alle actieve apparaten (switches, modems, routers etc...) die gevoed worden met 230V hoeven GEEN extra kabeltje te hebben. Die krijgen de aarde via de voedingskabel.

Alle andere onderdelen (waaronder de deur, en de kast zelf) wel met kabeltjes verbonden zijn.

De scharnier in de deur is niet voldoende. De deur moet met een los hangend kabeltje met de kast verbonden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is duidelijk haik01 en ook c0ne bedankt voor je snelle reactie!

Dan nog even voor de zekerheid:
- De kast moet geaard... deze kabel trek ik dan vanuit een wandcontactdoos?
- de 19 inch rails waarop ik apparatuur schroef, moet deze ook een aardcontact hebben?
- moeten de patchpanelen een aardcontact hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Nog iemand die de laatste paar vragen kan bevestigen?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vraag 1 : nee die loopt naar de grondaarde die aan je meterkast vastzit en dus niet aan de aarde van een stopcontact
Vraag 2 en 3, geen idee

Xbox Live ID:Notna8310

• c0ne

c0ne

It's m3!

#2: Als je de horizontale rij met gaatjes voor de kooimoeren bedoelt, ja die zou ik wel aarden.
Ik geloof dat met een aarde-pakket van Rittal de volgende onderdelen aan de aarde worden verbonden;
  • Deuren Voor/Achter
  • Wanden Links/Rechts
  • Hoofdframe
  • 19" rack (voor kooimoeren) Voor/Achter
  • Deksel / bovenkant
Andere fabrikanten aarden dan bijvoorbeeld alleen de wanden/deuren aan het hoofdframe. Dat is omdat die niet met een metaal/metaal-verbinding vastzitten aan het hoofdframe.

#3 Sommige fabrikanten voorzien wel een aarde-mogelijkheid op het patchpanel. Ik heb hem nog nooit gebruikt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Notna schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:26:
Vraag 1 : nee die loopt naar de grondaarde die aan je meterkast vastzit en dus niet aan de aarde van een stopcontact
You lost me there !
De aarde van het stopcontact zit toch gewoon verbonden met de meterkast ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Klopt, een patchkast hoort een eigen kabel naar de meterkast aarde te hebben. Ook omdat deze vaak dikker is (6mm i.p.v. 2,5 mm)

• c0ne

c0ne

It's m3!

Sterker nog, een patchkast hoort een "schone" aarde te krijgen en dus bij voorkeur een eigen aardpen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

heuveltje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 21:08:
[...]

You lost me there !
De aarde van het stopcontact zit toch gewoon verbonden met de meterkast ?
Yup, maar waar denk je dat de meterkast zelf (dus de stoppen/groepenkast) aan verbonden zit? Juist met een kabel de grond in. En aan die kabel moet je het vastmaken, niet aan een pin in het stopcontact :)

Xbox Live ID:Notna8310

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Notna schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 08:58:
[...]

Yup, maar waar denk je dat de meterkast zelf (dus de stoppen/groepenkast) aan verbonden zit? Juist met een kabel de grond in. En aan die kabel moet je het vastmaken, niet aan een pin in het stopcontact :)
want :?
Blijft dezelfde aardpen, waar je hem ook aftakt.
En het hele idee van die aarde op je stopcontact lijkt mij dat je niet voor elk ding een kabel naar de meterkast hoeft te trekken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

moeten de patchpanelen een aardcontact hebben?

wanneer er gebruik gemaakt word van emc kabels is dit verplicht wanneer dit niet gedaan word weet ik het niet

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga er vanuit dat TS 2,5 jaar na dato zijn patchkast wel op orde zal hebben ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
^dat dus...

En oude koeien schoppen mag, maar dan moet je er wel een verrekte goede reden voor hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.