HTPC upgrade naar semi HT-/game PC

Pagina: 1
Acties:

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik wil graag uitzoeken of een upgrade van mijn HTPC genoeg kracht gaat opleveren om nieuwe spellen die in 2013 uit gaan komen op minimaal medium video settings te kunnen spelen dan. Ik heb bijvoorbeeld het spel Elder Scrolls Online op het oog voor volgend jaar.
Daarnaast wil ik eigenlijk ook van mijn Game PC af omdat ik hem te oud vindt.

Nu heb ik het idee in mijn hoofd gehaald om mijn HTPC te upgraden met onderdelen uit mijn Game PC.
Omdat ik binnekort een 47 inch TV ga aanschaffen heb ik besloten om ook games op mijn TV en HTPC te gaan spelen. Dus dan kan ik mijn Game PC eigenlijk weg doen (Game PC verkopen met deels oudere onderdelen er in die ik nog heb liggen)

Ik zit er nu aan te denken om de videokaart GTX670(wanner die binnen is), PSU 850watt, en SSD 256GB, en Blu-Ray speler uit mijn Game PC te halen en die in mijn HTPC te stoppen.
Dan combineer ik eigenlijk dus een High-end videokaart (GTX670) met een low-end processor (AMD dual-core 2,7Ghz).
Is mijn aanname goed dat ik dan de integrated GPU in de processor via de bios gewoon kan uitschakelen?

Eventueel zou ik ook nog 4 GB van hetzelfde geheugen(2x2GB) extra er bij kunnen prikken zodat ik dan op een totaal van 8GB uit kom in mijn HTPC. Want geheugen kost toch geen drol tegenwoordig.
Als de processor daarna niet genoeg blijkt te zijn zou ik die volgend jaar eventueel nog maximaal kunnen vervangen met een AMD A8-3870K (Quad core 3ghz). Dan zal ik toch weer voor een paar jaar goed zitten. Ik heb eigenlijk altijd op een Intel PC games gespeeld en weet niet zo goed hoe dat AMD om gaat met games. Voorlopig ga ik er wel vanuit dat de huidige processor in mijn HTPC (A4-3400) nog genoeg is om mijn spellen uit 2012 en ouder mee te kunnen spelen. Het zijn toch niet de zwaarste spellen die ik nu speel.

Hier onder volgen mijn 2 PC's zoals ze nu in mijn woonkamer staan en helemaal onderaan het resultaat:

HTPC (6 maanden oud)
#Product
1Asus F1A75-M PRO
1Lian Li PC-A05FNB
2Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows
1be quiet! Pure Power L7 300W
1Crucial m4 CT256M4SSD2 64GB
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 (4GB)
1AMD A4-3400 Boxed (Dual core 2,7Ghz)
Bekijk collectie

Game PC (2 en half jaar ouder)
#Product
1Intel Core i7 930 Boxed (Quad core 2,8Ghz)
1Gigabyte GA-X58A-UD3R
1Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9 (6GB)
1Corsair HX850W
1Antec Three Hundred
1Samsung 830 series 256GB
1Western Digital Black WD5001AALS, 500GB
1EVGA GeForce GTX 460 SuperClocked
.Deze videokaart ga ik vervangen want die is deze week RMA gegaan. Er komt waarschijnlijk een nVidia Asus GTX670 voor terug in de plaats
1Asus BC-08B1ST (8x, SATA-300, dual-layer, Zwart, OEM)
Bekijk collectie

Na de upgrade zou ik dan op het onderstaande resultaat uit moeten komen:
#Product
1Asus F1A75-M PRO
1Lian Li PC-A05FNB
2Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows
1Corsair HX850W
1Crucial m4 CT256M4SSD2 64GB
1Samsung 830 series 256GB
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 (8GB)
1AMD A4-3400 Boxed (Dual core 2,7Ghz)
1Asus GTX670-DC2T-2GD5
Bekijk collectie

Dan zijn de ultieme vragen eigenlijk:
1. Gaat de processor (A4-3400 dual 2,7Ghz) en eventueel later ook de (A8-3780K Quad 3Ghz) een overduidelijke bottleneck vormen? Want deze processors zijn eigenlijk maar ontwikkeld voor de low/mid-end markt.
2. Gaat alle hardware in combinatie goed met elkaar samen?
3. Is dit systeem dan krachtig genoeg om in 2013 de nieuwe spellen met een acceptabel hoeveelheid fps en op medium settings te kunnen spelen?
.

