Game PC 800 euro bang for the buck

Pagina: 1
Acties:

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ik ben bezig een computer aan het samen te stellen om op te gamen. Nu ben ik een student en heb ik niet een heel groot budget dus wilde ik voor 800 euro een systeem samen stellen dat door middel van overclocken nog best lekker meedraait met andere highend pc's. Ik vroeg me af wat jullie er van vinden en wat jullie voor dat geld zouden kopen.

Het volgende systeem heb ik samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 259,90€ 259,90
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,95€ 94,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 193,30€ 193,30
1Samsung 830 series 128GB€ 91,50€ 91,50
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 44,45€ 44,45
1Gigabyte GA-Z68AP-D3€ 83,70€ 83,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,75

Wat wil ik doen met mijn nieuwe systeem:

De PC wordt gebruikt om op te gamen, niet de meest highend games, vooral League of Legends en misschien start ik World of Warcraft weer een keer op. Ook zou ik games als BF3 willen spelen gezien het feit dat ik die nooit fatsoenlijk heb kunnen spelen. Ik heb nu een pc die is samengesteld uit een Medion pc uit 2004 met wat oude onderdelen van m'n eigen oude pc en ik wil gewoon een snelle gebruikers ervaring.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het systeem mag 800-850 euro gaan kosten, ik heb al een aantal componenten die de kosten zullen drukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees
specifiek en noem merk en model.

De volgende componenten ga ik hergebruiken:

Voeding: Coolermaster Realpower M700
HDD: 2x Samsung Spinpoint F1 320gb
Monitor: Samsung Syncmaster T220 (1680x1050)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Aangezien ik bang for the buck ga dacht ik aan het Sandybridge platform, de betere overclockbaarheid in samenwerking met de lagere prijs deed mij dit besluiten, maar ik sta open voor vrijwel alles.

Moederbord: Gigabyte GA-Z68AP-D3, zo'n beetje het goedkoopste Z68 moederbord dat er is, stond hoog in de pricewatch lijst. De reden dat ik Z68 heb genomen is om de IGP ondersteuning, misschien ga ik nog een keer wat dingetjes doen met After effects. Smart Response maakt mij niet zoveel uit gezien het feit dat ik een SSD als bootschijf erin ga zetten.

Processor: Intel Core i5 2500k, het oude bang for the buck paradepaardje van Intel, HT zal niet nodig zijn in games, de overclockbaarheid van deze chip is vaak goed. Hopelijk dat ik 1 van de laatste batches koop zodat de chip gewoon van goede kwaliteit is en goed klokt.

Videokaart: Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB, hier heb ik lang over na moeten denken. Omdat mijn monitor maximaal 1680x1080 aankan zal het niet nodig zijn om bijvoorbeeld een GTX 670 te halen. De 7870 OC biedt in veel situaties GTX 580 prestaties en verbruikt daarmee ook nog minder stroom. Ook is de overclockbaarheid goed te noemen van deze kaart.

Geheugen: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX, iedereen gaat voor de low profile Corsair Vengeance 8GB kitjes, maar dit geheugen is goedkoper, werkt standaard op een lager voltage en heeft eigenlijk dezelfde specs. (Hoewel ik mij afvraag of deze reepjes onder een mugen 2 rev b kunnen in samenwerking met mijn gekozen moederbord)

Opslag: Samsung 830 series 128GB, mijn eerste SSD, na reviews gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat de Samsung 830 voor mij een hele goede keuze is. De prijs spreekt me aan, goede random reads en zoals ik het heb gelezen een betrouwbare SSD.

Koeling: Scythe Mugen 2 Rev. B, al jaren de prijs/prestatie koning, toen ik nog computer bouwde was dit zelfs al een goede koeler, dit blijkt niet veel veranderd te zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Merken maken mij niet uit, ik heb een lange tijd geen computers gebouwd, een tijd waarin je merken als Biostar en Asrock nog mijdde, wat volgens mij nu compleet is veranderd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Lekkere FPS op een max resolutie van 1680x1050 voor een schappelijk prijsje, ben bereid het systeem (op lucht) over te clocken met redelijke temps inachtneming.

Er zal vast een vloed aan kritiek komen, ik ben ook meer dan bereid deze van jullie te accepteren, iedereen wil het beste voor het geld toch? Alvast bedankt!

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Ziet er uit als een prima setup! Als echt bezig wil met video-editing is nvidea misschien nog te overwegen aangezien je dan ondersteuning hebt voor de mercury playback engine van adobe.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Ziet er goed uit. Denk je echt Z68 nodig te hebben, of is P67 ook goed? In dat geval kun je ook voor het volgende bord gaan, waarvan ik weet dat je daarmee goed kunt overklokken: pricewatch: Asrock P67 Pro3
Verder is de kast natuurlijk mooi, maar duur. De CM690 II Advanced USB 3.0 en de Corsair 400R zijn ook mooie kasten, en iets goedkoper. Voor de rest heb je je huiswerk goed gedaan en een mooi systeem samengesteld. Geheugen past ook prima onder de koeler :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55

amas

Law of Nature: Chaos

MartijnLoarne schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:06:
Ziet er goed uit. Denk je echt Z68 nodig te hebben, of is P67 ook goed? In dat geval kun je ook voor het volgende bord gaan, waarvan ik weet dat je daarmee goed kunt overklokken: pricewatch: Asrock P67 Pro3
De TS geeft aan de IGP later te willen gaan gebruiken. Als je ook wilt gaan overklokken is een Z68 noodzakelijk.

