Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:36
Beste mensen,

Al een tijdje zit ik te denken over de aanschaf van een SSD. Nu ben ik redelijk onbekend op het gebied van pc's en dergelijke. Ik zou daarom graag jullie advies willen weten.

Mijn huidige set-up is als volgt:
Win 7 64 Bit
Asrock p67 pro3 se
CPU i5 2500k
GPU Asus GTX670 2GB DCII
Corsair CX600 V2
Cooler Master Hyper 212 Evo
HDD Western digital 1TB SATA600, 7.200 rpm

Mijn idee is om een ssd van 256 GB aan te schaffen en daar de OS en games op te zetten. Ik heb verder geen andere, zware, programma's zoals photoshop etc. Is dit verstandig? Of is het beter om in het geval van een ssd de OS gescheiden te houden van bijv. games? Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 20:54
Games kunnen wel op de SSD, prima zelfs. Scheiding hoef je niet echt aan te houden. Data als muziek en afbeeldingen zet je wel op de HDD. Of je 128 of 256 neemt is afhankelijk van je budget, maar de Samsung 830 256GB is goed geprijsd, en tevens een zeer goede keuze voor een SSD. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Behalve je windows, zet je zoveel mogelijk op je ssd als maar mogelijk is. Daarbij geldt dat je die data op je ssd zet die je vaak nodig hebt. Meest ideaal is, dat je alles wat je gebruikt op de ssd hebt. Helaas zijn ze daar nog net iets te klein voor (voor de meeste tweakers), zodat je keuzes moet maken.

En de Samsung 830 is je beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Bedankt voor jullie reacties! Dus als ik het goed begrijp kan ik windows gewoon op de hdd laten staan? De ssd is in mijn geval dan vooral bedoeld voor games (hoofdzakelijk via steam). Ik heb vandaag even een kijkje genomen in mijn steammap, blijkt nu ongeveer 240 GB aan data in te zitten. Dat wordt inderdaad keuzes maken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SSD kopen > HDD loskoppelen > Windows opnieuw installeren (OP DE SSD DUS!) > HDD weer aansluiten op een vrije SATA poort > profit

Oh en daarna je data die je veel gebruikt naar de SSD kopieren dus.

Maw : Windows wel degelijk op die SSD! (en controlleer even of je SATA controller op AHCI staat in het BIOS voor de beste performance).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
nee fout. windows gebruik je altijd, dus die hoort er zeker op te staan.

er zijn ook 512 GB SSD's, of je zet er 2 van 256 GB in, dan heb je plekzat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Oké, dat had ik dus verkeerd begrepen. Een ssd van 512 GB of twee van 256 GB zou inderdaad mooi zijn, maar is mij op dit moment wel iets te prijzig.

Nog een drietal vragen:

Wat betreft games: die kan ik dus gewoon rechtstreeks overzetten, in plaats van dat ik ze na installatie van steam op de ssd opnieuw zou moeten downloaden?

Wat betreft windows: @redfoxert: oké, deze stappen begrijp ik, maar hoe zit het dan met windows op de hdd? Moet ik die dan niet deleten?

Aangezien jullie het hebben over opnieuw installeren van windows, neem ik aan dat ik een ssd zonder desktop kit kan kopen of slaat dat op iets heel anders? (het viel mij namelijk op dat veel ssd's op deze manier worden verkocht, dus met of zonder kit)

Nogmaals, dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sus

is druk :+

Desktopkit betekend niets anders dan dat er een bracket bij zit om je SSD in je computer te kunnen plaatsen op de plaats waar je je gewone HDD ook hebt zitten. Een SSD is nl. 2,5" en een normale is 3,5".

Inbouwen, windows er op installeren, na instal je andere HDD aansluiten, oude windowsmap van die schijf verwijderen, klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
sus schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:18:
Desktopkit betekend niets anders dan dat er een bracket bij zit om je SSD in je computer te kunnen plaatsen op de plaats waar je je gewone HDD ook hebt zitten. Een SSD is nl. 2,5" en een normale is 3,5".

