Toon posts:

Draadloze router voor redelijk intensief gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ons studentenhuis bestaat uit 3 huizen (zelfde huisbaas).
We hebben een 50 mbit glasvezel lijn liggen.

Op het modem zit een wlan router aangesloten van sitecom.
En dit is dus de bottleneck. Het is een 300n geval van 2 tientjes.

huis 1: heeft een eigen wlan router die via lan op de router in ons huis is aangesloten.
Deze voorziet 6 mensen van draadloos internet. Die downloaden allemaal wel eens muziek en films.

Huis 2: dit is een studio met 1 persoon. Die maakt gebruik van het draadloze netwerk van de sitecom router.

Huis 3: wij, 4 personen en maken gebruik van de sitecom draadloze n verbinding.

Op de router zitten tevens 2 nasjes aangesloten.

Het probleem is dus dat de sitecom router iedere keer overbelast raakt, het internet/draadloos netwerk klapt eruit. Dit is meerdere keren per dag en het netwerk (draadloos) is ontzettend instabiel als het wel "werkt".

We zoeken nu dus een vervanging maar er is zoveel keuze dat we even niet weten wat de beste is. Ook de pricewatch en de reviews zeggen niet echt welke voor een studentenhuis voor 11 personen geschikt is.

Heeft iemand voor ons een goede aanrader qua draadloze router die stabiel en snel genoeg is?

maximale prijs is 80 a 90 euro.

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 10:14
Ik zou gaan voor de nieuwe Linkys E4200. Deze is vrij stabiel en beschikt over Gigabit LAN poorten wat weer een voordeel is voor de nasjes. Ligt misschien iets boven de genoemde prijs.

Verwijderd

Topicstarter
funkeey schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:36:
Ik zou gaan voor de nieuwe Linkys E4200. Deze is vrij stabiel en beschikt over Gigabit LAN poorten wat weer een voordeel is voor de nasjes. Ligt misschien iets boven de genoemde prijs.
Die zagen wij ook maar is 100 euro en wellicht boven het budget dat sommigen willen betalen.
Ik hoop dat we een klein lijstje van drie routers krijgen die ik kan rond mailen met de voor en tegens zodat mensen kunnen kiezen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Persoonlijk zou ik in zo'n situatie gaan voor een gescheiden router en ap maar dat hakt natuurlijk al flink in je budget.
Anders de 'dag' aanbiedingen in de gaten houden, ik kom daar regelmatig de betere modellen van netgear, linksys en d-link tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 19-07-2012 08:51 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 18:41
Een snelheidsupgrade is ook verkeerd.
Je hebt nu minimaal 13 netwerk devices op een 50 Mbit lijn, dat is 3,8 Mbit bandbreedte per device als alles aan staat. In de avond zal dat vaker voorkomen, vermoed ik.
En volgens mijn ben je nog de smartphones/tablets vergeten mee te tellen...

• maurneo.nl
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 10:57
funkeey schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:36:
Mee eens!
ik heb ook een e4200 en ik moet zeggen het werkt echt top goed draadloos bereik stabiel.
Makkelijk te configureren etc.

Ik zeg doen!

Of een E3200 het werkt echt super fijn.
Je kan beter net wat meer uitgeven dan een crapy sitecom ofzo..

[ Voor 10% gewijzigd door maurneo.nl op 19-07-2012 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
cornfed99111 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:07:
Een snelheidsupgrade is ook verkeerd.
Je hebt nu minimaal 13 netwerk devices op een 50 Mbit lijn, dat is 3,8 Mbit bandbreedte per device als alles aan staat. In de avond zal dat vaker voorkomen, vermoed ik.
En volgens mijn ben je nog de smartphones/tablets vergeten mee te tellen...
ik denk dat er 4 of 5 mensen zijn die flink series en films downloaden waarvan dus 2 nasjes die snachts draaien.
De rest van de gebruikers zal beetje youtube, msn-en en dergelijke.
Die bandbreedte moet genoeg zijn.

ondertussen is er weer onenigheid, nu wil een huis niet meebetalen omdat hun draadloze router wel goed is.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:56
Ik wilde zeggen een DrayTek 2130n, die heeft hardware nat ipv software nat. Maar helaas de prijs zul je helemaal niet vrolijk van worden (+€150,-).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-02 00:01

Koenvh

Hier tekenen: ______

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:23:
[...]

ik denk dat er 4 of 5 mensen zijn die flink series en films downloaden waarvan dus 2 nasjes die snachts draaien.
De rest van de gebruikers zal beetje youtube, msn-en en dergelijke.
Die bandbreedte moet genoeg zijn.

ondertussen is er weer onenigheid, nu wil een huis niet meebetalen omdat hun draadloze router wel goed is.
Is er niet een universeel gedeeld spaarpotje o.i.d.

🠕 This side up

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
[/offtopic...]

Pfff.. ons b'n zunig..... Maximaal 80 euro, te delen met 11 personen (!). Da's minder dan 8 euro, nog geen drie biertjes per persoon. Voor iets wat iedereen dagelijks veelvuldig gebruikt, en waar -in ieder geval sommigen - zich behoorlijk aan ergeren.

Weet je zeker dat iedereen dezelfde klachten heeft? Of is het statement van sommigen "ik heb er nog geen 8 euro voor over" niet een signaal dat het 'probleem' eigenlijk geen probleem is?

/offtopic

Verwijderd

Kijk even op e-bay. Daar worden vaak tweedehands routers of AP's van Cisco, Netgear etc... aangeboden voor redelijke prijzen.

