Macbook Pro of Macbook air - Studie Informatica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:31
Hallo,

Ik ben van plan een laptop aan te schaffen voor mijn nieuwe studie Informatica. Ik woon ongeveer anderhalf uur reizen van de universiteit, dus lichtgewicht en klein formaat vind ik een must.

Nu is het zo, mijn voorkeur gaat uit naar de Macbook Air. Ik vind de laptop erg mooi, snel en licht van gewicht. Alleen is enkel de vraag, is de laptop snel genoeg voor de werkzaamheden die ik tijdens mijn studie Informatica moet gaan uitvoeren? Of loop ik naderhand toch tegen (snelheid)problemen op, en denk ik dan: 'Had ik toch maar een Macbook Pro gehaald?' De laptop zal trouwens niet voor gamen gebruikt worden, enkel voor programmeren etc, en de gebruikelijke normale taken.

Ook voor mij groeit het geld me niet op de rug, dus als de snelheidswinst van een Macbook pro niet nodig is, ga ik toch liever voor een Macbook Air. Of weten jullie mij te overtuigen om toch voor een ultrabook te gaan met Windows er op?

Alvast bedankt :)!

Ik wist trouwens niet of ik dit beter in het Mac-forum kon posten, of in dit forum. Ik hoop dat ik goed gekozen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40

BioHazard

*\o/*

Het is niet echt duidelijk wat je precies gaat doen op de macbook. Voor simpele taken is een Air natuurlijk prima geschikt. Wil je wat meer power, een Macbook Pro.

En een ultrabook is natuurlijk ook een optie. Ik heb zelf een en ander gedaan op een Asus Zenbook, ook een erg mooi apparaat. Maar daar heb ik zelf net iets minder ervaring mee.

[ Voor 37% gewijzigd door BioHazard op 18-07-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:30
Als je bedrijfskundige informatica gaat doen of gaat programmeren, dan heb je genoeg aan een budget laptop.

Ga je vormgeving en interactie doen, dan kan je een Mac halen. Als je het budget er voor hebt, dan zou ik voor het snelste en beste gaan.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Over het algemeen ben je in het nadeel met Apple laptops, dit omdat de studie (in Delft in ieder geval) op windows/linux gericht is. Ik zou je aan kunnen raden een normale laptop te nemen. Aan Max OS X zal je geen voordelen verlenen.

Of je moet hem als fashion statement ofzo willen, dan moet je het vooral doen.

Edit:
Je zegt dat het geld niet op je rug groeit, dus dan zou ik een niet overpriced laptop nemen, de hogere merken in het windows segment zijn ook overpriced, maar geven wel wat meer waar voor je geld.

Even voor de duidelijkheid: ik heb zelf ook een macbook en doe een technische studie. Heb er gelijk windows op gezet want dat is zo goed als vereist.

[ Voor 36% gewijzigd door boto op 18-07-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:40

BioHazard

*\o/*

boto schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:44:
Over het algemeen ben je in het nadeel met Apple laptops, dit omdat de studie (in Delft in ieder geval) op windows/linux gericht is. Ik zou je aan kunnen raden een normale laptop te nemen. Aan Max OS X zal je geen voordelen verlenen.

Of je moet hem als fashion statement ofzo willen, dan moet je het vooral doen.
Ja als hij hem echt voor de studie koopt, en er zal vooral met Win/Linux gewerkt worden, dan zou ik ook een Windows laptopje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik zou wel kijken naar een grote harde schijf en beetje afhankelijk maar mogelijk je ook een Paralels of bootkamp wil draaien met een Windows verzie er op.

Zou zelf voor de pro gaan ondanks dat die wat logger is, je zit er toch die ander half uur niet me op een fiets zitten van en naar school.

