Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:34
Voor de juiste setup van mijn thuisnetwerk zou ik graag wat hulp van buitenaf willen. Op het moment heb ik een werkend netwerk, maar deze is bij lange na niet ideaal voor wat ik er in wil gebruiken.

Ons huis bestaat uit 3 woonlagen aangeduid met de horizontale strepen in de afbeelding. Beneden hangt de modem in de meterkast. Voorheen liep van hieruit een kabel rechtstreeks naar de bovenste verdieping die in de E4200 router kwam. Van daaruit werd alles verdeeld, maar de begane grond had hierdoor geen wireless verbinding, en een kabel naar beneden ligt er niet.

Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0c2F1o0S0o3B21021F3K/wireframe.jpg

Op de afbeelding is te zien hoe ik denk dat ik ons probleem kan oplossen. Namelijk de E4200 router direct bij de modem wired verbonden. Vanaf de E4200 router een wired verbinding naar boven naar de Sitecom WL-303 router. Deze router is wired verbonden met de NAS en de PC boven. Daarnaast moet het wireless signaal ook nog een andere kamer voorzien van netwerk.

De E4200 router moet de begane grond voorzien van wireless signaal en de 2e verdieping. Voor de 2e verdieping zou eventueel ook de WL-303 als wireless accespunt kunnen dienen omdat de E4200 router op een ongunstige plek staat nu (de meterkast). Voor de afgebeelde situatie had de PC op de 2e verdieping wireless signaal vanaf de bovenste verdieping van de E4200 router.

Nu heb ik de afgebeelde setup staan, maar dit geeft enkel de wired PC en de NAS een fatsoenlijke verbinding.
De wireless PC's hebben net aan 30mbp/s waar ik voorheen wireless 70-90mbp/s haalde.

Iemand een idee hoe ik dit goed kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
Ondertussen van alles aan het testen. Snelheid op de middenverdieping blijft van alle 2 de routers slecht en ik begrijp niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zorg dat ze allbei op hun eigen kanaal draaien ? spelen met de antennes wil wel eens helpen

dit kun je tegelijketijd makkelijk i de gaten houden met inssider/netstumbler ofzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
Snelheid zal slecht zijn doordat het signaal door vloeren en muren moet. Beton en ijzer verstoren het signaal behoorlijk.
Nu staat je e4200 in de meterkast wat inderdaad een slechte plek is qua signaal. Probeer de router eens zo hoog mogelijk op te hangen in je meterkast. Hoe hoger hoe beter voor het signaal. Als test zou je de router even uit de meterkast kunnen halen om te zien of dit iets doet met de sterkte van je signaal.

De sitecom zou ik als AP instellen met dezelfde Wifi naam en wachtwoord als de e4200. Dan pakt een pc vanzelf het beste signaal. Zo gebruik is het hier ook en dat werkt prima. Maar een eigen naam en wachtwoord per apparaat kan natuurlijk ook. In vindt het alleen handig zodat je het maar 1x hoeft in te stellen.

Daarbij moet je dan ook weer gaan spelen met de plek waar je het AP neerzet. Soms kan een klein beetje verplaatsen als een stuk helpen. Tevens de richting van de antennes is bepalende.

Andere optie is om de pc op de 2de verdieping bedraad aan te sluiten. Lukt het met kabels niet dan via een Homeplug (via stopcontact en zender en ontvanger)

Mocht je een smartphone hebben dan kun je met een programma als Wifi Analyzer prima zien wat er met je signaal gebeurt als je iets veranderd aan je opstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 21-07-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
Bedankt voor de reacties.

Ik zal zeker eens met de antennes spelen om te zien wat dit voor effect heeft.

Verder snap ik je stuk over de verschillende woonlagen en beton, maar voorheen stond de E4200 op de plek waar de Sitecom nu staat voordat de Sitecom zich in ons netwerk bevond. Toen waren de snelheden (draadloos) wel 'goed' te noemen op de middenverdieping.

Dit is hetgene wat dus nu niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
Ben erachter dat de Sitecom mogelijk stuk is waardoor hij zo wisselend functioneert. Zodirect een 2e E4200 aanschaffen en kijken of het probleem dan opgelost is.

Sowieso gaat het dan van 1Gbps naar 1Gbps ipv. 1Gbps naar 100Mbps.
Pagina: 1