Opgelicht (kans groot) op marktplaats, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:47
Ik heb zaterdag met deze zogenaamde ''I. M.'' een deal afgesloten over de koop van een sapphire 7850 oc voor 150. Ik had het geld dus meteen overgemaakt en hij zij dat het nu dus ''mijn kaart'' is. Nu heb ik elke dag daarna nog geprobeerd contact met hem te krijgen, maar hij reageert maar gewoon niet. De kans is heel groot dat ik ben opgelicht want deze man heet volgens ING geen I. M., maar ene B Ö..

Ik heb hem gisteren 's ochtends dus gemaild dat ik denk dat ik door hem opgelicht ben enz, en weer geen reactie, in totaal heb ik 9 mailtjes vertuurd. 150 lijkt misschien niet zo veel, maar voor een 18 jarige (net 3 dagen) die alles zelf moet betalen waaronder rijbewijs, auto, verzekeringen en studie is dit echt enorm veel voor mij. Als ik zijn naam google krijg ik adresgegevens, wel 2 verschillende, maar wel zelfde naam, en allebei in Gelderland. Wat moet ik nu doen?

Graag jullie hulp!

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 18-07-2012 21:57 . Reden: Namen weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Adel_F16 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:27:
De kans is heel groot dat ik ben opgelicht want deze man heet volgens ING geen I. M., maar ene B Ö.
En toen had je niets iets van "hmm klopt dit wel?"

Verder: aangifte doen van oplichting.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 18-07-2012 21:58 . Reden: Namen weggehaald ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo stel je die vraag hier? Alle info over hoe en wat is gewoon te vinden op de site van marktplaats. Heel veel duidelijker kunnen ze het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:44

Speedmaster

Make my day...

Deze al bekenen: https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

[ Voor 90% gewijzigd door Orion84 op 18-07-2012 21:58 . Reden: Quote met namen verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel simpel, marktplaats heeft zijn ip adres, de provider heeft naw gegevens horende bij dat ip adres.
Ik heb dit ook meegemaakt. Het is aangifte doen en de politie het verder laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
Ik kwam er serieus net achter :/, ik dacht ik kijk wel even op ING over zijn naam, en nu weet ik dus 99% dat ik ben opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:09
http://www.opgeletopinternet.nl ik denk dat de mensen daar je beter kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
I think, you sir, are fucked!

Nog even een paar dagen afwachten als hij dan nog niet heeft gereageerd/opgestuurd heeft, aangeven bij de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
hardwarejunk schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:31:
I think, you sir, are fucked!

Nog even een paar dagen afwachten als hij dan nog niet heeft gereageerd/opgestuurd heeft, aangeven bij de politie.
Oke :)
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:31:
Het is heel simpel, marktplaats heeft zijn ip adres, de provider heeft naw gegevens horende bij dat ip adres.
Ik heb dit ook meegemaakt. Het is aangifte doen en de politie het verder laten oplossen.
Heb je het geld terug gekregen?, en hoe lang duurde het voordat er iets werd bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:39
Ik wil niet meteen gaan roepen, GOH WAT STOM!!! Maar ik vraag me altijd wel af wat mensen het vertrouwen geeft om geld over te maken naar iemand die je niet hebt gezien, niet kent en waar je niet het product van heb zien werken.

Als ik tweedehands koop/verkoop dan doe ik dat altijd persoonlijk, ofwel ophalen, dan wel brengen. Dan heb je het gewoon direct contant, kan er geen misverstand ontstaan. Geen onhandig gemail achteraf, lekker ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aangifte doen bij de politie en een kopie van de aangifte sturen naar het desbetreffende ING Kantoor van de rekening van desbetreffende mogelijke oplichter. Altijd even bellen met de desbetreffende bank en je verhaal uitleggen. De bank heeft de mogelijkheid om de rekening te blokkeren van degene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
Ik denk dat ik zelf stappen ga ondernemen want ik heb zojuist de juiste adresgegevens gevonden van deze man (op internet :P). Bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:18
Adel_F16 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:40:
Ik denk dat ik zelf stappen ga ondernemen want ik heb zojuist de juiste adresgegevens gevonden van deze man (op internet :P). Bedankt iedereen :)
Doe geen dingen waarvan je later spijt zal van krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adel_F16
THE_FIREFOX schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:47:
[...]