Als het werkt, blijft het nog een lange tijd werken. Er zitten geen "bewegende delen" in, dus het "slijt niet"..

Ik heb een Cisco AP hier hangen. Gewoon perfect. Via een bevriende systeembeheerder de laatste firmware gekregen....

Verwijderd

Topicstarter
BartS12 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:48:
[/offtopic...]

Pfff.. ons b'n zunig..... Maximaal 80 euro, te delen met 11 personen (!). Da's minder dan 8 euro, nog geen drie biertjes per persoon. Voor iets wat iedereen dagelijks veelvuldig gebruikt, en waar -in ieder geval sommigen - zich behoorlijk aan ergeren.

Weet je zeker dat iedereen dezelfde klachten heeft? Of is het statement van sommigen "ik heb er nog geen 8 euro voor over" niet een signaal dat het 'probleem' eigenlijk geen probleem is?

/offtopic
Ik vind zelf niet erg om ff 8 of 10 euro neer te leggen en was al akkoord gegaan.
Nu blijkt dat degene die altijd komt klagen tegen ons heeft gezegd dat de andere 6 het wel goed vonden.
Nu is er dus een groep die over de zeik is dat er zo besloten is dat iedereen akkoord was.

Ons huis heeft al een eigen alternatief netwerk opgezet en nu is er dus een persoon die momenteel een instabiele verbinding heeft.

Haar attitude is een beetje irritant en asociaal dus ik zie er geen nieuwe router komen de eerste tijd :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mocht het alsnog nodig zijn, overweeg de Netgear WNDR3700 met OpenWRT firmware erop. Hardwarematig is dit een zeer goed ding, de default Netgeare firmware is niet echt geniaal, maar met OpenWRT heb je alle opties die je nodig hebt.

Sowieso zou ik voor een situatie met 3 'huizen' (zijn dit niet gewoon appartementen?) aanraden om WiFi per huis apart te regelen en gewoon een centrale router te nemen die niets anders doet dan de binnenkomende verbinding in drieen delen, evt met QoS/capping om te zorgen dat niemand de upstream volledig dichtgooit. Dan aan ieder huis overlaten hoe ze zelf intern willen verdelen en of (en zo ja hoe) daar WiFi bij moet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn drie huizen:
huis1: 4 personen
huis2: 6 personen
huis3: (appartement) 1 persoon.

en allemaal op dezelfde glasvezellijn.

De laatste 2 maanden draait het voor huis2 stabiel omdat die via lan op de router zitten.

Daarbij komt dat door de vakanties er weinig mensen thuis zijn en het dus goed gaat.
Ik denk dat sebtember ze er wel op terug komen.
Op zich hadden wij ook geen problemen maar het gekke is dat wlan van onze router 4 personen aan kan en de 5e gebruiker dus dat ding laat crashen. (spreekwoordelijke druppel).

Nog niet zo erg maar het persoon van het appartement zat ons steeds zo half te beschuldigen dat het onze schuld was terwijl zij gratis gebruik maakte van onze router.

nu mag degene van het appartement zelf dus ff een lan kabel door de muren trekken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
dion_b schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:12:
[..]

Sowieso zou ik voor een situatie met 3 'huizen' (zijn dit niet gewoon appartementen?) aanraden om WiFi per huis apart te regelen en gewoon een centrale router te nemen die niets anders doet dan de binnenkomende verbinding in drieen delen, evt met QoS/capping om te zorgen dat niemand de upstream volledig dichtgooit. Dan aan ieder huis overlaten hoe ze zelf intern willen verdelen en of (en zo ja hoe) daar WiFi bij moet.
Dit.

De internetverbinding zal het qua snelheid wel aankunnen, maar met zoveel cliënts op 1 router/accespoint zit je gewoon aan de limiet.

Loopt er naar ieder huis/appartement een netwerkkabel? Dan kun je gewoon per huis/appartement een router/accespoint ophangen. In het geval van een router wel even opletten dat je dan DHCP uitzet. Daar zorgt de hoofdrouter wel voor namelijk ;)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:09
Regel er 1 met verschillende vlan's en QoS. Hierdoor kun je gewoon per huis een vlan maken en daarmee splitsen. Lijkt me veel makkelijker en goedkoper. Volgens mij geeft netgear 5 port switches die je kunt opdelen in vlans voor 20 euro ofzo. Dan kun je dus zeggen dat ieder huis 16,66 MBit krijgt.

Verder zou ik ook zorgen dat ieder huis een aparte router krijgt...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:09
Ik zou inderdaad een router pakken die beter met veel connecties tegelijk om kan gaan. De genoemde Linksys E4200 is zo'n router die prima heel veel verbindingen tegelijk aan kan.
Verder zou ik zoveel mogelijk apparaten via een kabel aansluiten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:13:
[...]

Dit.

De internetverbinding zal het qua snelheid wel aankunnen, maar met zoveel cliënts op 1 router/accespoint zit je gewoon aan de limiet.

Loopt er naar ieder huis/appartement een netwerkkabel? Dan kun je gewoon per huis/appartement een router/accespoint ophangen. In het geval van een router wel even opletten dat je dan DHCP uitzet. Daar zorgt de hoofdrouter wel voor namelijk ;)
daar zeg je wat.
volgensmij is op de router van het huis van 6 man wel een DHCP server actief.
en uiteraard op de router die direct aan het modem hangt.
Kan dit storingen veroorzaken?
Pagina: 1