Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Front panel herkent headset niet

Pagina: 1
Acties:

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 21:11
Ik heb de pricewatch: Thermaltake Level 10 GT met pricewatch: Asrock X79 Extreme6/GB (Game Blaster bundel)

De USB poorten en de aan/uit/reset etc. knoppen werken. Alleen de headset+microphone kabels aansluitingen lijken niet te werken. De speakers blijven gewoon geluid produceren en de headset doet niets.

Bekabeling:
Ik heb alle kabels x keer nagekeken. Volgens de moederboard en kast manuals klopt de bekabeling. Het moederboard ondersteund alleen HD audio dus heb ik de audio HD kabel van het frontpaneel aangesloten op het moederbord en dus NIET de AC'97.

Software:
Maar als ik de headset aansluit gebeurd er niets. Ik heb ook in de software gekeken ("Sound Blaster Trust Studio") maar daar waren geen settings voor het front paneel, alleen voor de achterkant 5.1/7.1/headset/etc. De achterkant aansluiting werkt perfect, ook met headset.
Helaas is het een enorm gedoe om steeds de headset achterin aan te sluiten, de 5.1 eruit te trekken en dan software matig ook nog eens instellen dat ik van een 5.1 --> headset ga. En dan als ik klaar ben alles weer terug...
Ik heb de laatste officiele drivers.

BIOS
In de BIOS overigens geeft ie aan dat de front panel headset&microphone allebei "disconnected" zijn. Vreemd... Kabels zitten erin en de headset ook.

Overigens zag ik in de BIOS dat mijn videokaart pricewatch: Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 ook een HD audio device ofzoiets erin heeft. Ik neem aan dat er geen sprake is van een conflict? Want dat is volgens mij voor de TV (HDMI).

Het viel me wel op dat de CPU temperatuur volgens de BIOS 65 graden is en de software in Windows zegt dat de "Core" temperaturen ~40 graden zijn. Mogelijk meet de BIOS niet de core temperatuur maar iets anders? Maar dit zal er wel niets mee te maken hebben.

Lijkt me sterk dat het frontpaneel v.d. kast kapot is. Wat doe ik fout?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Mr Silver schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 00:51:
Bekabeling:
Ik heb alle kabels x keer nagekeken. Volgens de moederboard en kast manuals klopt de bekabeling. Het moederboard ondersteund alleen HD audio dus heb ik de audio HD kabel van het frontpaneel aangesloten op het moederbord en dus NIET de AC'97.
Ik zou toch eens testen wat er gebeurd met die AC'97. Just to be sure zeg maar, ook al klinkt het onlogisch. Je hebt niet toevallig een andere kast waar je even een frontpanel uit kunt lenen? Of een andere pc waar je het frontpanel van deze kast even op aan kunt sluiten?
Lijkt me sterk dat het frontpaneel v.d. kast kapot is. Wat doe ik fout?
Waarom lijkt je dat sterk? Er wordt ook wel eens een foutje gemaakt met de productie ergens van he ;)

Desktop | Server | Laptop

• Mr Silver
Ik heb helaas geen los front paneel of andere kast met een front paneel liggen.

Maar ik mag toch geen AC'97 aansluiten op een HD? Krijg je dan geen kortsluiting? Er staan grote waarschuwingstekens in beide handleidingen om dat vooral niet te doen.

Dat lijkt me zo sterk omdat er dan een kabel breuk ofzo moet zijn want verder is zoiets toch niks? Gewoon een kabel naar 2 koperen gaatjes en dan een frontje eromheen. Als daar het probleem zit dan heb ik echt teveel pech. Daarom dacht ik misschien dat ik een optie in de BIOS gemist heb of dat het moederbord een probleempje heeft. Maar je hebt gelijk het kan natuurlijk gewoon wel zo zijn.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Mwah, als dat er zo instaat kan je het beter niet gokken inderdaad. Ik meen mij te herrineren dat ik het wel eens andersom gehad heb (HD stekkertje op AC'97 mobo) maar dat heeft verder geen problemen veroorzaakt. Mijn frontpanel heeft volgens mij ook beide stekkertjes er aan zitten, vandaar dat ik er niet meteen een probleem in zag.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Zit je audiokabel op de Realtek geluidschip-header op het moederbord of op de frontpanel header van de bijgeleverde Game Blaster? Dit is misschien een overbodige vraag maar als de kabel op de kaart zit i.p.v. op het moederbord verklaart het wel waarom de bios hem niet ziet want dat gaat daar over de onboard chip. Over de losse Game blaster kaart staat op pagina 30 (2.7.2.3) van de engelstalige handleiding van je moederbord: " If there are both speakers and front headphones connected, please select the device you desire to use as audio output." Hij schakelt zo te zien niet automatisch over. Als je het niet al gedaan hebt, kun je dat proberen.

Ik had overigens ook kasten met een kabeltje met dubbele stekkertjes die je zowel op HD audio als AC'97 kon aansluiten en daar heb ik geen problemen mee gehad. Bij mij kwam de lay-out van de AC'97 stekker overeen met de hd-audioheader op het moederbord.
Je kunt de lay-out van de HD-audiostekker eventueel dubbelchecken als je een kabel in je kast hebt die je met een stekkertje per pin hebt aangesloten.
Je koptelefoon echter blijft analoog of je hem nou in een HD-Audio frontpaneel gebruikt of in een AC'97. De moederborden die ik had kon je in de bios instellen op 1 van beide. Bij HD-Audio heb je voor zover ik weet als extra dat de driver van de geluidschip kan checken/aangeven dat er bijvoorbeeld een speakerset is ingeplugd.

• Mr Silver
I love you Flopz2009!

Ik heb de connector omgezet van het moederbord naar de Game Blaster en nu doet ie het meteen. Ik hoef nog niet eens iets om te schakelen in de software want dat ziet ie automatisch zodra ik de koptelefoon insteek. Maar blijkbaar schakelt de Game Blaster de aansluiting op het moederbord 'hardwarematig' uit omdat ie er zelf een heeft. Ik was ondertussen alweer helemaal vergeten dat de Game Blaster zelf een HD audio aansluiting had.

Verwijderd

:) Mooi systeem heb je in elkaar gezet.

• Mr Silver
Dankje. Ik ben ook zeer tevreden mee (m.u.v. de videokaart, maar die word nu binnenkort vervangen als alles goed gaat).
Pagina: 1