Nieuwe Brazos HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:56
Hallo allemaal,

Over een x aantal weken wil ik beginnen met de bouw van een nieuwe kleine HTPC. Daarom ben ik nu alvast informatie en meningen aan het verzamelen om het systeem te verbeteren.

Waarvoor ga ik het systeem gebruiken?

Op mijn server heb ik films staan met 720P of 1080P resolutie. Daarnaast heb ik nog een aantal dvd's als video_TS map en iso. deze wil ik streamen via het netwerk naar mijn nieuwe HTPC. Omdat het Brazos platform dit prima in staat is en deze weinig stroom verbruikt, heb ik gekomen voor dit platform. Daarnaast zou ik er ook nog mee kunnen internetten. Als jullie daar ander over denken dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Korte omschrijving waarom ik voor de onderdelen heb gekozen.

Het asrock bordje is voor de prijs erg voordelig en was volgens internet ook een van de zuinigste. Daarnaast zitten alle belangrijke aansluitingen erop. Een dvd brander laat ik weg omdat ik Windows installeer via een usbstick. Scheelt ook weer in het verbruik. Een reepje van 4 GB is voldoende voor dit systeem. Omdat ik alleen Windows installeer en daarnaast nog Plex of XBMC is er niet veel ruimte nodig, daarom heb ik gekozen voor een SSD, dit versnelt het systeem aanzienlijk. De behuizing zag er fraai uit en was bovendien voorzien van een externe voeding, dat scheelt weer een fan!

Wat mag het kosten?

Ik zat zelf te denken rond de 250 euro. Het mag wel ietsje meer zijn, maar niet meer dan 280 euro.

Hieronder het lijstje met onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 92,-€ 92,-
1MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 51,53€ 51,53
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Kingston SSDNow V200 64GB€ 57,45€ 57,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,38

Tot slot heb ik nog een aantal vragen over mijn nieuwe systeem:

1. Wat vinden jullie van de behuizing in het algemeen?
2. Vinden jullie deze SSD goed voor dit systeem? De Kingston heeft een vrij hoge pc mark vantage HDD score van 63.516 punten, wat best hoog is. Of weten jullie nog een andere ssd die misschien nog wel beter is?

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven en dat jullie mij goede meningen en adviezen kunnen geven. Als ik iets fout doe of zeg dan hoor ik dat graag van jullie.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Prima setup, ik heb ook alleen opmerkingen mbt de vragen die je zelf al hebt.

De behuizing is voor het oog heel erg mooi alleen is het Merk MS-Tech qua voedingen niet zo betrouwbaar gebleken. Met deze (externe) voeding heb ik geen ervaring, maar veel ATX en SFX voedingen die MS-tech levert in de wat grotere kasten zijn van slechte kwaliteit (slechte componenten, niet stabiel qua spanning en luidruchtig). Misschien voordat je tot aanschaf over gaat even kijken wat de ervaringen zijn met deze voeding.

De SSD is zeker niet slecht, maar geen topper. Qua SSD's op de markt is het tegenwoordig behoorlijk overzichtelijk, neem een Samsung 830, Crucial M4 of een Intel. Hierbij is de samsung ook nog eens de snelste en goedkoopste.

Moederbord ziet er ook goed uit, maar kwam hij ook als stil uit de reviews? Zo'n klein ventilatortje kan erg irritant zijn als hij luidruchtig is (maar ook makkelijk te vervangen natuurlijk).

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2012 09:24 ]

• Kruidje20
Jaapsander bedankt voor je reactie.
De behuizing heb ik genomen omdat deze klein is en er fraai uit zag. Dat MS-Tech slechte voedingen maakt dat had ik op internet al gelezen, maar omdat hij extern is dacht dat dat wel goed ging. De In WIn BM639B zou een alternatief kunnen zijn omdat hij een 80 plus bronze gecertificeerde voeding heeft, hij is alleen ietsje groter. Zou de IN Win dan een beter alternatief zijn?

Bij de ssd's had ik al gelezen dat de Samsung een betere was dan de crucial m4. Op hardware.info scoorde de Kingston vrij hoge punten voor de schrijfsnelheid en de pc mark vantage. Daarom dacht ik dat het wel een goed exemplaar zou zijn. hieronder de link naar deze ssd:
http://nl.hardware.info/p...sdnow-v200-64gb-combo-kit

Voor het moederbord heb ik weinig keuze, er zijn echter wel een aantal andere, bijvoorbeeld de ASUS E45M1-I Deluxe, maar ik vind de meerprijs van ongeveer 70 euro te veel. bovendien gebruik ik de bluetooth en wireless niet. Ik zat eerst nog te denken aan de Asus E35M1-I omdat hij een passieve koeling heeft. Echter heeft hij een matige audiocodec en ook geen usb 3.0
Als laatste zou de Gigabyte GA-E350N-USB3 nog kunnen. Op internet zag ik dat deze een vrij hoog verbruik heeft, geen e-sata en geen efi bios. Als voordeel had hij ondersteuning voor DDR3-1333 en een stiller fannetje.
Het gemis van e-sata zie ik nog door de vingers. Wat vind jij van deze bordjes?

Als je nog andere vragen heb mag je deze natuurlijk stellen.