Inbouwen, windows er op installeren, na instal je andere HDD aansluiten, oude windowsmap van die schijf verwijderen, klaar :)
Dat klinkt gelukkig niet al te ingewikkeld :p. Ik neem aan dat ik niet een spel via mijn hdd kan spelen als ik steam op de ssd heb geïnstalleerd? Ik vraag me dit namelijk af, omdat ik van plan ben om de steamclient en de spellen die ik het meest speel, over te zetten naar de ssd. Spellen die ik wat minder of helemaal niet speel, wil ik op de hdd laten als backup. Mocht ik die wel willen spelen, moet ik die dan alsnog kopiëren naar de ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Een beetje zelf zoeken zou ook geen kwaad kunnen. Zo weet ik NIETS van steam, toch vond ik dit na 1 sekonde googlen:

Je bent hier: Computer weetjes Software Programma's Steam verplaatsen naar andere drive
Er zijn momenteel 4 bezoekers online
Steam verplaatsen naar andere drive

Met deze methode kan u uw Steam installatie makkelijk verplaatsen naar een andere drive zonder uw spellen opnieuw te downloaden.
Steam verplaatsen

Steam installeert zich default op de C:-drive tenzij men bij de eerste installatie een andere installation path meegeeft, het nadeel is dat alle Steam-games daarna automatisch ook op de C:-drive terechtkomen – alle Steam-games moeten zich namelijk in dezelfde map bevinden als Steam.

Dit kan na verloop van tijd enorm veel plaats innemen op de C:drive.
De volgende methode laat toe om Steam te verplaatsen naar een andere drive zonder dat de data (reeds gedownloade spellen, saves, bestanden, instellingen ...) verloren gaat en opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Hoe kan ik Steam verplaatsen naar een andere drive?

Sluit Steam af
In de Steam-map vind je de map 'Steamapps'. Kopiëer deze naar een andere locatie.
De-installeer Steam
Installeer Steam op de nieuwe locatie
Verplaats de gekopiëerde Steamapps map naar de nieuwe Steam-installatie.

De shortcuts naar de spellen op het bureaublad werken niet meer na deze bewerking, die moeten dus wel handmatig opnieuw aangemaakt/aangepast worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Reepje op 18-07-2012 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Reepje schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:04:
Een beetje zelf zoeken zou ook geen kwaad kunnen. Zo weet ik NIETS van steam, toch vond ik dit na 1 sekonde googlen:

Je bent hier: Computer weetjes Software Programma's Steam verplaatsen naar andere drive
Er zijn momenteel 4 bezoekers online
Steam verplaatsen naar andere drive

Met deze methode kan u uw Steam installatie makkelijk verplaatsen naar een andere drive zonder uw spellen opnieuw te downloaden.
Steam verplaatsen

Steam installeert zich default op de C:-drive tenzij men bij de eerste installatie een andere installation path meegeeft, het nadeel is dat alle Steam-games daarna automatisch ook op de C:-drive terechtkomen – alle Steam-games moeten zich namelijk in dezelfde map bevinden als Steam.

Dit kan na verloop van tijd enorm veel plaats innemen op de C:drive.
De volgende methode laat toe om Steam te verplaatsen naar een andere drive zonder dat de data (reeds gedownloade spellen, saves, bestanden, instellingen ...) verloren gaat en opnieuw geïnstalleerd moet worden.

Hoe kan ik Steam verplaatsen naar een andere drive?

Sluit Steam af
In de Steam-map vind je de map 'Steamapps'. Kopiëer deze naar een andere locatie.
De-installeer Steam
Installeer Steam op de nieuwe locatie
Verplaats de gekopiëerde Steamapps map naar de nieuwe Steam-installatie.

De shortcuts naar de spellen op het bureaublad werken niet meer na deze bewerking, die moeten dus wel handmatig opnieuw aangemaakt/aangepast worden.
De reden waarom ik in deze thread vroeg of de steamclient en bijbehorende data verplaatst moeten worden, is dat die vraag logisch uit mijn eerdere vragen volgde. Aangezien andere mensen al bereid waren mijn eerdere vragen te beantwoorden, kwam deze laatste vraag spontaan in me op. Daarom stelde ik deze vraag hier, in plaats van zelf direct te gaan zoeken, hetgeen ik inderdaad had kunnen doen. Hier zat geen kwade of 'luie' intentie achter. Bij deze: mea culpa. Overigens bedankt voor de informatie.

Pagina: 1