Telenet Fibernet en grootverbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398789

Topicstarter
Hallo,

Een vraag aan de Belgische users gericht:

Ik schakel vanaf morgen over naar Fibernet en er zijn toch een paar verwarrende zaken waar ik geen duidelijk antwoord op vond. Indien jullie dit antwoord wel hebben....

Normaal morgenvoormiddag Fibernet (nieuwe modem), ik heb gisteren dus mijn volledige telemeter er nog doorgesleurd, waardoor ik op smallband zit nu. Ik kreeg echter een foutpagina (ik kon niet selecteren of ik vrij wou surfen op full speed of smallband). Helpdesk gebeld en zij konden het aanpassen, maar ze meldden me ook dat ik nu al een grootverbruiker ben (door gisteren zowat 80-90gb te downloaden). Op zich al vreemd dat ik met (nog steeds) Basic Internet als grootverbruiker kan worden beschouwd ...

Ik weet van grootverbruik dat het dagelijks berekend wordt en afhankelijk is van dat gemiddelde, en dat je dan op de drukkere periodes op lagere snelheid wordt gezet. Het reset ook elke maand zoals telemeter. Vanaf 150GB meldden ze ook ergens.

1) Zijn de snelheden van een grootverbruiker 's avonds constant? Hoeveel je ook download?
2) Is het een nadeel (buiten de snelheid) om een grootverbruiker te zijn als je 's avonds enkel surft en af en toe een game speelt?
3) Doorgaand op de eerste vraag, als de grootverbruikers-snelheid voor elke grootverbruiker hetzelfde is, en die snelheid nog mee valt (zie tweede vraag), dan maakt het in feite niet uit hoeveel je download en wanneer?
4) Rekening houdend met de vragen hierboven, moet je dan ook rekening houden dat best je grote hoeveelheden vlak voor de reset plant?
5) Hoe werkt Telenet met p2p? is dat 's avonds trager, of doorgaans als grootverbruiker?

Alvast bedankt voor nuttige info.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 398789 op 19-07-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 09:57
Misschien wat laat, maar toch...
Dit haal ik puur uit de Klantenservice pagina's van Telenet:
  1. Er is volgens hen altijd een minimum gegarandeerde snelheid van 512 Kbps, de snelheden zouden dus nog constant (laag) moeten zijn.
  2. Er zijn verder niet meteen negatieve effecten voor zover ik kan zien.
  3. De tijd waarop je download bepaalt hoe zwaar deze doorweegt om je op "grootverbruik" te zetten.
  4. Je kan inderdaad best grote downloads voor de reset uitvoeren. Die grootverbruik status gaat namelijk gereset worden dan en dan zit je maar voor korte tijd op verminderde snelheid bezig.
  5. Over het algemeen merk ik persoonlijk dat p2p downloaden niet speciaal beperkt wordt, maar het uploaden vrij traag gaat. De downloadsnelheid lijkt me mee te gaan met de downloadsnelheid van gewone bestanden.

Coördinator van de Waze Belux Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamiko
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 12:13
Hi,

Mijn ervaringen met Telenet en grootverbruik: zeer wisselvallig.

Ik download vooral 's nachts in de zgn. rustige perioden, maar de snelheid schommelt dan heel sterk. Wanneer ik meerdere speedtests uitvoer, heb ik bijna constante hoge downloadscores, maar in de downloadapp zelf kom ik daar bij lange na niet aan (slechts tussen de 30-50%) of ze fluctueert.

Het plannen van grote hoeveelheden vlak voor een reset doe ik altijd, om zo mijn 'tegoed' aan volume zo optimaal mogelijk te gebruiken binnen de aanrekenperiode. Ik merk dan echter vaker, dat als ik bv 100 Gb overheb, dit opeens terugvalt naar 30 Gb, ook in de rustige uren, als ik misschien maar 10 Gb heb gedownload.

P2P gebruik ik niet of nauwelijks, maar wel nieuwsgroepen. Telenet doet hier wel degelijk aan traffic shaping, zie ook hun toelichting daarover http://klantenservice.telenet.be/content/telenetnetwerkbeheer.

Echter, ik gaf hierboven al aan, dat ik vnl. usenet gebruik en daar ook kamp met wat op traffic shaping lijkt. Ik heb Telenet hierover gemaild en kreeg een vaag antwoord over verdelen van bandbreedte met verwijzing naar P2P gebruik. Niet erg serieus dus, want ik gaf duidelijk aan, dat ik nieuwsservers gebruik, die volgens hun eigen uitleg buiten de verdeling vallen. Tevens heb ik er last van in de rustige perioden, wat dus ook in tegenspraak is met hun uitleg over optimaal gebruik maken van veel downloadvolume in combinatie met maximale snelheid.

