bose 321 moet op hoog volume voor geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
Hallo,

ten eerst, ja de bose bevalt ons wel ;) iig.. dat deed hij... we zijn verhuist en sindsdien moeten we tijdens film kijken het volume extreem hoog zetten, normaal gesproken was dat op max 30-35 maar ik heb 'm nu op 70 staan en dit is niet eens hard ! Vooral de bass mis ik... Iemand enig idee of dit aan een instelling kan liggen oid ? Als er iets kapot zou zijn dan zou ik het wel beter merken lijkt mij ?

gr
Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kabels verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 12:43
Of een kapotte aansluiting? Wil wel is gebeuren met 3.5 mm jacks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-04 14:20
Doet de subwoofer het wel?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:42
Heb je het systeem al opnieuw gekalibreerd met de bijbehorende microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je ben verhuist en heb gwn een andere acoustiek nu :)
maar tja.. das kut ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

Exirion

Gadgetfetisjist

maks11223344 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:59:
je ben verhuist en heb gwn een andere acoustiek nu :)
maar tja.. das kut ja
Dat verklaart geen verschil van 35dB 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
kan je ook normale zinnen posten? Thanks :+

[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 19-07-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
antwoord 1 op 1 :

Kabels zitten zeker weten goed, enige wat je verkeerd kan doen is de speakers met links en rechtsom verdraaien.

volgens mij zit er geen één 3,5 mm jack bij het systeem. Ik gebruik voor film kijken wel een optical audio kabel (kijk films vanaf de pc) van de tv naar de bose (dit ik voor het (tijdelijk) verhuizen ookal. Net ook mp3's afgespeeld met flinke bass en dit ging beter maar nog wel heel anders dan dat het was.

Subwoofer doet het wel in ieder geval.

De set hadden we nieuw gekocht 2 jaar geleden maar ik kan mij niet herinneren dat er een microfoon/kalibreerdset bij zat. (het gaat om de "goedkoopste" set in dit geval)

Dat verhaal over akoestiek is denk zo gek nog niet... de bose stond in een rechthoekige kamer met normaal plat plafon. Nu staat deze op een zolder met aan beide kanten een schuin lopend dak, achter de tv en bose zitten van die schuifwanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

verklaart echt niet zo'n groot verschil in geluidtsterkte. Wel kan het gebrek aan bas daardoor komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:54

MadMan

What the....

Niet toevallig het volume van je PC ergens verkeerd staan?
Als het dat niet is en je weet verder zeker dat alles goed is aangesloten, dan lijkt het me duidelijk dat er iets hardwarematig defect is.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
MadMan schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:50:
Niet toevallig het volume van je PC ergens verkeerd staan?
Bronvolume zou idd verkeerd kunnen staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

Exirion schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:00:
[...]

Dat verklaart geen verschil van 35dB 8)7
Waar haal jij die dB vandaan? 35 "kliks" van de volumeknop hoeft toch ook niet meteen 35 dB te zijn? Sowieso zegt 70 mij niet veel. Is dat van de tachtig of wellicht van de honderd? Maar ook ik ga voor akoestiek. Zeker nu TS heeft gezegd dat het systeem in een ruimte met puntdak hangt. Die 3-2-1 setjes zijn gemaakt voor rechte ruimtes.

Zet anders eens de subwoofer op de plek waar je altijd zit, filmpje afspelen en kruipen door de kamer dan maar. Plek waar je het meeste laag hoort is een relatief goede plek voor de subwoofer. Op die manier kan je al spelen met de plaatsing, akoestiek aanpassen of testen is altijd lastiger.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456792

Het zou kunnen zijn dat doordat de stroom van je Bose 321 afgeweest is het apparaat zich gereset heeft. Je zou dan even in het systeem menu kunnen kijken hoe het volume van je subwoofer zich verhoudt. Staat hij namelijk op +0 dan is het systeem bijna uitgeschakeld en vertrouwd het systeem volledig op de sattelietspeakers die die klus vanzelfsprekend niet aankunnen. Je komt in het systeem menu door op de afstandsbediening van de Bose (dus die grote grijze) even links op de knop 'system' te drukken als ik me niet vergis. Je komt dan in het menu terecht waar je deze instellingen kunt zien of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