Doe geen dingen waarvan je later spijt zal van krijgen ;)
Nee nee, ik probeer alleen achter mijn geld te gaan. Komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Officieel mag de ING jou niet eens geld laten overmaken naar iemand wiens naam niet overeenkomt met het rekeningnummer dat je opgeeft. Helaas doen ze dat automatisch wel, maar in principe kun je bij de bank aangeven dat het niet kloppen van die 2 gegevens reden is om de betaling ongedaan te maken (aangezien je daar nu achter kwam). Rabo schijnt dit overigens wel beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij doet de ING dat dan ook niet maar vult automagisch de juiste naam in en waarschuwd je daar ook voor. Vervolgens moet je dus nog een keer op 'verstuur betaling' drukken om naar het verzendscherm te gaan.

ING houd zich dus netjes aan de regels zou je denken maar als je als gebruiker dan dus gewoon zelf doorgaat met die betaling ben je toch wel erg eigenwijs denk ik. Daar kan een ING weinig aan doen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Name mismatch bij ING is een dikke nogo voor mij..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:17:
Name mismatch bij ING is een dikke nogo voor mij..
Is dat niet alleen bij ING > ING betalingen? Iig dat is wel zo bij Rabo en ABN dat hij na invullen rekeningnummer de rest van de gegevens vult en overschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Sander schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:19:
[...]

Is dat niet alleen bij ING > ING betalingen? Iig dat is wel zo bij Rabo en ABN dat hij na invullen rekeningnummer de rest van de gegevens vult en overschrijft.
ABN nu ff niet, die heeft een storing 8)7

Ontopic:

Aangifte doen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

[...]

Klopt, alleen betalingen van ING naar ING hebben de naamcontrole omdat ING die uiteraard zelf heeft. Bij andere rekeningen wordt alleen de elfproef gedaan, je kunt daar een willekeurige naam invullen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb even de namen uit wat reacties verwijderd. Die doen voor de discussie over hoe deze situatie aan te pakken niet ter zake.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 07:37
Ik ben ook opgelicht, via marktplaats. Hier bleek al een topic van te zijn, met dupeerden aan zo'n 2500 euro. Via hun aangifte gedaan en geld na een jaar teruggekregen van de oplichter.

Het werkt dus (soms) wel!

Google eens op zijn rekeningnummer, soms vind je daar het topic al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:47
hou er alsjeblieft rekening mee, dat als jij langs gaat, het loopt uit de hand, jij raakt emotioneel en je geeft deze heer/dame een paar fysieke klappen, JIJ de gebeten hond bent, en niet de oplichter in kwestie.

Als de zaak voorkomt, en dat komt ie vast, komt eruit dat de oplichter een slechte jeugd gehad heeft, geen vriendjes heeft, een laag IQ bezit en niet toerekeningsvatbaar was maar JIJ had beter moeten weten. Gevolg, de boete die je opgelegd krijgt is 3 x zo hoog als de 150 euro die je nog steeds niet terug hebt.

Of scenario 2, afgeleid aan de beginletter van de achternaam, is dat deze heer/dame gezellig wacht op je en vervolgens met 3 of 4 mede oplichters een fijn praatje met je gaat maken, gevolg, je wordt wakker met een slang in je neus en gelukkig 2016 op het raam.....

Wil je dat risico lopen? voor 150 euro?

Ik snap dat het principe de kwestie is, dat zou ik ook hebben, maar bezint eer gij begint.
Politie, aangifte doen, en lering trekken van hetgeen wat je overkomen is.... volgende keer beter opletten.

Succes!

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, staat er toch ook zo :?
Ik vind het altijd een voordeel wanneer de ander ook een ING rekening heeft. Een soort van extra spider sense ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FricoRico schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:37:
Ik wil niet meteen gaan roepen, GOH WAT STOM!!! Maar ik vraag me altijd wel af wat mensen het vertrouwen geeft om geld over te maken naar iemand die je niet hebt gezien, niet kent en waar je niet het product van heb zien werken.

Als ik tweedehands koop/verkoop dan doe ik dat altijd persoonlijk, ofwel ophalen, dan wel brengen. Dan heb je het gewoon direct contant, kan er geen misverstand ontstaan. Geen onhandig gemail achteraf, lekker ouderwets.
Met een beetje verstand kan je dat zeker wel doen. Bekijken hoe de mails en mailadressen er uit zien, geen extreem lage prijs voor het product, aantal jaar actief op marktplaats.

Ik ben zelf denk ik al iets van 10 jaar actief op marktplaats en ben nog nooit geflest, ondanks dat ik nooit ophaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 20:45

BLACKfm

o_O

1 advies, en dat voor iedereen. Hardware niet op marktplaats kopen :). Ik wil niet zeggen dat er geen idioten op tweakers V&A rondlopen, maar daar heb ik 10x meer vertrouwen in dan marktplaats.

