Je vroeg om ervaringen, dus bij deze!
Ik ben zelf een 3/4e jaars Informatica Student en uit ervaring kan ik zeggen dat het er heel erg aan ligt 'waar en welke' studie Informatica je doet. Bepaalde Hogescholen en Universiteiten stellen specifieke eisen aan de laptop waar je dan op in moet spelen (ik kan mij nog de rel bij de HvA herinneren op Tweakers toen bekend werd dat je een Engels Windows versie moest hebben) Andere Hogescholen en Universiteiten zijn dan juist weer heel gemakkelijk en laten de keuze aan de student over. De student is dan natuurlijk wel verantwoordelijk voor het correct werken van de laptop. Zeuren dat je buget laptopje is gecrashed omdat je Java toepassing in Eclipse slecht is geschreven zal je echt geen hoger cijfer opleveren, eerder gelach van je collega studenten.
Ben je van plan om een Software Developer richting te kiezen dan zou ik juist -niet- een Mac halen. Mijn collega studenten werken vooral met Eclipse (Java) en het grote merendeel werkt daar met Windows, enkele Pinguins uitgezonderd.

Mac's werken over het algemeen goed maar hebben hier en daar uitzonderingen waar je tijdens het maken van een programma nu net even niet op zit te wachten.
Aangezien ik meer in de Business IT richting van de opleiding zit heb ik tegenwoordig weinig meer te maken met het pure programmeren. Probleem is echter dat je wel eerst je propedeuse moet behalen en laten daar nu net een berg met zware programmeermodulen inzitten zoals SQL, Java, HTML/CSS en PHP. Dan is het toch wel handig om een Full-HD scherm te hebben met een 'redelijke processor' en in ieder geval een dedicated videokaart. Het hoeft allemaal geen Alienware te zijn maar wel 'degelijk'. Denk aan het 650-800 euro segment van Windows laptops. In mijn eerste drie jaar had ik een MSI budget laptopje. 90% van de modules kwam ik zonder problemen door maar laat nu net even die Java module iets meer rekenkracht kosten. Mijn zwakke Athlon II X64 CPU'tje trok dat allemaal maar net en werken met 1368x768 is ook niet echt prettig.
Later, toen de MSI budget laptop te warm begon te worden, heb ik een iets duurder model gekocht (700 euro in de uitverkoop) met een Full-HD scherm en een degelijke I5 en 550M dedicated videokaart. Absoluut geen enorme gaming laptop maar wel degelijk en zeer prettig werken.
Even samengevat:
- Kijk/Informeer even bij je (toekomstige) Hogeschool/Universiteit of er specifieke eisen worden gesteld aan de laptop.
- Degelijke CPU (denk aan de instap i5 modellen.)
- Dedicated GPU (geen GTX670 straaljager maar een modeltje als 450M of 550M, mocht je dan toch nog eens wat grafische bewerkingen moeten doen dan heb je daar in ieder geval 'iets' van power voor)
- Windows laptop (of een Mac met Bootcamp

)
- Prijsrange van rond de 650-800 euro voor Windows laptops. Macbooks..tsja..veel meer natuurlijk. Ik dat geval zou ik kijken naar de iets krachtigere Macbook Air varianten.
Tot slot nog een opmerking: Denk goed na dat je met de laptop vaak zal moeten reizen. Stel jezelf de vraag of je een fragiel stuk plastic/metaal in je rugzak wil hebben van ~700 euro of ~2000 euro!
The Eagle schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:42:
[...]
^^^ Met stom. Ik ken maar weinig hogescholen / uni's waar men een Mac network heeft. Ergo: het meeste wat op school gebruikt wordt is OF linux / unix, OF windows. Wil je dan iets kunnen draaien wat ook op school gebruikt wordt, dan ben je toch aan die OS'en gebonden. Voor Mac moet je dan met een omweg werken die problemen kan geven, Linux / Windows draait in principe meteen

Ik zit juist op een school waar werkelijk ALLES van Apple is (Enjoy my College Money Tim Cook

). De hele grap is dan weer dat op de Informatica afdeling het merendeel een Windows laptop heeft en de Apple-acolyten zo'n beetje allemaal Bootcamp hebben draaien. Ik kan mij zelfs nog een een project herinneren waarbij enkele Mac gebruikers in de problemen kwamen. Een applicatie die we moesten gebruiken voor het project werkte alleen onder Internet Explorer. Hilarity ensues.
Uiteraard is het dan weer wel zo dat de andere opleidingen hier geen last van hebben waardoor ik dan ook weer begrijp waarom een Hogeschool/Universiteit zou kiezen voor Apple (één standaard, één OS architectuur etc). Dit is natuurlijk veel gemakkelijker te beheren mocht een student met problemen met zijn laptop bij de Servicedesk staan. Het blijft dus altijd de voor- en nadelen afwegen tegen het te bereiken doel als instelling.