Hallo
Ik heb een HTPC aangesloten op een samsung UE50D5003
Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" aanvink in XBMC krijg ik nogal schokkend beeld bij een 1080p24 film met een framrate van 23,976 pfs. Ik zie de TV switchen van 1920*1080@60Hz naar 1920*1080@24Hz. Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" niet aanvink blijft de TV staan op 60Hz maar ik lees dat er dan 3:2 pulldown wordt gebruikt wat geen 100% vloeiend beeld zou geven. Zou ik de oorzaak moeten zoeken bij mijn TV of bij de HTPC (XBMC op win7 rond de AMD A4-3400). Enkele vragen waarop ik geen antwoord vind:
PS: ik heb gisteren de firmare van de TV upgedated en zal vanavond nog eens testen of het probleem opgelost is.
Ik heb een HTPC aangesloten op een samsung UE50D5003
Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" aanvink in XBMC krijg ik nogal schokkend beeld bij een 1080p24 film met een framrate van 23,976 pfs. Ik zie de TV switchen van 1920*1080@60Hz naar 1920*1080@24Hz. Als ik de optie "Adjust display refresh rate to match video" niet aanvink blijft de TV staan op 60Hz maar ik lees dat er dan 3:2 pulldown wordt gebruikt wat geen 100% vloeiend beeld zou geven. Zou ik de oorzaak moeten zoeken bij mijn TV of bij de HTPC (XBMC op win7 rond de AMD A4-3400). Enkele vragen waarop ik geen antwoord vind:
- Kan de TV overweg met beeldmateriaal met een framerate van 24fps? Doet de TV conversie naar een andere framerate?
- kan de TV overweg met beeldmateriaal met een framerate van 23,976fps? Doet de TV conversie naar een andere framerate? Of ondersteunt de tv enkel een input van 24Hze en geen 23,976Hz waardoor ik schokkend beeld heb?
- Ik heb ergens gelezen dat sommige TV's de mogelijkheid hebben uit een 60Hz input signaal te analyseren of 3:2 pulldown gebruikt is. Zoja, dan kan de TV het inputsignaal terug omvormen naar de originele frequentie. Beschikt de genoemde TV over deze functionaliteit?
- Als ik de optie "Sync playback to display" aanvink in XBMC heb ik wel terug vloeiend beeld in de 24Hz modus van de TV. Hoe kan XBMC nu weten welke op welke refreshrate de TV is ingesteld?
PS: ik heb gisteren de firmare van de TV upgedated en zal vanavond nog eens testen of het probleem opgelost is.