• joordy
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 12:15
Ik zou alleen aan passieve koeling beginnen als er voldoende airflow is.
De InWin is wel een goeie behuizing, heeft vooral een goeie look !

• Kruidje20
Beste joordy
wat is jou mening over de ssd en het moederbord, ik ben benieuwd wat je ervan vind. bovendien: is de efficiëntie wel goed bij zo'n lage belasting, want 160w is best wel veel, als zo'n systeem maar 30-45 watt verbruikt.
Ik hoop nog wat van je te horen.

[ Voor 46% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 12:37 ]

• jaapsander
Als dat Asrock bordje prima is dan zou ik die gewoon gebruiken. Zeker energieverbruik is natuurlijk een pluspunt. Passief zou ik ook niet voor gaan. En zoals ik al aangaf, een ventilatortje vervangen is natuurlijk een koud kunstje.

Qua SSD blijft het gewoon heel simpel, neem een Crucial M4 of een Samsung 830. Die kingston is niet zoveel mis mee, maar als je toch de keuze hebt ga voor de M4 of 830.

Of de voeding van slechte kwaliteit is kan ik je niet zeggen, ik ken alleen de reputatie van MStech op het gebied van voedingen en die is niet zo best. Dat de voeding extern met een adapter is uitgevoerd wil niet zeggen dat hij dan wel van goede kwaliteit is, je kan alleen zeggen dat het in ieder geval niet dezelfde slechte voeding is als bij een aantal andere kasten. Mocht je alles bij 1 shop bestellen dan zou ik het nog wel aandurven met die voeding (je hebt immers gewoon garantie).

Die In win behuizing is inderdaad prima. Dat de voeding 160W is is niet zo dramatisch mbt de efficientie. Over het algemeen gaat de efficientie echt naar beneden wanneer de belasting lager is dan 20% (bij het 80+ certificaat testen ze op 20%), bij een 160W voeding is dit 32W. Ook is het zo dat het verschil absoluut natuurlijk een stuk kleiner is wanneer je low power hardware hebt. Ik denk dat je systeempje idle 20-25W gaat verbruiken (gokje), is het verschil in efficientie tussen 2 voedingen 10% (groot verschil) dan is het 2 tot 2.5W uit het stopcontact (4 a 5 euro per jaar)....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
Voor zowel de InWin als de MS-Tech geldt dat er geen remote of display bij zit, en dat vind ik zelf toch wel een groot minpunt. Ik zou TS dan ook willen aanraden dit vooraf even goed te bedenken of er niet toch een remote en/of display op moet zitten, aangezien later alles weer naar een andere kast ombouwen in de praktijk toch nooit er van komt... Dan kun je beter alles in 1x goed doen...

iRacing Profiel

• Kruidje20
Ik heb besloten dat ik voor de samsung 830 64 GB ssd ga, dus dat is opgelost. Daarnaast denk ik dat ik voor het asrock bordje ga. Als er voldoende airflow in de kast is dan zou ik de snelheid fan op het bordje kunnen verlagen. Met welke kast kan dat het beste. De ms-tech heeft 2 60mm fans aan de zijkant, de in win een 80mm aan de bovenkant. Hoe beter de airflow, de te beter kan het fannetje wat langzamer draaien. Wat zouden jullie adviseren?

[ Voor 4% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 14:48 ]

• Kruidje20
kroegtijger schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:13:
Voor zowel de InWin als de MS-Tech geldt dat er geen remote of display bij zit, en dat vind ik zelf toch wel een groot minpunt. Ik zou TS dan ook willen aanraden dit vooraf even goed te bedenken of er niet toch een remote en/of display op moet zitten, aangezien later alles weer naar een andere kast ombouwen in de praktijk toch nooit er van komt... Dan kun je beter alles in 1x goed doen...
Dat er geen display is vind ik niet erg, omdat ik de tv gebruik via xbmc of plex. En als ik muziek wil luisteren dan kan ik de muziek selecteren en dan de tv uitzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 14:44 ]

• kroegtijger
Als je zelf er geen bezwaren in ziet in deze punten, dan zou ik het van design af laten hangen (persoonlijke smaak dus). De voeding van de InWin is wel wat beter, maar je kan deze van de MS-Tech natuurlijk ook altijd nog eens vervangen voor een wat betere.

iRacing Profiel

• Kruidje20
kroegtijger schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:54:
Als je zelf er geen bezwaren in ziet in deze punten, dan zou ik het van design af laten hangen (persoonlijke smaak dus). De voeding van de InWin is wel wat beter, maar je kan deze van de MS-Tech natuurlijk ook altijd nog eens vervangen voor een wat betere.
En als kijkt naar de koelprestatie's?

• jaapsander
Koelprestaties zijn vergelijkbaar. De InWin is ruimer dus kan z'n warmte beter kwijt, maar met 2x 60mm fan in de MS-tech heb je iets meer airflow. Maar aangezien die E350 APU's ontzettend zuinig zijn zal dit in beide gevallen geen merkbaar verschil opleveren.

@Kroegtijger: Afstandsbediening toevoegen is niet zo lastig voorbeeldje: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Zelf heb ik een kast met een display (antec fusion remote), maar deze valt mij erg tegen. Hij is niet geschikt om te bladeren door je muziek collectie en kan eigenlijk alleen maar weergeven wat op dat moment afspeelt (kan ik ook wel horen, heb ik geen display voor nodig). Hier is een smartphone veel beter voor (als je die toch al hebt).