Je zou ook even kunnen vragen bij je opleiding welke programma's je nodig gaat hebben, dan weet je ook en beetje wat de eisen zijn waar die aan moet voldoen de komende jaren.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boto
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Xyphoid schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:41:
Ga je vormgeving en interactie doen, dan kan je een Mac halen. Als je het budget er voor hebt, dan zou ik voor het snelste en beste gaan.
Vormgeving en interactie op een Mac is niet echt vereist. De Mythe kwam voort uit het feit dat Photoshop & soortgelijke vroegah sneller draaiden dan op Windows. Dit is al heel lang niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
@gulie, ik ga met de trein en de bus, dus inderdaad niet op de fiets.

De laptop zal niet enkel gebruikt worden voor mijn studie, maar zal 'm er wel voor nodig hebben. Wil ook graag in een keer wat goeds kopen, zodat ik er een paar jaar lang niet naar om hoef te kijken.

Verder heb ik nog niet z'n zicht op welke programma's er worden gebruikt bij mijn studie, maar kan daar in september wel naar informeren.

Misschien is er iemand die zelf Informatica studeert die wat persoonlijke ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 23:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De ervaring van dit forum leert mij dat bij een studie Informatica een Windows-notebook de beste keuze is. En als je iets goeds wil kopen, wees niet getreurd; er bestaan ook degelijke Windows-notebooks :) Een MacBook is een optie, hou er wel rekening mee dat je dan gewezen bent op VMWare, Parallels of Bootcamp.

Voorbeelden van degelijke series zijn;
  • HP Elitebook-serie
  • Dell Precison-serie
  • Lenovo Thinkpad-serie
Dit zijn 'zakelijke' notebooks die doorgaans steviger zijn dan een random Acer-notebook. Niet dat je er mee moet smijten maar een stootje kan je wel hebben.

Aan jou de keuze maar persoonlijk hou ik er niet van om voor mijn studie elke keer te moeten switchen van OS. Dan koop ik liever de notebook met het juiste OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

memo001 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:51:
Misschien is er iemand die zelf Informatica studeert die wat persoonlijke ervaring heeft?
Ik doe technische informatica: De keuze is eigenlijk heel simpel: maak een selectie van alle laptops met minimaal een 1080p scherm. Als je dat hebt gedaan blijven er zo weinig laptops over dat de keuze tussen de rest niet meer echt moeilijk is. Als je geluk hebt kun je dan kiezen uit 2 of 3 laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DaMarcus schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:05:
De ervaring van dit forum leert mij dat bij een studie Informatica een Windows-notebook de beste keuze is. En als je iets goeds wil kopen, wees niet getreurd; er bestaan ook degelijke Windows-notebooks :) Een MacBook is een optie, hou er wel rekening mee dat je dan gewezen bent op VMWare, Parallels of Bootcamp.

Voorbeelden van degelijke series zijn;
  • HP Elitebook-serie
  • Dell Precison-serie
  • Lenovo Thinkpad-serie
Dit zijn 'zakelijke' notebooks die doorgaans steviger zijn dan een random Acer-notebook. Niet dat je er mee moet smijten maar een stootje kan je wel hebben.

Aan jou de keuze maar persoonlijk hou ik er niet van om voor mijn studie elke keer te moeten switchen van OS. Dan koop ik liever de notebook met het juiste OS.
^^^ Met stom. Ik ken maar weinig hogescholen / uni's waar men een Mac network heeft. Ergo: het meeste wat op school gebruikt wordt is OF linux / unix, OF windows. Wil je dan iets kunnen draaien wat ook op school gebruikt wordt, dan ben je toch aan die OS'en gebonden. Voor Mac moet je dan met een omweg werken die problemen kan geven, Linux / Windows draait in principe meteen :)

Overigens is de suggestie van een full-HD scherm een goede - lager wil je niet op je laptop - maar je kunt er ook voor kiezen om hem thuis aan een extern scherm te hangen natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memo001
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:32:
[...]