Tot slot, qua volume zit ik maandelijks tussen de 250-350 Gb, duidelijk meer dus dan de 150 Gb waar jij het over hebt. Nogmaals, dit bereik ik met downloads in rustige uren. Een reset omwille van een kaap van 150 Gb is dus niet noodzakelijk het geval, als dit in rustige perioden gehaald wordt.

Kortom, je verwardheid deel ik volkomen, zeker wanneer je van Telenet ook geen duidelijke antwoorden krijgt nav je vragen. Ze spreken zichzelf tegen - of maken het bewust verwarrend. Als klant sta je in de kou, want je bent volledig afhankeliijk van de willekeur van Telenet.

En ja, ik overweeg over te stappen naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pristina
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-02 21:13
Gegroet,

Na een verhuis in 2014 ben ik terug overgestapt van Scarlet ADSL naar Telenet. Bij Telenet heb ik een Whoppa account (Internet Fiber 200). Dit is volgens Telenet wat ze noemen een account met onbeperkt datavolume. Als je echter verder gaat lezen dan je neus lang is, merk je al snel dat onbeperkt datavolume toch ook beperkingen heeft (cfr. FUP Telenet).

Als je onder Mijn Telenet, in de Telemeter, de link Onbeperkt surfen? aanklikt wordt er iets meer uitleg verschaft. Volgens hun FUP word je binnen een Whoppa account opgemerkt als intensieve gebruiker zodra je meer dan 750 GB verbruikt tijdens de piekuren (12 - 24 uur).Je surft dan tijdelijk minder snel tijdens piekuren (10 Mbps downstream en 1 Mbps upstream), maar behoudt je onbeperkt volume. Voor wat betreft de daluren valt weer de term onbeperkt surfen wat alweer vrij vaag is. Ik heb mij altijd laten wijsmaken dat downloads tijdens de daluren slechts voor een 1/5 meetellen voor je maandelijks volume?? Of dit effectief waar is weet ik eerlijk gezegd niet? Ik heb Telenet via een contactformulier hierover gecontacteerd maar nog steeds geen antwoord ontvangen.

Stel dat het volume 's nachts ook aan dezelfde banden ligt als het donwloaden tijdens de piekuren dan beschik je maandelijks over zo'n slordige 1,5 TB aan maandelijks datavolume. Ik snap ergens wel dat Telenet zijn infrastructuur wil beschermen maar ik vind persoonlijk downloadlimieten iets dat niet meer van deze tijd is. Nu ja iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over. Telenet heeft steeds zijn downloadvolume berekend op het gemiddeld verbruik van hun gebruikers. Ik zou graag voor een business account bij Telenet gaan maar ik weet niet of je daar als particulier in aanmerking voor kan komen?

Tot een dikke week of twee geleden kwam ik vrij gemakkelijk aan een downloadsnelheid tot maximum 12 à 13 Mb/s tijdens de piekuren. Als ik nu maximum 5 Mb/s tijdens de piekuren haal mag ik al gelukkig zijn. 's Nachts wanneer het normaliter toch de kalmste periode zou moeten zijn zijn de snelheden heel variabel en vaak een dikke ramp. Zondag kon ik om 4 uur 's ochtends amper snelheden halen van tussen de 1 en 3 Mb/s en dat is vrijuit belachelijk voor een bedrijf dat zich de titel aanmeet van het snelste internet van Vlaanderen te zijn en neen ik heb mijn maandelijks volume niet overschreden.

Uit rede van dit probleem heb ik de Telenet helpdesk gecontacteerd. Ze zagen blijkbaar het probleem en ze hadden het op afstand voor mij opgelost. Helaas zit ik nog steeds opgescheept met het probleem van die lage en variabele snelheden.

Tijdens het geprek merkt de helpdeskagent beleefd op dat ik heel veel per maand betaal voor mijn Telenet aansluiting. Hij lichtte mij in over een de nieuwe formule namelijk Telenet Wigo. Hij zou mijn vandaag terug contacteren maar ik heb nog niemand van Telenet aan de lijn gehad. Ik heb die Wigo accounts eens bekeken.

Met het eerste account betaal ik effectief een dikke € 40 minder per maand. Hierdoor word ik echter beperkt tot een maandelijks datavolume van 200 Gb/maand. Met het tweede account bespaar ik zo'n dikke € 20 met behoud van het huidige datavolume. Met het derde account bespaar ik maandelijks een paar €. Ik weet nog niet of ik op hun aanbod ga ingaan. Ik vind het verdacht dat ze die formule zo hard aan het pushen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Laatst online: 04-07 15:18
Pristina schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:35:
Ik heb mij altijd laten wijsmaken dat downloads tijdens de daluren slechts voor een 1/5 meetellen voor je maandelijks volume?? Of dit effectief waar is weet ik eerlijk gezegd niet? Ik heb Telenet via een contactformulier hierover gecontacteerd maar nog steeds geen antwoord ontvangen.
Ik denk dat dit veranderd is en dat je nu echt onbeperkt kunt downloaden tijdens de daluren. Je hebt eigenlijk alleen nog een 750GB limiet tijdens de piekuren.

