Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lastige ruimte, strakke home cinema setup gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Beste mede-tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede home cinema setup, maar ik heb te maken met een lastige woonkamer. De ruimte is een vide van 8 meter lang en 6 meter breed (excl. een open keuken). Mijn 46 inch tv hangt tussen 2 ramen (+/- 140cm breed) in op de muur in de breedte. Er omheen is een zithoek gemaakt, maar de achterste bank staat dus midden in de ruimte. Achter de bank is een eethoek. De muren in de lengte zijn niet egaal. Aan de linkerzijde zit een dubbele deur. Aan de rechterzijde een oude boeren openhaard (een joekel). Ik heb (stom stom) geen kabelgoten in mijn vloer laten leggen naar de achterste bank toe. Er is hier ook geen stroomvoorziening. Ik wil geen kabels over mijn vloer laten lopen.

Ik kijk echter wel veel films en series en ik wil daarbij graag een goed surround geluid hebben. Ik luister ook wel veel muziek maar ik ben niet super kritisch m.b.t. geluidskwaliteit. Ik had in mijn vorige huis bijvoorbeeld een logitech z5500 set.

Mijn tv hangt strak op de muur en de kabels zijn weggewerkt in een uitgefreesde goot. Ook het mediacenter zie je niet want dat hangt achter de tv. Ik hou van een strakke minimalistische uitstraling en wil liever geen tv meubel.

Ik overweeg nu een soundbar met een draadloze subwoofer, maar ik lees dat de surround weergave nooit zo goed is als 5.1. Bovendien is het een hele grote ruimte en zijn de muren niet egaal dus kan de weerkaatsing wel eens slecht zijn.

Alternatief is om toch een volledige 5.1 set te nemen, maar dan ontkom ik volgens mij niet aan een tv-meubel (voor een receiver en center speaker). Ook moet ik dan een oplossing vinden om speakers op de achtermuur (6 meter verder) te krijgen zonder speakerdraden.

Hoe zouden jullie dit dilemma oplossen en wat zou jullie aankoopadvies zijn? Bedankt voor de hulp!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aankoopadvies: ga voor een goede 5.1 set luisteren. Bepaal je budget, koop in eerste instantie een hifi-meubel bij Ikea en kijk daarna verder.
Qua kabels: Je hebt tegenwoordig holle plinten waar je kabels in weg kunt werken, werkt prima :)

Qua akoestiek: koop een receiver met Audissey (of variant daarop) aan boord. Denk aan Denon, Marantz, Onkyo, etc. Die regelen zichzelf in en dan heb je meteen de akoestiek goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kasj
[b]The Eagle schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:35:
Qua kabels: Je hebt tegenwoordig holle plinten waar je kabels in weg kunt werken, werkt prima :)
Ik heb een natuurstenen vloer met natuurstenen plinten, dus dat werkt helaas niet.
Qua akoestiek: koop een receiver met Audissey (of variant daarop) aan boord. Denk aan Denon, Marantz, Onkyo, etc. Die regelen zichzelf in en dan heb je meteen de akoestiek goed :)
Da's wel een goede tip. Probeer ik op te letten. Zat al een beetje te oriënteren op een slim receiver. Wil liever geen bakbeest. Kan ik misschien nog wel op een zwevende plank kwijt dan.

• The Eagle

The Eagle

Ik zit me net ineens te bedenken: er bestaan ook draadloze rearspeakers. Een vriend van me heeft die dingen, is van Samsung geloof ik. Overigens zijn die dingen met infrarood verbonden meen ik - geen zichtlijn betekent dan geen geluid achter. Maar dat is op te lossen :) Hij woont wel in de USA, dus wellicht hier niet in NL te krijgen - maar dan is er altijd nog de grijze import ;)

Denk dat zoiets nog de beste oplossing voor je zal zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-11 19:02
The Eagle schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:37:
Ik zit me net ineens te bedenken: er bestaan ook draadloze rearspeakers. Een vriend van me heeft die dingen, is van Samsung geloof ik. Overigens zijn die dingen met infrarood verbonden meen ik - geen zichtlijn betekent dan geen geluid achter. Maar dat is op te lossen :) Hij woont wel in de USA, dus wellicht hier niet in NL te krijgen - maar dan is er altijd nog de grijze import ;)

Denk dat zoiets nog de beste oplossing voor je zal zijn.
Ze bestaan er ook met Bluetooth. Al minstens 5 jaar op de Nederlandse markt. Een vriend had een draadloze versie van speakers soortgelijk aan de Logitech Z5500 set. Stroom zullen ze uiterarad wel moeten hebben, dus of het veel op lost als de bank midden in de kamer staat denk ik niet :)

• The Eagle

The Eagle

BT is leuk, maar bedenk wel dat BT een max bereik heeft van een meter of 10, en op het einde waarschijnlijk zijn volledige signaal niet meer heeft ;) En zijn woonkamer is een meter of 8 diep...

• Kasj
Teufel heeft wat van deze oplossingen. Ze noemen hun draadloze systeem rearstation 4. Bijvoorbeeld: http://www.teufelaudio.nl...eless-5.1-set-p10129.html

Wel is het dan zo dat de achterspeakers een meter of 4 achter mijn bank komen te staan. Daar zit namelijk weer een muur en heb ik stopcontacten. Is die 4 meter een probleem?

In combinatie met een slimline receiver zou dit wel eens goede oplossing kunnen zijn qua setup. Deze set vind ik alleen veel te duur.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-11 13:58

icecreamfarmer

en het is

Kasj schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:20:
Teufel heeft wat van deze oplossingen. Ze noemen hun draadloze systeem rearstation 4. Bijvoorbeeld: http://www.teufelaudio.nl...eless-5.1-set-p10129.html

Wel is het dan zo dat de achterspeakers een meter of 4 achter mijn bank komen te staan. Daar zit namelijk weer een muur en heb ik stopcontacten. Is die 4 meter een probleem?

In combinatie met een slimline receiver zou dit wel eens goede oplossing kunnen zijn qua setup. Deze set vind ik alleen veel te duur.
Als je een versterker hebt die zichzelf inregelt dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Die zal gewoon de rears wat luider laten spelen zodat het op de luisterplek goed uitkomt.
Sta je ergens anders dan zal het wel te luid zijn.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• The Eagle

The Eagle

Kasj schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:20:

Definieer "te duur" ;)

Kortom: wat is je budget? Dat adviseert wat lastiger.

Oh ja: en je zoekt iets specifieks / hebt specifieke wensen. Hoe je het ook went of keert: dat kost je per definitie meer als normaal. Maar 1500 euro voor een setje alleen om dat het wireless is, is idd bezopen, dat ben ik met j eens ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 20-07-2012 14:06 ]

• Kasj
Budget is relatief. Ik kan altijd wat langer doorsparen natuurlijk. Maar op zich zou ik wel binnen de 1000 euro willen blijven.
Pagina: 1