Wel vind ik het handig om de HTPC aan te kunnen zetten met een afstandsbediening. Via USB wil dit vaak alleen vanuit standby.

• Kruidje20
In prencipe kan toch ook gewoon de aanknop gebruiken om het systeem op te laten starten? Daarnaast heeft het logitech K400 bord ook een tochpad naast het toetsenbord, dus kan ik hem gewoon bedienen, Of zou de logitech moeten weglaten en dan moeten kiezen voor een remote? Nog even terugkomen op de behuizing?
Gezien ze dus zuinig en en de airflow dus minder belangrijk is, welke zou ik dan moeten kiezen om ze stil mogelijk te zijn. De ms-tech heeft een externe voeding en dus geen fan, maar wel weer een extra case fan.
De in win heeft een fan op de voeding, maar een casefan minder. Welke kan ik het stilst krijgen (om het Asrock fannetje wat stiller te krijgen in bios)?

[ Voor 42% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 15:25 ]

• jaapsander
Ja je kan de aanknop prima gebruiken om het systeem op te laten starten. Ook is het logitech K400 bord erg handig wanneer je je pc ook gebruik voor surfen. Een afstandsbediening vind ik vooral handig bij het kijken van een film omdat je dan niet het hele toetsenbord hoeft te pakken. Echter de afstandsbediening die ik linkte is ongeveer 6 euro inclusief usb Ir receiver en verzendkosten. Zelf heb ik dan ook zowel een toetsenbord als een afstandsbediening.

Zoals ik net al zei, qua geluid zullen beide behuizingen niet veel voor elkaar onderdoen. Om het echt te weten zou het het moeten meten ;) Maar ik schat dat ze niet veel van elkaar zullen verschillen. Zoals ik al eerder aangaf kun je ook gewoon de fan op het moederbord vervangen door een stiller exemplaar wanneer deze te veel geluid maakt.

• Kruidje20
Ik moet wel zeggen dat het aanbod 40mm fans behoorlijk karig is en er zijn ook geen reviews van. Waarschijnlijk omdat de markt voor 40mm erg klein is. En nog even over de remote control. kan ik dit exemplaar ook bij ander winkels bestellen, bijvoorbeeld afuture of azerty? Of zijn er nog andere exemplaren? En heeft iemand deze remote in bezit.

[ Voor 39% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 15:33 ]

• jaapsander
Of je mod er een 60mm fan op, koel je de chip eronder ook nog een beetje, maar kijk eerst maar eens of het nodig is. En qua kast zou ik gewoon degene kiezen die je het mooiste vindt. Als je ze beide even mooi vindt zou ik de Inwin kiezen ivm de betere voeding.

[ Voor 60% gewijzigd door jaapsander op 19-07-2012 15:35 ]

• Kruidje20
Bedankt voor de reactie's. Nog even een snelle vraag tussendoor waar ik al een tijdje meezit. Zou een amd a4-3400 een meerwaarde hebben voor de dingen die ik wil doen. Ik wil via XBMC of plex muziek en video streamen.
Video's zijn mkv met embedded ondertitels en 720 of 1080P, daarnaast heb ik nog een aantal dvd in iso en video_TS. Muziek is flac en mp3. Als het geen meerwaarde heb bespaar ik geld en bespaar ik op het energieverbruik.

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02 19:58
Nee, E-350 is krachtig zat. Tijdens het kijken van een 1080p blijft hij bij ons gewoon bezig met usenet downloads, zonder vertraging. Warm worden ze overigens totaal niet, onze HD decoder wordt gloeiend heet maar deze blijft gewoon koel (heb een MSI bordje met standaard 40 mm fan). Wel met passieve voeding, dus een losse adapter erbij.

• Kruidje20
JanRispens bedankt voor je commentaar. Ik kies daarom gewoon voor het brazos platform. Ik ben benieuwd naar jouw mening over de behuizing. Welke zou jij kiezen: de MS-Tech CI-57 of de In Win BM639? En gebruik jij Plex, XBMC of nog iets anders?

[ Voor 10% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 16:44 ]

• JanRispens
Ik heb zelf deze:
pricewatch: LC-Power LC-1320mi
Redelijk vergelijkbaar met die MS-Tech dus (vind die eigenlijk ook een stuk mooier... :'( )

Ik zie niet in waarom die voeding zo belangrijk zou zijn, zo'n E-350 met 1 HDD neemt nagenoeg niets. Een externe voeding houdt in verhouding al veel warmte buiten, dat vind ik een groter voordeel. En is trouwens ook nog eens makkelijk vervangbaar over 3 jaar als hij toch stuk gaat.
Als moederbord heb ik pricewatch: MSI E350IA-E45, blijkbaar niet meer leverbaar. Deze heeft/had als voordeel 'all solid capacitors', degelijk dus en USB 3.0, ondersteunt stiekem 1333 geheugen en was in tests het zuinigst.

Ik draai zelf vanaf een USB stickie de XBMCBuntu versie. booten duurt iets langer, maar dat vind ik niet zo erg. Daarnaast natuurlijk een 2 TB groene schijf voor de opslag en de mooie combi van Couchpotato/Sickbeard/NZB/Transmission.