FeaR schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:06:
Waar haal jij die dB vandaan? 35 "kliks" van de volumeknop hoeft toch ook niet meteen 35 dB te zijn? Sowieso zegt 70 mij niet veel. Is dat van de tachtig of wellicht van de honderd?
De meeste merken drukken de volumestand uit in dB's zoals ook vrijwel altijd op het display wordt getoond. En dan maakt het ook niet uit of het 70 van de 100 of 70 van de 80 is: dB's zijn dB's. Een verschil van 35dB blijft dezelfde verhouding, of het nou 35->70 of bijvoorbeeld 65->100 is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dan zou het andersom zijn. Als het volume in dB wordt aangeduid is dat vaak de demping ten opzichte van 0dB, dus -35dB is veel luider dan -70dB. En overiges ook niet twee keer zo luid, want de schaal is logarithmisch.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 11:12

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

bronvolume. staat je tv of decoder of pc wel op max?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HarmoniousVibe schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:42:
Dan zou het andersom zijn. Als het volume in dB wordt aangeduid is dat vaak de demping ten opzichte van 0dB, dus -35dB is veel luider dan -70dB.
Volgens mij zegt de TS toch duidelijk dat hij 'm harder moet zetten WANT hij moet nu op 70 ipv 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Littleburst
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04 15:31
Exirion schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:55:
[...]

Volgens mij zegt de TS toch duidelijk dat hij 'm harder moet zetten WANT hij moet nu op 70 ipv 35.
Het Volume wordt bij mijn versterker ook in DB weer gegeven. Wat je misschien mist is dat mute -80 db bij mij is. En je vanaf dat punt dus begint en dus niet bij 0. Normaal luistervolume is ongeveer -50 db. Om het geluid harder te zetten ga je dus eerst terug van 80 naar 0 en is -35 db harder dan -70 db.

Conclusie is dus dat de Bose het volume niet in DB aangeeft, lijkt mij. Aangezien zowel +30 db alsook + 70 db nogal aan de harde kant is, tenzij ik iets mis.

Misschien dat je Bose ook eens een mailtje kunt sturen? Aangezien ze zichzich in mijn ogen nogal exclusief vinden, zal daar ook wel een goede customersupport achter hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Littleburst op 19-07-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Exirion schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:16:
[...]
De meeste merken drukken de volumestand uit in dB's zoals ook vrijwel altijd op het display wordt getoond. En dan maakt het ook niet uit of het 70 van de 100 of 70 van de 80 is: dB's zijn dB's. Een verschil van 35dB blijft dezelfde verhouding, of het nou 35->70 of bijvoorbeeld 65->100 is.
Mogelijk, maar op één of andere manier denk ik dat de Bose niets met dB's doet qua volume wat weer wordt gegeven op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dan geeft dat Bose-ding het volume dus niet in dB weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Waarmee ik juist aan probeer te tonen dat het display NIET in dB is. Case in point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

HarmoniousVibe schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:36:
Waarmee ik juist aan probeer te tonen dat het display NIET in dB is. Case in point.
Dat is onzin. Er zijn zat merken die gewoon een oplopende dB-schaal als volumeindicatie gebruiken. Ik heb zelf 2 Arcam versterkers staan die dat hebben, en ik durf te wedden dat het er minstens zoveel zijn als die een 'dempingsschaal' met 0dB als max gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 12:13
Stomme vraag: je bent verhuisd:

- Is de woonkamer niet plots veel groter geworden waardoor je die luider dient te zetten?
- Is de inkleding ander geworder (tapijten, gordijnen) waardoor alles stiller klinkt?
- Is er niets losgeraakt bij het vervoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:43:
Dat is onzin. Er zijn zat merken die gewoon een oplopende dB-schaal als volumeindicatie gebruiken. Ik heb zelf 2 Arcam versterkers staan die dat hebben, en ik durf te wedden dat het er minstens zoveel zijn als die een 'dempingsschaal' met 0dB als max gebruiken.
Arcam gebruikt zover ik weet geen dB-schaal, maar verhoogt het volume simpelweg in stapjes van 0,5 dB.