En als ik al wat zou kopen dan kom ik het gewoon ophalen. Zelfs voor 10 euro wil ik niet een paar dagen met een 'kutgevoel' lopen omdat ik genaaid ben...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-10 13:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:26:
[...]

Met een beetje verstand kan je dat zeker wel doen. Bekijken hoe de mails en mailadressen er uit zien, geen extreem lage prijs voor het product, aantal jaar actief op marktplaats.

Ik ben zelf denk ik al iets van 10 jaar actief op marktplaats en ben nog nooit geflest, ondanks dat ik nooit ophaal.
Gevalletje van "mijn opa rookte en heeft ook de 102 gehaald". Waarom het risico lopen als je het net zo goed op kan halen en het product kan bekijken? Voor 10 euro heb ik zoiets van jammer dan maar voor duurdere producten wil ik het toch echt wel even werkend zien hoor!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-10 20:47
Ventieldopje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 02:45:
[...]

Gevalletje van "mijn opa rookte en heeft ook de 102 gehaald". Waarom het risico lopen als je het net zo goed op kan halen en het product kan bekijken? Voor 10 euro heb ik zoiets van jammer dan maar voor duurdere producten wil ik het toch echt wel even werkend zien hoor!
natuurlijk afhankelijk van welk product / prijs het is. ook is het afhankelijk op welke afstand de verkoper zit
helaas is het vaak niet interessant om voor de prijs langs de verkoper te gaan.
(denk aan de tijd die het kost, de afstand naar de verkoper en de benzine prijs)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killerbert schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 03:03:
[...]

natuurlijk afhankelijk van welk product / prijs het is. ook is het afhankelijk op welke afstand de verkoper zit
helaas is het vaak niet interessant om voor de prijs langs de verkoper te gaan.
(denk aan de tijd die het kost, de afstand naar de verkoper en de benzine prijs)
Dat dus. Koop meestal ook geen dingen die al te duur zijn daar ivm verzendkosten maar met dingen als games ed gaat het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Begrijp ik het nu goed, je hebt één dag geen contact gehad met deze persoon? Dat zijn naam niet overeenkomt met zijn rekening is raar en wellicht een indicatie, maar ik kan ook best wat redenen bedenken dat dit niet overeenkomt, maar toch alles in orde is. Denk aan verkopen voor een ander, denk aan Turkse naam maakt het moeilijker wat te verkopen op marktplaats enz.

edit: oops, lezen is een vak. Sinds zaterdag. Ja, dat maakt het al wat vervelender, maar ik zou zeker nog even afwachten tot komende zaterdag.

[ Voor 19% gewijzigd door macciez op 25-07-2012 07:35 ]

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 15:36
Ik zou er voor de zekerheid maar rekening mee houden dat je je geld kwijt bent en geen kaart krijgt.
De politie zal hier zogezegd niet bovenop springen om jouw 150 Euro terug te halen (of uberhaupt onderzoek te doen..), maar je moet het zeker melden!

Succes en hopelijk meer geluk de volgende keer.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
Hoe lang was meneer/mevrouw op marktplaats actief, ik weet dat marktplaats wel oplichters verwijderd als er gegronde aanleiding is dat iemand een oplichter is. De meeste oplichters hebben daarom ook een account van <1 maand actief.

Als ik zelf iets verkoop via marktplaats (of koop) dan let ik altijd op hoe lang iemand actief is en af en toe zit er dan iemand tussen die een paar dagen actief is en daar doe ik dan bij voorbaat al geen zaken mee (zelfs als die te vertrouwen is).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36

MsG

Forumzwerver

Sander schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:06:
Officieel mag de ING jou niet eens geld laten overmaken naar iemand wiens naam niet overeenkomt met het rekeningnummer dat je opgeeft. Helaas doen ze dat automatisch wel, maar in principe kun je bij de bank aangeven dat het niet kloppen van die 2 gegevens reden is om de betaling ongedaan te maken (aangezien je daar nu achter kwam). Rabo schijnt dit overigens wel beter te doen.
Daar wilde ik het ook eens opgooien bij oplichting maar dat wijzen ze heel snel van de hand. Dat het kan dat deze 2 niet kloppen, komt omdat het anders èxact moet kloppen. Dan worden ook dingen als Mevr. Pietje ipv Pietje afgeketst.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1