Toon posts:

Nieuwe videokaart voor xbmc-HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort gebruik ik mijn verouderde game pc als HTPC in de huiskamer. Ik kwam erachter dat full-hd films niet goed lopen en ik denk dat dit komt doordat mijn huidige videokaart geen VDPAU ondersteund.

De specs van mijn pc: GigaByte GA-965P-DS3, Retail
Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed
ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16

Nu wil ik dus de videokaart vervangen voor een goedkoop modelletje dat wel gewoon full-hd kan afspelen. Ik heb een voorkeur voor Nvidia en ik zit zelf te denken aan een GT520 zoals deze maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Iemand tips? Zal zo'n ding genoeg zijn om nog een aantal jaartjes mooie films te kijken in blu-ray kwaliteit?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 18:07
Iedere goedkope videokaart van een beetje huidige generatie zal probleemloos blu-ray kunnen afspelen. Een GT520 is daar uitstekend geschikt voor, de kaart die je nu zelf linked is prima... je zou er nog een paar euro vanaf kunnen snoepen door een ander passief gekoelde te selecteren.

pricewatch: Asus ENGT520 SL/DI/1GD3/V2(LP)

Dit is in principe dezelfde kaart als jij hebt geselecteerd maar dan zonder overclock... deze loopt op 700mhz en de kaart die jij linked loopt op 800mhz... Maar goed, gamen is een GT520 toch niet echt voor bedoelt dus die overclock maakt ook maar weinig uit... het verbruik zal zelfs hoger liggen en de kaart wordt warmer.

Of als je nog minder wilt uitgeven zou je ook voor een GT210 kunnen gaan... een stukje ouder qua generatie maar zal ook probleemloos fullhd afspelen.

pricewatch: Asus EN210 SILENT/DI/512MD3/V2(LP)

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 18-07-2012 20:17 ]

Verwijderd

Die Asus GT520 passieve kaartjes zijn perfect voor een XBMC htpc. Ik prop ze overal in als de onboard niet voldoet.

Films van 30/40gb draaien ze zonder problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank!

Dat wordt de passieve dan. Zal ook minder lawaai maken.

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-03 12:48
weet je zeker dat het hier aan ligt? ik stuur alle 1080p films makkelijk door naar de tv (weliswaar via dvi) met diezelfde videokaart

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat weet ik niet zeker. Met windows xp icm k-lite codec pack kon ik wel full HD planet Earth kijken (zelfde computer, zelfde bestand). Maar nu met XBMCBuntu gaat dat niet meer. Ik kwam erachter dat deze kaart VDPAU niet ondersteund. Mijn vermoeden is dus dat het daar aan moet liggen want andere instellingen veranderen heeft niks geholpen.

En mocht dat het toch niet zijn dan is 40 euro ook niet weggeggooid omdat ik de kaart in een dedicated htpc kan stoppen tzt. btw, ik heb wel gevraagd op het xbmc topic hier op de tweakers maar daar ook geen oplossing gevonden.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 20:18:
Die Asus GT520 passieve kaartjes zijn perfect voor een XBMC htpc. Ik prop ze overal in als de onboard niet voldoet.

Films van 30/40gb draaien ze zonder problemen.
Die volstaat inderdaad prima ja :)
Ik heb er zelf een XFX HD6570 passief in zitten, en oko dat ramt prima door :P Alleen lust het ding best een slokje... Volgens de specs van XFX 400Watt ( :X ) Hangt nu een 600Watt voeding in, maar wil eigenlijk kleiner gaan. Zijn ze een beetje zuinig?

iRacing Profiel

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 18:07
kroegtijger schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:00:
[...]

Die volstaat inderdaad prima ja :)
Ik heb er zelf een XFX HD6570 passief in zitten, en oko dat ramt prima door :P Alleen lust het ding best een slokje... Volgens de specs van XFX 400Watt ( :X ) Hangt nu een 600Watt voeding in, maar wil eigenlijk kleiner gaan. Zijn ze een beetje zuinig?
Een HD6570 verbruikt bij lange na geen 400watt, dat doet geen enkele consumenten videokaart overigens... die 400watt zal wel over aanbevolen hoeveelheid watts van de voeding gaan. Er bestaan in principe 2 versies van de HD6570, eentje met GDDR3 en eentje met GDDR5 geheugen. Waarbij de GDDR3 versie ongeveer 45watt maximaal verbruikt en de GDDR5 versie welke een héél klein beetje sneller is ongeveer 60watt maximaal verbruikt. Een GT520 is idd nog wel een stukje zuiniger, maximaal 30 watt, maar ook wel een flink stukje minder snel dan een HD6570... met een GT520 kan je wel vergeten een beetje recente games te spelen, maar een HD6570 daarentegen kan nog wel een game draaien als je het niet zo gek maakt qua instellingen terwijl die maar marginaal meer verbruikt.

Oftewel, een HD6570 is een prima kaart... inruilen voor een GT520 zou een stapje achteruit zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 19-07-2012 17:01 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-03 23:58
HD5450 kan ook een optie zijn. Nieuw kosten ze geen 30 euro. Hebben ook ondersteuning voor Dolby-HD MA en alle andere nieuwe dolby formaten. Gebruik hem al weer ruime tijd tot tevredenheid in mijn htpc. Zijn passief gekoeld dus geen herrie in huis :)

Carpe Diem

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:05
muppet99 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:06:
HD5450 kan ook een optie zijn. Nieuw kosten ze geen 30 euro. Hebben ook ondersteuning voor Dolby-HD MA en alle andere nieuwe dolby formaten. Gebruik hem al weer ruime tijd tot tevredenheid in mijn htpc. Zijn passief gekoeld dus geen herrie in huis :)
Hier net zo :)

pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI

[ Voor 16% gewijzigd door -En4Cer- op 19-07-2012 21:17 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
MicGlou schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:00:
[...]

Een HD6570 verbruikt bij lange na geen 400watt, dat doet geen enkele consumenten videokaart overigens... die 400watt zal wel over aanbevolen hoeveelheid watts van de voeding gaan. Er bestaan in principe 2 versies van de HD6570, eentje met GDDR3 en eentje met GDDR5 geheugen. Waarbij de GDDR3 versie ongeveer 45watt maximaal verbruikt en de GDDR5 versie welke een héél klein beetje sneller is ongeveer 60watt maximaal verbruikt. Een GT520 is idd nog wel een stukje zuiniger, maximaal 30 watt, maar ook wel een flink stukje minder snel dan een HD6570... met een GT520 kan je wel vergeten een beetje recente games te spelen, maar een HD6570 daarentegen kan nog wel een game draaien als je het niet zo gek maakt qua instellingen terwijl die maar marginaal meer verbruikt.

Oftewel, een HD6570 is een prima kaart... inruilen voor een GT520 zou een stapje achteruit zijn.
Ik vond het ook nogal wat veel inderdaad. Maar prima, dan laten we m er lekker inzitten ^O^

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-03 19:36
Ondanks dat de ondersteuning van AMD videokaarten onder XBMCbuntu al prima is zou ik toch voor die gt520 gaan wanneer je toch een discrete videokaart aan moet schaffen. VDPAU is iets volwassener dan Vaapi en XvBA waardoor je in de praktijk minder problemen zal tegenkomen met het afspelen van bepaalde video's. Ook ondersteund een gt520 ook alles wat je nodig hebt (HD audio, 3d enz).

[ Voor 25% gewijzigd door jaapsander op 21-07-2012 21:23 ]

Pagina: 1