- Mijn PC -

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ziet er zo wel goed uit, voor zo ver ik weet gaat alle hardware wel samen. Bij zware spellen(battlefield 3 op high) zal de cpu wel een bottleneck gaan vormen. Je kunt er voorlopig wel mee vooruit, maar ik zou later wel upgraden naar de a8.

Ryzen 3600 - GTX1060

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Ligt natuurlijk helemaal aan het spel of je dualcore een bottleneck gaat vormen. Leunt het spel erg op de GPU dan niet, maar vereist het spel meer CPU kracht (zoals inderdaad battlefield) dan wel. Wat je nu hebt is natuurlijk behoorlijk uit balans. Wat ik persoonlijk zou doen is een goedkopere videokaart nemen en gelijk die A8 meebestellen. Dan heb je een systeem wat veel meer in balans is.

Ook zou ik die 850W voeding met je oude onderdelen mee verkopen en een lichtere variant aanschaffen. Denk dat je met 400W al prima vooruit kan aangezien het systeem min de videokaart nog geen 100W gaat verbruiken. High end videokaarten verbruiken (single gpu dan) lang geen 300W.

Verder zou je even moeten kijken wat voor videokaarten in die Lian Li behuizing passen, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Ook zou ik die 64GB Crucial M4 uit je systeem halen wanneer je al een 256GB SSD hebt. Ook is 4GB vooralsnog genoeg. Ik zou er pas 4GB bijzetten wanneer het nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2012 10:23 ]

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb nog een oudere 450watt liggen maar die heeft maar een beperkt aantal sata voeding stekkers. Die wil ik dus ook in mijn oude Game PC dan mee verkopen.
Dan kan ik de 850watt beter bewaren en gebruiken want die is nog erg nieuw. 850watt is misschien erg veel maar je betaald tenslotte toch niet meer dan je verbruikt gelukkig. Daarnaast kan ik de 850watt ook voor toekomstige PC's nog goed gebruiken en bespaar ik er geld mee uit als ik niet ook nog een nieuwe voeding ga aanschaffen.

De 64GB SSD vervangen met de 256GB is inderdaad wel een goed idee maar voorlopig heb ik nog geen zin om weer een nieuwe install van windows 7 te gaan doen dus die 256GB plaats ik er voorlopig wel bij als slave om mijn games dan op te installeren.

Voor bijvoorbeeld battlefield 3 zit je aan 4GB al best krap, hangt ook af van hoeveel background apps je runt zoals bijvoorbeeld teamspeak en je email client en internet browser nog open hebt staan. 4GB gaat wel voor de huidige spellen in 2012 maar de spellen die in 2013 uit gaan komen wordt het dan weer misschien te weinig.

Allemaal goede ideëen. Toch ben ik over deze zaken al redelijk vastbesloten alleen twijfel ik nog over of de A8-3780K ook genoeg gaat zijn voor volgend jaar.

- Mijn PC -

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Je hoeft niet perse een nieuwe install te doen, je kan die 64GB toch ook gewoon clonen naar die 256GB SSD? 4GB zal een bottleneck kunnen zijn, maar die dualcore is al veel eerder een bottleneck bij battlefield 3. Wat ik in mijn post probeerde te zeggen is investeer een beetje meer in een CPU en iets minder in een GPU.

Desnoods wacht je nog even totdat de GTX660 uit is, ik denk dat dit een qua prijs/prestatie een erg goede kaart gaat worden (als ik kijk naar de 460 en 560). Maar een GTX670 van 400 euro en een CPU van 50 is een beetje uit balans....

Overigens zou je prima met die A8 spellen van dit jaar en volgend jaar kunnen spelen aangezien hij ook nog een beetje over te klokken is.