• Kruidje20
Omdat ik niet heel veel ruimte heb op mijn meubel, wil ik een behuizing die zo klein mogelijk is en ook rechtop staat. Daarom waren deze 2 behuizingen voor mij het interessants. Deze kast had ik eerst ook op het oog:
pricewatch: LC-Power LC-1340mi
Echter heeft hij geen front usb en dat vind ik achter af toch niet zo handig. Bovendien vind ik de ms-tech toch echt mooier dan de LC-power :).
Ik moet daarom nog maar even de voor en nadelen tegen elkaar wegstrepen, zal nog best lastig worden...
Tenslotte moet zo'n klein computer toch mooi en stil zijn.
Volgens hardware.info draait XBMC niet goed onder Linux ivp met driverproblemen, ik weet niet of dat waar is.
Als laatste: als ik tijdelijk een usb muis en toetsenbord aansluit en het systeem installeer en klaar maak, zou ik xbmc dan ook alleen met de afstandsbediening kunnen bedienen, of moet ik er toch nog een toetsenbord bij hebben?
Ik vind het alleen vervelend dat over het asrock bordje steeds weer een andere mening is. De een zegt dat de fan stil is en de ander weer luidruchtig is, wie moet ik nog geloven?

[ Voor 8% gewijzigd door Kruidje20 op 19-07-2012 19:15 ]

• Kruidje20
Hieronder mijn nieuwe lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1/USB3€ 92,-€ 92,-
1MS-Tech CI-57 60W (mini-ITX)€ 51,53€ 51,53
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 60,60€ 60,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,53

• JanRispens
Dat is niet waar, XBMC draait probleemloos met Linux icm een Fusion bordje. Ik heb dan wel de versie van XBMCFreak.nl geinstalleerd, een specifieke versie voor Fusion. Ook OpenElec is een optie, maar volgens mij werkt de default XBMCBuntu ondertussen ook wel goed. Audio moest ik wel de juiste instelling opzoeken, dat kostte nog wel wat moeite. Voor meer info moet je op het officiele forum kijken, staat meer dan genoeg informatie.

Werkt gewoon met afstandsbediening, geen probleem. Kan alleen wel lastig zijn om te installeren, ik heb een chinese ontvanger versie die niet goed werd herkend.

Mijn MSI zit ook een 40mm, draait op de laagste stand maar je hoort hem nog wel als het compleet stil is helaas (met HDD in spindown). Ik wil hem op den duur wel vervangen voor net wat stiller.

Succes met je keus! Het is in ieder geval een leuke hobby, ben een weekje bezig geweest met alles juist installeren :)

• jaapsander
Kruidje20 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:29:
Ik vind het alleen vervelend dat over het asrock bordje steeds weer een andere mening is. De een zegt dat de fan stil is en de ander weer luidruchtig is, wie moet ik nog geloven?
Als het enige wat je hoort een mening is, dan moet je daar niks van aantrekken. Het enige waar je je wat van aan moet trekken is een betrouwbare meting. Maar volgens mij maak jij je hier veel te druk om, je kunt het testen en wanneer de ventilator naar jouw mening te luidruchtig is kun je voor 5 euro een andere kopen en monteren (is 5 min werk).

XBMCbuntu en openelec werken inderaad prima op Fusion hardware. Het artikel op hardware.info is waarschijnlijk meer dan een jaar oud en dus achterhaald.

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 13:14

artificial_sun

Mazda Rx7

Als het mobo te luidruchtig blijkt zou ik eens kijken naar de mogelijkheid om er een platte (10mm dik) fan van Scythe op te zetten 80, 100 of 120 mm. Die kunner erg stil werken en koelen meteen alles. Verder ziet het er netjes uit.

Stadia was beter....

• Kruidje20
Op internet lees ik trouwens dat Linux aagepast moet worden om eenn ssd optimaal te kunnen gebruiken i.v.m de levensduur. Weet iemand of dit waar is. Windows Xp en Vista moeten ook aangepast worden omdat ze anders ze andere de levensduur verkorten. Dan moet het defragementeren uitgezet worden en ook de fetch functie moet stopgezet worden. Weet iemand of zoiets ook met Linux moet. Gelukkig: defragmenteren hoeft niet onder Linux!

• Kruidje20
artificial_sun schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:15:
Als het mobo te luidruchtig blijkt zou ik eens kijken naar de mogelijkheid om er een platte (10mm dik) fan van Scythe op te zetten 80, 100 of 120 mm. Die kunner erg stil werken en koelen meteen alles. Verder ziet het er netjes uit.
Op zo'n bordje past meestal maar een 40 of 50mm fan. Hoe kan je er dan een groter exemplaar opzetten?
Dan kom je toch niet weg met de bevestiging? Bovendien: een mini-ITX is erg klein slecht 17 bij 17 cm!
Dan kom je moeilijk weg met de koeling op zo'n klein oppervlak.

• JanRispens
Defragmenteren hoeft nooit met een SSD. Je kunt ook zoeken op HDD Spindown onder XBMC, dan kun je de laatste paar writes er nog uithalen (die wil je namelijk niet). Maar dat weet ik verder niet, denk eigenlijk dat het wel wat meevalt.