Ik doe technische informatica: De keuze is eigenlijk heel simpel: maak een selectie van alle laptops met minimaal een 1080p scherm. Als je dat hebt gedaan blijven er zo weinig laptops over dat de keuze tussen de rest niet meer echt moeilijk is. Als je geluk hebt kun je dan kiezen uit 2 of 3 laptops.
Kan ik hier dan uit opmaken dat je programmeren zonder 1080p scherm niet aanraad? Dan vallen er inderdaad erg veel laptops af, en moet ik eens kijken naar de zenbooks.
Overigens is de suggestie van een full-HD scherm een goede - lager wil je niet op je laptop - maar je kunt er ook voor kiezen om hem thuis aan een extern scherm te hangen natuurlijk :)
Thuis heb ik een full hd scherm met bijbehorende computer, dus dat is geen probleem. Laptop zal -denk ik- voornamelijk gebruikt worden op school/trein te programmeren.

[ Voor 24% gewijzigd door memo001 op 18-07-2012 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Onder andere. 900p is ook te doen, maar alleen als dat voor de mobiliteit grote voordelen geeft. En als je een selectie maakt van alle laptops onder de 15.6" met een 900p scherm of 8GB (of meer) RAM, dan blijft er haast niets over.

De macbook air 13", €1350 met 8GB, de sony S13, en de sony Z. Niet echt een ruime keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 07:25
Ik zit zelf nu in mijn derde jaar van Informatica en de grootste tip die ik kan geven is: Neem een degelijke, stevige non-gaming laptop.

Ik heb werk nu zelf al sinds het begin van mijn studie met een HP Elitebook, en dat werkt perfect. Stevig ding, mat 1680x1050 scherm. Een hoge resolutie is belangrijk, maar de bouwkwaliteit is nog belangrijker. Niets is zo vervelend om alles opnieuw te moeten installeren omdat je acertje er naar 14 maanden de brui aan geeft.

Ik zou geen macbook adviseren, omdat er bij veel studies met Visual Studio gewerkt zal worden (bij pure informatica). Dit is een echt windows programma, en het is natuurlijk onzinnig om in bootcamp/VM te werken als het ook anders kan. Een mac voegt niets toe.

Geen gaming laptop omdat het in mijn ervaring echt makkelijker is om te studeren, als je een laptop hebt die alle nieuwste games toch niet kan draaien. Scheelt in de temptation om te gaan gamen in plaats van je programmeeropdrachtjes doen. Daarnaast bieden deze voor je studie geen meerwaarde, zelfs niet als je een Gaming major/minor/cursus erbij doet.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Je vroeg om ervaringen, dus bij deze!

Ik ben zelf een 3/4e jaars Informatica Student en uit ervaring kan ik zeggen dat het er heel erg aan ligt 'waar en welke' studie Informatica je doet. Bepaalde Hogescholen en Universiteiten stellen specifieke eisen aan de laptop waar je dan op in moet spelen (ik kan mij nog de rel bij de HvA herinneren op Tweakers toen bekend werd dat je een Engels Windows versie moest hebben) Andere Hogescholen en Universiteiten zijn dan juist weer heel gemakkelijk en laten de keuze aan de student over. De student is dan natuurlijk wel verantwoordelijk voor het correct werken van de laptop. Zeuren dat je buget laptopje is gecrashed omdat je Java toepassing in Eclipse slecht is geschreven zal je echt geen hoger cijfer opleveren, eerder gelach van je collega studenten. ;)

Ben je van plan om een Software Developer richting te kiezen dan zou ik juist -niet- een Mac halen. Mijn collega studenten werken vooral met Eclipse (Java) en het grote merendeel werkt daar met Windows, enkele Pinguins uitgezonderd. :) Mac's werken over het algemeen goed maar hebben hier en daar uitzonderingen waar je tijdens het maken van een programma nu net even niet op zit te wachten.