Dit is een dB-schaal:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/A_weging_van_geluid.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

warp schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:12:
Arcam gebruikt zover ik weet geen dB-schaal, maar verhoogt het volume simpelweg in stapjes van 0,5 dB.
Wat zit je nou slap te ouwehoeren. We hebben het over gain uitgedrukt in dB's, simpel. In mijn geval doet Arcam (AVR300 en AVP700) het volume in stapjes van 1dB met een schaal tot 100dB. Hoe moeilijk wil je deze discussie maken om je gelijk zogenaamd te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:30:
Wat zit je nou slap te ouwehoeren. We hebben het over gain uitgedrukt in dB's, simpel. In mijn geval doet Arcam (AVR300 en AVP700) het volume in stapjes van 1dB met een schaal tot 100dB. Hoe moeilijk wil je deze discussie maken om je gelijk zogenaamd te halen?
Er zijn al diverse mensen die je hierop gewezen hebben, maar goed, iedereen is blijkbaar gek behalve jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

warp schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:35:
Er zijn al diverse mensen die je hierop gewezen hebben, maar goed, iedereen is blijkbaar gek behalve jij.
Blijkbaar snap jij niet hoe dB's werken. Het maakt geen ene ruk uit of je spreekt over 35dB dempingsafname of over 35dB gaintoename. En dat is nou precies waar we het hier over hebben. 35dB verschil blijft 35dB verschil, en het mooie van dB's is nou juist dat het niet uitmaakt of je van 35dB naar 70dB gaat of van -70dB naar -35dB. Wat valt hier nou niet aan te snappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456792

Neefdave schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:43:
Heb je het systeem al opnieuw gekalibreerd met de bijbehorende microfoon?
Het Bose321 systeem heeft geen calibratie microfoon, deze is alleen voorbehouden aan de duurdere lifestyle systemen ;)
FeaR schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 11:38:
[...]

Mogelijk, maar op één of andere manier denk ik dat de Bose niets met dB's doet qua volume wat weer wordt gegeven op het display.
Dit klopt, het systeem drukt het volume uit op een schaal van 1 tot 100, niet in decibellen :)

Eventueel kun je het systeem resetten door de kabel die van de systeem module naar de subwoofer loopt te verwijderen en dan een minuut te wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 456792 op 19-07-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 456792 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:14:
[...]Dit klopt, het systeem drukt het volume uit op een schaal van 1 tot 100, niet in decibellen :)
Mooi, kunnen we die discussie ook weer sluiten dat het dus geen 35 dB verschil is. Maar hoe dan ook is 35 "kliks" nog steeds behoorlijk natuurlijk.
Ben1987 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:36:
Dat verhaal over akoestiek is denk zo gek nog niet... de bose stond in een rechthoekige kamer met normaal plat plafon. Nu staat deze op een zolder met aan beide kanten een schuin lopend dak, achter de tv en bose zitten van die schuifwanden...
Heb je in het nieuwe huis geen ruimte die qua inhoud en opbouw (dus rechte wanden) relatief gelijk is aan het oude huis? Zou je in principe daar de Bose 3-2-1 eens kunnen testen. Werkt het in die (rechte) ruimte wel, dan is het toch echt de akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 14:07

Shunt

Boe

Hoe groot was je huiskamer eerst en hoe groot is hij nu ?

Plaats je subwoofer eens (als dat kan) op de bank op luister hoogte en ga dan luisteren waar het geluid het beste klinkt in de kamer. En zoals eerder gezegd kijk de bron volumes eens na de kabeltjes die aangesloten zijn op de bron ook even vervangen / testen. Alles ook even opnieuw aansluiten voor de zekerheid.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ben1987
Lag duidelijk aan de zolderkamer, Ondertussen alweer een tijdje verhuist en hij knalt weer als vanouds :) :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Heb je dat ding nou nog steeds niet weggegooid? :+

Pagina: 1