Wat betreft koeling, je trekt gewoon de originele eraf en monteert dan (iets erboven/aan de case) een grotere maar vooral tragere fan. Er zit sowieso een koelblok op, als er een briesje langs gaat dan ben je al klaar (gaat maar om maximaal 30 Watt!). Een passief bordje met een losse fan is dus ook een goede oplossing.

• Kruidje20
Omdat ik ook nog een paar oudere dvd's op mijn server heb staan als video_TS map en als iso heb, ben ik eens gaan kijken met XBMC. Jammer genoeg opent XBMC video_TS mappen als losse vob bestanden en iso's worden helemaal niet gelezen! Plex werkt alleen als zowel de server als media center op dezlfde machine staat, daar heb ik dus niks aan Dan moet ik dus al die films gaan omzetten!

Edit: ben nog eens gaan kijken naar de MS-Tech CI-57, en het valt me op dat op de site niet staat of hij front usb heeft. Er staat slecht een plaatje op de site dus ik kan dat niet zien. Weet iemand hoe ik er achter kan komen?

[ Voor 23% gewijzigd door Kruidje20 op 20-07-2012 11:49 ]

• jaapsander
Kruidje20 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:19:
[...]

Op zo'n bordje past meestal maar een 40 of 50mm fan. Hoe kan je er dan een groter exemplaar opzetten?
Dan kom je toch niet weg met de bevestiging? Bovendien: een mini-ITX is erg klein slecht 17 bij 17 cm!
Dan kom je moeilijk weg met de koeling op zo'n klein oppervlak.
Een grotere fan monteren is niet zo moeilijk, de makkelijke maar niet zo mooie manier is met wat tape, ook kun je vaak aan de behuizing wel wat bevestigen. Kortom gewoon wat tweaken.

Overigens snap ik je vraag niet helemaal over die front USB aansluiting, je kan zo op het plaatje zien dat die er niet opzitten?

Overigens kan XBMC volgens mij prima iso's laden. Het is wel gratis opensource software hè, dit betekend dat het bijna alles kan, maar out of the box wel goed geconfigureerd moet worden.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=133020 hier staat wel iso's, maar geen menu (iig voor blu-ray)
vob files: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=130765

[ Voor 30% gewijzigd door jaapsander op 20-07-2012 12:01 ]

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:16
Kruidje20 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:42:
Omdat ik ook nog een paar oudere dvd's op mijn server heb staan als video_TS map en als iso heb, ben ik eens gaan kijken met XBMC. Jammer genoeg opent XBMC video_TS mappen als losse vob bestanden en iso's worden helemaal niet gelezen! Plex werkt alleen als zowel de server als media center op dezlfde machine staat, daar heb ik dus niks aan Dan moet ik dus al die films gaan omzetten!

Edit: ben nog eens gaan kijken naar de MS-Tech CI-57, en het valt me op dat op de site niet staat of hij front usb heeft. Er staat slecht een plaatje op de site dus ik kan dat niet zien. Weet iemand hoe ik er achter kan komen?
Kies je wel de "speelfilm" menu keuze? Als het goed is (ben net ook in aanraking gekomen met XBMC..) heb je geen keuze om een Vob bestand te openen, maar wel om de film af te spelen.

Betreft de behuizing; zoals ik op http://www.ms-tech.de/de/datenblatt/CI-57.pdf kan zien heeft deze geen USB frontaansluiting.

• Kruidje20
google is your friend :)
http://www.hekkelman-it.nl/img/p/3134-85-thickbox.jpg
Hij zit er dus wel op. Ik ben alleen benieuwd hoe dat klepje eraf gaat. want er zijn bijna geen plaatjes of reviews van. Of zou het frontje er met een magneet op zitten?
Edit: Zie net dat het een CI-50 is, maar alleen de voeding is anders. De CI-50 heeft namelijk een 100w voeding i.p.v 60 w.
Nog even over XBMC: Ik heb van een video_TS map een iso gemaakt. Als ik de iso open zie ik de Video_TS map met de vob bestanden erin. Als ik XBMC open en ik open het men u video en ik blader erheen, dan staat hij in het lijstje maar opent hem niet helaas. Zijn er mensen die wel iso bestanden kunnen openen? Dan weet ik namelijk zeker dat het kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Kruidje20 op 20-07-2012 12:20 ]

• jaapsander
Mooi werk dat er toch een frontaansluiting op zit. Google is inderdaad your friend. Overigens zou ik je XBMC probleem ook proberen op te lossen door Google te gebruiken of dit te vragen in het XBMC topic. Voor een desktop advies forum is dit teveel off-topic.

Echter zoals je in mijn link kon lezen is het zeker mogelijk in XBMC, alleen moet je hem goed configureren*.

*klein voorzetje:
Je moet zorgen dat je de folder waarin de iso staat de naam van de film geeft + jaartal. Vervolgens geef je in je bibliotheek aan dat de map waarin deze map staat films bevat die hij moet gaan scrapen. Vervolgens moet je niet op video's klikken, maar op movies en kijken of je vanuit daar de film kan vinden.

