Bestanden via netwerk nemen verkeerde route

Pagina: 1
Acties:

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-02 12:22
Hallo,

Ik heb hier thuis een netwerk volgens het plaatje hieronder :
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/rsbxfr.jpg

En het volgende 'probleem'.
Op pc1 heb ik een partitie gedeeld met pc2 om bestanden (snel) te kunnen uitwisselen via Lan (werkt).
Nu heb ik op pc2 ook internet, maar dan via de range extender die internet via de modem oppikt. Dit is gedeeltelijk draadloos, maar het laatste stuk ligt er een kabel van de range extender -> pc2.

Het vervelende is dat wanneer ik bestanden overzet van pc1 naar pc2 dit soms via het Lan netwerk gaat (blauw) en soms via Wifi (groen) waarbij de laatste uiteraard aanzienlijk trager is.
Het lijkt erop dat het een beetje toeval is welke route er genomen wordt, en ik vraag me af hoe en waar ik in kan stellen dat bestanden altijd via Lan moeten worden uitgewisseld in deze situatie. (Internet gaat prima via wifi overigens).

Gr,
Theo

Verwijderd

Zet WiFi uit op PC1, en zet ICS aan op PC2. ICS=Internet Connection Sharing.

Nadeel: De PC2 moet altijd aan staan om te kunnen internetten op PC1.

• peperthee
Hoi Haik01, bedankt voor je reactie. Probleem is alleen dat PC1 het meeste gebruikt wordt, en zodoende wel altijd internet nodig heeft, pc2 staat veel minder vaak aan.

In de setup als in het plaatje hebben beide pc's altijd internet (wat ik graag behoud), en het bekabelde netwerk is meer vooral voor de snelheid voor grotere overdrachten..

Is er eventueel een andere oplossing?

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
ik snap de opstelling niet helemaal.

zit er nu een crosslink tussen de 2 pc's ?
als dat zo is geef je die crosslink ips fixed ip in een ander subnet en ben je klaar

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 11:30
je kan bestands deling uitschakelen op de draadloze netwerken, door de adapterinstellingen aan te passen in Windows.

Als je dan de andere pc benaderd zou alles via het draadje moeten gaan :)

too weird to live too rare to die

• peperthee
Bedankt voor de reacties; Bestandsdeling uitschakelen op het draadloze netwerk (via die adapter) werkt goed! Nadeel is alleen dat ik nu niet eventueel vanaf mn laptop bestanden kan halen van pc1 , niet zo'n ramp, maar misschien is het idee om de crosslink ip's inderdaad (ook) fixed te maken, in een ander subnet.

Heb hier alleen niet heel veel verstand van, wat zou dan een mogelijkheid kunnen zijn?
Het subnet van de draadloze configuratie is 255.255.255 en die van de crosslink staat op automatisch.

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-02 20:18
peperthee schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:09:
Bedankt voor de reacties; Bestandsdeling uitschakelen op het draadloze netwerk (via die adapter) werkt goed! Nadeel is alleen dat ik nu niet eventueel vanaf mn laptop bestanden kan halen van pc1 , niet zo'n ramp, maar misschien is het idee om de crosslink ip's inderdaad (ook) fixed te maken, in een ander subnet.

Heb hier alleen niet heel veel verstand van, wat zou dan een mogelijkheid kunnen zijn?
Het subnet van de draadloze configuratie is 255.255.255 en die van de crosslink staat op automatisch.
Stel de metrics op je netwerkkaarten goed in dan is je probleem opgelost zonder gekke kunstgrepen.

Zie voorbeeld: http://imageshack.us/photo/my-images/545/metric.png/

[ Voor 5% gewijzigd door GeniusJennis op 19-07-2012 20:17 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

• peperthee
Hoi GeniusJennis,

Bedankt voor de hulp, maar met de metrics van beide netwerkkaarten (waaraan de crosskabel hangt) op 1 blijf ik met hetzelfde probleem zitten :S

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
peperthee schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:45:
Hoi GeniusJennis,

Bedankt voor de hulp, maar met de metrics van beide netwerkkaarten (waaraan de crosskabel hangt) op 1 blijf ik met hetzelfde probleem zitten :S
Je moet ze ook niet beide op 1 zetten. Google even wat metrics doen, dan snap je 't :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Als die kabel een 1:1 verbinding is met een ander subnet, zou je het meest eenvoudig op IP kunnen connecten.
Maar je metric handmatig instellen is zoals eerder genoemd het beste, dan werkt alles op basis van broadcast/discovery en dingen op DNS/netbios ook gewoon goed.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:39
peperthee schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:03:
Hoi Haik01, bedankt voor je reactie. Probleem is alleen dat PC1 het meeste gebruikt wordt, en zodoende wel altijd internet nodig heeft, pc2 staat veel minder vaak aan.

In de setup als in het plaatje hebben beide pc's altijd internet (wat ik graag behoud), en het bekabelde netwerk is meer vooral voor de snelheid voor grotere overdrachten..

Is er eventueel een andere oplossing?
Draai je het plaatje toch om!
Zet je ICS op PC-1 aan en haal je je range extender gewoon weg.
Maakt PC-1 via draadloos verbinding naar je modem, en tussen PC-1 en PC-2 heb je een kabeltje liggen, klaar!

Anders kan je ook nog de volgorde van je adapters instellen Afbeeldingslocatie: http://technet.microsoft.com/en-us/library/Bb727001.subtn502_big(en-us,TechNet.10).gif
Hier zal bij jou je Wifi en je Lan staan. Zorg dat je Lan boven je wifi staat, dan moet hij dat altijd als voorkeur gebruiken!

• peperthee
Hoi, bedankt allemaal, volgens mij heb ik het probleem gefixed met bovenstaande methode (vooralsnog) :)
Pagina: 1