Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:47
Mijn zoon heeft bij het verwijderen van een videokaart per ongeluk zijn pci-e slot beschadigd. Op de foto is goed te zien dat de pinnetjes verbogen zijn. Hij heeft het nog niet aangedurfd de videokaart erin te stoppen en de pc te booten. Lijkt mij het beste om er gewoon een kaart in te duwen en te kijken of die werkt, er kan toch niet heel veel mis gaan of ....? Als ik de foto zie vrees ik het ergste, wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/40314859/31ed9227cffb62a2b96cf39e9a07d065.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Ik zou het niet riskeren.

Normaal als bepaalde pinnen niet zijn aangesloten werkt je PCI-e slot gewoon op een lagere snelheid (denk bijv aan plakband op je PCI-e connector van je videokaart, om zo lagere snelheden te testen).
Maar gezien hier bepaalde pinnen scheel zitten, en dan contact maken met de verkeerde pinnen op je kaart heb je grote kans op kortsluiting en kun je je videokaart mogelijk om zeep helpen.

Als je toch het bord wil gebruiken, zou ik het PCI-e slot eronder pakken en kijken of dat werkt.

offtopic:
Overigens "knap" dat je een PCI-e slot zo kan beschadigen bij het verwijderen van een videokaart. Is mij nog nooit gelukt bij een uitbreidingsslot (van VLB, ISA, PCI, AGP, en PCI-e, nooit wat beschadigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

Oei, dat ziet er niet lekker uit, ik denk niet meer aan zetten, je zou misschien andere dingen stuk kunnen maken door sluiting.

Geen idee of laten vervangen van het slot haalbaare kaart is, maar aangezien het duidelijk een gebruikers fout is, zullen er wellicht kosten aan verbonden zijn. Zou even overleggen met de shop, eerlijk zeggen wat er aan de hand is, dan hoor je wel of reparatie mogelijk is.

Denk eerlijk gezegd gewoon nieuwe halen en deze als leergeld zien...

ed: dat witte klemmetje is een bitch, als je het niet indrukt werkt het als scharnierpunt, dat lijkt hier te zijn gebeurd imo. en ja zelf heb ik ook zo'n plankje, vooral met sli is die van het 2e slot heel lastig te bereiken, zeker in een matx kastje. De 1e valt ook nauwelijks op als er nog een grote tower cooler boven hangt...

[ Voor 25% gewijzigd door Dark op 19-07-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Gezien het kunststof ook beschadigd is lijkt het me sterk dat dit met het verwijderen gebeurd is. Zo te zien is dit al gebeurd bij het plaatsen van de kaart (in het geval hij niet heeft geprobeerd na het verwijderen de kaart weer terug te plaatsen). Je zou de pinnetjes kunnen proberen terug te buigen met een tandarts haakje (of iets wat daar op lijkt). Ik betwijfel echter of dit nog gaat werken gezien de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Zelf zou ik het er niet meer op wagen. De kosten voor het vervangen van het moederbord kan je misschien maar beter accepteren dan dat je ook je videokaart nog stukmaakt..

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
ik zou de kaart zelf even goed kontroleren op beschadigingen, en als die er niet zijn, de kaart gewoon in het andere slot stoppen.

kontroleer ook of er geen pinnetjes in het kapotte slot sluiting met elkaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Buig de pinnetjes recht, zodat ze in elk geval niet met andere pinnen contact kunnen maken en duw er dan gewoon een kaartje in.
Ik vraag me trouwens af hoe je dit voor elkaar krijgt, het lijkt erop of hij een klauwhamer gebruikt heeft om die kaart eruit te halen.
Wat je kunt doen als de pinnetjes niet meer goed te krijgen zijn is gewoon een stuk van de slot afzagen en de pinnetjes lossolderen, dan draai je wel op lagere snelheden, maar dan kun je het slot nog wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:16
Hm ik zou me hier niet aan wagen. Wie weet wat je meeneemt als je hem aanzet en het fout gaat. Ik zou het opsturen en laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Thx allemaal, ik heb Asus eerlijk verteld wat er gebeurd is en heb gevraagd of het reparabel is en wat de verwachte kosten zullen zijn. Nu in afwachting van antwoord. Ik neem in ieder geval het bordje van mijn zoon over voor 50 euro (ach die jongen) en hij heeft inmiddels een nieuwe besteld,..voortaan verwissel ik de kaarten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
daddycewl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:30:
Thx allemaal, ik heb Asus eerlijk verteld wat er gebeurd is en heb gevraagd of het reparabel is en wat de verwachte kosten zullen zijn. Nu in afwachting van antwoord. Ik neem in ieder geval het bordje van mijn zoon over voor 50 euro (ach die jongen) en hij heeft inmiddels een nieuwe besteld,..voortaan verwissel ik de kaarten ;-)
Vind het heel wat dat je hem 50 euro geeft voor het slopen van iets, geef je dan niet de verkeerde indruk? :P

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verderf schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:34:
[...]