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Video_playback
DVD video playback, including the ability to play imaged DVDs (iso) over a network

[ Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 20-07-2012 12:27 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:07:
@Kroegtijger: Afstandsbediening toevoegen is niet zo lastig voorbeeldje: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Dat wel, maar dan moet je dus ergens weer die IR-receiver plaatsen, en dat is naar mijn mening weer niet echt fraai om te zien. Functioneel is het zeker geen issue, maar of het praktisch is, is een heel andere vraag. Daarnaast kun je met deze remotes vaak de PC niet aan zetten, terwijl dat met iMon van Soundgraph is ondervangen en prima functioneert.
Zelf heb ik een kast met een display (antec fusion remote), maar deze valt mij erg tegen. Hij is niet geschikt om te bladeren door je muziek collectie en kan eigenlijk alleen maar weergeven wat op dat moment afspeelt (kan ik ook wel horen, heb ik geen display voor nodig). Hier is een smartphone veel beter voor (als je die toch al hebt).
Dat is inderdaad weinig behulpzaam. Er zijn wel alternatieven voor, maar ik heb eigenlijk nog niets gevonden wat écht goed functioneert. Het schijnt dat het met de iMon Ultrabay wel goed mogelijk is om dit functionerend te krijgen. Wil ik nog eens gaan uittesten icm een Raspberry Pi (maar of dat ooit goed werkend te krijgen is, is nog even afwachten)
Wel vind ik het handig om de HTPC aan te kunnen zetten met een afstandsbediening. Via USB wil dit vaak alleen vanuit standby.
En standby icm een SSD is meestal geen fantastisch succes heb ik gemerkt :{

iRacing Profiel

• Kruidje20
Nu mijn keuze voor de ssd defintief is en ik (waarschijnlijk) zeker ben voor het Asrock bordje blijft dus alleen nog steeds de keuze van de behuizing over :-(
Ik heb ook nog zitten twijfelen over het brazos 2.0 platform, maar op dit moment zitten deze schips alleen in net en notebooks. Het kan nog maanden duren voordat er bordjes komen en volgens is het niet de moeite waard, omdat alleen de kloksnelheid anders is. USB 3.0 hebben veel bordjes al. Ik dek dat het niet de moeite loont om te wachten op brazos 2.0

• Kruidje20
kroegtijger schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:26:
[...]

Zou je mij dit wat uitgebreider kunnen vertellen, ik snap niet 100% wat je bedoelt.

• jaapsander
kroegtijger schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:26:
[...]

Dat wel, maar dan moet je dus ergens weer die IR-receiver plaatsen, en dat is naar mijn mening weer niet echt fraai om te zien. Functioneel is het zeker geen issue, maar of het praktisch is, is een heel andere vraag. Daarnaast kun je met deze remotes vaak de PC niet aan zetten, terwijl dat met iMon van Soundgraph is ondervangen en prima functioneert.
Of het fraai is om te zien ligt natuurlijk volledig aan de plek waar je hem plaatst. Een losse Ir receiver is juist uitermate geschikt om goed weg te werken. Hij is immers maar heel klein. Het is zeker een voordeel dat je de pc aan kan zetten met een afstandsbediening, maar of dat de meerprijs van een dergelijke kast waard is?
Dat is inderdaad weinig behulpzaam. Er zijn wel alternatieven voor, maar ik heb eigenlijk nog niets gevonden wat écht goed functioneert. Het schijnt dat het met de iMon Ultrabay wel goed mogelijk is om dit functionerend te krijgen. Wil ik nog eens gaan uittesten icm een Raspberry Pi (maar of dat ooit goed werkend te krijgen is, is nog even afwachten)
Die ultrabay maar in de gaten houden dan. Klinkt wel interessant, weet jij toevallig een manier om die dingen los te kopen? Volgens mij waren die dingen ongeveer 70 dollar los (wel duur).
Is een op te lossen software probleem

• Kruidje20
Wat voor sofware probleem is dat dan met een ssd?

Ik moet alleen nog een geschikte remote hebben. Kan iemand er mij eentje aanbevelen die geschikt is voor plex of xbmc. Ook moeten de meeste hoofdzakelijke knoppen er op zitten om te bedienen. Ik wil namelijk niet zo'n hele grote hebben. Als laatste moet hij goed verkrijgbaar zijn bij bijvoorbeeld afuture of azerty.

[ Voor 76% gewijzigd door Kruidje20 op 20-07-2012 12:48 ]

• jaapsander
Kruidje20 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:42:
Wat voor sofware probleem is dat dan met een ssd?
Ligt aan de rest van je Computer, maar maak je nou maar niet druk hierom. Ik denk dat het gaat over dat je netwerkverbinding weg kan vallen na ontwaken uit standby bij gebruik van Windows.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 12:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat je zou kunnen overwegen is deze barebone:
pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500

Die heb ik ook. Hier zit de voeding extern en dit is gewoon een vrijwel volledig stille en ontzettend zuinige optie. Zeer stil, kan rechtovereind staan en extreem compact (alleen kan geen 3,5" schijf in). Ik heb het in combinatie met een 40GB kingston SSD en dat is echt geweldig.

De Brazos is inderdaad snel genoeg om alle HD films mee te kijken en ook surfen gaat prima. Ik merk alleen dat bijvoorbeeld bij 'zware' sites (dumpert bijvoorbeeld) het allemaal niet meer 100% soepel loopt. Als je een filmpje fullscreen kijkt, gaat het wel weer perfect. Normale sites (ook tweakers :P) gaan wel perfect. Youtube doet het ook prima.