bron: https://www2.telenet.be/n.../wat-is-onbeperkt-surfen/

Zou iemand dit kunnen bevestigen? Anders zit ik wel met een groot probleem de coax kabel is net aangekomen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenBE op 13-09-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pristina
Ik ben vanmiddag door iemand van Telenet telefonisch gecontacteerd. Enerzijds omwille van mijn Telenet perfomatieprobleem alsook over mijn vraag qua downloads tijdens de daluren. Voor het performatieprobleem mag ik eerstdaags het bezoek van een technieker verwachten. Hopelijk is het dan opgelost want dit is no fun.

In verband met de downloads liet hij verstaan dat de limiet van 750 GB tijdens de piekuren effectief toegepast wordt in overeenstemming met de FUP van Telenet en dat je bij overschrijding effectief tijdens de daluren op smallband komt te staan tot op het einde van uw afrekeningsperiode. Hij liet verder ook weten dat tijdens de daluren onbeperkt ook echt onbeperkt is. Op dat vlak kan ik de medewerker van Telenet enkel op zijn woord geloven. Jammer want ik had dat eigenlijk graag op papier gezien.

Ten andere heb ik gelezen dat een gebruiker die door Telenet opgemerkt wordt als intensieve gebruiker enkel tijdens de piekuren op smallband gezet wordt met behoud van zijn of haar onbeperkt volume. Blijkbaar kan een gebruiker die als intensieve gebruiker door Telenet gespot wordt tijdens de daluren op de normale snelheden rekenen. Dit op voorwaarde dat je uiteraard over een abonnement met onbeperkt datavolume beschikt. Ik heb momenteel een externe HDD van 4TB dus ik kan geen tientalle TB's downloaden. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Pristina op 13-09-2016 19:59 ]

• GoldenBE
  • Laatst online: 04-07 15:18
Pristina schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:52:
In verband met de downloads liet hij verstaan dat de limiet van 750 GB tijdens de piekuren effectief toegepast wordt in overeenstemming met de FUP van Telenet en dat je bij overschrijding effectief tijdens de daluren op smallband komt te staan tot op het einde van uw afrekeningsperiode.
Volgens hun website word je alleen tijdens te piekuren op 10/1 Mbps gezet. Dit klop dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pristina
Ik heb een Telenet Whoppa account. In zo'n Whoppa bundel zit als internetoplossing Inter Fiber 200 en dat is een account met onbeperkt datavolume. Het datavolume loopt zoals je weet over de periode van een maand. In mijn geval wordt mijn Telenet Telemeter iedere 6de van de maand op 0 gedraaid. Voor u kan dat een andere dag van de maand zijn. Dat is afhankelijk van uw aanrekeningsperiode.

Als ik dus tijdens de piekuren (van 12 tot 24 uur) meer dan 750 Gb aan datavolume verbruik dan zal mijn snelheid van mijn verbinding, tijdens de piekuren, tot de volgende zesde van de maand aan banden gelegd worden. Dit is tevens het geval voor de toegang tot Wi-Free tijdens de piekuren.

Tijdens de daluren (van 24 - 12 uur) zou je aan normale snelheid moeten kunnen surfen. Dit werd begin van de week door een medewerker van Telenet telefonisch bevestigd. Er is vandaag een technieker van Telenet mijn verbinding komen nakijken en ook hij heeft dit bevestigd.

Telenet gebruikers die een internet pack hebben met een vast maandelijks datavolume gaan op smallband vanaf het moment dat ze 100% van hun maandelijks datavolume verbruikt hebben. Je kan verder gratis surfen aan een tragere snelheid tot aan de nieuwe aanrekeningsperiode.. Voor gebruikers met zo'n account bestaat de mogelijk om toch aan volledige snelheid te surfen tot aan de nieuwe aanrekeningsperiode door extra volumeblokken te kopen. Let wel hier zit een addertje onder het gras. Als je extra datavolume aanvraagt blijft Telenet die maandelijks aanrekenen tot je dat extra volume zelf terug annuleert. Die volumeblokken vervallen niet automatisch bij de volgende aanrekeningsperiode.

Ter info Whoppa, Wigo 5 GB & Wigo 10 GB zijn de enige accounts met onbeperkt maandelijks datavolume (Fiber 200). De overige accounts hebben een beperkt maandelijks volume. Om u een idee te geven het Wigo 2 GB account heeft een maandelijks datavolume van 250 GB. Behoudens vergissingen hebben accounts zoals Whop, Fiber 100 en Basic Internet een maandelijks datavolume van 150 Gb.

[ Voor 83% gewijzigd door Pristina op 16-09-2016 05:03 ]

Pagina: 1