Vind het heel wat dat je hem 50 euro geeft voor het slopen van iets, geef je dan niet de verkeerde indruk? :P
Een hele verkeerde indruk imo. Je zegt nu zoveel als "Zoon, sloop het maar, papa neemt het wel over van je". Zo leert hij natuurlijk nooit van zijn fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Komop zeg. Jullie zijn niet jong geweest en hebben nooit fouten gemaakt?

Laat dat aan de vader en dus TS over hoe hij dat afhandelt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aZuL2001 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:48:
Komop zeg. Jullie zijn niet jong geweest en hebben nooit fouten gemaakt?

Laat dat aan de vader en dus TS over hoe hij dat afhandelt.
Ja, dat ben ik en ja, ik heb ook de nodige fouten gemaakt. Maar daar moest ik dan zelf de consequenties van dragen. Opvoeden noemen ze dat, maar dat is tegenwoordig, als ik zo om me heen kijk, niet erg done meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Wacht maar totdat jullie zelf kinderen hebben :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Denk dat een nieuw moederbord niet voor 50 euro te krijgen is dus hij lijd sowieso de nodige financiële schade naast de downtime op zijn pc. En om dan Daddycewl slecht vaderschap te gaan verwijten omdat hij zijn zoon een kleine financiële bijdrage doet? Komop zeg...

Even generaliserend: IT'ers haten het als anderen gaan vertellen hoe zij hun werk moeten doen maar vinden het daarentegen doodnormaal om anderen precies te vertellen hoe zij moeten leven.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 19-07-2012 14:13 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:55:
[...]
Ja, dat ben ik en ja, ik heb ook de nodige fouten gemaakt. Maar daar moest ik dan zelf de consequenties van dragen. Opvoeden noemen ze dat, maar dat is tegenwoordig, als ik zo om me heen kijk, niet erg done meer.
Los van dat het nu erg offtopic gaat ben je nu wel erg aan het generaliseren.

We hebben geen info over het hoe wat en waarom in dit geval, en het is ook niet van belang.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddycewl
Kom op jongens! Relax!

Hij moet voor een nieuw moederbord 100 euro zelf bijleggen, flink leergeld toch? En de humiliation van het toch weer bij zijn ouwe pa moeten aankloppen, valt ook niet mee!

Verder is het een ontzettend lieve jongen, die hard werkt voor zijn geld en ook nooit om iets vraagt (behalve bij PC leed), dus ik gun het hem van harte!

Thx voor alle input :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat bord heeft meerdere PCIe sloten, waarom die plank dan vervangen? Zelfs al zou dat slot naar de bagger zijn, pak gewoon een ander slot. Tenzij hij meerdere kaarten in 't ding heeft zitten is het dan nog steeds prima bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:40

Dark

who tweaked the light?

Ben ik wel mee eens, voor iemand die handig is in dat soort dingen is er zeker nog wel eer aan te behalen, en omdat het verder een bijzonder lekker board is voor oc is dat wel de moeite. Wellicht is er zoals je eerder opmerkte dus zelfs wel een kort slot van te maken wat nog op 8x of 4x werkt...

Dus als laten repareren te duur wordt of onmogelijk blijkt, kan je altijd nog bedenken of je dat zelf wilt doen, of dat je hem verkoopt aan iemand die het wil proberen. Weggooien zou ik iig niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

daddycewl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:25:
Kom op jongens! Relax!

Hij moet voor een nieuw moederbord 100 euro zelf bijleggen, flink leergeld toch?
Tip is dat hij niet per se zelfde type nodig heeft. Dit is een duur bord, maar als hij maar een videokaart heeft is de meerwaarde tov een eevoudig So1155 moederbord verwaarloosbaar of simpelweg niet aanwezig. Voor EUR 50 heb je al een bord (met H61 of P61 chipset) dat even goed zal werken. Heb er paar maanden terug eentje in de PC van mijn dochter gestopt, werkt prima. Als ze een flitsender ontwerp wilde mocht ze zelf bijleggen. Had ze geen behoefte aan ;)
En de humiliation van het toch weer bij zijn ouwe pa moeten aankloppen, valt ook niet mee!
:P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
Lol, wat een reacties. Mijn opmerking was grappig bedoelt maar niet iedereen ziet het zo blijkbaar :P

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Pagina: 1