Een tweede ding waar ik tegenaan loop is dat ik nu een Anysee HD tuner heb toegevoegd (om weer echt van mediacenter mogelijkheden gebruik te kunnen maken icm tv opnamen) en nu merk ik dat die Brazos daar gewoon veel moeite mee heeft. Dit leunt niet op de GPU... Ik ga dus komende tijd overstappen op een A8 van AMD... Met een beetje pijn in mijn hart, want ik vind dat Brazos platform echt schitterend qua GPU versnelling van HD materiaal.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 20-07-2012 13:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:25:
Wat je zou kunnen overwegen is deze barebone:
pricewatch: Foxconn Nettop nT-A3500
... Ik ga dus komende tijd overstappen op een A8 van AMD... Met een beetje pijn in mijn hart, want ik vind dat Brazos platform echt schitterend qua GPU versnelling van HD materiaal.
Ga je die A8 in die Nettop zetten?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou het heel graag willen, maar nee dat kan niet :'(. Het gaat een behuizing + mobo + voeding + CPU worden...

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 20-07-2012 13:37 ]

• jaapsander
JvS schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:37:
Ik zou het heel graag willen, maar nee dat kan niet :'(. Het gaat een behuizing + mobo + voeding + CPU worden...
Van het ene uiterste (E350) naar het andere uiterste (A8)? Misschien de gulden middenweg? Een A4 of A6? Overigens wat gaat niet goed bij het opnemen van tv? Het opnemen specifiek (i/o limited) of afspelen van interlaced materiaal? Dit kun je prima tweaken hè zodat het wel met brazos af te spelen is.

• Kruidje20
Barebones mijd ik liever omdat ik er liever eentje zelf in elkaar wil zetten. Ik vind het gewoon veel leuker om zelf een behuizing uit kiezen enzelf een moederbord te kiezen. Ik doe zelf een opleiding en daarom vind het ook nog leerzamer, dan 'even een module en ssd te plaatsen'.

Ik heb trouwens besloten om de remote control te laten varen en de K400 van logitech te nemen. Ik vind het niet zo erg met een toetsenbord op schoot, en de pc kan ik gewoon via de aan knop uitzetten, dat vind ik niet zo erg.
De K400 kun je ook gewoon rechtop zetten, dus dat is ook geen probleem.

Ik zit alleen al dagen te piekeren over de behuizing. Ik vind zowel de MS-Tech als de IN Win goed. Alleen vind ik het jammer dat er van de MS-tech zo wenig informatie te vinden is. Geen reviews, geen plaatjes. Ik weet niet eens hoe de binnenkant eruit ziet! Dat zou dus beteken dat ik het moet gokken met de MS-Tech........
Missvhien vind ik nog iets anders op internet.

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:47:
[...]

Ligt aan de rest van je Computer, maar maak je nou maar niet druk hierom. Ik denk dat het gaat over dat je netwerkverbinding weg kan vallen na ontwaken uit standby bij gebruik van Windows.
Niet helemaal. Een SSD in sleep zetten kan nogal wat problemen veroorzaken. Google er maar eens op. Bij Toms Hardware verwoordde iemand het als volgt:
"The benefit is having it in Idle is the Garbage Collection / TRIM works best that way. Also, there are many reported issues with a SSD bricking after waking up, so it isn't worth it"

iRacing Profiel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

'iemand'...

Volgens mij zit in extreem veel pc's een SSD en zetten ook steeds meer mensen hun pc niet uit, maar laten die slapen (Ultrabooks, Macs, Tablets, telefoons al zitten in die laatste niet echt een 'ssd').

• Kruidje20
Ik heb berekend dat ik maar ongeveer 25 tot 30 euro extra kwijt ben voor een amd a4-3400 configuratie. Een kleine meerprijs maar dus. De prijs/prestatieverhouding is dan wel beter, alleen het verbruik is hoger.
Het blijft knagen..... :|

[ Voor 61% gewijzigd door Kruidje20 op 21-07-2012 14:25 ]

• jaapsander
kroegtijger schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:46:
[...]

Niet helemaal. Een SSD in sleep zetten kan nogal wat problemen veroorzaken. Google er maar eens op. Bij Toms Hardware verwoordde iemand het als volgt:
"The benefit is having it in Idle is the Garbage Collection / TRIM works best that way. Also, there are many reported issues with a SSD bricking after waking up, so it isn't worth it"
"Bricking after waking up" Klinkt als een Sandforce SSD. Hier geen last van gelukkig. Om maar te zeggen dat dit probleem voor iedereen zou kunnen gelden is wel héél kort door de bocht. Er is inderdaad een probleem met Sandforce SSD's. Maar we hebben hier nogal wat meer variabelen in het spel.
- Andere SSD (heb zelf nooit problemen met 2 systemen in standby (1 met een Crucial M4 en de andere met een Samsung 830)
- Ander besturingssysteem (hier wordt gebruik gemaakt van Linux en geen W7 zoals in veel andere gevallen). Zoals JvS al aangeeft worden SSD's icm sleep in laptops al zoveel gebruikt (W7 en OSX) dat je rustig kan zeggen dat het (op een uitzondering na) gewoon veilig is om je pc in sleep te zetten met een SSD.
Kruidje20 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:40:
Ik heb berekend dat ik maar ongeveer 25 tot 30 euro extra kwijt ben voor een amd a4-3400 configuratie. Een kleine meerprijs maar dus. De prijs/prestatieverhouding is dan wel beter, alleen het verbruik is hoger.
Het blijft knagen..... :|
De prijs/prestatieverhouding van een A4 setup is een stuk beter dan die van een Brazos setup. Dit is het voordeel van een Llano A4 of A4 APU. Het voordeel van Brazos is dat je die in een erg klein kastje kan proppen zoals die Mstech. Overigens zou je Llano prima is die Inwin behuizing kunnen zetten, die is ruim genoeg.

