Virus niet te verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:44
Beste Tweakers,

Ik zag vandaag op de pc van mijn zusje dat de service van Microsoft Security Essentials was gestopt.
Toen ik deze wilde heractiveren lukte dit niet, waarop ik besloot om Security Essentials opnieuw te installeren. Bij een scan kwamen er allerlei virussen naar voren met de melding dat de pc opnieuw moet worden opgestart om de virussen te verwijderen. Dit lukte echter niet, na elke herstart krijg ik dezelfde meldingen te zien.
Daarnaast is Windows Firewall niet meer in te schakelen.

Ik dacht dus een andere anti virus te installeren (ESET Smart Security), de installatie faalde echter.
Het lijkt me duidelijk dat ik te maken heb met een hardnekkige virus, en dit niet makkelijk op te lossen is.

Kunnen jullie hierbij helpen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 15:56
Opstarten in veilige modus, en dan nog eens laten scannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anders de HDD uit de PC halen en scannen op een andere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:40
Klinkt als een gevalletje data veilig stellen (als je geen backup hebt) en windows er opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Lijkt mij inderdaad ook dat je het beste een back-up kan maken en opnieuw installeren. Ben je er zeker van dat alles weg is.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nou, dat HDD op een andere pc scannen vind ik ook niet meer zo leuk.

HDD uit laptop van familie-lid deed ook raar. Blue screens, geen internet meer, ook elke x opnieuw opstarten etc.
Heb die HDD eruit gehaald, en aan mijn pc gesloten. Even checken met HD Tune Pro, en inderdaad, allemaal rode blokjes.
Maar... dag erna doe ik mijn pc weer aan. Tjakka, kon niet meer op internet, en kreeg IK opeens ook een bluescreen.
Snel veilige modus en MBAM eroverheen en had toch een aantal beestjes gevonden.
Vrij raar vond ik het in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:27
@ ToyotaMR2, had je dan zelf wel een degelijke virus scanner, geupdate en al? Heb t zelfde grapje vaak genoeg gedaan, maar dan wist ik dat het om een virus ging, en eerst scanner er overheen, voor ik op bad sectors ofzo ging checken.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor de zekerheid zou ik een backup-image maken van de data die je wilt bewaren. Maak jezelf er zeker van dat er geen uitvoerbare bestanden of andere "virusgevoelige" data op die image staat. Vervolgens zou ik die image scannen met minstens twee virusbestrijders.

Als die image wat jou betreft schoon is, zou ik een herinstallatie uitvoeren van het OS, de nodige veiligheidsmaatregelen installeren en dan die image, voordat je de bestanden kopieert, nog een keer scannen. Als je dan nog geen meldingen hebt gekregen, pas de bestanden terugplaatsen.

Het probleem met backups op een besmette pc is dat die backup net zo goed besmet kan zijn. Eigenlijk kun je een backup dus ook niet (meer) vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
DAzN schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:42:
Voor de zekerheid zou ik een backup-image maken van de data die je wilt bewaren. Maak jezelf er zeker van dat er geen uitvoerbare bestanden of andere "virusgevoelige" data op die image staat. Vervolgens zou ik die image scannen met minstens twee virusbestrijders.

Als die image wat jou betreft schoon is, zou ik een herinstallatie uitvoeren van het OS, de nodige veiligheidsmaatregelen installeren en dan die image, voordat je de bestanden kopieert, nog een keer scannen. Als je dan nog geen meldingen hebt gekregen, pas de bestanden terugplaatsen.

Het probleem met backups op een besmette pc is dat die backup net zo goed besmet kan zijn. Eigenlijk kun je een backup dus ook niet (meer) vertrouwen.
Nou ja, het lijkt mij dat ik wel veilig de afbeeldingen en word documenten kan kopiëren toch? De rest mag dan wel weg. Verder ga ik maar even aan de slag met scans van MBAM etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THA_ErAsEr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-03 10:56
Je spreekt over virusmeldingen.

Heb je de naam van 1 van die virussen/malware?
Verwijder die link uit het register naar het virus = voorlopige fix. Dan heb je daar al geen last meer van.

Meeste virussen zijn ook account gebonden.
-log aan op je besmette account
-gebruik 'switch account' om naar je andere admin account te gaan
-open taakbeheer en laat het alle processen van andere gebruikers ook tonen
-kijk na op verdachte processen. Vaak zijn het random letters en cijfers of iets als 'WindowsUltimateAntivirus'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb nu verscheidene scans uitgevoerd met ESET online scanner, Kaspersky Internet Security en Norton Internet Security. Als laatste met Kaspersky en die vond geen virussen meer, ik denk dat ik aan mag nemen dat de virussen zijn verwijdert. Maar alsnog kan ik Windows Firewall en de Windows Security Center niet inschakelen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
-Edwin- schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:24:
Ik heb nu verscheidene scans uitgevoerd met ESET online scanner, Kaspersky Internet Security en Norton Internet Security. Als laatste met Kaspersky en die vond geen virussen meer, ik denk dat ik aan mag nemen dat de virussen zijn verwijdert. Maar alsnog kan ik Windows Firewall en de Windows Security Center niet inschakelen :S
Dan wordt het toch een herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-05 20:01

Koenvh

Hier tekenen: ______

PilatuS schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:33:
[...]