Aangezien ik meer in de Business IT richting van de opleiding zit heb ik tegenwoordig weinig meer te maken met het pure programmeren. Probleem is echter dat je wel eerst je propedeuse moet behalen en laten daar nu net een berg met zware programmeermodulen inzitten zoals SQL, Java, HTML/CSS en PHP. Dan is het toch wel handig om een Full-HD scherm te hebben met een 'redelijke processor' en in ieder geval een dedicated videokaart. Het hoeft allemaal geen Alienware te zijn maar wel 'degelijk'. Denk aan het 650-800 euro segment van Windows laptops. In mijn eerste drie jaar had ik een MSI budget laptopje. 90% van de modules kwam ik zonder problemen door maar laat nu net even die Java module iets meer rekenkracht kosten. Mijn zwakke Athlon II X64 CPU'tje trok dat allemaal maar net en werken met 1368x768 is ook niet echt prettig.

Later, toen de MSI budget laptop te warm begon te worden, heb ik een iets duurder model gekocht (700 euro in de uitverkoop) met een Full-HD scherm en een degelijke I5 en 550M dedicated videokaart. Absoluut geen enorme gaming laptop maar wel degelijk en zeer prettig werken.

Even samengevat:
- Kijk/Informeer even bij je (toekomstige) Hogeschool/Universiteit of er specifieke eisen worden gesteld aan de laptop.
- Degelijke CPU (denk aan de instap i5 modellen.)
- Dedicated GPU (geen GTX670 straaljager maar een modeltje als 450M of 550M, mocht je dan toch nog eens wat grafische bewerkingen moeten doen dan heb je daar in ieder geval 'iets' van power voor)
- Windows laptop (of een Mac met Bootcamp :))
- Prijsrange van rond de 650-800 euro voor Windows laptops. Macbooks..tsja..veel meer natuurlijk. Ik dat geval zou ik kijken naar de iets krachtigere Macbook Air varianten.

Tot slot nog een opmerking: Denk goed na dat je met de laptop vaak zal moeten reizen. Stel jezelf de vraag of je een fragiel stuk plastic/metaal in je rugzak wil hebben van ~700 euro of ~2000 euro!
The Eagle schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:42:
[...]

^^^ Met stom. Ik ken maar weinig hogescholen / uni's waar men een Mac network heeft. Ergo: het meeste wat op school gebruikt wordt is OF linux / unix, OF windows. Wil je dan iets kunnen draaien wat ook op school gebruikt wordt, dan ben je toch aan die OS'en gebonden. Voor Mac moet je dan met een omweg werken die problemen kan geven, Linux / Windows draait in principe meteen :)
Ik zit juist op een school waar werkelijk ALLES van Apple is (Enjoy my College Money Tim Cook :)). De hele grap is dan weer dat op de Informatica afdeling het merendeel een Windows laptop heeft en de Apple-acolyten zo'n beetje allemaal Bootcamp hebben draaien. Ik kan mij zelfs nog een een project herinneren waarbij enkele Mac gebruikers in de problemen kwamen. Een applicatie die we moesten gebruiken voor het project werkte alleen onder Internet Explorer. Hilarity ensues. _/-\o_

Uiteraard is het dan weer wel zo dat de andere opleidingen hier geen last van hebben waardoor ik dan ook weer begrijp waarom een Hogeschool/Universiteit zou kiezen voor Apple (één standaard, één OS architectuur etc). Dit is natuurlijk veel gemakkelijker te beheren mocht een student met problemen met zijn laptop bij de Servicedesk staan. Het blijft dus altijd de voor- en nadelen afwegen tegen het te bereiken doel als instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:57
Ik zou in ieder geval voor een Windows laptop gaan...scholen en Mac OSX (of Linux for that matter) gaan vaak niet samen. Veel schoolprojecten 'vereisen' Microsoft software omdat die vaak Informatica-opleidingen sponsort (door hun software gratis weg te geven).