De afweging tussen Brazos en Llano is naar mijn mening:
Wil je een zeer kleine behuizing of is stroomverbruik een issue (systeem staat 24/7 aan) neem dan Brazos. Staat het systeem niet 24/7 aan en is je favoriete behuizing groot genoeg voor een 65W APU, dan zou ik voor Llano gaan.

[ Voor 64% gewijzigd door jaapsander op 23-07-2012 09:30 ]

• Kruidje20
Ik heb nog een laatste vraagje. Ik heb nog een AMD phenom II X2 560 liggen. Zou ik die daarvoor ook kunnen gebruiken? Er is nog een moederbord te koop die daar geschikt voor is, namelijk deze:

pricewatch: Zotac 880G-ITX WiFi
pricewatch: Asus M4A88T-I Deluxe

Als dat zou kunnen zou dat dan ook samen gaan met De In Win BM639 behuizing? Deze levert 160 watt. Als deze cpu wel zou kunnen maar de behuizing niet welke behuizing+ voeding zou dan wel kunnen?
De processor heeft een tdp van 80 watt, een moederbord ongeveer 30-40, geheugenmodule 2x5, en een ssd ongeveer 5.in totaal 135 watt. wil ik later nog een speler dan 145 watt. Moet wel zeggen dat deze onderdelen in de praktijk nooit zoveel gaan gebruiken. Bovendien: de 880G kan HD video decoderen om de cpu te ontlasten. Omdat de pc niet steeds gebruik denk ik dat het stroomverbruik wel meevalt. Ik zou de CPU nog kunnen terugklokken. Deze rest van de onderdelen houd ik zo. Ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover.
Voordeel is wel dat als er een formaat is die de GPU niet kan coderen en de cpu dit zou moeten doen dan is de processor sterk genoeg om dit stokje over te kunnen nemen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kruidje20 op 23-07-2012 13:57 ]

• jaapsander
Een Phenom II X2 560 is hier redelijk geschikt voor. Echter investeer je wel in een oud platform, die 880G chipset ondersteund inderdaad wel het decoderen van H264 en VC1 materiaal, maar heeft geen ondersteuning voor de doorgifte van HD audio en 3D. Hoeft nu geen probleem te zijn, maar wel zonde als je een geschikte TV of A/V receiver hebt.

Ondanks dat 160W meer dan voldoende is voor de setup (zal nog geen 100W verbruiken) is die Phenom X2 wel wat minder zuinig dan een Llano A4. Qua CPU zijn ze ook gebaseerd op dezelfde architectuur, alleen heeft die Phenom meer cache. Voor het afspelen van video via je cpu (zonder hw acceleratie) maakt dit niet zoveel uit.

Als alleen besparing het motief is om voor de phenom setup te gaan moet je de prijs van het moederbord + CPU/APU even optellen.
phenom setup: 100 euro
Llano: 48,80 + 70,90 ~120 euro.

Besparing is 20 euro met als nadeel meer warmte/geluid/stroomverbruik. Minder ondersteuning van formaten en standaarden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En een flink tragere GPU, dat kan ook nog eens schelen met HD video decoden.

• jaapsander
JvS schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:57:
En een flink tragere GPU, dat kan ook nog eens schelen met HD video decoden.
Valt mee, dat wordt gewoon in fixed function hardware gedaan, worden de shaders niet voor gebruikt. In die 880G chipset zit een GPU met UVD 2.0, dus redelijk compatibel.

Waar je wel shaderkracht voor kan gebruiken is post-processen en daar heeft een A4 setup wel een behoorlijk voordeel.

• Kruidje20
Omdat ik wat langer met de pc ga doen heb besloten om iets meer uit te geven en voor het Llano platform te gaan. Bovendien krijg ik veel meer rekenkracht dan Brazos!

Nou heb ik weer zitten rekenen en heb ik gezien dat een A6-3500 een meerprijs heeft van ongeveer 12 euro. Zou het de moeite waard zijn om dat te doen, of heeft het geen nut met de dingen die ik ga doen?
Heb verbruik ligt echter wel weer hoger dan de a4 en et moet wel meerwaarde hebben natuurlijk. Aangezien Llano 3d blue-ray kan decoderen heb ik denk ik geen sterkere videokaart nodig. Misschien dat ik in de toekomst nog een tv kaart ga inbouwen, maar dan ga ik wel met analoge beeld opnemen, Volgens mij is dat geen enkel probleem voor de a4-3400 processor. In mijn eerste post staat waar ik de pc voor gebruik, dus het is nog na te lezen. Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben.

• jaapsander
Die A4-3400 is inderdaad sterk genoeg.
Pagina: 1