Dan wordt het toch een herinstallatie.
Dat is altijd aan te raden, je weet nooit wat een virus voor sporen heeft achtergelaten.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Maarja ik scan nu weer met MSE en die is al veel verder dan eerst zonder nog een virus te hebben gevonden. Mag ik er dan niet vanuitgaan dat het weg is? Aangezien MSE eerst direct alarm sloeg.

En om dan nog even iets anders te bespreken. Is het wel verstandig om de pc van mijn zusje te laten beveiligen met MSE. Ze zoekt namelijk regelmatig naar series etc. En niet iedereen weet zo goed waar je wel of niet op moet klikken. Ik weet dat geen enkele beveiliging waterdicht is, maar wat ik bedoel te zeggen. Heeft een betaalde oplossing een merkbare meerwaarde boven MSE?

[ Voor 49% gewijzigd door -Edwin- op 22-07-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

-Edwin- schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:49:
Maarja ik scan nu weer met MSE en die is al veel verder dan eerst zonder nog een virus te hebben gevonden. Mag ik er dan niet vanuitgaan dat het weg is? Aangezien MSE eerst direct alarm sloeg.

En om dan nog even iets anders te bespreken. Is het wel verstandig om de pc van mijn zusje te laten beveiligen met MSE. Ze zoekt namelijk regelmatig naar series etc. En niet iedereen weet zo goed waar je wel of niet op moet klikken. Ik weet dat geen enkele beveiliging waterdicht is, maar wat ik bedoel te zeggen. Heeft een betaalde oplossing een merkbare meerwaarde boven MSE?
Nee, je mag er nog niet vanuit gaan (Virus kan scanner aangetast hebben..

Ja, er zijn betere dan MSE.. Ik kan NOD32 aanbevelen (ESET)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Koenvh.nl schreef op zondag 22 juli 2012 @ 17:27:
[...]

Nee, je mag er nog niet vanuit gaan (Virus kan scanner aangetast hebben..

Ja, er zijn betere dan MSE.. Ik kan NOD32 aanbevelen (ESET)
Jammer, Windows herinstalleren it is dan maar. Loont het dan om voor de duurdere versie (ESET Smart Security) met firewall te gaan of is NOD32 icm Windows Firewall met een Netgear WNDR3700 router voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ervoor betalen is eigenlijk niet nodig.
Een scanner is een scanner in wezen.

En als je het kapot wilt krijgen, dan krijg je het ook wel kapot.

Ik heb gewoon MSE, MBAM en mijn gezond verstand.
Kan niet veel mis gaan dan.

Vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 07:58

thorgal21

Forum Noob

@Toyota,

Ik doe hetzelfde, heb ook MSE en MBAM, 1x in de week een full scan met MBAM en dagelijks windows updates met MSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
NeutraleTeun schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:47:

Vind ik.
Ja, maar ik had het er dan ook over om een eventueel een scanner te kopen voor iemand die niet zo goed weet waar die wel of niet op moet klikken.

Overigens gebruik ik op mijn eigen pc ook MSE en MBAM. Gaat allemaal prima hier.

[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 22-07-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

NeutraleTeun schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:47:

Vind ik.
Mee eens, maar ESET werkt beter voor de internetgebruiker die wat minder op zijn/haar hoede is.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Het hebben van een virusscanner is geen garantie dat je geen virussen op de computer meer krijgt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Onbekend schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:51:
Het hebben van een virusscanner is geen garantie dat je geen virussen op de computer meer krijgt.
Mee eens, maar verminderen kan wel.

Offtopic: Ik zie dat veel mensen MBAM naast MSE hebben, ga ik ook eens installeren dan.

[ Voor 15% gewijzigd door Koenvh op 22-07-2012 22:52 ]

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Onbekend schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:51:
Dat is juist ook al wat ik zei. Maar ik heb mijn antwoord al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Ik reageerde eigenlijk op Edwin.
Als iemand niet precies weet waarop diegene wel of niet op kan klikken, zou je die persoon dan wat internetles moeten geven. Aangeven wat je (nep)advertenties, spam, pop-ups en de 1.000.000-ste bezoeker melding aan moet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Onbekend schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:55:
Ik reageerde eigenlijk op Edwin.
Als iemand niet precies weet waarop diegene wel of niet op kan klikken, zou je die persoon dan wat internetles moeten geven. Aangeven wat je (nep)advertenties, spam, pop-ups en de 1.000.000-ste bezoeker melding aan moet.
Wat al een goede tip is: Adblocker gebruiken, veel misleidende advertenties zullen dan weg gaan. Niet allemaal, en gezond verstand is nog steeds van groot belang

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Wellicht een nuttige toevoeging, gisteravond is mij helaas hetzelfde overkomen. Nu gebruik ik de C schijf enkel voor windows en heb ik al mijn andere files op andere schijven. Toch was ik gister vrij verrast dat een bezoek aan een onschuldige spellingsite heel windows op z'n gat krijgt. Gelijk killdisk laten draaien en nu bezig met een verse setup. En dat toch voor een tweakert.. kwam er bij toeval achter dat een .exe toegang met internet zocht. Ik heb UAC op het laagste niveau in Win 7, en ik denk dat dat mij de das om heeft gedaan...
Pagina: 1