Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe ultrabook waar ik op kan werken wanneer ik weg van huis ben. Het wordt dus geen vervanging van mijn desktop. In september begin ik aan mijn laatste jaar HBO technische informatica en zal hem daar voornamelijk voor schoolwerk willen gebruiken.

Ik ben nu uitgekomen op twee ultrabooks. De Asus ux31a (zenbook prime) en de Macbook air. Daarnaast vond ik de lenovo u300s ook een erg mooie ultabook, maar die is wat verouderd en trouwens niet te koop in Nederland.

Werkzaamheden
- Webdevelopment: Veel code met hier en daar wat photoshop
- Programmeren C++
- Standaard gebruik (internet, email, tekstverwerker ect..)
- Wil wellicht de mogelijkheid hebben om ook voor IOS te kunnen ontwikkelen.

Ik heb hieronder even opgesteld waar voor mij de voor en nadelen liggen.

Macbook Air € 1.099,56 (128GB SSD)Asus ux31a € 1.144,72 (255GB SSD)
ProsConsProsCons
+ Trackpad
+ OS onafhankelijk
+ Goedkoper i.v.m. studenten korting
- Scherm resolutie
- Glossy scherm
+ Mat scherm
+ Hoge resolutie
- Trackpad kan niet opboksen tegen air
- Geen mogelijkheid tot OS X

Op het moment ligt mijn voorkeur bij de air, omdat ik dan os onafhankelijk kan zijn. Echter het scherm van de prime spreek me dan weer ook erg aan die mat is en waar je meer werk ruimte hebt.

Iemand ervaring met beide ultrabooks?
Zal de resolutie een grote factor spelen in de workflow?

Ik hoop dat een van jullie de keuze makkelijker kan maken voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

MBA OS onafhankelijk? Hoezo dat? Je hebt altijd een OS nodig?

Verder vergeet je dat de Zenbook een IPS scherm heeft met betere kleurendekking én veel betere kijkhoeken, niet alleen de resolutie is beter. Daarnaast 2 jaar garantie op de Asus.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:20:
MBA OS onafhankelijk? Hoezo dat? Je hebt altijd een OS nodig?

Verder vergeet je dat de Zenbook een IPS scherm heeft met betere kleurendekking én veel betere kijkhoeken, niet alleen de resolutie is beter. Daarnaast 2 jaar garantie op de Asus.
Met MBA OS onafhankelijk bedoelt hij dat je naast de standaard Mac OS ook Windows kan op het systeem kan installeren. Bij Windows kan dit trouwens ook andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens mij vergeet je de grootte van de SSD mee te nemen in je vergelijking.

Verder lijkt mij het OS juist datgene te zijn waarop je deze keuze moet maken. Wil je OSX -> MBA, wil je Windows -> UX31A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
Ik zou zeggen ga voor de macbook air. Die trackpad werkt echt als een trein. Multitasken door gewoon opzij te schuiven werkt heel fijn. Sowieso werkt het OS beter imo dan windows. (Denk bijvoorbeeld aan echt instant-on, bij herstarten alle applicaties heropenen zoals ze waren, stabiliteit, nog altijd minder virussen).

Scherm is trouwens wel licht-ontspiegelend by the way. Verder wat betreft de resolutie, windows 7 ondersteunt dat toch niet zo tof hoor.

Voor de asus krijg je wel iets meer specs voor je geld (resolutie, proc, SSD ruimte) maar ik voel `m nog niet. Wellicht dat dingen met Windows 8 anders worden.. Maar daar zou je dan op moeten wachten denk ik.

Ga ze vooral ook even checken in de Mediamarkt ofzo :P en Youtube I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:51
Wil je serieus voor iOS ontwikkelen dan ontkom je niet aan OSX. Aangezien enkel Xcode daarop draait.

Zelf vind ik webdevelopment fijner op OSX dan op Windows, maar dat is een kwestie van smaak. Maar dingen als Apache / Python e.d zijn standaard aanwezig en er is vaak meer support voor Ruby e.d.
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:32:
[...]

Met MBA OS onafhankelijk bedoelt hij dat je naast de standaard Mac OS ook Windows kan op het systeem kan installeren. Bij Windows kan dit trouwens ook andersom.
Ik zou er niet vanuit gaan dat je klakkeloos OSX op de Asus ultrabook werkend krijgt. Je hebt inderdaad Hackintosh projecten e.d. maar dat is vaak toch meer geklooi dan dat het daadwerkelijk goed draait en je hebt de kans dat je het bij elke update weer verprutst.

[ Voor 48% gewijzigd door ZpAz op 19-07-2012 16:43 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:32:
Waarop T.net dan zegt:
Wie tussen deze twee modellen twijfelt zal zijn keuze waarschijnlijk laten afhangen van het besturingssysteem. Als je echter van plan bent om een Air te kopen en daar met behulp van Bootcamp Windows op te installeren, dan is de UX31A wellicht toch de betere optie.

Per saldo krijg je een 'ik ben OSX fan dus ik zeg MBA' tegen 'Windows is beter, dus Zen'.

Uiteindelijk moet de TS zelf de keuze maken, niemand kan bepalen welke 'beter' werkt voor hem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geegees
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 12:38
Even vanuit een andere hoek bekeken:
Als je twijfelt welke van deze twee laptops je moet aanschaffen, ben je waarschijnlijk een gadgetlover die van mooie spullen houdt. In dat geval kan je wellicht beter een muntje opgooien omdat ze beide voor- en nadelen hebben.
Als het je echt om het OS ging, was de keuze al lang gemaakt en was je dit bericht al op die keuze aan het lezen, lijkt me. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floesh
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-12-2022
Tip. bij MyCom 3 jaar garantie op notebooks los van de fabrieksgarantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.mycom.nl/Garantie.aspx

Een behoorlijk wassen neus regeling. Behalve voor laptops met 1 jaar garantie.

Tussen de zenbook en de air.. De air versloeg de vorige generatie zenbook met gemak. Maar dit keer zijn de rollen min of meer omgekeerd. De zenbook heeft een beter scherm, meer opslag, terwijl de air een beter trackpad en thunderbolt heeft. Ga je niets doen met thunderbolt of configureer je geen 8GB RAM in de air, ga dan echt voor de zenbook. Het scherm geeft de zenbook echt een voordeel, zeker voor devwerk. Als je tenminste in windows gaat devven...
Pagina: 1