Voor de rest, kudos voor het systeem.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Flex
  • Laatst online: 09-03 13:03
Waarom niet een Z77 board met een INTEL 3570K, zoveel duurder is deze combo niet.

- pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M
- pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
MartijnLoarne schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:06:
Verder is de kast natuurlijk mooi, maar duur. De CM690 II Advanced USB 3.0 en de Corsair 400R zijn ook mooie kasten, en iets goedkoper. Voor de rest heb je je huiswerk goed gedaan en een mooi systeem samengesteld. Geheugen past ook prima onder de koeler :)
Zoals aangegeven, misschien wil ik nog wat dingetjes gaan doen met de IGP, vandaar z68.

Voor de kast heb je een goed punt, ik heb geen hele dure kast nodig en het uiterlijk van de 500r doet me bij nader inzien eigenlijk ook niet zo heel veel. De CM690 II Advanced USB 3.0 en 400R zijn goede keuzes alleen bij de CM690 II doet de blauwe led fan mij anders beslissen :'( De 400R is in principe het kleinere broertje van de 500r en die keuze is misschien een overhaaste keuze geweest. Ik denk dat bezuinigen op de kast een goed idee is, daarom ga ik denk ik voor de Antec ONE. Koelprestaties zijn goed en cable management opties zijn aanwezig.

Door deze bezuiniging kan ik misschien kijken naar Ivybridge processoren hoewel het mij niet echt zint dat de IHS op Ivybridge processoren ronduit slecht contact maakt met de core. Ik ben wel een tweaker die er dan alles uit wil halen en waarschijnlijk de IHS mod gaat doen om lagere temps te krijgen en dat wil ik mezelf niet aandoen eigenlijk :P (Stress! niet mollen dat ding!)

Zo ziet het er nu uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 252,90€ 252,90
1Antec One€ 46,87€ 46,87
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 193,30€ 193,30
1Samsung 830 series 128GB€ 91,50€ 91,50
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 44,30€ 44,30
1Gigabyte GA-Z68AP-D3€ 83,70€ 83,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,52

Is het het waard om voor de 3570k i.s.m. een Z77 bord te gaan? Ik zit hierover namelijk erg in dubio, Ivybridge wordt aanzienlijk warmer.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:07
Die videokaart is wat lastig te krijgen voor dat geld, bij pixmania is de after-sales erg slecht en bij playmasters hoor ik ook dat er producten in back-order staan zonder dat de koper hiervan op de hoogte wordt gesteld.
Je kijkt dus al gauw naar 290-300 euro, waarbij er misschien betere keuzes zijn (een veel goedkopere pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 of een pricewatch: Sapphire HD7950 misschien).

De 2500k zou ik gewoon doen, die is zeker met OC niet merkbaar slechter dan de 3570 (en misschien zelfs beter).
Een Z77 moederbord zou ik wel aanraden, je gekozen Z68 bord heeft bijvoorbeeld al geen usb3 headers voor de front sub3 van de behuizing.
Daarnaast hebben Z77 iets meer toekomst mogelijkheden (pcie3) en kosten ze niet meer (afhankelijk van type en grootte).

• M4gick
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2025
mitsumark schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:13:
Die videokaart is wat lastig te krijgen voor dat geld, bij pixmania is de after-sales erg slecht en bij playmasters hoor ik ook dat er producten in back-order staan zonder dat de koper hiervan op de hoogte wordt gesteld.
Je kijkt dus al gauw naar 290-300 euro, waarbij er misschien betere keuzes zijn (een veel goedkopere pricewatch: Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 of een pricewatch: Sapphire HD7950 misschien).

De 2500k zou ik gewoon doen, die is zeker met OC niet merkbaar slechter dan de 3570 (en misschien zelfs beter).
Een Z77 moederbord zou ik wel aanraden, je gekozen Z68 bord heeft bijvoorbeeld al geen usb3 headers voor de front sub3 van de behuizing.
Daarnaast hebben Z77 iets meer toekomst mogelijkheden (pcie3) en kosten ze niet meer (afhankelijk van type en grootte).
Binnenkort kirjgen meer shops deze prijs, aan de TS: wacht nog even, prijzen van videokaarten gaan dalen :)

nieuws: AMD verlaagt prijzen HD 7000-serie

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:02
De blauwe led fan kan je gewoon uitzetten bij de CM690? er zit zelfs een knopje ingebouwd om hem uit te zetten :P

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07-2025
Ik zit net ff de eerste specs te bekijken, maar het mobo wat daar staat heeft 4x 1.5V dimm slots terwijl het Kingston geheugen 1.65V wil hebben. Gaat dit geen problemen opleveren?

Seriously? Nope, not a bit...

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:51
Bij de memory support list van het moederbord staan deze reepjes niet in, de Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX (vergelijkbaar, ook 1.65V) wordt wel gewoon ondersteunt. Volgens mij moet het geen probleem zijn.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3897#ov
http://download.gigabyte....mb_memory_ga-z68ap-d3.pdf

5700X | RX 6600

Pagina: 1