Misschien is de Zenboox UX31 iets? Ik ben zelf net afgestudeerd van een Informatica opleiding en de meeste standaard i5 dual-cores zijn nog overdreven, met een ultrabook kan je dat prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:30
boto schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:48:
Vormgeving en interactie op een Mac is niet echt vereist. De Mythe kwam voort uit het feit dat Photoshop & soortgelijke vroegah sneller draaiden dan op Windows. Dit is al heel lang niet meer zo.
Ach, ik ben denk ik in de war met foto- en videobewerking. Dat gaat (volgens Mac-gebruikers, ik heb namelijk niet zo vaak gewerkt op een Mac) op een Mac beter, omdat de software daarvoor meestal soepeler loopt. Mijn broertje is fotograaf en hij bewerkt zijn foto's op een Mac. Bijna nooit problemen.
Ik bewerk wel eens vakantie- en verjaardagsvideo's op mijn i7 PC, maar heb vaak dat het blijft hangen of crasht (heb misschien oplossing gevonden, maar moet nog uitproberen).
Toch blijf ik bij mijn PC, want ik ben principieel anti-Apple (ik zeg dus niet dat Apple producten slecht zijn) en hou er van om te tweaken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 07:00

Toolskyn

€ 500,-

Ik lees wel veel negatieve adviezen, maar bij mijn studie informatica op de Radboud Universiteit heb ik maar zelden echt Windows nodig gehad. Die twee of drie keer dat er geen Mac en/of Linux versie beschikbaar was van een programma was er wel een alternatief beschikbaar wat na overleg met de docent ook gebruikt kon worden of gebruikte ik even een PC van de universiteit waarop Windows staat.

Bij mijn opleiding worden alle besturingssystemen in ieder geval door elkaar gebruikt, maar dat kan dus bij een andere opleiding aan een andere instelling best anders zijn. Qua processorkracht: op de RU staan redelijk simpele kantoordesktops, en die zijn al meer dan snel genoeg. Mocht je voor een Apple gaan dan zou ik de Air kiezen: heerlijk licht, prima accuduur en een heerlijk om te hebben SSD. Overigens zou ik diezelfde criteria ook aanhouden als je voor een Windows/Linux variant gaat: kies een lichte variant en kijk of je er een SSD op kan aansluiten.

Persoonlijk heb ik niet zo'n moeite met het kleine scherm zolang ik maar meerdere desktops heb en mijn programma's daar een beetje makkelijk over kan verdelen. Maar als ik thuis kom sluit ik m'n laptop toch echt aan op m'n grote scherm. Op de RU zijn er ook hier en daar schermen met nog een vrije DVI-poort waar je je laptop in kan pluggen, daar zie ik ook nog wel eens hier en daar iemand gebruik van maken.

gewooniets.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25
Waar komt het vandaan dat het beter is om windows te nemen voor een informatica opleiding?
Ik heb een Widows laptop, maar soms heb ik spijt dat ik geen MAC heb.

Ook als je als je grote techniek bedrijven in komt, zie je vaak alleen mac.
Als enige voorbeeld met fotos kan ik alleen Facebook geven:

http://www.neowin.net/new...-his-facebook-office-desk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joostje123 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 15:07:
Waar komt het vandaan dat het beter is om windows te nemen voor een informatica opleiding?
Zou je dat kunnen beargumenteren? Ik kan ook plaatjes van IBM posten om te bewijzen dat er juist geen mac's worden gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363533

Joostje123 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 15:07:

Ook als je als je grote techniek bedrijven in komt, zie je vaak alleen mac.
Als enige voorbeeld met fotos kan ik alleen Facebook geven:
Nou..dat ligt heel erg aan het bedrijf!

Ja, er zijn steeds meer bedrijven die overschakelen naar de Mac. En ja een Mac is erg hip. Maar het is voor sommige bedrijven ook meer een soort van fashion statement dan een praktisch gebruiksvoorwerp. In de moderne media wordt de Mac namelijk gezien als een soort van stropdas. Als je er ééntje hebt dan ben je geslaagd in het leven! Dit zie je overigens ook steeds meer terug in TV programma's. De 'losers' hebben over het algemeen geen Macbook, alleen de 'winners'. (Hoewel ik Charlie Sheen nog niet met een Macbook heb gespot. Photoshop please! _/-\o_ )

Desondanks ken ik genoeg bedrijven waar men genoeg gebruik maakt van Windows of Linux. En dit zal ook zo blijven (voorlopig of eeuwig?).
Pagina: 1