• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:33
Hallo

Ik heb een HTPC aangesloten op een samsung UE50D5003
Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" aanvink in XBMC krijg ik nogal schokkend beeld bij een 1080p24 film met een framrate van 23,976 pfs. Ik zie de TV switchen van 1920*1080@60Hz naar 1920*1080@24Hz. Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" niet aanvink blijft de TV staan op 60Hz maar ik lees dat er dan 3:2 pulldown wordt gebruikt wat geen 100% vloeiend beeld zou geven. Zou ik de oorzaak moeten zoeken bij mijn TV of bij de HTPC (XBMC op win7 rond de AMD A4-3400). Enkele vragen waarop ik geen antwoord vind:
  • Kan de TV overweg met beeldmateriaal met een framerate van 24fps? Doet de TV conversie naar een andere framerate?
  • kan de TV overweg met beeldmateriaal met een framerate van 23,976fps? Doet de TV conversie naar een andere framerate? Of ondersteunt de tv enkel een input van 24Hze en geen 23,976Hz waardoor ik schokkend beeld heb?
  • Ik heb ergens gelezen dat sommige TV's de mogelijkheid hebben uit een 60Hz input signaal te analyseren of 3:2 pulldown gebruikt is. Zoja, dan kan de TV het inputsignaal terug omvormen naar de originele frequentie. Beschikt de genoemde TV over deze functionaliteit?
  • Als ik de optie "Sync playback to display" aanvink in XBMC heb ik wel terug vloeiend beeld in de 24Hz modus van de TV. Hoe kan XBMC nu weten welke op welke refreshrate de TV is ingesteld?
Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid brengen want ik lees veel tegenstrijdige posts op het net.

PS: ik heb gisteren de firmare van de TV upgedated en zal vanavond nog eens testen of het probleem opgelost is.

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:11
Ik zie in de handleiding of specificaties overigens niet nadrukkelijk vermeld dat de tv 24p ondersteuning heeft (kan zijn dat ze dat tegenwoordig niet meer melden) dus dit is eigenlijk antwoord op je eerste drie vragen ;-)

HDMI kan resolutie informatie etc meezenden dus daarom weet xbmc welke instellen etc de tv kent..

Heb je al geprobeerd om andere beeldinstellingen te proberen zoals film of game modus? Ik kan zo verder geen opties bedenken bij dit model die je in of uit moet schakelen. Wel ben ik benieuwd naar het effect van je firmware update :-)

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:33
EINDELIJK een oplossing gevonden :) :).
Standaard stonden de instellingen op de grafische kaart op 1920*1808 60Hz. Als ik deze op 24Hz instel is het probleem opgelost.
-Als ik nu een film afspeel van 24fps, gebeurt er niks. Allé, de TV schakelt niet over naar een andere frequentie.
-Als ik een film afspeel van 23,976 fps, schakelt de TV naar 24Hz. Er zijn blijkbaar 2 verschillende "24Hz" auto instellingen/profielen. 1080*1920@24Hz verschijnt nu enkel als ik een film afspeel met een framerate van 23,976fps. Als ik de film dan terug stop verschijnt er terug 1080*1920@24Hz. Dit zal nu de andere 24Hz zijn (werkelijk 24Hz en geen 23,976) zoals ingesteld in ATI CCC.
-Als ik een film van 50fps afspeel, schakelt de tv over naar 1080*1920@50Hz
-enz.

Ik heb maar met enkele films getest maar het blijkt op het eerste zicht toch te werken. Ben nu eens benieuwd of ik in het vervolg nog de telecline judder ga hebben tijdens het afspelen van een film.

Firmwareupdate heeft geen oplossing geboden. Default instellingen veranderen van 60Hz naar 24Hz was de oplossing.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem zou moeten zoeken (zodat ik eventueel een bug report kan doen). Ofwel is het ATI CCC, ofwel de TV ofwel XBMC. Het is toch maar bizar. Welk element in de keten bepaalt eigenlijk de uiteindelijke refreshrate (24Hz vs 23,976Hz)? XBMC of ATI CCC?

ATI en Samsung zouden toch wel wat meer informatie mogen geven. Ik heb uren gezocht naar informatie over de ondersteunde formaten en het verschil tussen 24fps en 23,976fps maar ik kan echt niet veel vinden. Kan iemand wat duidelijkheid scheppen? Of een link naar een boek of etc. met voldoende informatie. Ik zou nu wel eens willen weten welke protocollen (en gebruikt software in windows, linux, grafische kaarten) en etc er allemaal gebruikt worden voor HDMI.
Schizo007nl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:30:
Ik zie in de handleiding of specificaties overigens niet nadrukkelijk vermeld dat de tv 24p ondersteuning heeft
De tv ondersteund dus blijkbaar 24p, 25p, 60p en de standaard frequenties rond deze (23,976Hz, 59,xxxHz)
Schizo007nl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:30:
Heb je al geprobeerd om andere beeldinstellingen te proberen zoals film of game modus? Ik kan zo verder geen opties bedenken bij dit model die je in of uit moet schakelen. Wel ben ik benieuwd naar het effect van je firmware update :-)
In de TV kan ik niets instellen van game- of filmmodus. Ik kan wel bepaalde beeldinstellingen kiezen, maar dan veranderen enkel de helderheid en etc.

[ Voor 25% gewijzigd door TomVH2 op 19-07-2012 22:33 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:33
Even als generieke tip, mocht iemand ooit dit topic tegenkomen met ongeveer hetzelfde probleem dan behoor je in ieder geval: "Gemaximaliseerd venster in plaats van volledig scherm" uit te zetten. Ook is het belangrijk om Vertical Blank Sync tijdens het afspelen (of altijd) aan te hebben. Zo heb ik al een aantal keer dit probleem kunnen oplossen :).